ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: fourbyfour skrivet 30 oktober 2006 kl. 16:45:04
-
Som ni alla säkert har hört så har suzuki haft problem med kylvätskan på sina LTZ400:or årsmod -05 & -06.
Därför har vi på Four by Four nu beslutat att kalla in ALLA 400:or vi sålt för uppgradering för att slippa eventuella framtida problem.
Detta gör vi givetvis utan någon som helst kostnad, och som lite plåster på såren bjuder vi även ALLA er på en service i samband med detta!
Ni är välkomna att ringa till butiken för tidsbokning och mer info!
Mvh/Tommy Enström
Four by Four AB
Tel:08-550 66648
http://quick.imgfree.net/128477
www.fourbyfour.se
-
Det gäller väl bara 04or och 05or?
-
Alla våra vart fixade innan leverans...
-sånär som på 5st som fick nya kåpor hemskickade i våras...
:wink:
-
Endast 05-06 modellerna...
-
Här verkar det vara bra service. Trevligt! då vet jag vart jag ska handla min förhoppningsvis blivande LTZ i vår!
-
Därför har vi på Four by Four nu beslutat att kalla in ALLA 400:or vi sålt för uppgradering för att slippa eventuella framtida problem.
Vad menar ni med uppgradering?
-
Hmmmm, när jag frågade Tommy vid leverans om det så svarade han att "det har vi full koll på!!!!" :twisted: :twisted:
Inte så kul att behöva släpa hojjen till södertälje för att få nått fixat som redan var "fixat"
-
Inte så kul att behöva släpa hojjen till södertälje för att få nått fixat som redan var "fixat"
Nej, det förstår jag verkligen! Så som fourbyfour uttrycker sig finns det dock rum för tolkning. Uppgradering, vad menas med det? Om de har bytt kylarvätska direkt vid leverens, tvättat kylsystemet och bytt till rätt sorts kylarvätska ska ju problemet redan vara löst så länge man inte häller i fel kylarvätska igen. Menar de (ni, om fourbyfour läser detta) att:
1. De har gjort det som krävs men kanske dessutom vill byta ut magnesiumdelarna som är grunden till problemet för att vara 100 % säkra att problemet inte kommer vid byte till fel kylarvätska?
Eller:
2: De har slarvat med tvätten etc och bara vill gottgöra sina misstag genom att byta ut förstörda delar?
Blir ju lite skillnad i graden av good will... :?
-
Pete du löser problemet lätt.
Du köper kylarvätskan själv cirka 200-250kronor sen så skickar tommy ett presentkort till dig på 400kronor för att du har löst prblemet själv. Inte så svårt!
-
Heps.
Nu tycker jag att ni neggar lite väl mycket.
Här är en ÅF som verkligen ställer upp och vill fixa saker, dessutom bjuder de på en service.
Om ni inte bara tar detta rakt av så läs för guds skull lite om alla de oseriösa ATV ÅF som växt upp som svampar senaste åren - rena rama skräckisarna.
/ Hoogs
-
Att en seriös ÅF svarar att "dom har full koll" på en fråga på ett välkänt problem som dom tydligen inte hade koll på....är väl inte seriöst :?: :?:
Men är det så lätt att åtgärda som Libba säger så är det väl inte hela världen....
-
Håller med (någon). Jag tycker att 4B4 visar rätt inställning, way 2 go. :)
Det krävs en del att erkänna att de inte hade full koll tidigare och är beredda att fixa det, snabbt och utan krångel.
Jag menar, det tog Suzuki ända tills i våras/somras att erkänna att det faktiskt är ett fel och en återkallelse lades ut. Då hade ämnet stött och blötts nästan i ett år.
-
Hej igen allihopa!
Jag kan inget annat än att be om ursäkt för att jag FÅTT och GIVIT UT felaktig information.
Jag lyssnade vad suzuki hade att säga om problemet och givetvis rättade dom till detta så fort det kom till känno.
