ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: SkoGsvilden_ skrivet 12 oktober 2009 kl. 16:40:25
-
Hoj!
Va ute å körde i lördags å vi stannade å åt lite sen när jag skulle igång igen var hjulingen stendöd.
Vi drog den en bit å testade att starta den. Då hoppade den igång precis som vanligt.. när jag la i 1an stendog den igen..
Vi testade att skruva bort oljestickan och då vällde det ut olja på backen ur hålet. Den var helt överfull. Och det var inte så mycket när jag åkte iväg.. haha
Vi tippade hjulingen iallafall och hällde ur endel olja så de inte va helt fullt. Vi tog bort tändhatten också och där lät det som att det var vatten när vi tog bort den och satte på den på stiftet.
Vi fick igång han efter att ha tippat hjulingen så att även de vattnet försvann jag körde kanske 3min sen kollade vi oljenivån igen och nu var det överfullt igen så att det vällde ut på backen.. totalt var det kanske 3dl som rann ut och oljebehållarn var fortfarande överfull.
Är det någon som har en aning om vad det kan vara för fel? Känns inge kul att den är trasig igen.. :(
-
SNORKLA ()p
-
haha visst.. :P
Kommer bli så brutalt snyggt.. ^^
-
nu gissaj jag helt vilt och utan grund men........
en orsak kan väl vara att det är stopp i vevhusventilationen,kanske bygger upp för högt tryck i motorn så olja pressas ur och tillbaks i behållaren :dntknow:.............eller?
-
Har du luktat el smakat på olja ifall det är glykol bensin el ()p
-
lägger mig i lite. oljan såg bra ut, inge vatten, luktade lite bensin. verkade inte vara stopp i dom slangarna vi blåste i iaf men antagligen missade vi någon. jag skulle också gissa på vevhusventilationen men skumt med bensin lukten
-
haha ja de e ju inge fel m de atvrules.. :P du va ju m å förstörde min hjuling.. ;) haha
mm får ta å kolla de.. Är det nån som vet vart vevhusventilationen sitter på en LTZa?.. :)
ja bensinlukten är ju ganska så skum.. :/
-
en till gissning:
om du har bensin i oljan så kan det vara kolvringarna som är kassa,men dom hade du väl bytt nyligen?
med lägre komp som följd,tänkte på det att du sa den va svårstartad......
Ironman e ju kung på sånt här,va tror du :headbang: :headbang:
-
svår startad berodde på vatten UNDER tändhatten
-
Om det är soppa i oljan kan det ju vara (om du nu har soppa pump)
Fel på membranet i pumpen så att det läcker igenom i vaccumslangen.
Kan ju vara även fuggen somm flödar men då bruikar det vara när maskinen har stått den kan fylla vevhuset.
bara riva och kolla ()p :headbang:
-
mm får ta å kolla de.. Är det nån som vet vart vevhusventilationen sitter på en LTZa?.. :)
ja bensinlukten är ju ganska så skum.. :/
Vevhus burken, där de går in 3 slangar sitter vid högra knät undefär, en svart liten dosa, du måste ta av förgasaren för att få ut den har jag för mig. :)
-
Misstänkte attd e va den..
vi tog bort den å de va inge stopp i den vad vi märkte.. de e så jävla skumt alltihop.. :/
-
borde ju höra ihop med att du hadde gegga och vatten ÖVERALLT. skulle ta loss dosan och kolla iaf ()p
-
en tanke bara, du har inte fyllt på olja när den har stått ett tag?
Jag gjorde det och sen körde jag en liten stund och när jag skulle kolla oljan så rann det ur olja ur behållaren.
fick ta ur ett par deciliter för att det skulle bli lagom.
Verkar som oljan i behållaren försvinner in i motorn när den stått ett tag.
Man ska varmköra sen stänga av och vänta ett par min sen kan man kolla oljan.
-
Har det försvunnit något kylarvatten från behållaren? Högra motorkåporna på Ltz brukar ärja sönder vid vattenpumpen och då smiter det in vatten där till oljan, jag hadde de problemet men den stannade då inte för mig. Värt att kolla ()p
-
Börja att kolla det enklaste..... Har du soppakranen på Prime?
Har sett en med samma problem, och problemet var att den stod på prime
vilket ledde till att varje gång han stängde av den så flödade gasaren och soppan rann ner i vevhuset.
