ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: Andy_boy skrivet 20 maj 2007 kl. 19:48:29
-
Hej! Min kymco spårar rejält sen ja byte däck,
Om man ska ställa TOE (in eller ut) hur mycket?
mäte som hastigast tycke framdäcken står utåt i framkanten, ca 5mm.
ska man ställa dom raka?
/mycket tacksam för svar,,,, folk tror nästan man e full! he he!!!!
///Kymco MXU 500
Med funride paketet 25"
-
Ställ den toin 5-6mm
-
Ställ den toin 5-6mm
Lånar tråden lite...
Toe in, är det att främre delen av framhjulen pekar mot varandra? Eller tvärtom?
-
Ställ den toin 5-6mm
Lånar tråden lite...
Toe in, är det att främre delen av framhjulen pekar mot varandra? Eller tvärtom?
Toe-in är som du skriver först, främre delen av framhjulen pekar mot varandra.
-
Jag har justerat min nyligen och gjorde så att jag fixerade styret rakt med spännband, sedan ställde ca 20cm höga huggkubbar mot däcken och la en rak regel längs bakhjulen och förbi framhjulen på vadera sida, sedan mätte jag i framkant och bakkant på framhjulen mot regeln och justerade in ca 2-3mm i framkant på resp hjul, sedan mätte jag mellan däcken och fick att avstångdet blev ca 5mm kortare i framkant.
Detta går så länge bakhjulen sticker ut längre än framhjulen.
-
Pling! Klubben för onödigt vetande träder härmed in och korrigerar sina egna villfarelser.
Inlägg borttaget. Stene korrigerade mig.
Dock skall man inte lita alltför mycket på wikipedia eftersom man kan fylla i vad som helst där... men det jag fått förklarat för mig blev jag inte längre säker på.
-
vad jag lär mig så är toe in däck som plogar, Toe out negativ toe in.
http://en.wikipedia.org/wiki/Camber_angle
När inner däcket svänger mer än ytter är Ackerman:
Hittade ingen info på wiki om detta.
Camber är lutningen på däcket:
http://en.wikipedia.org/wiki/Camber_angle
Caster är lutning på infästningen av däcket:
http://en.wikipedia.org/wiki/Caster_angle
Ett tipps om ni vill lära er mer om detta är att kolla på sidor om RC bilar. De brukar pilla på detta en hel del (iaf när jag höll på för en massa år sedan).
-
Här har ni lite mera :)
http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html
http://wb747623.bahnhofbredband.se/steerg.html
Mera:
Camber fram:
Mer ger bättre grepp fram, men överstyrt.
Mindre ger bättre grepp bak, men understyrt.
Camber bak:
Mer ger bättre grepp bak, men understyrt.
Mindre ger bättre grepp fram, men överstyrt.
Toe fram:
Toe-in ger bättre instyrning, kan bli överstyrd just i ingången.
Toe-out ger sämre instyrning och blir nervös rakt fram.
Toe bak:
Toe-in ger sämre instyrning och kan bli understyrd.
Toe-out ger bättre instyrning, men blir nervös rakt fram.
-
tjena! har testat och ställa in det.. ställde det 3mm toe in . mycket lugnare nu.
tjens bra, bara drar lite till höger så ja får justera över däcket lite till vänster..
Annars helt nöjd.. TACK FÖR HJÄLPEN
/MVH Andy
-
Toe-in på en ATV eller Snöskoter för den delen, är absolut inte att rekommendera. Maskinen blir väldigt vinglig då.
-
Toe-in på en ATV eller Snöskoter för den delen, är absolut inte att rekommendera. Maskinen blir väldigt vinglig då.
Nej, en Quad blir inte vinglig med Toe-In. Tvärtom...
Men Toe-In blir framhjulen självstabilserande och strävar efter att gå rakt fram. Med Toe-Out blir den mer nervös...
/J
-
Toe-in på en ATV eller Snöskoter för den delen, är absolut inte att rekommendera. Maskinen blir väldigt vinglig då.
Nej, en Quad blir inte vinglig med Toe-In. Tvärtom...
Men Toe-In blir framhjulen självstabilserande och strävar efter att gå rakt fram. Med Toe-Out blir den mer nervös...
