ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: X-Fire skrivet 5 februari 2007 kl. 22:27:39

Titel: Service LT-Z 400 & LTR-450
Skrivet av: X-Fire skrivet 5 februari 2007 kl. 22:27:39
Är på gång att köpa nån av maskinerna i topic. Vägreggad.

Då till den stora frågan. Ni som äger nån av dessa, Hur ofta gör ni service på dom? Hur ofta ska man serva dom enligt suzuki själva?

Kommer köra lite blandat. MX/Enduro/Skog/Väg.
Dock inget seriöst MX.

Tacksam för svar.

M.V.H
Daniel
Titel: Service LT-Z 400 & LTR-450
Skrivet av: Libba skrivet 6 februari 2007 kl. 06:50:06
Ltz har inte så täta intervaller. Kör man ofta serva dem en gång i månaden. Ltr är väl var femte timme sen rekomenderar dem vil att byta alla slit delar var tretionde (är inte helt säker)
Titel: Service LT-Z 400 & LTR-450
Skrivet av: Puma skrivet 6 februari 2007 kl. 07:57:34
skruvar du själv eller kommer du behöva lämna in den varje gång?

Om du skruvar själv tycker jag hojvalet gör detsamma, oavsett om den ena hojen skall servas oftare enligt boken. Du vill ju sköta om din hoj och det du behöver göra är att kolla ventiler, byta olja och oljefilter samt ha rena luftfilter. Allt annat ser du ju när det blir slitet om du har ögon som är intresserade av det. Tändstiftet behöver kollas, särskilt om du börjar mecka med insug/avgas.
Jag kan egentligen inte se varför en TLZa skulle kräva färre oljebyten än en LTR om du kör på samma sätt med dem, eventuellt att LTRen har lite större toleranser på motordelar än LTZan och det skulle göra skillnaden... dock förstår jag inte varför. Mitt tps om du skruvar själv är att köpa den hoj du gillar bäst och som passar din körning bäst. Sen skaffar och monterar du en timräknare innan första starten. Kör på högkvalitativ motorolja och byt filter vid varje oljebyte. Kör in den enligt det sätt du kan eller tror mest på, kolla ventilspelet två snabba gånger i början, säg efter 1 tank och sen efter 1-2 tankar till. Står de rätt och inte har flyttat sig då så skulle inte jag kolla förrän slutet av säsongen igen. Efter inkörningen (inkl dess oljebyten) skulle jag byta olja + filter efter 5-10 körtimmar, i synnerhet i början. Ev lite större mellanrum när man fått en känsla för hor oljan ser ut när den tappas ur motorn.
Jag skulle göra exakt samma sak på båda hojarna.

Om du måste lämna in den för varje "service" så kan det bli dyrt och då skulle jag kanske titta mer efter rekommendationer i böckerna, som iofs är kassa eftersom de beskriver tid i månader och inte körtimmar. Har fortfarande inte fått klart för mig hur mycket Suzuki räknar med att man kör per dag eller per vecka för att kunna säga service varje månad. Nån som vet?
Titel: Service LT-Z 400 & LTR-450
Skrivet av: Perra N skrivet 6 februari 2007 kl. 15:04:39
Kör man LTR:en som Suzuki har tänkt och utnyttjar den extra krämen i spisen, hade iaf jag servat den oftare än min LTZ, som jag servar var 100:e mil. Däremot skadar ju inte att kolla över den mellan servicarna ändå. Hade precis nere bromsarna och satte på lite fett på glidytorna osv, men det räknar jag som normalt underhåll.
Titel: Service LT-Z 400 & LTR-450
Skrivet av: Lindahl skrivet 24 februari 2007 kl. 11:45:59
Ltzan har mindre underhåll än ltr, ltz brukar ligga mellan 50-100 mil motionskörning medan ltr ligger runt 10-20 h :wink:. Beror på hur mycket du kör, vart och miljö osv.