Vilket betyder att det inte är säkert att just eran maskin är "smittad"
Men som sagt! Vi vill ändå göra detta för att vara på den säkra sidan, för att vi är mån om våra kunder OCH för att bibehålla det goda ryktet ni hjälpt oss att arbeta upp!
Tack för förståelse!
Kör så det ryker och tveka inte att ringa eller maila om ni har några frågor.
Mvh/Tommy Enström Four by Four.
-
tar gärna en service ;)
btw, när ja ändå lämnar in den nu när ja inte får åka på 3 mån.. så tänkte ja på mitt lilla problem me att den går som en påse me nötter fortfarande när man har jämn gas, verkar va nåt me tändningen .. känns skumt. nevermind, nåt ni kan kolla på samtidigt ? den har gått 65 mil..
-
Självklart löser vi det zIOn!!!
Ring gärna så bokar vi en tid som passar dig!
-
Tog bort locket och kollade idag.... på min är det magnesiumkåpa och fel glykol.... så jag rekommenderar alla att kolla och byta ut kåpan, inte bara spola igenom systemet och byta glykol... gegget som sitter i hålet är hårt och som stora saltflingor... och enligt vad jag läst på z400 forumet så går det nån oljekanal väldigt nära där det blir korrossion så det kan komma in vatten i oljan tillslut...
http://quick.imgfree.net/128910
-
Hur fn lägger man in bilder... Någon????
-
Tog bort locket och kollade idag.... på min är det magnesiumkåpa och fel glykol.... så jag rekommenderar alla att kolla och byta ut kåpan, inte bara spola igenom systemet och byta glykol...
Tack för tipset! Min ÅF bytte glykol och spolade igenom systemet ordentligt redan innan motorn startade första gången, så det är egentligen lugnt, men jag tror jag ska byta kåpa också så att jag inte får i fel glykol av misstag någon gång.
Var får man tag på en ny kåpa och vad kostar en sådan?
-
Din ÅF borde ha fått en binge kåpor, så där kan du få en gratis...+ olja,filter å glykol....
-
Din ÅF borde ha fått en binge kåpor, så där kan du få en gratis...+ olja,filter å glykol....
Då är det mycket möjligt att det redan är fixat. Har glömt att fråga men ska göra det. Vad menar du med olja och filter? Det har väl inget med detta problemet att göra?
-
Hur fn lägger man in bilder... Någon????
(http://quick.imgfree.net/images/2006/11/03/128913.jpg) (http://www.imgfree.net)
imgfree.net - Image Hosting (http://www.imgfree.net)
(http://quick.imgfree.net/images/2006/11/03/128914.jpg) (http://www.imgfree.net)
imgfree.net - Image Hosting (http://www.imgfree.net)
8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O
-
min är också bytt glykol i
pete, måste man byta ut packningen när man ta bort locket o sen sätta dit den igen ?
-
bilden...från alba är fel sida av motorn.... :lol: kjelle får inte mecka med min hoj... 8O
-
bilden...från alba är fel sida av motorn.... :lol: kjelle får inte mecka med min hoj... 8O
Host Host 8O 8O 8O
Nr 1=Kopplinskåpa
Nr 2 = packning till kåpan
Nr 3 man måste flytta över vattenpumpen när man byter kåpan=
byte p-boxar/packningar
-
okey...första småbilderna... 8O du får väl mecka med min hoj....garaget imorrnbitti kl 9 ??? :lol: :lol: :lol:
-
Host Host
KungKjelle :D :D
Jag fattar inte HUR man lägger in bilder...men det visste ni väl redan.... 8O 8O
Kjelle förklara NUUUUUU...bästa kompisen 8) 8)
-
när du laddat upp en bild o ska länka till den så skriver du (http:// länk,till bilden )
det finns även en img ikon som du kan klickar på om du inte orkar skriva [img] :)
-
Demonterar man kåpan och rengör,samt spolar hela systemet inkl kylaren innan hojjen startas,så slipper dessa kristaller spolas runt i systemet.
