ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Raze-Jimmy skrivet 9 maj 2008 kl. 22:52:08

Titel: Täta gängorna på bensinkran.....
Skrivet av: Raze-Jimmy skrivet 9 maj 2008 kl. 22:52:08
jahapp, kommer ut till garaget å man känner bensindoft. Nya bensinkran har börjat läckt efter ett par dagars drift endast! köptes ny. Finns de nå bra slet å använda på gängorna så skiten blir 100% tätt å inte kan gänga upp sig hur som hellst? försökte med silicon, de va ingen bra ide!! testa sen med nån röd smet från locktite, fungera skit de me.

Den nya kranen använde jag endast den gummitätning som kom med som tätning, verkar ju inte hålla så...
Titel: Täta gängorna på bensinkran.....
Skrivet av: Mickev skrivet 10 maj 2008 kl. 07:27:58
Det finns nån tub som heter gängtätning, tror den kommer från locktite men är inte säker. Den är inte röd utan orange smörja i. Använder den på jobbet och där håller den tätt iallafall.
Titel: Täta gängorna på bensinkran.....
Skrivet av: Raze-Jimmy skrivet 10 maj 2008 kl. 22:04:58
de va inte gängorna som läckte, de va koppen där under som gjorde de!

Skruvade loss den lätt för hand, då ploppade o-ringen ut som ska sitta där.

De konstiga va att o-ringen aldrig kan ha passat överhuvudtaget ovanför koppen, aldeles för stor! Letade efter nått infräst o-rings spår, men de fanns inget. Slutade med att jag skar av ringen å limmade ihop den igen, lagom så den passade ovanpå koppen. Limmade sen öven fast den på själva koppen. Drog åt för hand, sen va de tätt!
Titel: Täta gängorna på bensinkran.....
Skrivet av: Ilpo skrivet 10 maj 2008 kl. 22:19:06
En ny o-ring skall inte vara alls dyr.
Ta med koppen till en jarnvaruhandlare eller nån liten firma som håller ppå med liknande arbeten i Luft vatten eller hurdaulik. Och en bull påse. Så år du en exact passande O-ring.
Så slipper du din limmade.
Limmade funkar det med men jag själv gillar inte limmade O-ringar.

Jobbar som reparatör
Titel: Täta gängorna på bensinkran.....
Skrivet av: Mickev skrivet 11 maj 2008 kl. 08:25:35
Inte för att vara dum... men en bullpåse är ganska dyrt för en O-ring  :wink:
Men som Ilpo sa, det kan nog vara läge att skaffa dig en O-ring i rätt storlek när du får tid, den håller längre.
Vad bra att du hittade felet.
Titel: Täta gängorna på bensinkran.....
Skrivet av: Kenth skrivet 11 maj 2008 kl. 21:08:46
O-ringarna som sitter i kranen tål inte vår bensin tyvärr! Som du ser så har ringen blivit för stor när du skruvat bort koppen och omöjlig att sätta tillbaka och få tätt. nu finns det O-ringar som tål vår bensin jag tror dom heter Viton kolla med dom som säljer o-ringar. Har haft samma problem själv men nu funkar den sedan många hundra mil tillbaka i tiden.
Titel: Täta gängorna på bensinkran.....
Skrivet av: Raze-Jimmy skrivet 11 maj 2008 kl. 22:05:45
helt sjukt att ringen expanderar med kontakt av bensin! har aldrig varit med om nått liknande.


Ja, blir de mer läckage så blir de en ny ring från järnhandlarn eller liknande, inte orginal iaf!!!
Titel: Täta gängorna på bensinkran.....
Skrivet av: gurra-g skrivet 11 maj 2008 kl. 23:13:22
Samma sak händer med gummibälgen i Strombergförgasarna.
Det funkar så länge den sitter där, men tar man bort den så
är den alldeles för stor för att man ska få tillbaks den.
Titel: Täta gängorna på bensinkran.....
Skrivet av: Raze-Jimmy skrivet 14 maj 2008 kl. 21:33:43
Citat från: "gurra-g"
Samma sak händer med gummibälgen i Strombergförgasarna.
Det funkar så länge den sitter där, men tar man bort den så
är den alldeles för stor för att man ska få tillbaks den.


haha, gamla strombergare!! volvo powa!
Titel: Täta gängorna på bensinkran.....
Skrivet av: Tintin skrivet 15 maj 2008 kl. 09:39:38
Samma sak hände mig när jag hade Dinli. Hade först otätt i översta gängan. Fick det fixat, då läckte det från koppen. Skruvade isär och hade som du en svälld O-ring. Bytte den, då rasade hela soppakranen av. Det visade sig till slut att gängen i soppakranen inte var av rätt dimension från början varför gängorna genom vidrationerna nöttes ut. Mitt tips är att se till att få det rätt från början, byt hela kranen. Tro mig, det är inte roligt när kranen lossar och det strömmar ut 12L bensin över stövlarna vid ett rödljus (det var vad som hände mig).