-
Så nu har jag ÄNTLIGEN fått tummen ur r*ven å börjat kolla på maskin! :(veryangry): på mej själv.. :D
Men tog bort vevhusventilationen och kollade å blåste.. Men hur ska det blåsa?
Det är ju tre st slangar en av dom går ju till insuget (slang nr. 3) och det är väll så att när man blåser i dom andra två slangarna (slangar nr 1 och 2) så ska det blåsa i den som går till insuget(slang nr 3) ?
Elr har jag fattat dethär helt fel?.. :P
Sen så hade jag inte bränslekran på prime så de kan inte vara så att det har flödat.. hade ju vart bra annars om de va så.. :)
-
Du bör kolla oljetrycket.
Finns t.ex på biltema, art#: 15-1390.
(p.m. mig om du vill ha hela servicemanualen).
-
Vart mer mek idag.. :)
Jag tömde maskin på olja och blåste igenom vevhuset men det verkade inte vara något stopp där.. :)
Inte heller har det minskat med glykol så det är inte det felet heller..
Fler idéer?.. :)
Du har PM Micke.. :)
-
Men har du kollat oljetrycket?
Vart mer mek idag.. :)
Jag tömde maskin på olja och blåste igenom vevhuset men det verkade inte vara något stopp där.. :)
Inte heller har det minskat med glykol så det är inte det felet heller..
Fler idéer?.. :)
Du har PM Micke.. :)
-
Lånar tråden lite. Jag har ett liknande problem på min LTZ 400. Det är en 04. Den har stått stilla sedan kanske 3 månader tillbaka då jag var ute och körde en sväng och den gick kanon som vanligt.
Men igår så skulle jag gå å starta den å köra en sväng då var batteriet rätt dåligt så jag tuggade på den en liten stund, sen tog det slut. Så jag tog in det å laddade det å så gick jag ut och skulle försöka idag igen, men samma visa som igår. Den bara tuggar å tuggar men visar inget tecken på liv.
Den har inte ens vart nära på å starta. Jag provade med choken och utan, ingen förändring. Sen igår så kollade jag oljan, då var det lagom mycket, på gränsen till att man skulle fylla på, och det var innan jag försökte starta den. Sen idag efter jag försökte starta den så kollade jag oljan och den hade stigit så det nästan rann ut. Nivån var uppe till gängorna.
Vad kan vara felet? Visserligen är det 15-20 minus ute å den står i kallgarage men det har inte vart nå hinder förut, den har alltid vart hut lättstartad som helst.
-
ibland kan man se dåligt hur mycket olja man har i på ltz. Jag tycker du ska ta lös tändstifftet och kolla om det är blött och om det är någon gnista.
Börja med de ()p
-
Det var så enkelt som att den frös lite bara ;) ställde en fläkt mot motorn i en timme sen hoppa den igång igen. Skönt att det kan vara enkelt ibland också =)
-
Det var så enkelt som att den frös lite bara ;) ställde en fläkt mot motorn i en timme sen hoppa den igång igen. Skönt att det kan vara enkelt ibland också =)
Har du vatten i oljan? Hur kan den annars frysa?Visst olja kan frysa men vid mycket lägre temp än vatten! Visst den kan bli väldigt trögflytande men det borde ordna upp sig vid en stunds körning,
Jag hade i för mycket olja i raptorn i sommras, Då gjorde den likadant, Tryckte ut olja ur torrisen
-
Jag menade frös som om den var kall, uttryckte mig kanske lite fel =)
-
Så nu e min provstartad igen efter urblåsningen av venhusventilationen.. :P
körde ca 5min och kolla sedan oljan vällde inte över och hade inte ökat, körde då ca 5min igen och ingenting då heller utan hade snarare sjunkit efter att oljan fått gått runt ordentligt i motorn så de verkar som att de va stopp i vevhusventilationen! :)
Men istället så dör den när man gasar fullt, är väll troligen nått m föggen men vad?
skit i högfart nålen elr va den heter va de enda jag kom på att de skulle kunna va, va tror ni? :)
Bra att du fick igång din också "boy"! :D ses vi på ramstigen i vinter då?.. ;)
-
Va ut o rasta min en sväng idag men han ville inte gå riktigt bra. Jag va tvungen o hålla skapliga varv annars dog den. tänkte om andra ltz ägare bestyckar om på vintern??
-
skogsvilden: vi får se, jag har aldrig kört bana med den än, så kanske det=)
__matte: jag bestyckar inte om på vintern, kör på samma året om.