ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: LICO skrivet 14 april 2013 kl. 16:34:42

Titel: 1.a fyrhjuling behöver lite goda råd
Skrivet av: LICO skrivet 14 april 2013 kl. 16:34:42
Hej alla ATV.are
 
Nybliven medlem på detta forum och efter att ha sökt och läst efter bästa förmåga så har jag ändå lite frågor som jag skulle uppsakatta att få besvarade av Er kunniga.
Ska alltså skaffa min första fyrhjuling, har kört en del förut och även en hel del offroad på 2 hjul och snöskoter så inte helt ovan vid terrängkörning men mina eerfarenheter är gamla och jag har inte hängt med i utvecklingen och känner mig lite osäker, så jag beskriver vad jag vill använda den till så hoppas jag Ni kan ge tips och åsikter.
Den ska använda uteslutande ute på ön i Roslagen och då på min egen mark som är lätt kuperad naturtomt och lite upptrampade skogsstigar, huvuduppgiften blir att transportera packning och div utrustning från bryggan till huset, och vill ha bagageräcke på den men också kunna dra en liten vagn för att tex köra ved eller bensindunkar har några båtar också som behöver lite sånt under en sommar.
Vill inte lägga några stora pengar på detta och har då kikat på lite olika "Kina maskiner" som ju är lagom i pris och jag förstår att de inte är att jämföra med de stora märkena men det är inte vad jag söker, och jag vill ha nytt inget krav på att kunna regga den då den bara kommer att köras på egen mark ute på ön.
Hittade en maskin hos en lokal firma som verkar lovande men det jag vill veta är om den kommer att klara av det jag vill ha den till, maskinen är denna Loncin 150cc Gepard http://www.uppsalafritid.se/ (http://www.uppsalafritid.se/) tar gärna information även om företaget som jag inte känner till men de ligger bra till för mig.
Så kravlistan är följande:
1. Klara att köra med packning på kuperad naturtomt samt dra en liten vagn med max 150kg last.
2. Automatväxlad för enklare lågfartskörning.

3. Billig då den kommer att köras ganska lite men det som körs är behövligt då jag har pajat ryggen och har svårt att bära sakerna upp och ner för backen längre.

4. Lite udda fabrikat så att den inte är så stöldbegärlig, har blivit av med X antal båtmotorer (alla märkesmotorer) så jag blir inte förvånad om denna med blir stulen men vill därför att den är billig så är det mindre troligt.

5. Dragkula/koppling för släp och bagageräcke helst både fram och bak.
Så klarar dessa 2 hjulsdrivna fyrhjulingar av denna typ av körning, jag är ointresserad av toppfart men den måste kunna dra upp vagnen med packning samt kunna köras via skogsstigarna i sakta mak när jag ska till grannen och fika ;-)
Så alla tips tas tacksamt emot och gärna förslag på andra likvärdiga maskiner och har jag missat något så fråga.
 
Hälsningar
Bosse
Titel: SV: 1.a fyrhjuling behöver lite goda råd
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 14 april 2013 kl. 17:10:25
Vad är din budget till att börja med.
Du skriver att du blivit bestulen på båtmotorer (mäskesmotorer)
Kika på CF moto ett alternativ eller Goes mf.l dom är kanske inte så stöldbegärliga som tex Can-Am eller Suzuki,Yamaha mf.l
Sen har du vilken reggtyp väg strypt till 20 hk, skall bes o skattas relativt dyr att försäkra får köras på A-B körkort.
Terräng regg ostrypt inge bes eller skatt billigare att försäkra.
Har du jord/skogsbruk får du även dra momsen på terräng regg.
Titel: SV: 1.a fyrhjuling behöver lite goda råd
Skrivet av: Pv544 skrivet 14 april 2013 kl. 17:11:35
Vilken budget har du? 10-20k?
Jag var lite sugen på en gepard förut åt grabben. Men inte sugen på en ny och hittade ingen beg. Många kineser har en del att önska i kvalitetsväg, och då kan det vara bättre med en som gått en del och fortfarande går. Då borde ev fabrikationsfel dykt upp.


