ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Puma19766 skrivet 29 december 2013 kl. 00:15:09

Titel: LT 50
Skrivet av: Puma19766 skrivet 29 december 2013 kl. 00:15:09
Hej.
Jag har just köpt en LT 50 som jag har en del frågor kring.
Ska börja med att säga att jag är helt nollställd när det gäller maskiner...
Osäkert vilket årtal den är från men skulle tippa 93-98 (finns det sätt att lista ut årsmodell?)
Den startar alltid på 1/2 ryck så det är en vinstlott :-)

Hur vet jag om det är 2 eller 4 takt? Låter väldigt lite, 2-takt kanske?

Ska jag blanda olja med bensinen i tanken (hur mycket isf?)? Den har separat "tank" för olja men har googla och sett på vissa ställen att den inte funkar så bra, vad gäller?

Vad är det för löpande saker man behöver göra? Tex en gång per år eller liknande.

Vilka andra saker bör jag ha koll på med längre mellanrum? Tex en gång per år eller liknande.
Ska man byta någon olja etc? Är det olja i växellådan som ska bytas?

Mitt hopp står till er...

Tack på förhand! :-)




Titel: SV: LT 50
Skrivet av: CrozOver skrivet 29 december 2013 kl. 00:23:44
Hej.
Jag har just köpt en LT 50 som jag har en del frågor kring.
Ska börja med att säga att jag är helt nollställd när det gäller maskiner...
Osäkert vilket årtal den är från men skulle tippa 93-98 (finns det sätt att lista ut årsmodell?)
Den startar alltid på 1/2 ryck så det är en vinstlott :-)

Hur vet jag om det är 2 eller 4 takt? Låter väldigt lite, 2-takt kanske?

Ska jag blanda olja med bensinen i tanken (hur mycket isf?)? Den har separat "tank" för olja men har googla och sett på vissa ställen att den inte funkar så bra, vad gäller?

Vad är det för löpande saker man behöver göra? Tex en gång per år eller liknande.

Vilka andra saker bör jag ha koll på med längre mellanrum? Tex en gång per år eller liknande.
Ska man byta någon olja etc? Är det olja i växellådan som ska bytas?

Mitt hopp står till er...

Tack på förhand! :-)

Felpost förlåt..

Men det är en skottsäker maskin iallafall, den kommer hålla längre än du  ()p
Titel: SV: LT 50
Skrivet av: Pv544 skrivet 29 december 2013 kl. 01:05:04
Det är en tvåtakt skulle jag tro.
Om du kollar denna länken och sen kikar på din maskin så ser du nog om det är lika. På bilden ser du tvåtakt, en fyrtaktsmaskin har ju mkt större topplock för att rymma ventliler.
http://www.ebay.com/itm/NEW-SUZUKI-LT-A50-LT50-CYLINDER-PISTON-GASKET-TOP-END-KIT-SET-2002-2005-/321191408272 (http://www.ebay.com/itm/NEW-SUZUKI-LT-A50-LT50-CYLINDER-PISTON-GASKET-TOP-END-KIT-SET-2002-2005-/321191408272)

Du har väl en separat tank för olja under sadeln,är du osäker på om den funkar så kan du ju blanda i bensinen. Runt 2-4% brukar man väl köra tror jag.

Men du kan ju köra på ren bensin och hålla koll på om den ryker något, blåryker den lite så får den nog sin olja som den ska.

Oljan i motorn kan det väl vara bra att kolla ibland, och byta nån gång också.

Luftfiltret kan nog vara bra att kolla också, har man kört i mycket damm och smuts hamnar det nog en del i filtret.

Tändstift är väl också en billig sak att byta för att fortsätta med en lättstartad maskin.

För övrigt tror jag dessa maskiner oftast går och går utan större krav på omsorg eller kärlek, men visst är det bra att kolla över den ibland.
Det är ju trots allt värdefulla barn som använder den.

Finns ju en kopia på lt50 som ser väldigt lika ut, dock står det ju inte suzuki på dom.... Men iaf så tror jag dom maskinerna har fyrtaktsmotorer.
Bara som en liten parantes.... ()p
Titel: SV: LT 50
Skrivet av: Raecer skrivet 29 december 2013 kl. 09:44:41
Har en lt80 -91:à

På den är de separat oljesmörjning, en tank under sadeln som de ska hällas i 2-takts olja

Någon motorolja finns inte däremot i variatorn ska de vara transmissions olja

Har plågat denna maskin sen dag 1 i 22 år och de som är bytt är

Tändstift
Drivpaket
Variatorrem
Olja i variator
Bromswire
Batteri
Startmotorn är rengjord en gång

Driftsäkrare maskin finns nog inte(?)