ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: hurtig skrivet 10 juni 2005 kl. 16:10:53

Titel: Inköring av atv
Skrivet av: hurtig skrivet 10 juni 2005 kl. 16:10:53
Jag ska hämta min raptor 660 nästa vecka, JIIIIIIPPIIIIIII å äntligen!!!!

Tänkte hör lite om inkörning av den. Läste förut ett inlägg men hittar inte de nu, där var det nån som sa att man skulle tömma ur syntetoljan å köra på mineral istället, varför???

kom gärna med övriga tips!!!
Titel: Inköring av atv
Skrivet av: QL skrivet 10 juni 2005 kl. 16:18:42
Har hört detsamma från annat håll. Men har ingen aning om varför....  :roll:
Titel: Inköring av atv
Skrivet av: roadkill skrivet 10 juni 2005 kl. 18:04:56
Citat från: "QL"
Har hört detsamma från annat håll. Men har ingen aning om varför....  :roll:


Här kommer det ...läs o begrunda.....

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

/Roadkill
Titel: Inköring av atv
Skrivet av: hurtig skrivet 10 juni 2005 kl. 19:23:07
Citat från: "roadkill"
Citat från: "QL"
Har hört detsamma från annat håll. Men har ingen aning om varför....  :roll:


Här kommer det ...läs o begrunda.....

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

/Roadkill


Ojdå vilken sida!!!

Men jag fattar fortfarande inte varför man ska använda mineral istället för syntet.

och kan man gå tillbaka till syntet efter man har kört mineral???
Titel: Inköring av atv
Skrivet av: roadkill skrivet 11 juni 2005 kl. 12:43:27
Citat från: "hurtig"
Citat från: "roadkill"
Citat från: "QL"
Har hört detsamma från annat håll. Men har ingen aning om varför....  :roll:


Här kommer det ...läs o begrunda.....

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

/Roadkill


Ojdå vilken sida!!!

Men jag fattar fortfarande inte varför man ska använda mineral istället för syntet.

och kan man gå tillbaka till syntet efter man har kört mineral???



Japp man "sliter" in ringarna bättre med mineralolja och får där med en
"Tätare" cylinder-rar,med tanke på att "inkörningen" är över på ca 1-3 timmar så är det inga som helst problem att gå tillbaks till syntet igen, har själv tillämpat denna teknik på min BF utan några problem alls...effektiviteten kan jag dock inte svära för då jag inte har några gemförelseobjekt för stunden 8) men de e ju nåra BF på gång så man får väll bjuda till dans senare under sommaren :D  :D

/Roadkill
Titel: Inköring av atv
Skrivet av: hurtig skrivet 11 juni 2005 kl. 16:38:49
Citat från: "roadkill"
Citat från: "hurtig"
Citat från: "roadkill"
Citat från: "QL"
Har hört detsamma från annat håll. Men har ingen aning om varför....  :roll:


Här kommer det ...läs o begrunda.....

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

/Roadkill


Ojdå vilken sida!!!

Men jag fattar fortfarande inte varför man ska använda mineral istället för syntet.

och kan man gå tillbaka till syntet efter man har kört mineral???



Japp man "sliter" in ringarna bättre med mineralolja och får där med en
"Tätare" cylinder-rar,med tanke på att "inkörningen" är över på ca 1-3 timmar så är det inga som helst problem att gå tillbaks till syntet igen, har själv tillämpat denna teknik på min BF utan några problem alls...effektiviteten kan jag dock inte svära för då jag inte har några gemförelseobjekt för stunden 8) men de e ju nåra BF på gång så man får väll bjuda till dans senare under sommaren :D  :D

/Roadkill


Thx!!! saker å ting börjar klarna nu!!!

vad använder du för märke på oljan???
Titel: Inköring av atv
Skrivet av: Boshboo skrivet 12 juni 2005 kl. 13:40:11
8) Syntetojan sabbar lamellerna och är mycket dyrare än gammal  hederlig mineral olja, dessutom är den elak mot gummi och packningar. Syntet eller matolja har man i stekpannan inte i motorn punkt slut.
 8)  8)  8)
mvh Boshboo
Titel: Inköring av atv
Skrivet av: Witlock skrivet 29 december 2005 kl. 06:46:58
Citera
The best thing you can do for your engine is to change your oil and filter after the first 20 miles. Most of the wearing in process happens immediately, creating a lot of metal in the oil. Plus, the amount of leftover machining chips and other crud left behind in the manufacturing process is simply amazing !! You want to flush that stuff out before it gets recycled and embedded in the transmission gears, and oil pump etc...


