ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Brainlund skrivet 7 mars 2008 kl. 13:49:10

Titel: Startproblem
Skrivet av: Brainlund skrivet 7 mars 2008 kl. 13:49:10
Hejsan gott folk.
Har haft min Dinli stående utomhus i en vecka med då det har både regnat snöat och varit lite minus ibland.
Innan denna vecka gick dinlin igår utan problem. Men nu startar den inte. Man hör att motorn går runt när jag försöker starta men den går inte igång. Provade med startspray men det enda som hände var att dinlin baktände (smäller till som en volvo 240) :P

Någon som vet vad som kan ha hänt? Hur får jag igång henne.
Vill inte meka för mycket då jag bor mitt i stan och får stå på typ en trottoar och pilla :D
Titel: Startproblem
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 7 mars 2008 kl. 16:34:22
Kondens pga varmt/kallt om vartannat så det blitt vatten i tanken?
Hade du mkt sås i när den stod ute?
Annars har du väl fukt i nån el-pryl? :)
Titel: Startproblem
Skrivet av: Brainlund skrivet 7 mars 2008 kl. 18:35:16
Typ halv tank....så nån droppe vatetn borde inte påverka. Elfel borde det väl inte heller vara eftersom startmotorn försöker dra igång motorn
Titel: Startproblem
Skrivet av: pange skrivet 7 mars 2008 kl. 18:54:16
har du enough kräm i batteriet
du har iaf. någon form av gnista iom. det smäller.

vet att dom kan vara småkinkiga om det inte är snurr i strömcentralen särskilt när dom är helt kalla

Börja med att kolla hur tändstiftet ser ut
Titel: Startproblem
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 7 mars 2008 kl. 20:18:17
Citat från: "Brainlund"
Typ halv tank....så nån droppe vatetn borde inte påverka. Elfel borde det väl inte heller vara eftersom startmotorn försöker dra igång motorn


Tänkte väl då mer på elfel nånstans i tändningen eftersom starten går. Tyvärr är den juh lite bökig att få loss stiftet på o kolla gnista.
Titel: Startproblem
Skrivet av: Stamper skrivet 7 mars 2008 kl. 21:08:35
När jag ser startproblem och dinli så tänker jag direkt på stackars "mas" med sin "shims edition" Började det inte så här för honom?
Jag vet ju inte hur långt din har gått eller så men en klocka ringer...
Titel: Startproblem
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 8 mars 2008 kl. 09:00:59
Citat från: "Stamper"
När jag ser startproblem och dinli så tänker jag direkt på stackars "mas" med sin "shims edition" Började det inte så här för honom?
Jag vet ju inte hur långt din har gått eller så men en klocka ringer...


Tänkte man inte skulle oroa honom med ventilproblemen än men men.

Brainlund hur långt har den gått och vid vilka miltal kollade du ventilerna.
Titel: Startproblem
Skrivet av: Mario skrivet 8 mars 2008 kl. 13:08:29
Hade samma problem som dig, med startproblem efter att den stått ett par månader. Ställde upp den i ett tempererat garage pga väder och vind och nu startar den som ingenting! Kan vara att den kände min kärlek, hehe, eller att det trots allt var nåt som kloggade nånstans som släppte
i-ju-med temp ökningen. Testa! Kan va´att den e kinkig. Min startade inte ens med en knuff ner för en nedförsbacke men efter nåra dar i garaget så startade den utan några som helst problem. Vet ej vad det kan bero på men den var sten DÖD dessförinnan.
Titel: Startproblem
Skrivet av: mas skrivet 8 mars 2008 kl. 15:04:25
Citat från: "Stamper"
När jag ser startproblem och dinli så tänker jag direkt på stackars "mas" med sin "shims edition" Började det inte så här för honom?
Jag vet ju inte hur långt din har gått eller så men en klocka ringer...


påminn mig inte  :D  :D
Titel: Startproblem
Skrivet av: Dany skrivet 8 mars 2008 kl. 15:26:35
F*n vad alla är nojjiga över ventilerna på Dinlin  :roll:  . Ställ in den i ett tempererat garage precis som Mario sa så startar den säkert ska du se.

Trodde vi hade kommit överens om att MAS skulle hålla sig borta från Dinlidelen av forumet nu när han skaffat sig en "riktig" atv  :wink:
Titel: Startproblem
Skrivet av: Brainlund skrivet 8 mars 2008 kl. 17:38:13
Min dinli har gått nästan 200 mil och jag köpte den för några veckor sedan bara.
Eftersom att den gick klockrent innan jag lät den stå utomhus så tvivlar jag på att ventilerna är felställda. batteriet är väldigt trött efter otaliga försök att starta den. Tändstiftet har väl kanske surnat eller nåt. Har beställt ett nytt tändstift. Tyvärr kan jag inte ställa den i värmen då det inte finns något varmgarage att tillgå för mig.

Återkommer under nästa vecka när nya stiftet kommer och jag orkar plocka bort tanken o grejjer.
Titel: Startproblem
Skrivet av: Edholm skrivet 8 mars 2008 kl. 18:32:11
Såhärårs fram tills att sommaren är här på allvar så SKA man köra med K-sprit, särskilt på enstånkor med stora förgasare. När du har den ståendes ute och inte kör på en vecka eller mer så BLIR det jävligt att få igång dom. Både min Dinli och CF Moto 500 gjorde samma grej, gav man den inte exakt lagom mycket choke, så surnade den raskt och därefter hade batterispänningen gått ner såpass att den bara klarade att dra runt motorn, inte ge fullgod gnista. Därefter var det bara att ladda batteriet, öppna bottenskruven på förgasaren ett par sekunder, och försöka igen. Då small dom igång som aldrig förr.  