I dina kläder hade jag nog siktat på bättre märke, den ska ju funka när du behöver den och att frakta till verkstad är ju inte så skoj.
Antingen äldre märkesmaskin tex suzuki eller yamaha, eller en taiwanmaskin som tex kymco mxer 150. Eller kymco mxu 250/300.


Dragstart eller kickstart är ett jäkla stort plus den dagen batteriet trilskas och man ska använda grejerna.
Titel: SV: 1.a fyrhjuling behöver lite goda råd
Skrivet av: LICO skrivet 14 april 2013 kl. 17:45:38
Visste väl att jag missat något i info väg, budget är max 20 tkr och ju mindre ju bättre såklart, den kommer varken att reggas eller försäkras utan om den fösvinner så vill jag att den inte ska vara dyrare än att jag kan köpa en ny utan att det svider så hårt i plånboken.
Jo det har försvunnit några stycken så numera undviker jag Yamaha, Suzuki och Honda 4 Taktare utan kör på jänkarspisar av lite äldre modell och de vill inte tjuvarna ha och jag gissar att deet är samma här, en Yamaha eller Suzuki 4X4 på 400-600cc även med några år på nacken lär försvinna snabbt och då blir jag väldigt arg och sur då man ju aldrig får något på försäkringen fast man betalt och gjort allt man ska.
Får kika på de andra märkena med, finns det någon bra handlare av dem i närheten av Uppsala elelr Östhammar så vore det ju bra, vad är det som är dåligt med Lincon Gepard?
Verkar som motorn sitter i många olika maskiner och i flera olika kubiktal så är deet motorn som är dålig eller allmänna kvaliteten på resten?
 
Mmm kick som reserv är inte dumt värt att tänka på också, tar gärna fler tips och åsikter inför köpet.
 
Titel: SV: 1.a fyrhjuling behöver lite goda råd
Skrivet av: mys pappan skrivet 14 april 2013 kl. 17:53:53
Kolla efter märkesmaskiner från 90talet
för dom är ena riktiga slitvargar och dom
ligger i din prisklass iaf endel  ()p
Min son har en Yamaha kodiak som han
kör på och den är väldigt lättkörd och den
är väldigt billig i försäkring reggad som
terrängskoter  Lycka till med köpet  :sunny:
Titel: SV: 1.a fyrhjuling behöver lite goda råd
Skrivet av: Pv544 skrivet 14 april 2013 kl. 22:37:32
http://www.blocket.se/vi/46425936.htm?ca=10 (http://www.blocket.se/vi/46425936.htm?ca=10)
Billig och inte så stöldbegärlig.
Kan nog fungera lika bra som en gepard. 150cc skulle jag tro, delar nog mkt med min kazuma falcon.
Titel: SV: 1.a fyrhjuling behöver lite goda råd
Skrivet av: LICO skrivet 14 april 2013 kl. 23:20:42
Tack för länken, ser ut som en möjlig kandidat också vad gör Kazuma bättre än Geparden har ju ingen ämneskoll men försöker lära mig mera om detta ämne och ännu är det en djungel för mig så tar emot all info jag kan få.
Titel: SV: 1.a fyrhjuling behöver lite goda råd
Skrivet av: Pv544 skrivet 14 april 2013 kl. 23:27:21
Kazuma är nog inte bättre, men billigare detta exemplar.
Jula sålde dessa kazuma ett tag, dingo tror jag modellen kallades.


Ska man dra tungt är lågväxel riktigt bra, sällan det finns på billigare små maskiner. Dock kan man ju dreva ner dom så dom blir starkare om dom har kedjedrift.