Svar: Hur fungerar det..????


Citera
What's The Best Way To Break-In A New Engine ??
The Short Answer: Run it Hard !


Svar: Alla man pratar med säger kör lungt och variera körningen m.m.!
Svaret jag fick ifrån Mr2T tror det var formulerat såhär: Kör den som om den var inkört m.m & den behöver inte köras in. Som en annan person skrev: Frågar du 3st personer får du 3st olika svar..! Jag har lärt mig under alla år att om inkörning är A & O..! Bättre inkörning gör att motorns gång och hållbarhet m.m blir bättre i längden. Men vems råd ska man prova..? Går det sönder p.g.a ett dåligt råd, vem ska man då beskylla..?
Man kan jue inte beskylla han som get en rådet för att ett råd är ett råd och man väljer själv vilket som är det bästa rådet..! Men vad har ni som köpt nya maskiner gjort..? Vilket råd har ni valt m.m..?

Som en vis man sa till mig: *Det är inte alltid det bästa rådet som är smartaste rådet*



Citat från: "Boshboo"
Syntetojan sabbar lamellerna och är mycket dyrare än gammal  hederlig mineral olja, dessutom är den elak mot gummi och packningar. Syntet eller matolja har man i stekpannan inte i motorn punkt slut.

mvh Boshboo



Svar: Måste fråga: Varför skulle syntetolja förstöra lamellerna m.m..?
Har faktiskt aldrig hört att en syntet olja ska förstöra saker i en motor..!
Fick ett svar av Nonne på skånequad när jag frågade vad man ska köra med för olja: Jag kör sjölv med Shell Advance ultra 10w-40 (helsyntet mc olja). Kan du ge mig ett bra argumet varför syntet olja är dåligt..? Lite varför den  som du skriver tar sönder saker i motorn m.m.!
Och att oljan är dyrare är jue inget argumet direkt. Detta är inget påhopp utan jag vill ha ett bättre svar utan en massa smileys m.m..! Och gäller det bara 4T eller 2T med..? Har kört med syntet olja i min cross m.m och jag har aldrig haft några problem..? Och gäller det alla motorer..?

Tacksam för svar..!
 


//Witlock
Titel: Inköring av atv
Skrivet av: Witlock skrivet 29 december 2005 kl. 07:22:27
(http://i17.ebayimg.com/01/i/03/2b/c4/ae_1_b.JPG)

Hittade detta kitet på internet..! Är det Yamaha´s egen olja må tro..? Och vad tycker ni om kitet, är det något att satsa på..?
 


//Witlock
Titel: Inköring av atv
Skrivet av: Jocke72 skrivet 29 december 2005 kl. 09:31:50
Syntet kan innehålla friktionsreducerande tillsatser vilket gör att motorn inte slits in riktigt. Men å andra sidan, kommer den med den oljan från fabrik så funkar det med all säkerhet att köra in motorn på den. Men vill du vara 102% säker så byt till en bra mineralolja under inkörningsperioden.


För övrigt är syntetolja överlägset mineralolja på alla punkter. Att den skulle förstöra packningar var aktuellt för decennier sen, gäller inte på en modern motor. Lamellerna vet jag inte vart det är taget ifrån då alla sporthojar går uteslutande på syntet. Däremot har det varit några fall där man blandat i egna tillsatser, som Slick50, där kopplingen börjat slira. Men det är inte syntetoljans fel...

Syntetolja har även den sitt ursprung i mineralolja, det är inget kemiskt hopkok utan en förfinad mineralolja. Om vi inte pratar Esterbaserade syntetoljor som är ett annat kapitel (om än inte lika vanligt).