Fyller man sedan med en magnesium-säker glykol så kan fenomenet inte uppstå igen.
-på -05or som gått mycket så är skadan oftast ganska stor,men dom flesta -06or är skadan liten och avhjälps med rätt glykol..
Ca 5-10 mm magnesium måste ärga bort innan glykolen kan komma in till oljan och bevisligen så kan man åka 1200 mil med sin -05 och ändå ha minst halva materialet kvar.....
Bara så ni vet det ,den rasar inte över natten,även om ni kör med original glykol(det gör inte våra...)
:wink:
-
Om du trycker på "citera"knappen på ett inläggmed bilder så ser du precis hur det ska se ut.
För att lägga till dom två bilderna som Kjell postade ska det se ut så här.
(http://quick.imgfree.net/images/2006/11/03/128913.jpg)
(http://quick.imgfree.net/images/2006/11/03/128914.jpg)
-
(http://quick.imgfree.net/images/2006/11/03/128913.jpg) (http://www.imgfree.net)
Sunfire..ditt sätt funkar inte..men nu vet jag hur man gör :D :D
Sorry om jag sabbade tråden liiite.... :oops: :oops:
-
(http://quick.imgfree.net/images/2006/11/03/128913.jpg) (http://www.imgfree.net)
Sunfire..ditt sätt funkar inte..men nu vet jag hur man gör :D :D
Sorry om jag sabbade tråden liiite.... :oops: :oops:
-
minhoj
vad ska man ha för glykol i de då ?
-
Sunfire..ditt sätt funkar inte..men nu vet jag hur man gör :D :D
Vad är det som inte funkar med mitt sätt???
Eftersom jag bockade i Inaktivera BBCode i det här inlägget så kunde jag skriva precis hur länken skulle se ut, utan att det blev några bilder.
-
minhoj
vad ska man ha för glykol i de då ?
Heter inte minhoj men svarar ändå :lol: :lol: :lol:
Maskiner levererade från oss åker på Maxxima
//Nonne
-
Vi gör med Denicol Zub-zero(Kemisk modell som även sänker ytspänning & motortemp..) som är magnesiumsäker..
Maxima Coolanol tror jag Nonnes heter,och den funkar lika bra..
-Även Motul mfl har speciella glykoler för hojjar som är mag-säkra...
:wink:
-
Vad är det som inte funkar med mitt sätt???
Jag fick det inte att funka när skrev som du sa...prova att bocka ur Inaktivera BBCode så ser du om det funkar...
-
hur kommer det sig att vissa åf har bytt glykol o andra inte???? :?
-
hur kommer det sig att vissa åf har bytt glykol o andra inte???? :?
Brist på info!!!
Jag kan bara tacka Nicke & Runken som nämde det när jag var uppe och hälsade på i Februari 8)
Efter det sökte jag på Amerikanska forum för att få reda på hur illa det igentligen är!!
Snackade för ett tag sedan med KGK/Suzuki återförsäljaren i Landskrona, dom hade inte hört något om problemet innan och dom har ju sålt ett 20tal LTZ:or till crossåkare. Återigen brist på info!!
Mvh Nonne
-
Om du trycker på "citera"knappen på ett inläggmed bilder så ser du precis hur det ska se ut.
För att lägga till dom två bilderna som Kjell postade ska det se ut så här.
(http://quick.imgfree.net/images/2006/11/03/128913.jpg)
(http://quick.imgfree.net/images/2006/11/03/128914.jpg)
Funkar hur bra som helst. Däremot kan imgfree.net vara lite sega ibland har jag märkt.
-
Men finns det andra lock eller får man nöja sig med att byta ut glykolen bara ?
-
tror själv att det inte bara räcker att bara byta ut en kåpa då det säkert finns mera magnesium i ledningarna...
bästa är att helt enkelt byta glykol innan skiten fräter sönder och sedan bara hålla sig till den glykolen!
annars kan det kanske fräta sönder mera.
dock så är det jävligt jävligt viktigt isf att verkligen spola rent skiten då det alltid finns kvar rester... annars tar det bara längre tid för det att fräta bort.
