Vilken dag som helst är det dags att börja ändra på min. K&N Filtret skall sättas på och munstycken skall bytas och luftskruv skall justeras .Visst är de så att man får borrapå nått ställe för att komma åt blandningsskruven?
Onlyhenke:Stämmer din bildanvisning med vit,blå och röd ring? Jag trodde huvudmunstyckena var mer i storlek med det munstycke som har blå ring?Mvh Joe
ja ligger den över går den otroligt snålt då brickan motsvarar flera steg på nålen. så då bör du flytta den under och prova
Finns det nån som vet var man kan köpa lågfartsmunstycken som passar till våra pissiga förgasare?Jag vill ha ett 47,5 å ett 50 lågfart så de e bara att plinga på om de e nån som kan skaka fram detta då jag är djupt hatisk mot att borra å fippla på i mina munstycken,utan vill veta exakt vad jag har i maskinen så att det går att bestycka rätt
Låter ju bra de nonne,då kan du skicka dessa till mig då alltså menar du.Vad ska du ha då för två munstycken?
Finns det nån som vet var man kan köpa lågfartsmunstycken som passar till våra pissiga förgasare?
Låter ju som typ samma fenomen som på min 450 med glödande krökar. Du kan nog börja med att kolla så den inte drar tjyvluft mellan gasare/insug o cyl. Ska hoppa i bingen här nu så får se om ja kommer på nåt mer tips till nästa ggn. Bytte ju fugge på min för att se om de slutade glöda så har en liggandes om du är sugen på en BSR42 men om den passar bolt-on vet jag inte. Alla säger iaf att det är ofarligt att det glöder om det lugnar något.Mvh Joe
Att avgasröret glöder är inte så mycket att bry sig om , Glöda kan det göra även med rätt blandning , Beror helt på utformningen på avgas röret , Dinnlis krök svänger extremt mycket direkt utanför toppen så det blir extrem värme där .Min krök glöder lite i första böjjen på kröken ,Inte speciellt mycket men den glöder , Stiftet helt perfekt gyllenbrunt .. Ine bra om den får förmycket heller
Provade gå upp i munstycken i dag .. 165 bluddrar 160 lite bättre och kanon med 155 , Precis som förra ägaren bestyckat .. Beställt 2 st större lågfarts munstycken att prova med ,,,, Återkommer med resultat
O han sa at det kan vara slapp kedja eller krökt ventil !
nån som har tips vart jag kan beställa lågfarts muntycken som e större än org? atvhuset hade inga.. kör med öppet filter, borrad org dämpare 170 main osv, så gärna förslag på storlek att köpa med, tror jag behöver större iaf har inget superbotten drag och ibland hostar den till och dör på tomgång.
Munstyckena från honda MT5 moppen passar i denna förgasaren.Jag har ju en wildcat å jag har kunnat prova mängder av munstycken för en tjuga styck
Hallå alla. Har en fråga jag oxå som, som många andra Har en helt ombestyckad förgasare. 55 lågfart 160 högfart och uni filter. Maskinen går i stort sett bra och smäller välldigt sällan. Kanske var 3 gång man är ute och kör. Och då när man släpper från fult till halvgas. Problemet jag har är att den går inte riktgt jämt på halvgas. Den liksom juckar fram litegrann. Inte några jätte hack men man känner det helt klart att varvtalet går upp och ner med ca 0.5-1 sekunds mellan rum. Kan detta vara nålen? Tror den står ganska lågt.
Hej, jag har satt uni filter, biltema avgassystem, 160 huvud munstycke och ställt nålen längst ner (orginal nål) provat fram och tillbaks med luftskruven men ja får inte riktigt vridet jag vill ha på låga varv, me andra ord så svarar den dåligt men bara på mkt låga varv (blöddrar som pytte lite på låga). ska jag fortsätta och pilla på blandskruven (mer eller mindre) eller ska jag ge mig på och byta lågfartsmunstycke ? och isof vilken storlek bör jag köpa ?
henke: har du nån teori ang varför du kan ha 200 i main?mvh joe
Men avgaset skulle jag vilja ha större rör hela vägen.. så det får bli så nån dag Men du bor ju i Norrland Henke.. borde ju kunna köra helt utan burk utan att nån hör dig? Skulle va en fin semestertur o hälsa på däruppe.. för o ta en kopp och se norrland.. alltid gillat norrland
sukke2k... Vad har du nu då??
Citat från: Tripod skrivet 14 juli 2010 kl. 09:29:42sukke2k... Vad har du nu då??Ja vet inte vad som sitter där, men orginal på en 06a ska det vara. Ruggit litet var hålet iaf. Ni vet nog bättre än mig vad för mått det sitter orginal. Ska prova justera lite på blandskruven i helgen men funkar inte de så byter jag lågfarts munstycket.
