Sen kan det vara värt att kolla om människan man pratar med på bolaget verkligen förstår att det är en fyrhjuling. Och att den är mc-reggad.När jag ringde så höll hon på att ge mig en vanlig mc-försäkring, men sen blev det riktigt.
Puh, Läste i någon annan tråd här att det var "sviindyrt" att helförsäkra. Då kan man vara lugn då för det var ju inte så farligt dyrt.
Citat från: Pv544 skrivet 9 oktober 2011 kl. 15:50:41Sen kan det vara värt att kolla om människan man pratar med på bolaget verkligen förstår att det är en fyrhjuling. Och att den är mc-reggad.När jag ringde så höll hon på att ge mig en vanlig mc-försäkring, men sen blev det riktigt.Går dom inte under mc i försäkringen då? Bör man säga att det är en fyrhjuling?
Ja, det är nog bra att vara tydlig när man frågar pris på försäkring. Sedan får jag nog ta mig tid och ringa till så många försäkringsbolag så möjligt och få offert.
Även det skiljer nog då från bolag till bolag, för min Grizzly (terräng) kostar 1200 hel/hel medan de andra man haft (väg) kostat strax över 2000.
Gällande fyrhjulingar har jag alltid haft Folksam då de varit klart billigast.I ditt fall kanske det är annorlunda eftersom den säkerligen är ägd av ett företag, sådant kan ju spela in.
1530 låter som ett bra pris, vart var det?
Citat från: fenix skrivet 24 oktober 2011 kl. 13:57:381530 låter som ett bra pris, vart var det?Jag bor 8 mil norr om Göteborg i Herrljunga och jag angav att det va en fyrhjuling
Citat från: Hydro skrivet 10 oktober 2011 kl. 14:07:19Gällande fyrhjulingar har jag alltid haft Folksam då de varit klart billigast.I ditt fall kanske det är annorlunda eftersom den säkerligen är ägd av ett företag, sådant kan ju spela in. Så är det visade det sig.Jag är enskild näringsidkare och hjulingen är inköpt i företaget.Den ska alltså försäkras på "företagssidan" hos bolagen.Där saknas oftast rabatter.T.e.x IF tar 4050:- hel/hel för företag, och drygt 2200:- för privatperson
Ja i detta land straffar dom alla små företagare.
Citat från: Jpson67 skrivet 24 oktober 2011 kl. 19:18:55Citat från: fenix skrivet 24 oktober 2011 kl. 13:57:381530 låter som ett bra pris, vart var det?Jag bor 8 mil norr om Göteborg i Herrljunga och jag angav att det va en fyrhjulingOch det är en vägreggad fyrhjuling du pratar om? Det låter som ett pris som brukar gälla för terrängreggade maskiner.På mc-försäkringar så brukar det ju finnas 30+ och sånt, men vet inte hur bolagen har på fyrhjulingar.Plus att året runt försäkringar på mc och fyrhjulingar skiljer väl sig lite i hur dom används, inte allt för många som åker landsvägshoj på vintern. Antar att bolagen tänkt på det när dom utformar försäkringen.På mc kostar väl försäkringen efter effekten. Och kollar dom en lv-reggad hjuling så har dom ju max 20hk. Så en mc-försäkring på en fyrhjuling borde ju bli rätt billig tycker jag.Har man angett reg nr, och även berättat att det är en fyrhjuling så tycker jag det är upp till bolagen att göra sitt rätt. Men om man har något att förlora på att man fått "fel" försäkring vet jag inte, man kanske borde läsa villkoren... Vore ju jäkligt trist att råka illa ut vid eventuellt försäkringsärende.Om bolagen får skylla sig själv i det fallet så är det väl bara att tacka och ta emot.Dom hjulingar jag har haft har alla kostat 2500-3500kr per år som billigast.Då bor jag inte i någon större ort.Citat från: anersimyra skrivet 12 oktober 2011 kl. 21:15:40Citat från: Hydro skrivet 10 oktober 2011 kl. 14:07:19Gällande fyrhjulingar har jag alltid haft Folksam då de varit klart billigast.I ditt fall kanske det är annorlunda eftersom den säkerligen är ägd av ett företag, sådant kan ju spela in. Så är det visade det sig.Jag är enskild näringsidkare och hjulingen är inköpt i företaget.Den ska alltså försäkras på "företagssidan" hos bolagen.Där saknas oftast rabatter.T.e.x IF tar 4050:- hel/hel för företag, och drygt 2200:- för privatperson Citat från: Jpson67 skrivet 12 oktober 2011 kl. 21:35:10Ja i detta land straffar dom alla små företagare. Det är väl ändå ofta ganska stor skillnad i användandet om man jämför firma och privatperson. Har man den i firman så använder man ju den i arbetet, och är man en arbetare som får man ju bara åka hjuling på fritiden. Så jag kan inte se att det är direkt orättvist där.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️