/jocke
-
sen skulle jag egentligen inte vilja kalla det för en ÅF:s fel då suzuki inte har gett ut nån varning!
jag har då inte sett en enda varning (från suzuki) och jag har sökt hela nätet om det här samt snackat med Tommy på fourbyfour ang det...
det var först då som Tommy kollade upp detta med suzuki.
/jocke
-
Detta gör tyvärr oss 4-wheelers lite efterblivna dock...
Åker man en DR-Z400 (Enduro) så klarar man av att fylla med rätt glykol om det behövs..
Dessa maskiner har haft magnesiumkåpor istället för Alu sedan -05 och fungerat kanon...
MEN dom fick rätt glykol redan från början..
Då är frågan: Magnesiumkåporna är nog bättre än Alu på något vis,troligen är dom lättare och tål mer stryk innan dom spricker och det var DÄRFÖR Suzuki bytte på sina motorer..
Så därför känns det lite trist att vi skall måsta göra våra Ltz barnsäkra och montera Alu-kåpor så vi kan använda gammal glykol...
Tyvärr känns det som vi tar ett steg tillbaka i tiden,medans dom som åke 2hjuling går ett steg framåt..
Personligen tror jag mer på Mag-kåpor och RÄTT glykol....
:wink:
-
Personligen tror jag mer på Mag-kåpor och RÄTT glykol....
Jag vet inte vad jag ska tro....men nu har jag bytt kåpan iaf och spolat systemet, om man har magnesiumkåpan kvar så räcker det inte att bara spola, man måste karva bort för hand, det sitter hårt....
Här är suzukis recall
http://www.suzukicycles.com/Recalls/pdf/ALT_LT_NO_087_CSP.pdf
Edit: Suzuki gick ut med en recall 6/6 2006
http://www.suzukicycles.com/Recalls/
-
Nej,det är bara att riva lös den och skrapa bort kristallerna.
DÄRFÖR var det bra att göra det innan första start,slippa ha detta i resten av systemet..
:wink:
-
ska bli intresant att se om jag har en skorpa där i morgon
min hoj har gått 1000 mil o han jag köpte den av som jobbar på fyrhjuling.se sa att han har öppnat o gjort rent o bytt glykolen i den
men om man inte har just det märket av glykol ni använder, vilken funkar med magnesium då ?
mitt glykol är grön till fägen.
vill helst behålla magnesium kåpan
måste man byta ut nån packning när man öppnat ?
-
Är den vanlig mörk grön-blå glykol så är det till 95% fel..
Packningarna klarar sig om man är lite försiktig när man drar lös den,inte rycker hela vägen ut på en gång..
Vi kör med Denicol,Maxima har en som fungerar,Motul likaså...
Säkert finns det Castrol ochså som är mag-säkra..
Dessa brukar oftast ha helt annan färg för att skilja sig från mängden...
Lycka till imorron...
:wink:
-
Gammal tråd kanske men min är en 06 som är reggad som 07 a och har glykol som är ljusgrön till färgen, behöver jag oroa mig ?
-
Låter ju onekligen konstigt men antar att de har bytt kåpan kanske någon åf här på forumet kan svara på annars skulle jag kolla upp med dem du köpte av.
-
Mitt vatten är också gröööönt....Svart 07:a....?!?!? Köpt hos Four by Four ursprungligen....booorde vara ok ?!??
-
Som sagt de ÅF på detta forum vet ju iaf vad de pratar om så det skall vara ok :)
Kan ju alltid höra ändå skadar ju aldrig! :)
-
Men oj idag fick jag ju hem min ltz 400 -06:a o läste sedan detta nu blev jag orolig någon som kan ladda up bild o visa hur jag ska göra,
-
Jus grön är min vätska me men ska pilla bort locket o kolla för säkerhetsskull nu.