Du har ju original lågfart så det ska du väl inte behöva byta till ett mindre. Min Outlaw tål absolut inte större huvudmunstycke än 162,5 MEN det här med storlekar är lite vanskligt. Skiljer mellan olika tillverkare så det går som inte att köpa ett här och ett där. Mitt original lågfart var 37,5 men "röret" på det var mycket grövre än dom nyare större. Kanske har rörets diameter ingen betydelse... vad vet jag.
Kul att det är fler som hittat dem gyllene kusarna i motorn. Ja du bör verkligen gå upp på lågfarten om du kör org. (45)Fast enligt proffsen så har du inte ett bra filter för dammiga förhållanden. Pga dess tunna filteregenskaper.Oljat skumm är säkrast.Men du skulle väl mest köra gata.
Nu är jag uppe i samma bestyckning som i den förra motorn och den här går då minst lika bra.lågfart 70 (borrad)bränsleskruven ca 0,5 varv utNålen på mittenhögfarten 200 (borrad)
Citat från: Onlyhenke skrivet 30 juli 2010 kl. 23:44:31Nu är jag uppe i samma bestyckning som i den förra motorn och den här går då minst lika bra.lågfart 70 (borrad)bränsleskruven ca 0,5 varv utNålen på mittenhögfarten 200 (borrad)Tjena! Du skriver att du har borrat munstyckena, hittar man inte så stora så man måste borra upp dom?Hittade i storlekar upp till 180 hos Lelles i Uppsala (Mikunis stora runda Main Jets) ede samma som till Dinlis?http://www.ktmshop.se/index.php?parts=y&hideleft=y&id=772&c=C03584311_088210Bild 23 i länken...
Är det långa eller korta lågfartsmunstycket som sitter i?Ska beställa större och orkar inte skruva isär innan för att titta.
Nu har ju jag en Polaris men jag skriver här då det är samma förgasare och liknande motorer. Sen jag bestyckade om den har den haft en tendens att tjuvstanna ibland. Första gången blev man ju lite skraj och tänkte "brusten kamkedja" eller nåt sånt. Symtomen uppstår oftast om man legat och kört lite längre i typ 60-90 och kommer mot en korsning eller rödljus (tex) och vill puttra eller stå på tomgång. Tvärdör bara. Låter inte bra för det där oneway bearing eller vad det heter på vänstersidan. Men vad beror det på, den går ju så bra i övrigt. Måste ju bero på att den går fetare, jag har ju inte ändrat något annat sen det uppstod.
Jo det ska stämma CARBURETOR ASSY Mikuni BSR42 orginal nummer 283-62301-20http://dinli.se/teknisk_info/
smäll i ett 160main och se hur den blir.. öppet luftfilter kan va på sin plats oxå
1 RÖD markering är LÅGFART 2 VIT markering är HUVUDMUNSTYCKE (högfartsmunstycke) 3 BLÅ markering är CHOKE4 Svart markering är BRÄNSLE skruven (Skruvas ut för att öka mängden)Man kan ju lägga upp det så här:Bestyckning1. Pilotjet eller lågfartsmunstycke är under utprovning (får se vart det slutar, just nu anv. jag borrad 70)2. Nålen är org nålen men den är lyft till näst högsta läget.3. Mainjet eller huvudmustycke har jag 200
Citat från: Onlyhenke skrivet 3 oktober 2009 kl. 14:09:221 RÖD markering är LÅGFART 2 VIT markering är HUVUDMUNSTYCKE (högfartsmunstycke) 3 BLÅ markering är CHOKE4 Svart markering är BRÄNSLE skruven (Skruvas ut för att öka mängden)Man kan ju lägga upp det så här:BestyckningSom det säger, den med vit ring Huvudmunstycke (main) 1. Pilotjet eller lågfartsmunstycke är under utprovning (får se vart det slutar, just nu anv. jag borrad 70)2. Nålen är org nålen men den är lyft till näst högsta läget.3. Mainjet eller huvudmustycke har jag 200 tja! öhh vilket av skruvarna är mainskruven? den med blå ring runt sig enligt det första inlägget i denna tråd? jag hade tippat på att det var den med vit ring runt sig?tänkte jag skulle ner o skruva lite nu o behöver en sista vägledning :
1 RÖD markering är LÅGFART 2 VIT markering är HUVUDMUNSTYCKE (högfartsmunstycke) 3 BLÅ markering är CHOKE4 Svart markering är BRÄNSLE skruven (Skruvas ut för att öka mängden)Man kan ju lägga upp det så här:BestyckningSom det säger, den med vit ring Huvudmunstycke (main) 1. Pilotjet eller lågfartsmunstycke är under utprovning (får se vart det slutar, just nu anv. jag borrad 70)2. Nålen är org nålen men den är lyft till näst högsta läget.3. Mainjet eller huvudmustycke har jag 200
Citat från: billyboy skrivet 25 augusti 2010 kl. 19:23:38Citat från: Onlyhenke skrivet 3 oktober 2009 kl. 14:09:221 RÖD markering är LÅGFART 2 VIT markering är HUVUDMUNSTYCKE (högfartsmunstycke) 3 BLÅ markering är CHOKE4 Svart markering är BRÄNSLE skruven (Skruvas ut för att öka mängden)Man kan ju lägga upp det så här:BestyckningSom det säger, den med vit ring Huvudmunstycke (main) 1. Pilotjet eller lågfartsmunstycke är under utprovning (får se vart det slutar, just nu anv. jag borrad 70)2. Nålen är org nålen men den är lyft till näst högsta läget.3. Mainjet eller huvudmustycke har jag 200 tja! öhh vilket av skruvarna är mainskruven? den med blå ring runt sig enligt det första inlägget i denna tråd? jag hade tippat på att det var den med vit ring runt sig?tänkte jag skulle ner o skruva lite nu o behöver en sista vägledning : Det vita som bilden säger, Huvudmunstycke (Main) men du menar byta inte skruva ut Den med svart ring runt äm en mängd skruv, endast en finjustering när det nästan är 100 rätt.
