ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => GASGAS => Ämnet startat av: Hansn skrivet 23 juli 2007 kl. 12:50:43
-
Hej jag undrar om nån vet om man kan justera tändningen på GG:n eller är det via databoxen det görs... :?: :?: :?:
-
Du gör det via databoxen.
Du behöver en särskild kabel, en Palm-handdator och en särskild programvara. Har du ingen tidigare vana av att justera insprutning är det nog bäst att lämna bort...
Du behöver dessutom en lamdasond om du ska ha en chans att det blir bra.
/J
-
Ok...
Problemet jag har är att den är svårstartad... Den tänder emot när jag skall starta på startmotorn... rullar jag så startar den direkt...
Jag har varit med den och mappat... men dom använde ingen lambdasond... bara en palm handdator och han justerade bara bränslevärdet... tyckte att det verkade lite oseriöst... den startade inge lättare för det... enda skillnaden som blev var att den tjyvstannar inte nu som den gjorde innan...
Kanske måste åka till en annan firma och göra en ny justering...
-
Tyvärr är sprutet ganska enkelt och det går inte att justera lika mycket som exempelvis ett eftermarknadssprut till en bil.
Men en lambdasond måste de koppla in, sätts på grenröret.
Det händer att min slår emot också, om den är tjurig att starta. Men det är bara på den igen...
Startar den när du rullar så undrar jag om det har med sprutet att göra. Du kanske har dålig laddning på batteriet?
/J
-
Jag har samma problem eller kanske är det ett "originalproblem"?
-
Prova att ge full gas när ni kör startmotorn, brukar funka för mig.
Glöm inte att släppa när den starta bara... ;)
/J
-
Jag har inga fel på laddningen i alla fall..... kopplar jag på laddaren när jag har kört en stund så visar den full direkt....
Kanske ska testa med fullgas vid start... tror dock min surar ihop då...
Hur gör ni vid start.. håller ni in startknappen konstant tills den startar eller gör ni som jag måste göra.... dutta på knappen i 0.3 - 1 sek sen släppa... sen upprepa detta som en dåre...annars surar min.... :?: :?: :?:
-
Min Gg har något uppställd CO, detta medför att den blir sur väldigt lätt vid start och tjuvstopp. När detta händer rycker jag ur killswitchen och "tomkör" motorn ett par varv med vidöppet spjäll, sen i med pluggen igen och vrider gasen någon millimeter och trycker på knappen då brukar den starta. Annars är det bara att upprepa proceduren.
-
Startar den direkt då eller.... måste du gnugga eller trycka flera gånger... :?:
-
Nej, jag behöver inte dutta.
Vanligtvis är det bara att trycka på startknappen och inte ge någon gas.
På en del instprutningssystem så vädrar du ur om du håller full gas, den surar alltså inte ner motorn. Jag vet inte om det är så på GG, men jag tycker det verkar funka så för mig i alla fall.
/J
-
Startar den direkt då eller.... måste du gnugga eller trycka flera gånger... :?:
Ibland, ibland inte. Det verkar ha med temp och fuktighet och lite tur att göra...det är lotteri. Inget får vara för enkelt, då är det nåt fel :D .
-
Ok... jag måste då ta å testa lite grejer på min hoj... för den är verkligen trögstartad... vill nästan inte fara på macken å tanka.... för att det känns så drygt att stå där som en mupp å ha problem att starta...
Ska testa lite olika metoder så får jag se hur det går...
Tänkte prova följande...
* Testa ovan beskrivna metoder...
* Bilbatteri inkopplat för att avfärda eventuella batterifel...
* Egen strömmatning direkt till startmotor för ev. kabelfel...
* Kolla kompressionen, hörde av en återförsäljare att vissa GG modeller har så hög kompa att dom blir riktigt trögstartade av bara det... det fanns då en annan kolv att köpa för att sänka kompan...
* Testa ett annat stift...
Märker jag ingen förbättring så kanske det är dags att fara å justera den igen... men då bär det av till en seriösare firma...
Vad tror ni om detta... :?:
Eventuellt andra förslag... :?:
-
Sänker du kompen förlorar du ju effekt.
Mina pengar är iaf på för klent batteri, särskilt om du har en hoj innan 07.
/J
-
Hmmm nu har jag testat följande...
* Fullgas vid start = bakpuffar å bränslelukt...
* Ingen gas å lite gas å....... ingen skillnad
* Hålla in knappen å "gnugga" funka inte...
Återstår att prova med externt batteri... har inget löst som e bra... :idea: får ta det ur bilen i helgen...
Tycker att den verkar så skum... ibland då kan den starta på en gång... även många gånger i rad vid samma tillfälle... men sen typ 10-15 minuter senare när man har gasat en stund så är det helt kört... då blir den trög som f**n igen... och då återgå till dutt dutt dutt tekniken.... känns inte bra...
Batteriet ska det inte vara något fel på... har köpt ett nytt 9amp gelebatteri... (kanske matar för dåligt i alla fall.... återstår att se med extern batteri...)
Vad har ni för batteri i era då... :?: :?:
-
Tycker 9amp batteri låter lite lite asså!!?? Brukar inte de vara uppemot 12-14amp eller? Har för mig att det är 14amp i min Dinli 450!??
-
Ja det tycker jag med... Men det satt ett 4amp när jag köpte maskinen... vet inte om det var original eller inte... så det blev ju ett lyft redan där då det gamla var ett vanligt batteri med vatten i...
Ska nog testa idag med ett bilbatteri...
-
Ja det tycker jag med... Men det satt ett 4amp när jag köpte maskinen... vet inte om det var original eller inte... så det blev ju ett lyft redan där då det gamla var ett vanligt batteri med vatten i...
Ska nog testa idag med ett bilbatteri...
-
Jo dom är små batterierna i Gasgas, för att spara vikt tror jag.
-
Haha ja kanske det...
-
Till 99% är de din startmotor som tappat orken. Mkt vanligt fel på dom första årmodellerna. Kontakta Jofrab så kanske dom kan hjälpa dig.
Hade samma fel på min kändes som man hade dåligt batteri men batterit var det inget fel på!