ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Bashan/Badboy => Ämnet startat av: Ekaa skrivet 27 april 2011 kl. 22:57:16
-
Tjena.
Kommer troligen köpa en BadBoy 200cc nu på lördag/söndag. En beggad som behöver nya lager i bakaxeln sen är allt fix.
Så jag undrar om det finns instruktioner på detta i handboken eller finns det någon bra sida på nätet där man kan hämta dokument om detta?
Verkar inte vara nått jättestort ingrepp om jag fattat det hela rätt?
Om jag byter bak ska jag då också byta fram för att förebygga framtida problem?
Kommer endast åka asfallt/grusväg med den så duger den som den är orginal då? Kommer pendla lite till jobbet med den också på sommaren, ca 2 mil, ska man då satsa på andra däck?
Nuvarande ägaren (förhoppningsvis snart förra ägaren ()p ) säger att den gör 80km/h, har 90 väg till jobbet, ska jag hålla mej till mina 80 eller vad är minsta ingreppet för att få den dra på lite till?
M.V.H
Mathias Ekaa Ek
-
finns effekt system blir lite rappare o ökar hastigheten lite.
-
finns effekt system blir lite rappare o ökar hastigheten lite.
okej, ja det låter lite intressant. Ska nog lära mej handskas med den först. Den är iofs inte min än heller så :DV
-
Kolla maskinen noga innan köp, och vet du om första ägaren uppgraderat något på den?
Tror framvagnen är lite felkonstruerad, så det kan vara svårt att få den stabil i högre hastigheter. Även däcken brukar vara rätt usla, finns nog fler svagheter också.
Men behöver du köpa en som är trasig? För det finns ju många andra billiga som fungerar, mer eller mindre.
Du kan ju prova söka på "badboy" här i forumets sökfunktion, så kanske du hittar intressant läsning.
Dock är nog det vanligaste tipset: Köp något annat...
Jag antar att den är väldigt billig, men trasigt lager och så. Men har du råd så finns det ju andra lite bättre maskiner, men då kommer du nog upp mot 15k kanske. SMC, Adly eller Kymco tex.
Försök att provköra några andra maskiner också, så du vet vilken skillnad det är. För det skiljer en hel del i körkänsla mellan olika maskiner.
Ang hastigheten så tror jag att dom flesta maskiner upp till 300cc är rätt trötta när man kommer upp mot 80-90km/h. Sen kan du även tänka på att vissa maskiner har riktiga glädjemätare, så kan ju vara värt att kolla runt lite innan man litar på någon toppfart som nämns.
-
Kolla maskinen noga innan köp, och vet du om första ägaren uppgraderat något på den?
Tror framvagnen är lite felkonstruerad, så det kan vara svårt att få den stabil i högre hastigheter. Även däcken brukar vara rätt usla, finns nog fler svagheter också.
Men behöver du köpa en som är trasig? För det finns ju många andra billiga som fungerar, mer eller mindre.
Du kan ju prova söka på "badboy" här i forumets sökfunktion, så kanske du hittar intressant läsning.
Dock är nog det vanligaste tipset: Köp något annat...
Jag antar att den är väldigt billig, men trasigt lager och så. Men har du råd så finns det ju andra lite bättre maskiner, men då kommer du nog upp mot 15k kanske. SMC, Adly eller Kymco tex.
Försök att provköra några andra maskiner också, så du vet vilken skillnad det är. För det skiljer en hel del i körkänsla mellan olika maskiner.
Ang hastigheten så tror jag att dom flesta maskiner upp till 300cc är rätt trötta när man kommer upp mot 80-90km/h. Sen kan du även tänka på att vissa maskiner har riktiga glädjemätare, så kan ju vara värt att kolla runt lite innan man litar på någon toppfart som nämns.
Till de priset så kan jag inte motså att köpa den kan jag säga. Såg någon kille här på forumet som köpt lager från sverull.se. Tänkte göra samma sak men fattade inte deras sida. Någon som vill hjlpa en villsen människa där kanske?