Du har ingen bruks över hojen kanske men den höjer man och sänkerman tomgången med
Sådär ja då har jag lyckats byta mainmunstycket. Tog bara en litenlitenliten testrunda men tyckte den gick mycket bättre. Får testa vidare imorrn. Dock var den jäkligt svårstartad. Borde väl inte ha att göra med bytet av mainmunstycket?
Nu så här vintertid, bör man ha större munstycken då, antar jag? Vilka muntycken då i sånafall? är det main man byter size på som regel eller?
Bilden du relaterade till Henke? Är det samma/lika på alla gasare, vet du det? Jag menar inte enbart BSR gasaren utan om det är ungefär lika uppställning på alla märken Mikuni, Kehin osv...//Janne
Dinli-åkers som har kört med DAJ...! Har sett att flera av er har haft 155 på main när ni kört me daj. Vilket läge har ni haft på daj-justeringen då?
Kör du max hål öppet på den. då ger den ju lite mindre soppa.Då ska du väl gå ned i storlek på main.Men då jag testade på en dinli 450 så var det med ett 160 och den ville inte gå bra då vi gick ned från 170. och jag misstänker att man får tänka lite olika beroende på vilket luftfilter man anv.Dessa DAJ funkar nog bäst på org filterboxar med lång väg för luften in till gasaren (Men det kräver ju att det finns en viss underbestyckning redan)
Men limma igen hålen vid nålen på trotteln, varför, då funkar ju inte undertrycket som det ska?
Halo du ska ju snarare gå upp i munstycke när du skaffar större blås där bak he he. Du kan ju pröva med 180 o stega dig nedåt(elr upp). Min vägrar me 180 tyvärr. 170 nu tror jag. Me öppet blås och öppet filter. Good luck! Joe. Ps. Du kommer få ett otroligt vrid med nya blåset! Grattis
Får vi se lite bilder på grejerna också Börjar bli riktigt sugen jag med på nytt utblås.Vad är skillnaden på rostfri och kolfiberdämpare mer än vikten?
Tänkte jag slänger upp en disskussion på de jag tänkt köra i min maskin när de gäller bestyckning osv.Just nu kör jag dvs att allt annat är original:160 huvudmunstycke2.5varv ut med blandskruven från original.Uni-Filter.Jag har beställt och väntar på:Speed-tech kolfiberdämpare bolt on kit.Dial a jet + snorkel-kitDå blir allt alltså:160 huvudmunstycke2.5varv ut med blandskruven från original.Uni-Filter.Speed-tech kolfiberdämpare bolt on kit.Dial a jet + snorkel-kit.Frågan är då, kommer jag kanske behöva gå ner till original munstycket för att de ska funka bra eller ska jag bara pröva mig fram?jag e jäkligt nyfiken på att köra min 180 Då jag inte fick till luften när ja körde 180 så har jag inte experimenterat allt för mycket sen dess.
Va f..n! 10dagar.. har vi gått tillbaka till stenåldern? Nu får dom rappa på lite
Sen måste jag fråga, är de bara jag som sover med Dinli 450 owners manual och laptopen redo o skriva ?
Citat från: Heika_ skrivet 8 mars 2011 kl. 01:35:26Sen måste jag fråga, är de bara jag som sover med Dinli 450 owners manual och laptopen redo o skriva ? LOLHärligt med ny dämpare. Vill också ha
Congratz hur går den nu då Heika?
