ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Tommyp850 skrivet 21 mars 2016 kl. 19:25:55

Titel: Trasig diff polaris 1000
Skrivet av: Tommyp850 skrivet 21 mars 2016 kl. 19:25:55
Hur många har drabbats av det?
Titel: SV: Trasig diff polaris 1000
Skrivet av: Sme-oscar skrivet 22 mars 2016 kl. 07:06:23
Nu har jag inte någon polaris men är det fram eller bak ?
Titel: SV: Trasig diff polaris 1000
Skrivet av: Tommyp850 skrivet 22 mars 2016 kl. 09:12:07
Nu har jag inte någon polaris men är det fram eller bak ?

Fram
Titel: SV: Trasig diff polaris 1000
Skrivet av: skogsbonne skrivet 22 mars 2016 kl. 11:45:15
här på forumet är dom nog lätträknade då det är väldigt liten % av dom som äger en 1000 som är här, kollar man runt lite och främst på andra sidan pölen så händer det....

Här är en svensk sportman 1000 High lifter med 3-4 timmar gångtid
[ Invalid Attachment ]
Titel: SV: Trasig diff polaris 1000
Skrivet av: Skojaren skrivet 22 mars 2016 kl. 11:58:09
Det är ytterst få maskiner som diffen fram rasat på om man ser till de som inte är moddade.
Smäller man på större däck och höjning så skall man också se till att förstärka diffar, drivlina, bromsar med mera. Tyvärr så gör inte många det och sedan beklagar man sig över att kvaliten är kass. Sen är det också en fråga om hur man behandlar sin maskin.

De jag hört om som diffen rasat på är 3 moddade maskiner. Ingen har blivt nekad garantibyte.

Problemet med rasade axlar/diffar fram är mycket beroende på att man höjt maskinen och drivaxeln klarar inte av vinkeln utan "hackar sig fram" motståndet blir då högre i diffen och vips så rasar den om nu inte axeln knäcks innan.

Titel: SV: Trasig diff polaris 1000
Skrivet av: skogsbonne skrivet 22 mars 2016 kl. 12:02:54
Bara för man monterar lite större däck ska man ju inte behöva byta axlar och förstärka diffen....

Polaris har klena axlar men det går ju självklart på garantin men tråkigt att behöva köra sönder dom och avbryta en körning för att få nya förstärkta
Titel: SV: Trasig diff polaris 1000
Skrivet av: Skojaren skrivet 22 mars 2016 kl. 16:55:24
Om maskinen är godkänd med max 27" från tillverkaren så kanske det är av en anledning  :rtfm:
Och som jag sade, inte många som är omoddade som rasat. Lätt att skylla på axlar och annat då det allt som oftast är handhavandefel bakom rasen på maskinerna.

Jag körde min maskin +100 timmar helt orginal med 28" på helt utan problem, nåja jag knäckte en axel och sabbade fälgen då en sten fastnade mellan bromsskivan och fälgbanan, Fullt styrutslag och massa gas..... SMACK. Kassa axlar? Knappast, handhavandefel jepp. Hade jag skrivt om en knäckt axel så hade det hetat "kassa axlar"  på Polaris.

Polaris är medvetna om att det har varit låg kvalitet på axlar och diff fram, från 2015 så är de  "uppgraderade" Och man har ju bytt axlar och diff på de som fått ras fastän de moddat sina maskiner.

Man kan som sagt köra maskinerna hårt som fn, men ändå med en gnutta sunt förnuft bakom pannbenet. Och då håller det allt som oftast. Men jag garvar lika mycket varje gång då jag ser nån som fastnar i ett surhål, slitandes i styret åt höger och vänster, ryckandes i växelspaken mellan fram och back. Å helt plötsligt hör man KABANG! Å sen ett skrik om...... Djävla skitmaskin, skitaxlar... skit diff, skit skit skit....
Titel: SV: Trasig diff polaris 1000
Skrivet av: osla skrivet 22 mars 2016 kl. 19:06:48
dunf har så helt jävla rätt. skulle ju kunna säga att yamaha också har skitdiffar som inte ens håller att mata väg med då dom verkar brinna upp, och då är det bakdiffar, där det inte ens finns en diff eller nå, bara pinjong och kronhjul samt lager. sen tål inte fram diffarna att det slirar vänster/höger och håller på sådär en stund med lite fart på grejjerna.

kör man som idioter så rasar sakerna, inte gjort för hastiga stopp och tvärhugg helt enkelt. kör man som idioter men använder lite sunt förnuft och slutar i tid så håller grejjerna ()p
Titel: SV: Trasig diff polaris 1000
Skrivet av: skogsbonne skrivet 23 mars 2016 kl. 08:45:43
Vet bara att den sportsman 1000 som var med på min tur knäckte båda framaxlarna i lite snö med hjulen pekande framåt....


