ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: pålamalm skrivet 15 december 2006 kl. 16:44:32
-
plockade ner variatorn i går . det första jag märkte var att på den främre variator, går inte remen hela vägen upp. det fattas ca 5-6mm innan den når till toppen. vilket den borde göra , har en granne som har plockat ner en massa variatorer, sa att det gör en jävla skilnad om den går hela vägen upp.något att tänka på, ska se vad jag kan göra när garantin går ut
någon annan som har provat :?: :?: :?:
-
Tror att våra glada norrmän eller om det var vår finne som svarvat av lite på den och fått den att gå ihop lite till. Finnen har sagt att han fått sin maskin att gå över 100. Så visst gör det skillnad.
Det jag funtat på är:
Det sitter en distans som jag tror det skulle räcka att svarva av lite på istället för tallriken.
Eller försöka få tag på en lite bredare rem.
-
Det var jeg som "svarvade" av 1mm på fremre disk på variatoren.
Og ja det gjør god forskjell.
Sammen med riktige vekter så har du det samme som en trimvariator :wink:
\
| \_
| ._| "Denne biten ble dreid bort."
| /
/
Ascii code er ikke det beste, men skjønner sikkret hva jeg mener.
RH
-
men om du sätter en bredare rem så går den högre på den främre men, då går den inte ner på den bakre så då blir det ingen skilnad.
jag tittade på den främre talriken där måste men ta bort på tappen samt talriken dom är lik långa så om du bara tar på talriken så tar tappen i så om man ska få ut max så måste man ta på båda två.... eller har jag fel
8O 8O :D :D
-
När jag kollade på min så tyckte jag att det fanns utrymme för den att "svälja" en bredare rem.
Om man behöver ta på båda eller inte vågar jag inte svara på. Men på min så "kändes" det som om det skulle räcka med distansen. Men jag har inte mätt på den.
-
bak går det inte , tog bort fjäder & körde ner remen aven utan fjädern så går den inte ner längre,med andra ord så skivorna delar inte sej inte tillräckligt för en bredare rem,
men jag tittade på den främre, där går tappen in i den andra skivan men då tar den ytre skivan i ,
om jag tror rätt så bör man ta ca 1-2 mm på tappen samt lika mycket på skivan för att man ska få den att fungera perfekt---- :idea: :?: :?:
en sak till varför ska det vara fett i variatorn.
har gått igenom en del andra märken , min kazuna , piaggon mm tex ,
där finns det inget fett
-
fettet tror jag är för att inte rullarna skall lägga sig "fel". Det är iaf mycket lättare att montera dem med fett i.
-
fettet tror jag är för att inte rullarna skall lägga sig "fel". Det är iaf mycket lättare att montera dem med fett i.
Fettet er för at inte rullarna inte ska ha för stor slitars. Må ha lite smöring vet ni ;).
-
fettet tror jag är för att inte rullarna skall lägga sig "fel". Det är iaf mycket lättare att montera dem med fett i.
Fettet er för at inte rullarna inte ska ha för stor slitars. Må ha lite smöring vet ni ;).
Låter troligt. Men det är då konstigt att alla de andra variatorer pålamalm plockat med inte har det. Själv har jag bara erfarenhet av Linhai's konstruktion som om de är ensamma om fett i eller inte vet jag inte. Men sedan vet jag inte om rullarna skall rulla eller glida. För om tanken är att det skall rulla så kommer fettet leda till att de slits ogämnt. men skall de glida är fettet ett måste.
-
Kan inte fettet vara en form av motstånd för rullarna då?
utan fett= dom kastas ut för tidigt ? *spånar*
/B
-
Kan inte fettet vara en form av motstånd för rullarna då?
utan fett= dom kastas ut för tidigt ? *spånar*
/B
Snöscootere har også fett i vektorna. Men i min variator var det altfor mye fett i starten og det grisat til.
Ved och ta bort noe så var det bedre. Det skal bara vara lite fett i rulla banan.
Ta lite på fingertuppen och gni det i banan och så tar ni resten från fingertuppen och smörer rundt vikta. Det sku holda.
Har ni för mycket fett så vill dom inte kastas ut riktig och har ni forlite så kastas dem ut för tidlig och dom slits foratere en dom burde.
Om ni kjör mycket bör de på vikta och kolla hur mycket dom veier.
-
det är kanska roligt man byter vikterna mot lättare men man har 50 gram fett på samma ställe,eller något sådant.
min var full med fett :D :D :D
-
Nu vet jag inte om det blir lika varmt i en ATV variator eller en scooter variator, men just i scooter/moppe variator så är det inge fett alls!
Men sitter det ingen distans emellan skivorna som hindrar dom att gå ihop helt då? Så kan man ju strypa en variator också så!!!
Man kan ju också ändra på vikterna, alltså gramvikten på dom, det gör också skillnad!
-
Man kan ju också ändra på vikterna, alltså gramvikten på dom, det gör också skillnad!
Ja på accelerationen, inte toppfarten.
Det sitter inga lösa distanser på dessa variatorer. Måste fräsas.
-
Okej! När man satte bredare rem i moppen så greppade den mycket snabbare men då hade ju man ju också klen motor så den orkade inte varva ut allt men den greppade genast i början å drog iväg!
Hur ser den bakre kopplingen ut på en ATV med variator? Stor fjäder och en sånhär koppling, aaa, kommer inte på ordet nu va f*n
Finns det inga möjligheter å göra nånting där bak isåfall?
-
nej bak går det inte ,,nitarna som håller skivan kommer att ta i remmen :!: nu slickar remen dom med en margenal på 2-3 mm
nä ska man göra ngt så blir det fram
det finns en liten kant inne i den utre främre skivan,
där tappen tar i ca 1-2 mm , då behöver man ej röra tappen,
sen slipar man skivan lika mycket ..
då jävlar det blir mitt nästa project ..nja måste byta avgasrör först sen byta munstycken ngr förslag på munstyken
-
Byt till ett fullflödes helsystem och ta av locket på luftburken.
Byt sedan till 160 munstycke från http://www.roffesmotor.se/
18:- munstycket.
Detta funkar finfint.
EDIT:LÄNK
-
tackar nu :twisted: ska det byggas :mrgreen:
-
går inte att komma in på www.roffesmc.se ..är det ngt fel eller
-
jag kan inte heller komma in på länken
-
Ni får väl... googla lite :oops: http://www.roffesmotor.se/
:D