Fan va coolt. Märker du en faktiskt stor skillnad alltså på effektljuddämpare vs originaldämpare. Har alltid trott att det mest är för ljudet man byter, och en på pappret något bättre effekt
Gå ned i main är nog det bästa. Dial-a-jeten ska ju stå på mitten helst (så det den går att justera som den ska). Blandskruven 2-3varv ut. Men min är nog 5-6varv ut har jag för mig vilket inte är optimalt men de funkar. så det får va så ett tag.
okej ska kolla det ... Men kan det bli så lätt på ventilerna? för jag körde och så fick den inte sopp till förgasare och drog jag bränslet direckt till förgasaren så starta den och gick typ 5km men dog sen typ. kröken var lite röd.... kan jag ha bränt ventilerna? mvh Karlen
Hej, en enkel fråga min quad går hur bra som helst men när kör men då jag står på tomgång och gasar sakta mer och mer så på mellan registret bluddrar den till och ger nån avgassmäll. Det jag funderar över är: Kan det vara värt att prova flytta nålen ett steg så den får lite mer bensin där? Som jag har förstått det ska nålen justera mellanregistret, lågfart = låg och hög = höga varv.. (på ett ungefär iaf)Ville bara dubbel kolla så jag slipper börja böka i gasaren i onödan.Edit: Jag orkade inte läsa genom hela tråden, de här finns förmodligen svar på i denna tråd men de är en så pass enkel fråga att ni kanske kan offra några sekunder till att svara på min fråga
När jag ligger på 4e och 5e växeln och gasar, med låga varv så bluddrar den, eller vill inte riktigt gasa iväg ordentligt... Har det med felaktigt inställt lågfartsmunstycke att göra? Känns lite som att den inte får tillräckligt med soppa liksom... Eller ja... vad vet jag iofs.... Men på höga varv går den helt perfekt...
Japp alla fujimotorer har samma.Kör ju med bsr42 och det är mikunis lilla runda Du verkar ha fått stora runda och då får du ju inte dit skvalpskyddet, eller?
Citat från: Onlyhenke skrivet 8 april 2011 kl. 08:31:20Japp alla fujimotorer har samma.Kör ju med bsr42 och det är mikunis lilla runda Du verkar ha fått stora runda och då får du ju inte dit skvalpskyddet, eller?Fick ju inte det, men löste problemet.Hade en M5-skruv och mutter liggandes, centrerade i makitan, drog på muttern ett par varv, skruvade i munstycket ett par varv med.(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)Sen slipade jag av mot en plankstum jag satte Fint slippapper på. Blev ju som en svarvning nästan.Blir spännande att se vid uppstart hur det funkar.//Erik
20:- ? Måste va typ sveriges billigaste OM der är mikuni original..Nåja jag löste ju problemet igårkväll och det funkar kanon //Erik
Har lite fundering kring munstycke nr 3 den med blå ring runt och som skall vara choke.På min (smc 500) sitter där ett stort munstycke med beteckningen SE1 tror jag det var. Funderingen är just att det är stooort om det nu skall vara choke mätt upp det till ca 130-135!Har förstått att det skall vara runt 40. Nå´n som skruvat isär sitt och har kollat på det?MvhD
Slänger in här med då min wildcat delar samma förgasare iaf Provat lite idag och här är resultatet;Orginal borrad luftburk + helsystem + 160munstycke = Klockrent, om än något klen på toppvarv.Orginal borrad luftburk + helsystem + 170munstycke = Hackar på toppvarv.UNI filter + helsystem + 160munstycke = Hackar på topppvarv.UNI filter + helsystem + 170munstycke = Bluddrar direkt på fullgas.Blandskruven är utskruvad, osäker på hur mkt då min ÅF gjorde det med CO mätare. Har för mig att det är 3½-4varv ut. Den har vibrerat ur en gång, men har inte hänt igen. Lågfarten är orginal samma med nålen.