[font=.HelveticaNeueUI]http://www.blocket.se/sodermanland/Aeon_overland_180_45875139.htm?ca=10&w=2[/font]
[font=.HelveticaNeueUI][/size][/font]
[font=.HelveticaNeueUI][/size][/font]
Aeon är en taiwanmaskin, håller oftast betydligt bättre kvalitet än dom billigare kineserna.
Linhai 260/300 skulle kunna vara ett vettigt alternativ också. Jag har en sån med 4wd, men 2wd är lite billigare, borde gå att hitta runt 12-20k beroende på skick. Dom har bara elstart men lågväxel, så bra och dåligt...


Kolla lite filmer på youtube på dom maskiner du tycker känns lockande. Kul att se dom i rörelse...
Titel: SV: 1.a fyrhjuling behöver lite goda råd
Skrivet av: LICO skrivet 14 april 2013 kl. 23:46:56
Så Taiwanes är bättre än Kines här, samma firma har denna http://www.uppsalafritid.se/ (http://www.uppsalafritid.se/) var de tden Du menade fast beg då?
4X4 är klart bra men kostar ju mera och denna har ju även hög/låg växel sånt hade de stora arbetsmaskiner jag körde för massa år sedan och dessa kostar ju idag mella 70-100.000 och det är inte aktuellt om jag inte vinner på lotto, annars får det bli en billig asiat.
Får ju erkänna att den Linhaien verkar klart rejälare men också dubbla pengarna, så är den dubbelt så bra som Kineserna?
Vad tror Du och andra om att Geparden eller liknadne 150cc klarar att dra en liten vagn upp för en svag backe med max 150kg last och med 2WD autolåda kommer den att greja det eller blir det hjulspinn eller motorstopp?
Titel: SV: 1.a fyrhjuling behöver lite goda råd
Skrivet av: Pv544 skrivet 15 april 2013 kl. 01:21:11
Vet inte vilken maskin du menade, länken går bara till förstasidan. Men antar att du menade Linhaien?
Tror dom första kom 04, lite fulare än nu men tror mycket saker är likadant än idag.


Har man inte lågväxel så är det lätt att slira sönder variatorremmen eller kopplingen när man drar lite tungt. Dock låter det inte så du ska dra så tunga saker, men i många fall så vill man gärna tänja gränserna ibland. Och då är det tråkigt om man sabbar maskinen.
Med lågväxel kan man dra rätt tungt, dock får man ju köra med förstånd eftersom maskinen är lätt och bromsarna oftast lite dåliga.


Oftast är det fästet för hjulen som sviker före kraften i maskinen. Har man skapliga däck och lite lågt lufttryck så kommer man långt även med 2wd.


Linhai är en kinamaskin, dock i en lite annan klass än dom mindre 150cc maskinerna. Deras 260/300cc maskiner var rätt populära runt 05-07 innan cf och goes 500cc började komma igång riktigt.
I mina ögon bör en linhai 260 el 300 2wd kosta runt 15k, och där får du en helt ok maskin tycker jag.
Visst kan en del strula, men det gör dom flesta billigare maskiner.
Ska du inte ha den besiktad och vägduglig så behöver man ju inte bry sig om glappa leder och en del andra bekymmer.
Så om du hittar en maskin som är obesiktad så är priset lägre, och du behöver bara bry dig om att den går som den ska och verkar någorlunda omhändertagen servicemässigt.


Största nackdelen för dig vore väl att den bara har elstart, men har man bra batteri och laddningen fungerar så är det inga större problem.


Finns för övrigt även Linhai 200cc, tror dom saknar lågväxel och är en lite billigare maskin.


Men ett tips kan vara att sätta ut köpesannons, på nätet eller mer lokalt dom i affären eller tidningen. Kan gå att göra fynd i hemtrakterna.
Står nog många maskiner bortglömda i garaget eller vid sommarstugan.
Köper man en maskin och gillar det, då upptäcker man snart att större och dyrare maskiner lockar. Och många impulsköper mindre dyra maskiner som fort blir stående mer eller mindre oanvända.
Ganska vanligt med annonser på maskiner som endast gått 15-60 mil på 3-8 år.