Dunf, var det inte din kompis eller nått som fick byta framdiff 2 gånger?
Titel: SV: Trasig diff polaris 1000
Skrivet av: skogsbonne skrivet 23 mars 2016 kl. 08:50:00
dunf har så helt jävla rätt. skulle ju kunna säga att yamaha också har skitdiffar som inte ens håller att mata väg med då dom verkar brinna upp, och då är det bakdiffar, där det inte ens finns en diff eller nå, bara pinjong och kronhjul samt lager. sen tål inte fram diffarna att det slirar vänster/höger och håller på sådär en stund med lite fart på grejjerna.

kör man som idioter så rasar sakerna, inte gjort för hastiga stopp och tvärhugg helt enkelt. kör man som idioter men använder lite sunt förnuft och slutar i tid så håller grejjerna ()p

En grizzly ska inte köras på väg men visst ligger man flera mil i över 80 så blir bakdiffen varm.....

Enda jag har hört har rasat framdiff på grizzly är någon i atvnerds gäng
Titel: SV: Trasig diff polaris 1000
Skrivet av: Skojaren skrivet 23 mars 2016 kl. 09:59:16
Vet bara att den sportsman 1000 som var med på min tur knäckte båda framaxlarna i lite snö med hjulen pekande framåt....


Dunf, var det inte din kompis eller nått som fick byta framdiff 2 gånger?

Jepp, han har bytt två gånger. Men man redigt känner hur det hackar i knutarna då man smyger fram med hans maskin. Polaris klarar inte vinkeln som uppstår då du höjer maskinen tre tum, Nu har han höjt den sex tum så vi får väl se vad som rasar nu  ;D

Skall ju tilläggas att här snackar vi inte "normal" körning.  ':)
Titel: SV: Trasig diff polaris 1000
Skrivet av: Skojaren skrivet 23 mars 2016 kl. 10:11:38
Man kan använda sig av den enimenta sanningssägaren Google och ställa frågan om rasade diffar, jag tycker mig i alla fall inte se någon direkt skillnad mellan exempelvis Polaris och Can Am. ^-^
Titel: SV: Trasig diff polaris 1000
Skrivet av: skogsbonne skrivet 23 mars 2016 kl. 11:02:26
Att dom inte förstärker diffen och axlarna, diffen räcker det väl med den plattan mot kardan?

Kostar ju inte så himla mycket att fixa så enkla fel som trasiga axlar och en platta på diffen kan man tycka
Titel: SV: Trasig diff polaris 1000
Skrivet av: Skojaren skrivet 23 mars 2016 kl. 12:11:09
Håller med till fullo. Så urbota puckat att snåla på sådana grejor. När det handlar om maskiner för +150k så tror jag köparen skiter i om det står 152k eller 150k på prislappen. Jag skulle tagit det alla dar i veckan om plattan varit grövre från början, om diffkorgen varit i alu i stället för plast osv.

Tillslut så fick man ju upp sina stängda ögon och öron för just den klena diffen och framaxlarna på scrambler.
Det är ju hyfsad dubbelmoral från alla tillverkare, ta Polaris som exempel.

Ser man till deras marknadsföring så promotar de video efter video där man mera eller mindre kör hårt som attan med maskinerna. Men bläddrar man i manualen så står det massa föreskrifter över att man exemepelvis inte får köra i vatten djupare än till fälgbanan, max tum på däck är 27" osv.

Vore fn så mycket bättre om man byggde efter hur maskinerna faktiskt används.

Titel: SV: Trasig diff polaris 1000
Skrivet av: Tommyp850 skrivet 25 mars 2016 kl. 08:33:32
Det är ytterst få maskiner som diffen fram rasat på om man ser till de som inte är moddade.
Smäller man på större däck och höjning så skall man också se till att förstärka diffar, drivlina, bromsar med mera. Tyvärr så gör inte många det och sedan beklagar man sig över att kvaliten är kass. Sen är det också en fråga om hur man behandlar sin maskin.

De jag hört om som diffen rasat på är 3 moddade maskiner. Ingen har blivt nekad garantibyte.

Problemet med rasade axlar/diffar fram är mycket beroende på att man höjt maskinen och drivaxeln klarar inte av vinkeln utan "hackar sig fram" motståndet blir då högre i diffen och vips så rasar den om nu inte axeln knäcks innan.

Polarn åkte på originaldäck och ohöjd första gången. sen sa åf att upp till 29" var om iim att de sitter 29:or på high liftern.. han böt sin andra nu i veckan. jag har en tum större hjul och ohjöd knäckte min oxå i veckan. drivaxlar bör jag efter 5 timmar. och på min har jag 27" så då bör det hålla kan man tycka.. och det charmiga i det hela är att två utav våra diffar har gått när vi åkt 2wd..

 
jag har sett iaf 5 maskiner ink våra där det rasat..