Vad som händer i ett sånt läge är att kondens skapas i tanken och förgasaren, vilken tjocknar till och blir rent vatten, som sedan rinner ner och lägger sig i botten på alla ställen där bensinen står still (tanken, flottörhuset, bränslefiltret) eftersom vatten har högre densitet och är tyngre än bensin, och totalvägrar att blanda sig med bensinen sålänge man inte pytsar i K-sprit som ser till att vattnet blandar sig med bränslet och förångas i förbränningen.

Anledningen till att det blir extra jävligt att få igång den när du redan startat den en gång, är att motorn får gå varm, dvs har du varmluft från ena hållet och kalluft från andra hållet i förgasaren! när du stängt av motorn.
Så vad händer då?
Tok-kondens uppstår i förgasarventurin som rinner ner i flottörhusets botten. Vad finns där? Jo! Huvudmunstycket!  Frukten av det blir att när du försöker starta nästa gång så suger förgasaren upp nästan enbart rent vatten.  Och där har du varför den bara smäller till när du försöker få igång den på skrämselgas.

Detta löser man genom att öppna flottörhusets bottenskruv för att dränera ut vattnet. Det är därför den finns.  :wink:  Inte för att tömma ut grus som vissa jag träffat på verkar tro. (då ska alltid förgasaren ner i smådelar och göras grundligt ren och klar för visitation)  Om du dränerar i 5-6 sekunder ner i en mugg så kommer du se vattenpärlor i botten på soppaskvätten du får ut.

Så vad göra fortsättningsvis?
Pytsa som sagt i K-sprit så eliminerar du problemet från början. Det lilla kondensvatten som tillslut blir mycket kondensvatten, blandar sig med soppan och följer med ut direkt, och du slipper problemet.

Hoppas du får åka lite nu...  :)
Titel: Startproblem
Skrivet av: Brainlund skrivet 10 mars 2008 kl. 05:13:46
Vilket grymt svar :D
Utförligt och bildande. Hur mycket k sprit ska ja ha i? en droppe eller 7 liter? :P

hmm... får leta lite efter skruvarna på förgasarn och flottörhuset men det går nog fint :D

Måste köpa mig en batteriladdare oxå :D

Tack för hjälpen
Titel: Startproblem
Skrivet av: Edholm skrivet 12 mars 2008 kl. 12:23:23
En flaska K-sprit räcker vanligtvis till ca 60 liter bensin, jag brukar höfta i lite, 3-4 korkar i en full tank. Slå i innan du tankar så att det mixas runt ordentligt när man tankar upp sen.

Skruven på förgasaren sitter absolut allra längst ner i flottörhusets botten. Finns ingen som sitter lägre. Så den är rätt lätt att hitta.


Ett hett tips på bra batteriladdare är CTEK XS 3600, har en sådan själv, och den laddar såväl hjuling, som bil, som vadsomhelst egentligen på ett par timmar utan att rosta batteriet. Lite dyrare laddare, ca 5-600 kr, men ruskigt bra! Följer med en kontakt som du kan koppla in permanent på batteriet, och sedan ha hängandes utanför sadeln någonstans där du kan plugga in laddaren direkt utan att riva bort något om du tänker ha hojen ståendes ett tag, eller bara när den behöver laddas.


Varsego'!  :)
Titel: Startproblem
Skrivet av: Brainlund skrivet 12 mars 2008 kl. 15:02:54
Fick låna en sådan laddare av en kompis. Laddade dinlin igår kväll. Hittade skruven och lossade. Det rann ut lite bensin ur slangen. Så jag antar att jag hittade rätt. Den vill dock inte tända. Ska prova att dränera lite mer och försöka lite. men det regnar ute så det är lite drygt att hålla på :P
Titel: Startproblem
Skrivet av: mas skrivet 12 mars 2008 kl. 15:14:42
Citat från: "Dany"
F*n vad alla är nojjiga över ventilerna på Dinlin  :roll:  . Ställ in den i ett tempererat garage precis som Mario sa så startar den säkert ska du se.

Trodde vi hade kommit överens om att MAS skulle hålla sig borta från Dinlidelen av forumet nu när han skaffat sig en "riktig" atv  :wink:


Dinli, vad är det ?
Gör dom stövlar ? :wink:
Titel: Startproblem
Skrivet av: Brainlund skrivet 12 mars 2008 kl. 15:17:57
Wee...fick igång den.....lät det rinna ut ungefär en deciliter så gick hon igång direkt sen :P
Titel: Startproblem
Skrivet av: Lunatics skrivet 12 mars 2008 kl. 21:37:35
mas>> hehe a dom gjorde en skitstövel. du
 :lol:
Titel: Startproblem
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 12 mars 2008 kl. 22:23:52
Citat från: "Brainlund"
nån droppe vatetn borde inte påverka.


Jag sa juh vatten i soppan pga kondens från början men då sågade du mitt förslag bara för jag var inte lika utförlig som Edholm  ;)