Tack för svaret Henke!Vad tror du om lågfartsmunstycke då, törs man gå på ett 60 direkt tro?Uppenbarligen får den ju mer luft nu, vad tror du om att höja nålen ett hack?Nackdelen på smcn är ju att man måste riva plasten och tanken för att komma åt trotteln...MvhD
Hoppas det är ok att jag använder denna tråden även för min SMC 500 då det är samma motor...Plockade bort snorkeln på luftburken och den bluddrade som f-n. Justerade ut blandskruven lite drygt 5 varv och då går den bättre men inte helt optimalt tycker jag. Det vart dock en väldig skillnad på draget i låg och halvgas! Det verkar alltså som att snorkeln som är kanske 40cm lång och har en utdragen s-form påverkar luftflödet drastiskt. Det som gör mig fundersam är ju att många kör med öppet filter och orginalbestyckning på lågfart samt nålen i mitten och ett öppet filter ska ju andas ännu bättre tycker jag...Några ideer om varför eller är det bara att köpa större lågfart och eller höja nålen och hoppas på det bästa? Vill ju helst inte köra med skruven utskruvad så långt. Någon som vet hur många varv man kan skruva ut den?MvhD
Nejdå, snorkeln går från luftburken och fram till ungefär jämsides med förgasaren. Så det enda den gör är att flytta intaget till luftburken. Blev rörigt att förklara men jag hoppas du fattar...MvhD
Hmm, men den får ju uppenbarligen mer luft utan den eftersom jag fick skruva ut blandskruven rejält efter jag tagit bort den och ändå går den inte riktigt bra... Men tycker dock att det är lite märkligt ändå då flera verkar köra öppet filter med orginal lågfart...Ska försöka få tag på ett 55-60 lågfart och prova med, funderar även på att göra mig jobbet med att plocka ut trotteln och prova att höja nålen ett hack.MvhD
Nu har jag monterat 55an på lågfarten och det blev bättre. Tyckte att den gick bäst med 2,75 varv ut men den tvekar ändå lite ibland vid gaspådrag, hackar till liksom. Det sker dock när man börjat varava lie så det kanske har med nålen att göra istället? Den hackar också till eller tvekar liksom på högre varv och vill inte varva ur riktigt. Låter som den inte går riktigt rent. Vad säger experterna här? Såvitt jag kan förstå tyder detta på att den går snålt nu istället? Känns i alla fall som det har blivit mera vrid på låga varv nu. Tyvärr hade jag ju inte kört den så mycket innan så känslan innan jag började skruva satt ju inte i ryggmärgen så att säga...Tips och förslag mottages tacksamt!MvhD
Hmm, mer sås?... I vilket register tänker du då?
Undrar om det är piratmains när det går att bestycka med 180 och över? Fick i 160 på min. köpt på braigasen från förgasargurun nummer 1, med mikuniloggan instansad
Nu i teorin har du mer bränsle ,mer flöde i avgas, och mer luft in.Då kan man säga att du behöver mer luft genom att skruva ut blandningsskruven 1 varv i taget till de blir bra => eller ett halvt varv i taget.För du får för mycket soppa nu än va de går in luft!
Citat från: Heika_ skrivet 29 maj 2011 kl. 15:35:01Nu i teorin har du mer bränsle ,mer flöde i avgas, och mer luft in.Då kan man säga att du behöver mer luft genom att skruva ut blandningsskruven 1 varv i taget till de blir bra => eller ett halvt varv i taget.För du får för mycket soppa nu än va de går in luft!Men det funkar ju inte om skruven bara justerar mer eller mindre mängd soppa. annat är det om den justerar ett luftmunstycke.Men skruva du på den, då märker du ju om du får bätttre gassvar från låga. blir det knappt nån skillnad så är det bara gå upp till 50-55 och testa.
har lite frågar om bestyckning har inte hunnit testa så mycket ännu men.. har HMF slip-on och K&N filter och har nu 180 Huvudmunstycke monterat och orginal lågfart och har inte rört bränsle skruven ännu men tycker den går ok ändå fast tvekar lite vid gas pådrag och vill inte heller gå rent på maxvarv på 5:an växel låter inte som den bluddrar men gasar ja fullt dör den liksom av lite och börjar små hacka lite som varvstoppet men den varvar inte ut så skulle gissa att den behöver lite större hög fart.. men min fråga är tror ni det räcker om jag monterar i ett 55 lågfart utan att skruva på bränsleskruven för jag vet inte vad den ska stå på orginal har läst lite om 2-2.5 varv så tänkte vänta lite med att skruva tills ja vet vad den är orginal har nu även 185-190 högfart liggandes som jag hoppas på att kunna testa imorgon för ja vill helst få den att bluddra på högvarv så ja vet vad som är max
okok får la ta och testa o borra bort plomberingen och skruva lite på skruven och se helt enkelt om det blir någon skillnad tänkte jag skulle behöva slippa plocka bort förgasaren igen dock :<
jo ja har lite saker o testa nu... men tror dock inte det är nålen men får se ska börja me och testa och se om jag kan borra bort plomberingen på plats och skruva ut den ½-1 varv och se om det blir någon skillnad och nu till min fråga hur många varv brukar Bränsleskruven vara utskruvad ogrinal??
