ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: flandrs skrivet 26 december 2012 kl. 21:31:34

Titel: Seg startad och en del andra frågor Dinli 450
Skrivet av: flandrs skrivet 26 december 2012 kl. 21:31:34
Kan börja med att hjulingen har blivit mer å mer seg startad, den hackar rätt mycket på när man kör på starten, kan det ha med ventil justering och göra eller är det startmotorn som börjar bli grinig? Motorn har gått ca 270mil.

Tycker även att den drar ganska mycket olja vilket oftast brukar tyda på dålig kolv/ringar.
Inga oljeläckage finns. Var köper man kolv? högkompskolv kan vara intressant, men man bör ju även sänka lite tändning då, eller?

Vad ska man smörja sina vajrar med? jag har smörjt med wd40 och jag får dom att frysa nu när det är lite kallare ute, vilket brukar resultera i ofrivilliga gashäng.
Titel: SV: Seg startad och en del andra frågor
Skrivet av: mille skrivet 26 december 2012 kl. 21:50:03
tala om vilken maskin du har får du nog svar ()p
Titel: SV: Seg startad och en del andra frågor Dinli 450
Skrivet av: flandrs skrivet 26 december 2012 kl. 22:59:21
Skrev till i topic ;)
Titel: SV: Seg startad och en del andra frågor Dinli 450
Skrivet av: Delarium skrivet 27 december 2012 kl. 12:07:10
Har du laddat batteriet? Min hoj blir ibland lite tjurig att få igång om batteriet är lite halvladdat bara.
Titel: SV: Seg startad och en del andra frågor Dinli 450
Skrivet av: flandrs skrivet 27 december 2012 kl. 15:41:10
Ström i batteriet är det.
Problemet är att den hackar rätt mycket när man kör på starten, när ja precis köpt hjulingen så han man knappt trycka på start knappen innan maskin var igång.
Ja jag har pillat på bränsle skruven, då jag skulle byta munnstycken men dom olika ja prova funka inte så ja satte tebax orginal munnstycken, och har justerat bränsle skruv med bredbandslambda. Ställer jag den på 14.7 tjuvstannar maskin hela tiden, runt 13,5-13,7 verkar funka bättre. men får höjja tomgången lite får att hålla den vid liv.
Läste nånstans om att nån fått sin krysskil stukad så den ändrat lite tändning och gick allmänt illa. Så jag rev ner och försökte få bort hjulet men hade ingen avdragare så de gick åt skogen.

Kan de vara så att man behöver justera ventilerna?
Mätte på en och måttet var ca 0.30 mm vilket är endel. Vad ska måtten vara?
Titel: SV: Seg startad och en del andra frågor Dinli 450
Skrivet av: toyboy skrivet 27 december 2012 kl. 17:29:59
Ventilspelet har om jag fått rätt uppgifter vara 0,15 och 0,20 +- 0,05!!

Hur länge sedan bytte du stift och luftfilter??
Titel: SV: Seg startad och en del andra frågor Dinli 450
Skrivet av: mille skrivet 27 december 2012 kl. 17:34:50
0,15 in och 0,20 ut
Titel: SV: Seg startad och en del andra frågor Dinli 450
Skrivet av: flandrs skrivet 27 december 2012 kl. 19:27:22
okok
då börjar de bli dags å justera lite då, de är ju rätt svårt att inte åka på varvstopp som självklart gör att spelet ändrar sej.
Å de verkar ju inte alls så kul å justera de där alls.

Luftfiltret är nog inte de senaste men det är rent.
Har ett nytt unifilter med egenbyggt rör osv, men får ju inte den å gå med de filtret.
lågfart går de nästan fett med orginal så de borde funka med de nya filtret, men mitt 160 högfart funkade inte alls som braigasen tyckte de skulle göra. tycker de e lite drygt å köpa munnstycke efter munnstycke å de inte funkar.
Helst skulle ja vilja stoppa dit ett spjäll med 1 eller 2 spridare och en microtech box å justera bränslet via data istället. Mycket smidigare och det kan jag!!
Men sen ska man hitta nå spjäll som passar oxå...

Stiften är inte heller nytt, det ska bytas.
Titel: SV: Seg startad och en del andra frågor Dinli 450
Skrivet av: toyboy skrivet 27 december 2012 kl. 20:09:52
Det låter som din går fett och det kan delvis bero på dålig gnista!! Tycker du ska kolla stiftet och när du ändå har borta tank mm så kolla ventilspel med!
Titel: SV: Seg startad och en del andra frågor Dinli 450
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 28 december 2012 kl. 06:39:00
ryker den lite blått när du får igång den speciellt efter att du varvat upp den och släpper gasen? för nånstans tar ju oljan vägen om den inte läcker, eller trycker ut via vevhusventen.
Förstod inte riktigt vad du mena med inställningen av b-skruven? den ska ju stå grund inställd på 2 varv ut. om du skruvar ut den mer än 4-5 varv så börjar den dra tjuvluft. inte så bra om den redan går för snålt.
Det sitter en decomp som släpper ut komp på låga varv så startmotorn orkar dra runt den och starta den så det är kanske den som slår till lite ibland då den tuggar som du säger, men en seriös ventilkoll behövs.
kan ju vara så att du bränt nån ventil eller tätning som gör att den drar olja. men det borde ju synas som jag skrev tidigare.
Sen tycker jag att du verkar köra ganska snålbestyckat för att köra med effektrör och det är kanske det som har orsakat dina problem.
Titel: SV: Seg startad och en del andra frågor Dinli 450
Skrivet av: flandrs skrivet 28 december 2012 kl. 11:41:34
De roliga är ju att jag inte tycker att de ryker nått speciellt.
Troligtvis så är de ju på gassläpp som den ryker lite, oftast så brukar ju det tyda på oljeringen iaf på bilar.
När jag precis fått hem den så märkte jag då mest att den rök, tänkte inget speciellt då de va en gammal gubbe som haft den innan. Men dom kan väll gasa dom med.

Vet inte riktigt var b-skruven står nu, justerade bara efter bredbandslambda till lagom afr och där den gick bra. 14,7afr tjuvstanna den hela tiden, men lite fetare runt 13,6.13,7 gick den bra.

Ja jag har satt dit nå avgasrör utan å gjort nå annat men afr'n har ju legat kvar på samma så jag ser inte att det skulle ha gjort nån skillnad.
Var hittar jag de-compen? sidan eller uppe?

Även så borde ju oljeförbrukningen synas på tändstiftet men det ser ut precis som det ska, gyllenbrunt.

Afren nu ligger på runt 12afr på lågfart och när man gasar ur den så snålar den ner till 14afr ungefär, ska man prova ett 200 högfart? eller om nån vet hur stårt hål de är i ett 200 så kan man ju borra de jag har =)