ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Öhlund skrivet 10 augusti 2013 kl. 20:16:22

Titel: driver klent framåt. dinli 100cc
Skrivet av: Öhlund skrivet 10 augusti 2013 kl. 20:16:22
Hejsan!

i vanliga fall meckar jag bil men det här med fyrhjuling är nytt.
grannens grabb har en dinli t-rex 100cc automat som jag bytt lite bromklossar, olja osv. Märkte idag när jag testa den att den driver betydligt segare framåt än bakåt. på löst grus framåt blir det inte ens hjulspinn vi full gas.
däremot börnar den utan problem bakåt på betonggolv.
Vad beror detta på? antar ju att det är något med variator drivningen, sliten rem eller nått

lite tips och råd till en nybörjare som mej

Mvh Peo
Titel: SV: driver klent framåt. dinli 100cc
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 10 augusti 2013 kl. 20:51:42
Det är lättare att få hjulsläpp på backen än framåt. Så är nog bara en inbillning.

Nu vet jag inte vilken typ av koppling det är på dessa. Men är det slungkoppling är det viktigt man använder mc-olja. Annars börjar snart kopplingen slira.

Vissa maskiner har även en bult mitt i sidokåpan. Denna är för att justera tillslaget på kopplingen.

Ta gärna nån bild på maskinen och lägg upp så kanske jag kan hjälpa dig bättre.
Titel: SV: driver klent framåt. dinli 100cc
Skrivet av: tomas l skrivet 10 augusti 2013 kl. 23:26:53
utväxlingen på backen är mycket lägre med
Titel: SV: driver klent framåt. dinli 100cc
Skrivet av: Britsmar skrivet 11 augusti 2013 kl. 01:30:38
Blir även mindre vikt på bakhjulen rent tekniskt sett när du backar pga viktfördelningen när du börjar röra på maskinen.

Behöver väl inte googla nån länk men enligt fysikens lagar så flyttar man ju vikten mer till framhjulen när du backar.


Ok, lite långsökt men dom ovannämda inläggen pekar nog mer åt sanningen i detta fallet  ;D
Titel: SV: driver klent framåt. dinli 100cc
Skrivet av: Öhlund skrivet 11 augusti 2013 kl. 01:55:12
Blir även mindre vikt på bakhjulen rent tekniskt sett när du backar pga viktfördelningen när du börjar röra på maskinen.

Behöver väl inte googla nån länk men enligt fysikens lagar så flyttar man ju vikten mer till framhjulen när du backar.


Ok, lite långsökt men dom ovannämda inläggen pekar nog mer åt sanningen i detta fallet  ;D

Tack för idiot förklaringen.
Titel: SV: driver klent framåt. dinli 100cc
Skrivet av: Öhlund skrivet 11 augusti 2013 kl. 02:01:59
Jag får helt enkelt skruva bort och kika lite hur det ser ut och få en uppfattning hur det fungerar på egen hand,
Titel: SV: driver klent framåt. dinli 100cc
Skrivet av: Britsmar skrivet 11 augusti 2013 kl. 08:32:18
Tack för idiot förklaringen.
Det var så lite så, ta det inte personligt.
Ordet nybörjare fanns med i ditt inledande inlägg samt att du precis är nyregistrerad. Jag idiotförklarar dom flesta tills dom bevisar mig motsatsen, då minskar risken för att någon kanske skulle missuppfatta mig och framförallt vad jag säger.
För inte vad det ju helt orrelevant vad jag påpekade.
Men ta du o mecka isär kåpor o dylikt o kläm lite på grejor är säkert nått enkelt o lösa.
Ta gärna och återkom med vad du kommer fram till så behöver jag inte idiotförklara nästa person också  ;)
Titel: SV: driver klent framåt. dinli 100cc
Skrivet av: Pv544 skrivet 11 augusti 2013 kl. 08:41:15
Jag hade lika på vår access 100cc, tog isär variatorn och gjorde rent allt. Blev bra då.
Titel: SV: driver klent framåt. dinli 100cc
Skrivet av: Kent70 skrivet 26 juli 2018 kl. 08:06:15
Märkte idag när jag testa den att den driver betydligt segare framåt än bakåt. på löst grus framåt blir det inte ens hjulspinn vi full gas.
däremot börnar den utan problem bakåt på betonggolv.

Har exakt samma problem med en sprillans ny 110 cc ( tror det är Loncin och Cobra heter modellen) med fram och back.

Att tyngden förflyttar sig mellan fram och back är faktiskt en ganska bra förklaring,
men jag tycker väl ändå att den inte bara ska stå och slira och knappt kunna ta sig upp för en backe utan att behöva ta fart.

Den borde vara starkare än en vanlig moped rimligtvis och särskilt när de redan är så lågt växlad, men den känns då inte starkare än en moped.
Tror faktiskt inte utväxlingen skiljer sig nämnvärt mellan fram och back - verkar nästan gå lika fort fram som bakåt.
Har visserligen inte vågat köra fullt bakåt än :)

Frågan är om det hjälper att prova justera på justerskruven, antingen slirar de ( som det känns att det gör framåt) eller så går det inte att få i växeln till slut om man justerar för mycket åt andra hållet.
Någon som provat det här?

/ Kent