nu har jag ett problem med dinlin :< jag kan inte få den att bluddra ovansätt vad jag gör har borrat upp ett 170 munstycke till 250 och den bluddrar ändå inte den går lite rappare men den bluddrar inte och spelar ingen roll om ja kör 180-190 eller 250 samma fenomen är det att när den kommer till 144 på mätaren så börjar den hacka och gå konstigt som om den skulle egentligen få för lite släpper ja dock gasen och ligger runt 137-141 på mätarn så går den hyffsat... och går jag ner till 175 så får ja avgasknallar när jag drar på... så är helt vilse just nu:< verkar som det inte spelar någon roll vilket huvudmunstycke jag sätter i över 175... vad ska jag göra nu?:<
japp precis när jag sätter i 175 går den inte bra och sen hackar rätt kraftigt och det smäller vid dem högra varven (avgasknallar) om jag ligger över typ 100km/h på mätarn har nu som sagt ett upp borrat 170 till 250 och den går inte dåligt på låga och mellan men som sagt har problemet med att den inte går på höga... ska testa med att höja nålen till max och köra mitt 200 munstycke och se vad som händer den borde iallfall kunna blöddra om munstycket är fort stort tycker jag men den verkar bara få en viss mängd bensin oavsett vad jag har för munstycke på högfarten... hoppas verkligen att det är nålen som spökar :< vill köra nu
ok tackar hoppas att ja får det att funka nu
Provade att stoppa i ett 150 huvudmunstycke (originalluftfilter,originalljuddämpare,originaldrevning gasspärr borttagen) hjulingen går bra upp till 115-116 på mätaren där börjar den bluddra . Min fråga är om det är cdi'n som inte vill varva mer eller är munstycket för stort ?Mvh Micke
lite fler frågor ang. Nålen öppna upp min förgasare idag och kolla hur nålen stod det verka som den var på ställd max höjd redan :< (tunn plåtbricka längst ned, vit tjock bricka, clipset och överst den tjocka plåtbrickan) dock så flyttade jag nu den tjocka plåtbrickan längst ner så nålen höjdes lite grann ska testa så fort ja får tid... hoppas att den går bättre nu... som sagt ja tkr den går helt ok ifrån noll men den drar inte genom hela registret som det är nu och det borde va nålen men som sagt den satt redan högsta läget... och orginal kom jag inte ens upp till varv stoppet med 38 devet...annars börjar jag fundera på om mitt K&N filter ställer till det eftersom jag har kvar orginal anslutningen alltså snorkel som sitter på förgasaren alternativt att byta till Uni-filter och kanske gå ner till 160 Huvudmunstycke och testa.. eller mitt sista alternativ skaffa DAJ.Någon som har några andra förslag?? :< börjar bli lite jobbigt vill ju köra:<
Köpte min dinli för drygt 1 vecka sedan, en 450 dmx nitro edition -08.Har fixat en del med den bla parkbroms,lampbyten,blinkersfix.Prata med min åf idag om bestyckning, dom har kört en dinli 450 i bänk & provat ut det bästa med dator, han sa 190 eller om det va 195 i huvudmunstycke, luftfiltret skulle duga med orginal, dom såg ingen skildnad med orginal eller annat. .Men nu funderar jag om jag kan vrida förgasaren på plats, eller om jag lär montera bort en massa prylar?
Citat från: kenn.1 skrivet 30 juni 2011 kl. 18:44:46Köpte min dinli för drygt 1 vecka sedan, en 450 dmx nitro edition -08.Har fixat en del med den bla parkbroms,lampbyten,blinkersfix.Prata med min åf idag om bestyckning, dom har kört en dinli 450 i bänk & provat ut det bästa med dator, han sa 190 eller om det va 195 i huvudmunstycke, luftfiltret skulle duga med orginal, dom såg ingen skildnad med orginal eller annat. .Men nu funderar jag om jag kan vrida förgasaren på plats, eller om jag lär montera bort en massa prylar? Du kan vrida den på plats. men kan vara lite knöligt endå. har bestyckat om min gamla så
Tja. Har lite bekymmer med min dinli 450.Har:Uni filterwileyco dämparehög: 160låg : 45choke : 42.5bränsleskruv: 1.5 varv ut.problem blir när man drar på på alla växlar och ligger i några minuter på nästan fullgas, då börjar den blöddra för att sen dö. startar efter en liten stund igen. Får även en lite avgas knall när jag stänger av den.nån som har nått tips?
Tjena.Just nu är dinlin ner riven för ventil justering(nästan inget spel alls på insugsidan) Och i samband med detta så gör jag en hel service tänkte jag, och lite uppgraderingar. Läst en hel del i denna tråden och tänkte testa det som verkar funka för de flesta. Unifilter, Slipat ner de otäckt stora svetskanterna i kröken. Öppnat och tömt hela ljuddämparen på allt som fanns där och istället så blev det 50 mm rakt igenom och sen packade jag om den.. överlag dom som får sina maskiner att gå riktigt bra verkar ligga på mellan 50-60 i lågfart och 165-175 i högfart så jag tror jag testar mitten på det direkt. Men vart handlar jag smidigast och billigast mina munstycken till Dinlin?