Dock är det bra om maskinen gått lite mer, då kan man hoppas att barnsjukdomar eller dåliga komponenter/dålig montering  redan visat sig och åtgärdats.


Om du har möjlighet så försök kolla på olika och även provkör dom. Även om dom ligger lite utanför din prisklass. Kan ju gå att hitta billigare exemplar.


På begagnade kinamaskiner kan det vara värt att kolla gummidetaljer, dålig kvalitet är det ofta och tex sprucket insugsgummi eller slang mellan förgasare och luftrenaren kan ge dålig gång och öka risken för slitage i motorn.
Dåligt gummi vid styrleder spelar ju inte nån roll för dig, men kan vara bra sak att pruta på.
Skulle du hitta en billig 4wd maskin är det bra att kolla damaskerna till drivknutarna. Kommer fettet ut och smutsen in så går det nog rätt fort att förstöra den, och att byta är nog inte så kul eller billigt.


Linhai och en del taiwanmaskiner kostade 40-50k nya, och det är ju ändå en del pengar så köper man det så har man ju ändå lite krav. Så en sådan i skapligt skick borde rimligtvis vara ett betydligt bättre köp än en ny kines för 15k. Det finns oftast en viss anledning till väldigt lågt nypris.
Titel: SV: 1.a fyrhjuling behöver lite goda råd
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 15 april 2013 kl. 07:19:40
Jag klr en cf x7.en det är väl lite förbdyr :dntknow:t. Hur är allroad 300 4x4?
Titel: SV: 1.a fyrhjuling behöver lite goda råd
Skrivet av: Pv544 skrivet 15 april 2013 kl. 08:32:38
Jag klr en cf x7.en det är väl lite förbdyr :dntknow:t. Hur är allroad 300 4x4?


Äldre allroad 300 (fram till 07 kanske) är samma maskin som linhai. Senare blir det lite mer skillnader men även mycket lika.
Titel: SV: 1.a fyrhjuling behöver lite goda råd
Skrivet av: oliwer_98 skrivet 15 april 2013 kl. 08:38:23

Äldre allroad 300 (fram till 07 kanske) är samma maskin som linhai. Senare blir det lite mer skillnader men även mycket lika.
ok. visste jag inte :)
Titel: SV: 1.a fyrhjuling behöver lite goda råd
Skrivet av: hell-man skrivet 15 april 2013 kl. 10:10:05
Bakhjulsdrivet räcker gott! Är det kedjedrift kan man ju enkelt dreva ner den hur mycket som helst! Min 200cc är 4växlad, men 1an är paj så jag startar på 2an. Jag kan dra 400-500kg på vagn utan problem, bara man får ner kraften i backen. På 4an toppar den nu strax under 35kmh, alldeles lagom med tanke på hur alla leder mår...
Precis som Pv skriver är det en fördel om den plågats lite innan av tidigare ägare för då vet man ju att den håller ett tag till iallafall.
Titel: SV: 1.a fyrhjuling behöver lite goda råd
Skrivet av: LICO skrivet 15 april 2013 kl. 10:57:15
Tackar för alla bra svar som kommit in hittils, mycket nyttig info i de senaste inläggen och kul att höra från hell-man som kör 2WD och drar last och visst gäller det att få ner kraften i marken och jag kommer mest att köra med last på räckena och så väger jag ju några kilo själv som också bidrar med marktryck ;-)
Kollade med en granne som jag kom på hade en liten maskin, det visade sig vara en +-100cc som från början  var avsedd som permobil för handikappade och den har 2WD och han har kört med den till såna saker som jag tänkt i över 10 år nu och är nöjd, så det känns ju bra.
Kan kanske finnas en del maskiner som inte gått så mycket om de bytts ut och som PV påpekade så bör ju ev fel ha upptäckts så kanske inte ska stänga dörren helt för beg även om jag inte tänkt så från början.
Möjligheten att dreva ner var ju bra, jag har som sagt ingen nytta av fart men bra lågfartsegenskaper och starkare på låga varvtal, var evigheter sedan jag bytte drev vilket är enklast eller kanske snarare rätt att minska i fram eller bak?
 