-
Sitter bara 2 lager i bakaxlen på badboy, fick dom för knappt 200kr styck när ja köpte till min gamla, lagom pris :) o jo framvagnen är felkonstruerad, så om de blir affär, SÄNK den bak innan du gör något annat, att ligga över 70km/h är totalt livsfarligt utan en sänkning bak, det rekomenderas att köpa nya däck så originalen vibrerar sanslöst mycket oftast, ja köpte axtrax fastrax bakdäck och körde på biltema scooter däck fram, blev en helt ny hojj =) annars för att öka effekten något är att öppna andningsvägarna, o de e verkligen värt de på dessa hojjarna då dom e slöa som pocker original, men ett effektsystem, unifilter och en rätt bestyckad förgasare, och ett drev fram så ska du kunna få den o knata på i nästan 110km/h, de gjorde min mätt efter gps :) va noga med att fetta in leder o framvagnen, original delarna håller inte så hög standard..visst det är inte världens bästa fyrhjuling men den duger definitivt till som första, och för o se om man tycker de e roligt :) avverkade runt 200 mil på min innan den såldes, enda problem jag hade va en styrled och ett lager i bakaxlen som skar
-
Kolla även bussningarna i svingen samt lederna i framvagnen.
Dom brukar kunna vara lite dåliga efter ett tag.
Annars är det precis som Wildhearted skriver.
Sänkning bak, och justera hjulvinklarna.
Sitter det typ traktordäck på den så kan det vara en bra ide att byta om man ska köra efter vägar.
I skogen/grusvägar så spelar det ju inte så stor roll.
Precis vad det är för storlek på kullagrena är svårt ätt säga till 100% för att det finns rätt många olika modeller som kallas badboy.
Det bästa för att vara säker är att plocka loss och ta med där man köper.
Eller mäta dem om man nu ska beställa på nätet.
Dreva den så den inte varvar så mycket om du ska köra mycket asfaltvägar.
Den kan dra en hel del soppa om man håller full gas märkte jag ;)
-
forum enbart för Badboy http://badboy.forum24.se/
-
Hej! "Hijackar" tråden lite.
Har lite pengar över då jag jobbat mycket övertid under sommarn, ca 8000. Är sugen på att köpa nåt att leka med, och kikar på en beg. badboy 200. Jag vet att den har ett rykte om att ha rätt dassig kvalité, men är det verkligen så illa som folk säger?
Alternativet för min del är att köpa gammal snöskoter (tidigt 90-tal). Då kan jag ju få ett hyfsat servat exemplar av ett "premium"märke. Problemet är att vintern inte är brutallång här, ca 4-5 månader, medan man kan köra quad året runt.
Så, vad tycker ni med erfarenhet av Bashan att jag ska göra?
-
tycker du om att mecka och är lite händig och kunnig, köp en! om inte, köp en skoter ;) ja hade en o va värd varenda krona
-
tycker du om att mecka och är lite händig och kunnig, köp en! om inte, köp en skoter ;) ja hade en o va värd varenda krona
Skruva har jag inget emot, ser ju ut att vara billiga delar till Bashan också. Missade dessutom detaljen att närmaste utbildning för det "nya" skoterkortet är 60 mil bort. Då kan jag ju lika gärna köra quad på b-kortet..
-
ja de e ju lukabra, oavsett va folk säger som kör sina can-am o liknande om maskinerna så e de en utmärkt första hojj, man får ju köpa vad ekonomin tillåter :) min varade i ett halvår sen gjorde jag av med den, blev massvis med mil! o jo delarna är billiga, kolla badboy.forum24.se
-
Började med en bashan bad boy, rolig maskin att köra i skog och på grusväg med! Med effekt system och annan drevning fick jag upp den i 105 km/h (enligt mätaren) och det var inte en rolig upplevelse med original däcken på!! Under de månader jag hade den och ca 150 mil gjordes service med olja bränslefilter stift och luftfilter, justering av ständigt glappande hjullager bak, justering av bromsar, frambromsen makalöst dålig! Men för en billig peng får man en maskin som är riktigt rolig att köra när den väl går som den ska!
-
badboy är en skitmaskin om man bara vill köpa och köra. Det enda som är bra orginal är motorn. Chassiet är uruselt men det går att få till den riktigt bra.
Nu är jag lite av en extrem-meckare på kinamaskiner och har lagt många timmar i verkstan. Du bör ha tillgång till en riktig verkstad om du köper en kines.
En kines köper man BARA om man älskar att skruva, fixa, förbättra, trimma, rätta till, laga och skruva ännu mera. sen kör man och njuter av ett 'monster' ;)