Fick prisuppgift från Stibo Motor, Huvud: 70:-Lågfart: 80:-Frakt brev PF: 75:- 225:-Ebay,Huvud: 25:-Lågfart: 32:-Frakt: ~50:-107:-Alltså under halva priset och ca 1v väntetid...
Det låter som att den får för liteHar du fullflödessystem på avgaserna och ett uni filter som funkar så borde du ha högre bestyckning.vad blir det för skillnad om du skulle skruva ut skruven till ca 4 varv?Kolla även att du har bra med luftflöde genom tanklocket(skruva upp det så det sitter glappt och se om det blir skillnad)
Alla böjar är ett mottryck men ju varmare avgaserna är ju mindre mottryck ger dessa (därför lindar många in sina avgassystem för att göra det lilla extra)
Att linda in avgassystemet ger HÖGRE avgastemperatur, vilket i sin tur ger HÖGRE mottryck pga. större volym. Alltså ingen effektökning.Däremot kan det användas för att stämma av avgassystemet (kan göra mycket på 2-takt, mindre på 4-takt) för att ändra karaktären på motorn.
Hmm kan väl hålla med om att det går att avstämma ett avgassystem med lindning men att det skulle bli större mottryck om avgaser blir varmare ställer jag mig lite frågande till då varma ångor förflyttar sig lättare genom något och volymen ska ju inte bli större då det är samma volym ut från motorn. Det är då min logik. Ang filter olja får jag se om jag lanserar receptet Är den klibbig så har du en hel del flödesproblem där och den är säkert mycket bra i ökenförhållanden där det är extrem miljö men flödesoptimalt är det inte. Kördesjälv tidigare klibbig filterolja och den var inte bra för flödet.tror man hittar en hel del om man söker på filterolja i detta forum.
Det handlar om att avgaserna tar större plats desto varmare dom är. Samma sak gäller turbotrimning när man använder små avgashus som är känsliga för höga mottryck, och där använder man sällan avgasbandage av just den anledningen.
Tog bort luftburkens lock o de gjorde bra skillnad dock varvar den inte ut på toppen ska man sänka ner nålen till mitten jacket för att få bättre toppvarv? innan jag bytte munstycke så satt ett 137.5 orginal i och då gick den som ett skott inga misständningar eller bludder på toppen.
Borrar fram? Den sitter ju öppet så det bara att skruva på den när man vridit förgasaren...
Min var pluggad! Köpte ny 12a=borra
Över och under blandskruven har jag 2 pluggade hål!?
Snarare att den inte får luft, ta bort locket som sitter ovanför filtret om du kör original.
Justera med blandskruven...
Jag bytte bara högfartsmunstycke till 170 och blandskruven 2,5 varv kör med helsystem.
Ok, jag kör med bara slipon och unifilter,kan det vara skillnaden?
Nä det beror inte på att du har sliponJag kör ju på 200 som huvud och 60 som lågfart med sliponKan tänka mig att du inte har så bra flöde i unifiltret. Har du provat köra med filtret helt ooljat med 170?Normalt med uni och slipon borde vara runt 180
Hejsan. Jag undrar vad man ska tänka på om man är intresserad av en dinli 450!
170 ? Måste man beställa nåt ,, ?
Löste det. . Men en ny fråga. Testkörde nu. Och ligger man och kör med jämn gas går de bra men så fort man ska ge fullt bludlar han typ hackar men gasar man sakta upp så går det bra. Är det blandskruven då??? Får mkt soppa och för lite luft?
Tur man har en person som onlyhenke som kan förklara så man förstår . Fick dok ett varnade finger ang bestyckning och nu undra jag hur man kan veta att den går för snålt. Har hållet på lite med etanol bilar innan och där kan de går riktigt illa vid för snål blandning. Kanske inte samma sak här eftersom det inte är bensinen som kyler men den smörjer väl. Är det nått sätt man kan märka att maskinen går snålt. Eller ska man ställa den på fettblandning och sen försiktigt gå neråt??
Har beställt munstycken som idag kom med posten. Beställde "N102.221" högfart och "vm28/486" lågfart enligt uppgift här på forumet men Christer på braigasen.se trodde att det igentligen ska vara lågfart av sorten "N224.103" istället som har lite större emulsionsrör jämfört med det jag nu köpte.Vad har ni för kommentar kring detta? Han menade att detta munstycke jag köpte går att montera men han visste såklart inte hur det påverkar när det skiljer på utförandet.
Jepp det skiljer i flödet mellan dessa och org sitter det grövre röret. Så det blir skillnad på bestyckningen mellan dessa. Men nog funkar det.