Kör själv Yamalube (helsyntet) i min rätt hårt trimmade Raptor och det fungerar lysande.


/J
/J
Titel: Inköring av atv
Skrivet av: Mr2t skrivet 29 december 2005 kl. 10:16:53
Citat från: "Jocke72"
Syntet kan innehålla friktionsreducerande tillsatser vilket gör att motorn inte slits in riktigt. Men å andra sidan, kommer den med den oljan från fabrik så funkar det med all säkerhet att köra in motorn på den. Men vill du vara 102% säker så byt till en bra mineralolja under inkörningsperioden.


För övrigt är syntetolja överlägset mineralolja på alla punkter. Att den skulle förstöra packningar var aktuellt för decennier sen, gäller inte på en modern motor. Lamellerna vet jag inte vart det är taget ifrån då alla sporthojar går uteslutande på syntet. Däremot har det varit några fall där man blandat i egna tillsatser, som Slick50, där kopplingen börjat slira. Men det är inte syntetoljans fel...

Syntetolja har även den sitt ursprung i mineralolja, det är inget kemiskt hopkok utan en förfinad mineralolja. Om vi inte pratar Esterbaserade syntetoljor som är ett annat kapitel (om än inte lika vanligt).


Kör själv Yamalube (helsyntet) i min rätt hårt trimmade Raptor och det fungerar lysande.


/J
/J


Jag kunde inte sagt det bättre själv =)


Angående inkörningen så tror jag inte en sekund på att den behövs köras in över huvudtaget. Dagens toleransmått i motorn är så små så små så små så att det går att belasta motorn med fullt pådrag så fort den nått arbetstemperatur.
Titel: Inköring av atv
Skrivet av: Witlock skrivet 29 december 2005 kl. 10:27:25
Citat från: "Jocke72"
Syntet kan innehålla friktionsreducerande tillsatser vilket gör att motorn inte slits in riktigt. Men å andra sidan, kommer den med den oljan från fabrik så funkar det med all säkerhet att köra in motorn på den. Men vill du vara 102% säker så byt till en bra mineralolja under inkörningsperioden.


För övrigt är syntetolja överlägset mineralolja på alla punkter. Att den skulle förstöra packningar var aktuellt för decennier sen, gäller inte på en modern motor. Lamellerna vet jag inte vart det är taget ifrån då alla sporthojar går uteslutande på syntet. Däremot har det varit några fall där man blandat i egna tillsatser, som Slick50, där kopplingen börjat slira. Men det är inte syntetoljans fel...

Syntetolja har även den sitt ursprung i mineralolja, det är inget kemiskt hopkok utan en förfinad mineralolja. Om vi inte pratar Esterbaserade syntetoljor som är ett annat kapitel (om än inte lika vanligt).


Kör själv Yamalube (helsyntet) i min rätt hårt trimmade Raptor och det fungerar lysande.


/J
/J




Svar: Tackar för ett bra svar..!

Är alla Yamalube helsyntet eller finns det i mineral olja också..? Och hur vet man att det är syntet olja..! Den oljan på bilden är 10W30 är det syntet eller vanlig..? Och är det bara vid inkörning man ska köra på mineral olja..? Och varför är det bättre att köra på syntet än vanlig..! Vad skiljer det i motor gång m.m eller sliter Oljerna olika på motorna..?

Ursäkta om jag börja klydda till det med fråger men jag är ganska seg av mig att fatta m.m :)..!
 


//Witlock
Titel: Inköring av atv
Skrivet av: Outlander skrivet 29 december 2005 kl. 11:04:42
Den här diskussionen har varit uppe många ggr. För att förenkla gör följande på en ny motor:

1. Under de fem första timmarna kör på mineral.
2. Under första kvarten håll stadigt motorvarv för att (ca 2000 varv) ev slippasta vid montering av kam skall jämna kanter och kammen förhoppningsvis härda något extra.
3. Under de fem timmarna med mineral variera körningen kraftigt.
4. Efter fem timmar byt till syntet och kör som du önskar.

Allt klart och du får ett bra resultat.