ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: duschen skrivet 5 juli 2009 kl. 22:18:32

Titel: tips inför variatorbyte
Skrivet av: duschen skrivet 5 juli 2009 kl. 22:18:32
Hej! jag har precis köpt en defekt linhai 300 4x4 -08 och behöver lite hjälp.
Det går att få i backväxel men den rör sig inte när man gasar. I neutralläge indikerar inte grön lampa och högväxel ligger i. lågväxel får jag i men har inte kört så mycket(vet inte om det är låg). hög funkar. växellänkagen funkar som dom ska.

Jag har inga serviceställen i närheten som har tid i sommar heller. Enligt återförsäljaren är det bakre variatorn som är slut och jag ska beställa hem och byta själv. har lossat metallkåpan och plastkåpan. (hittade fina metallspån/kladd hela plastkåpan)

Jag vet att variatorn består av en trumma, fjädrar och vikter som slungas ut och greppar trumman.

Nu behöver jag lite info om fortsättningen. Vilka delar är det jag behöver byta och hur demonterar jag trumman? vilka grejer ska smörjas upp innan montering och isf med vad?

mvh Patrik
Titel: SV: tips inför variatorbyte
Skrivet av: Pv544 skrivet 5 juli 2009 kl. 22:43:59
http://www.linhai.se/filarkiv.asp
Därinne tror jag du hittar det du söker!  ()p
Titel: SV: tips inför variatorbyte
Skrivet av: STENE skrivet 23 juli 2009 kl. 00:13:28
Det kan inte vara fel på variatorn som gör att backen inte funkar om det är så att den driver på hög/låg växel frammåt. Anledningen är att variatorn inte har något med växlarna att göra. Så det låter som om din växel låda är körd..  :-\
Titel: SV: tips inför variatorbyte
Skrivet av: T skrivet 23 juli 2009 kl. 07:56:36
Hej!

Citera
Jag vet att variatorn består av en trumma, fjädrar och vikter som slungas ut och greppar trumman.
Nej, detta är kopplingen som du beskriver :)

Variatorn består i dom totalt 4 remskivorna och vikterna + remmen.

Vidare, som stene säger så har inte kopplingen något att göra med ditt egentliga fel.
Ditt egentliga fel är i växellådan och för mig låter det som att dina växelstag behöver justeras.
Det är relativt vanligt att när du lägger i backen så har det andra staget hängt sig och du har fortfarande kvar växel i framåt. (Därför lyser aldrig neutral)

Ta bort stagen från växelspaken, helt och hållet, och vrid på väljarna bak för hand.

Vidare behöver du byta koppling på den, vilket nog har uppkommit pga att den hängt sig i växellådan så nån har slitit ner kopplingen.

Använd muttermaskin för att ta bort trumman och sedan kopplingen.
Det är endast två muttrar. (Kåpan har du tagit bort redan)
Du ska inte smörja något alls i kopplingen, det är en torrkoppling och skall så förbli :)

Får du problem så tveka inte att ringa mig på 0171-46 70 00 (efter kl 14 i dagsläget)  ()p
Jag får fram delarna du behöver i ett nafs!

MVH / Benny
Titel: SV: tips inför variatorbyte
Skrivet av: duschen skrivet 23 augusti 2009 kl. 19:39:29
hej! jag hann bara läsa pv544:s svar innan jag tog ledigt från meckandet.
mycket riktigt var det växellänkagen som glappade. det är åtgärdat och den går perfekt nu.

däremot har jag en oanvänd koppling över om någon är intresserad. köptes för 1712:- på silverstone MC.