"N102.221" högfart 200 och ""N224.103" 70 kommer med posten i nästa vecka, ska bli spännande att testa
K&N in och 2" nästan rätt ut
när och hur jobbar chokmunstycket?
Nu sitter hög 200 och låg 70 på plats, nålen ett hack upp från mitten och ett halvtvarv på bränsleskruven och den går riktigt riktigt bra!
Utopiazz: jasså, det går att vrida för att justera nålen? Jag ska göra det på min och trodde jag skulle bli tvungen att lossa hela eländet från sin plats...Åt vilket håll vrider du den då?
Behöver man verkligen byta munstycke på en övrigt orörd maskin.?
I övrigt är den original så när som avstrypt och öppet skumfilter.
Tejpa ditt luftfilter ca 2 tredjedelar så ser du ju om det börjar gå bättre.Kör inte om den går för snålt då bränner du ventiler eller kolv.Baktänder den så tyder allt på att den går för snålt.Skruva inget på gasaren utan tejpa för dit luftfilter först
Om den då slutar, hur går jag till väga sedan? Byta en massa munstycken och sånt? Skruva på förgasaren?
Köp ett org. filter.
Japp då blir det att byta munstycke (högfarten)Eller så kör du så med tejpat luftfilter då du har anpassat luftflödet för den setup du har på munstycken i gasaren just nu.Bry dig inte om att skaffa ett org filter då det inte behövs. så det är helt onödigt.Du ska verkligen inte ignorera att den går för snålt så du bränner något (vanligt nybörjarfel, och missnöjd över märket/maskinen som följd på det)
Vad har ventilerna med saken att göra om kröken blir glödgad!? Byt till ett större lågfart så borde det bli bra, hade samma problem.
Om ventilspelet är snålt (eller obefintligt) kan avgasventilen öppna innan förbränningen är klar
Montera 50 lagfart.Tabort locket på luftburken.K&N luftfilter skruva ut blandskruven 2 varv.UNI filter skruva ut blandskruven 1 varv .Så skall du se att du får fart på den.
Går det borra upp den?
De kostar väl några tior? Borra så smått går aldrig bra.
Blandskruven antar jag skruva in helt och sedan skruva ut den 1 varv.Vad har den för Lågfart standard? Går det borra upp den?
Nu vet jag inte vad du gör här inne, men men.Japp helt in sedan räkna varven ut.Org lågfart 45.Borra går alldeles utmärkt. Hittar du bara tillräckligt små borrar så. Har själv ett borrat 60 munstycke på min lågfart. Så borra på men börja inte med för stor borr bara. (50, 55,60,65 och så vidare)Så då har vi rett ut det också.
Du råkar inte veta vilket mått det är på ett 50 munstycke? Har läst runt och det nämns ofta att mikuni har .tex 50 munstycke=0,5mm & 100 munstycke=1.00mm.stämmer detta?
Den gick inte bättre... Kan det vara för jag har för litet munstycke nu när den får mer luft? Bytte tillbaka till 180 munstycke men kanske ska testa slänga i 190 igen och se om den går bättre då?
Man får aldrig ge sig om man vill hitta det optimala Bluddrighet brukar betyda lite fett, men i ditt fall kan det vara så att du måste upp mer på huvudmunstycket så den får mer ork.
när du menar orkeslös, är det så att den slutar dra men om du fortsätter gasa så kommer den efter en liten stund (5-10 sekunder)?Så är min men jag orkade aldrig göra något åt det utan kör som det är. Tanken var att lösa det i somras men mycket annat kom ivägen (typ 2 hjuling mc)
Bra men gå ned ett halvt steg till 185 och se vad som händer. Kanske inte nog bra flöde för att gå upp till 190 på huvud. Med 70 på lågfarten spär ju på i hela registret faktiskt. Så dra igen skruven ett varv också så borde den inte gå lika fett på toppen.b😀
precis prova gå ned på lågfarten till 50 ungefär och gör inget med högfarten.kolla även så att inte choken ligger på lite. ta lös den och rengör så vet du att den stänger som den ska.
Om du håller på med munstycken utan något luftfilter alls så kommer den få för mycket när du sätter på ett filter igen.
Precis som andra också säger så kan du ej justera utan filter. Om du inte märker någon skillnad i detta låga register när du byter lågfarten så skrev jag ju också att du ska se över choke funktionen i gasaren. Rengör och testa. Skicka gärna en bild på hur ditt lågfartmunstycke ser ut. 😉
Halloj.Tänkte börja med bestyckning snart, å då lyder frågan som följer vart hittar man alla munstycken å köpa?Å ska man köpa lite av varje? Hög,lagfart?
Tack för svar "Dinli 4500cc"Ska känna efter lite efter servicen e gjort samt drevningen.Så får vi se om ja beställer hem ett 170 main å kanske ett 45 lågfart