Blir lite förvirrad av alla märken som när jag läser specarna verkar identiska, är det som jag gissar att det är samma amskiner men med olika dekaler som säljs via olika kedjor som det görs i andra branscher?
Vilka fabrikat är Kineser, Taiwaneser och Japaner och andra, vore kul att deta och som sagt inga dyrare saker utan lågbudgetmaskinerna.
Den ska som sagt aldrig reggas elle besiktigas så om den itne klarar det så är det inga problem bara grejorna funkar, lite kosmetiska defekter är inget problem heller bara det är OK maskinellt.
Tack på förhand
Titel: SV: 1.a fyrhjuling behöver lite goda råd
Skrivet av: simonkxr skrivet 15 april 2013 kl. 12:29:37
jag rekommenderar också kymco mxu 300. går det trögt att dra med den så går det ganska enkelt att byta kopplingen i variatorn till en som är mer lämpad. kolla på Dr. Pulley. ska tydligen vara en bra koppling.
Titel: SV: 1.a fyrhjuling behöver lite goda råd
Skrivet av: Pv544 skrivet 15 april 2013 kl. 12:34:34
Tänk på att om du köper en oreggad ny maskin så tror jag den räknas på lek/tävlingsfordon vilket gör att garantin i stort sett blir extremt begränsad. Väl värt att kolla upp med handlaren innan ev köp.


Ang märken så kan du kolla lite i tråden jag länkar nedan, samt även kolla runt i dom olika märkesavdelningarna. Dock så tillverkar många taiwanmärken mindre (2-450cc) maskiner åt dom amerikanska märkena. Så hittar du en tex polaris eller can-am 250-300cc så är den förmodligen en taiwanmaskin med lite annan plast eller bara andra dekaler.
Dock är det oftast fina maskiner, men ingen "riktig" märkesmaskin.


Drevar du om en maskin så är det enklast med mindre framdrev, ett kugg mindre fram gör väl lika skillnad som tre större bak (typ). Men man ju åka på att byta kedja om man ska gå upp i storlek bak.


http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=30535.0;all (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=30535.0;all)
Titel: SV: 1.a fyrhjuling behöver lite goda råd
Skrivet av: hell-man skrivet 15 april 2013 kl. 12:38:59
Drev till kineser finns uppsjöar av på ebay. Jag har minsta möjliga fram och ett bamsedrev ibak, 13-52 tror jag det är nu. Kedjor finns alla sorter på biltema billigt.
Titel: SV: 1.a fyrhjuling behöver lite goda råd
Skrivet av: LICO skrivet 15 april 2013 kl. 14:08:59
HeHe jag som tyckte jag hittat så många olika märken och så kollade jag listan i länken så fanns det 10 gånger fler det är ju värre än Amazonas djungel  :help:
Ska kolla upp vad som gäller med garanti och tillgång på reservdelar och visar det sig så är det ju inte så knepigt att dreva om som Ni säger, får väl ge sig när det blir dags att börja köra och beroende på vad jag väljer.
Bor ju i Uppsala så därför kikade jag hos Uppsalafritid.se men ska ju ha den ute i kusten och där finns denna butik http://www.nystromsmotor.nu/4hjulingar.htm (http://www.nystromsmotor.nu/4hjulingar.htm) de hade en maskin som hette Monstra 300 som är 4WD med låg/hög och automat men ca 35 papp vad vet man om dessa, de har även Kymco och Hisun även de dyrare men kanske värt en del att ha en verkstad i närheten också om något händer.
Blir bara mer och mer förvirrad över vad jag ska välja, men det löser sig nog brukar göra det.
Titel: SV: 1.a fyrhjuling behöver lite goda råd
Skrivet av: Pv544 skrivet 15 april 2013 kl. 15:14:20
Monstra finns det väl lite skrivet om här på forumet.  Tror det är halvbra grejer, säkert lite ojämn kvalitet som på många kineser. Tror den har Linhaimotor.