/J
Vi har testat på några ATV:s och en Baschan quad, och Toe-out var det som gällde på dessa. Dom blev väldigt vingliga på asfalten annars.
Men det kan hända att det är Toe-in som gäller på vissa maskiner,
vad vet jag.
-
Vi har testat på några ATV:s och en Baschan quad, och Toe-out var det som gällde på dessa. Dom blev väldigt vingliga på asfalten annars.
Men det kan hända att det är Toe-in som gäller på vissa maskiner,
vad vet jag.
Då tror jag ni har något annat problem i framvagnarna på era maskiner, eller med monteringen av däcken. Att ni inte gjorde rätt vid justeringen är också en möjlighet.
Quads är inget unikt, samma fysiska lagar gäller som för alla andra fyrhjuliga fordon. Om bägge hjulen strävar att gå mot varandra (som i Toe-In), mot en tänkt mittpunkt blir det stabilare än om de försöker gå ifrån varandra åt varsit håll.
Du kan fråga vilken tävlingsförare här som helst. Står även svart på vitt i de länkar som tidigare bifogats...
/J
-
Linhai 260-07 ska ha ca 6mm Toe-out, enl instr-boken. Ung 0 är det på min Renegade.
Och min gamla Lifan var inte körbar med Toe-in, det kan jag skriva under på.
Sen är det skillnad på Tex en bil och en ATV, bilen ska ha Toe-in för att fungera bra.
En Quad med styvare däck skulle jag kunna tänka mej funkar med Toe-in, men inte en arbetsmaskin med feta däck.
-
Åker du skidor? Utför? Nästa gång du gör det: Prova att ploga med skidspetsarna mot varandra och från varandra, berätta sen vilket som fungerade bäst...
Ju bättre grepp du har desto känsligare är fyrhjulingen på inställningar, det är därför setupen inte har så stor betydelse på is. Då kan framvagnen nästa peka hur som helst...
Jag har förklarat teorin bakom varför toe-in ger en stabilare gång. Det finns exempel länkar och en som faktiskt provat att justera sin arbetsfyrhjuling efter gällande teorier och fått önskat resultat. Möjligt att det finns undantagsfall som säger Toe-Out, men det generella är Toe-In för stabilare gång. Eventuellt kan det vara något annat för det fordon som i huvudsak transporteras i skog och mark, men inte på väg. Det kan eventuellt och höra till en inbyggd feldesign i framvagnen som gör att det ska köras med Toe-Out.
När du kör framåt så strävar hjulen utåt, dvs genererar mer Toe-Out än vad du redan har. Att börja då med Toe-Out är därför yttterst ovanligt, även om det kanske finns enstaka exempel.
/J
-
allroad challenger skall ha 3-6 mm toe-out enligt handboken.
-
Är det inte bara så att det ska vara Toe-out när den är obelastad? (ingen som sitter på) Sen ändrar framvagnen sig när någon sätter sig på så det blir toe in?
Jag har nyss justerat min ifrån att vara 3-4 mm toe-out när jag satt på till 3 mm toe-in när jag satt på. Vart en helt annan maskin, mycke bättre på vägen.
Står Toe-In i min service manual.
-
Linhai har McPherson framvagn. Inte dubbla a-armar.
-
Mig veterligen så ändras vinkeln när man sätter sig, på vissa typer av framvagnar, då är det ju lämpligt att justera med föraren på hojen :)
Så väger man olika så kanske det blir fel, om det skiljer mycket vill säga.
För övrigt kan man ju gå efter vad tillverkaren säger om just den hojen istället för att chansa :idea:
-
Mig veterligen så ändras vinkeln när man sätter sig, på vissa typer av framvagnar, då är det ju lämpligt att justera med föraren på hojen :)
Så väger man olika så kanske det blir fel, om det skiljer mycket vill säga.
För övrigt kan man ju gå efter vad tillverkaren säger om just den hojen istället för att chansa :idea:
Framvagn ska "alltid" justeras med den specifika föraren på, av just den anledningen.
Det som står i manualen går naturligtvis före vad man läser på ett forum... ;)
/J