Har du lite större användningsområden och även nöjeskörning så kan ju en vägreggad maskin för 35k ge mycket glädje. För den pengen får du även en lätt beg cf eller goes 500cc. ;-)
Titel: SV: 1.a fyrhjuling behöver lite goda råd
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 15 april 2013 kl. 16:06:02
Finns en cf 500 med div utr på forumet för 32k i västra värmland Koppom Eda.
Titel: SV: 1.a fyrhjuling behöver lite goda råd
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 15 april 2013 kl. 16:08:44
20-25 tkr  kommer man inte så långt med   ,  Här finns en Allroad 300 i alla fall i Östhammar  för 25, om den finns kvar


http://www.blocket.se/uppsala/Allroad_300_4x4_45706619.htm?ca=11&w=2 (http://www.blocket.se/uppsala/Allroad_300_4x4_45706619.htm?ca=11&w=2)


Och en i Sörmland för 22


http://www.blocket.se/sodermanland/Allroad_300_45889328.htm?ca=11&w=2 (http://www.blocket.se/sodermanland/Allroad_300_45889328.htm?ca=11&w=2)


Båda annonserna är över en månad gamla , men ändå...     nånting åt det håller borde Du klara dig med att köra lite grejer [size=78%]och 4 wd är ju bra om det är lerigt eller isigt [/size]


Titel: SV: 1.a fyrhjuling behöver lite goda råd
Skrivet av: LICO skrivet 15 april 2013 kl. 16:21:02
Man blir glad när man träffar på ärliga försäljare i fordonsbranschen och jag har på senare tid haft många negativa sådana kontakter så rejält bränd men idag blev jag glatt överaskad när jag ringde till Uppsalafritid och frågade om Geparden.
När jag förklarade mina behov så svarade han utan tvekan att han inte med gott samvete kunde sälja den till mig pga den saknar lågväxel och att variatorn/remmen skulle slira och nötas ut omgående om jag körde sås om jag avsåg. Då skulle jag bara bli besviken samt få massa problem med att få den tillbaka till fastlandet igen och det ville han inte bidra till.
Så nu är kraven lite ändrade och jag inser att min ursprungliga budget inte kommer att hålla så vi tar det med de nya önskemålen och hoppas på mera tips.
2 eller 4WD, lågväxel, automat eller manuell, 250-500cc och såklart inte dyrare än nödvändigt, önskemålet om icke stöldbegärlig kvarstår, ska kolla den i Östhammar i länken ovan så får vi se.
Titel: SV: 1.a fyrhjuling behöver lite goda råd
Skrivet av: JussiN skrivet 15 april 2013 kl. 21:52:41
Det går att hitta en bakhjulsdriven yamaha kodiak 400 för20000kr. Personligen skulle jag välja bort alla billighetsmärken och satsa på en yamaha (eller annat kvalitetsmärke) och sprättat bort alla dekaler och ersatt dem med dekaler från värsta kinaskiten. Kazuma ser väl ut som en yamaha? De här lite äldre märkesmaskinerna går med högsta sannolikhet varje gång du trycker på starten till skilnad mot en nyare kines som antagligen behöver reparation varje säsong.
Titel: SV: 1.a fyrhjuling behöver lite goda råd
Skrivet av: hell-man skrivet 16 april 2013 kl. 06:20:10
Klistermärksideen är ju kanon!!!! :headbang: