ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Snyggve skrivet 12 augusti 2006 kl. 02:05:26

Titel: Linhai 300 4x4 EFC -06 - duger den?
Skrivet av: Snyggve skrivet 12 augusti 2006 kl. 02:05:26
Hej
Ni som har såna här maskiner, är dom "ok" till halvjobbig terrängkörning och ibland dra nån 300 kg kärra i terrängen?
Jag förstår att en och annan skruv skramlar loss ibland men har ni råkat ut för några allvarliga fel på drivlina eller motor?
Jag har inga stora krav på skönhet men skulle önska att motor och drivlina håller för terrängkörning

Hur vet man att man får det man beställt? Kan jag se nånstans att det verkligen är en "riktig" Linhai? Kan jag se att motorstorleken är det den skall (var det 275cc om jag minns rätt)? Är det nåt annat jag bör undersöka vid leverans eller se till att det står med på kvittot när jag tar min 350 kilos låda under armen och går hem och skruvar? Några handlingar? Papper?

hmm.. många frågor blev det, hoppas nån orkar svara på några
Tack
/S
Titel: Linhai 300 4x4 EFC -06 - duger den?
Skrivet av: STENE skrivet 12 augusti 2006 kl. 07:48:51
1. Jag har en linhai 2x4 och den har jag inte dragit någon 300 Kg kärra med i terrängen, men släpat älg har jag gjort och det funkade. Och så har jag laggt i och ur båten på landet. Då var det grusväg men vikten var långt över 300 Kg. Har släpat allt möjligt tungt efter min stackars hoj och den orkar men den kan tappa fästet ibland.
2. Faktum är att jag fick ett problem med drivlinan. Vinkel växeln bak "hoppa ur". vet inte riktigt vad som hände för allt såg ok ut i den när jag plocka isär den. Men tack vare att jag hade en seriös ÅF (fyrhjuling.se) så fick jag hjälp med att få fram en ny.
3. Hur vet man att man fått en linhai... Vet inte. Står linhai på sidan av motorn men det går också att kopiera. Men jag tror inte att det görs några linhai kopior som det står linhai på. Men jag kan inget om hur mycket och vad som kopiera i kina.
4. Något du bör undersöka.. njae.. inte vad jag kan komma på. Fick dock min hopskruvad när jag köpte den.
Titel: Linhai 300 4x4 EFC -06 - duger den?
Skrivet av: Snyggve skrivet 12 augusti 2006 kl. 10:39:37
Tack för svaret
Jag har provkört den och jag tycker den känns ok kvalitetsmässigt (fösta intrycket) men man vill ju veta att den håller några år också, dvs om de kritiska slitdelarna är gjorda med nån som helst omtanke.
Om jag istället skulle lägga till 15.000 och köpa exempelvis en 1 år gammal Polaris Sportsman 400, vinner jag på det i längden tro?
Har lite svårt att bestämma mig som ni kanske märker...
Titel: Linhai 300 4x4 EFC -06 - duger den?
Skrivet av: Arnryd skrivet 12 augusti 2006 kl. 19:07:13
Jag är jättenöjd med min linhai 300. Den klarar allt jag behöver,
som hobby/offroad/ köra till jobbet (och hem).
Ska man arbeta med maskinen timme efter timme i te x skogen, ofta dra tunga lass, skulle jag absolut ändå rekommendera en dyrare maskin som troligen håller att "plåga" längre. Men som sagt att bara ibland jobba med maskinen för att sedan mera "nöjesköra" tror jag inte det finns många mer prisvärda 4 hjulingar just nu.
Hittar man en Polaris 400 för 60 000 ett år gammal och fräsch,  då skulle jag inte tveka, men jag tror inte det är så lätt...

Vilket fall som helst skall du tänka efter mer en en gång innan du köper en maskin av en importör som bara levererar den omonterad, har hört flera som haft bekymmer med garantier och sån´t.

Ps köper du en linhai - köp 4x4, det är absolut värt de extraslantarna.

/Arnryd
Titel: Linhai 300 4x4 EFC -06 - duger den?
Skrivet av: Henko skrivet 12 augusti 2006 kl. 23:14:54
Jag kan bara hålla med om att Linhai är helt kanon för dom pengarna.
Det har inte vart några större fel på min förutom bakaxel som byttes på garanti..
www.scandimoto.se gå in där och kolla om du vill (huvudimpotör)
Titel: Linhai 300 4x4 EFC -06 - duger den?
Skrivet av: MaxMekker skrivet 13 augusti 2006 kl. 00:28:18
Min har nå rusla ca 4000km uten noen problemer.

Drar tilhenger titt og ofte, og maks vekt hittil har vært ca 750Kg

RH
Titel: Linhai 300 4x4 EFC -06 - duger den?
Skrivet av: zacka skrivet 13 augusti 2006 kl. 01:11:04
Stene´s har gått över 1000 mil nu o den funkar bra vad jag vet
eller ?
Titel: Linhai 300 4x4 EFC -06 - duger den?
Skrivet av: Snyggve skrivet 13 augusti 2006 kl. 10:20:16
Citera
Stene´s har gått över 1000 mil nu o den funkar bra vad jag vet
eller ?


ja, fast han mekar nog ihop det snabbt o lätt själv så fort de pajjar... så han räknas inte  :wink:

Citera
Hittar man en Polaris 400 för 60 000 ett år gammal och fräsch, då skulle jag inte tveka, men jag tror inte det är så lätt...


Jo, det är lätt, men då är den importerad från USA och därmed automatiskt oreggad. Polaris tar 6000 att skriva intyg (då blir det TGS). Yamaha vägra skriva intyg på icke EU ramnummer.
Länken är ett exempel på firmor som importerar och säljer oreggade maskiner. De försäkras då på LF som "motorredskap transport..." nånting.
http://www.blocket.se/vi/8617461.htm?ca=15_s
Här är en annan
http://www.blocket.se/li?ca=15_s&id=14455

Mao kan man tänka sig att "fulförsäkra" sin hoj och inte ha den på allmänna vägar så är det ett alternativ. Verkar detta bra eller?  :?:
Titel: Linhai 300 4x4 EFC -06 - duger den?
Skrivet av: STENE skrivet 13 augusti 2006 kl. 13:40:41
Lite små pill har det kanske blivit men min maskin har gått ganska hårt också. Typ alltid gasen i botten när man åker landsväg (varje dag till jobbet). Sedan har det släpats det mesta efter den. Allt från en 2 sits soffa som vi byggde om till släde till älgar och båtar etc etc.
Det som folk brukar reta sig på är att den är slö. Men när man kommer till insikt vad den är byggd för så blir det lättare att leva med det. Hög växeln är en transport växel som man använder att ta sig mellan olika platser. Så på hög växeln blir den "svag" men "snabb" (typ 80 då varvtals stopped går i). På lågväxeln så är den STARK (har aldrig varit med om att den inte orkar utan då börjar den spinna) men långsam max 30-35 kanske march fart på 15-20 kanske. Så om man skall klättra runt i skogen så tycker jag att det är en bra maskin för de pengarna. Högväxeln dit man skall sen i med låg och leka/jobba.
Titel: Linhai 4x4
Skrivet av: bagarn skrivet 13 augusti 2006 kl. 19:51:39
Jag har en  4x4 och är jätte nöjd.
Har provat det mesta med den från att dra tungt till att köra över myrar och att klättra i berg och över hyggen :twisted: . Har även en plog till den och det funkar bra, fast där skulle jag gärna önska mig lite mer krut i motorn. Jag får se nu till vintern hur den orkar. Jag har bytt ljuddämpare och mynstycke i förgasaren,blev bra mycket bättre vrid och ork på högväxeln.
Läs test i ATV & QUAD nr:2
Du får mycket fyrhjuling för pengarna och se bara till att göra om fästena till blinkers bak, sitter lite illa till. Stryker gärna med när du är ute i skogen./ bagarn
Titel: Linhai 300 4x4 EFC -06 - duger den?
Skrivet av: Snyggve skrivet 13 augusti 2006 kl. 20:27:54
Hej
Hur funkar egentligen det här med hög o lågväxel tekniskt sett. Vad är det för vikter man pratar om och "remdrift". Jag förstår att det är nån speciell konstruktion som används då lågväxeln läggs i eller?
Ska man alltid på Linhai stå still när hög/låg resp 2wd/4wd läggs i? Fick ni med nån bra manual när ni köpte era?
Titel: Linhai 300 4x4 EFC -06 - duger den?
Skrivet av: STENE skrivet 13 augusti 2006 kl. 20:47:44
Hög, låg och back är strys via en vanlig växellåda (som på en vanlig bil med kugghjul).
Remmar och vikter sitter i CTV'n som även den är en form av växel låda. Mer infor kan du läsa tex här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Variomatic
Om du växlar mllan låg,hög och back måste maskinen stå still med tomgångsvarv. Annars snurrar kugghjulen i växellådan = den kan gå sönder om du växlar.

Hur det är med 2/4wd vet jag inte så det överlåter jag till någon annan att svara på.
Titel: Linhai 300 4x4 EFC -06 - duger den?
Skrivet av: Snyggve skrivet 14 augusti 2006 kl. 22:39:14
"Remjohan"... ja just det, mina föräldrar hade en DAF en gång i tiden. Den gick lika fort bakåt som framåt och lät som en spårvagn!

En fråga till, jag läst om nån som kört på högväxel och därmed lyckats få cykeln att ryka och gå sönder.
Vad var det egentligen och när ska man använda högväxeln?
Titel: Linhai 300 4x4 EFC -06 - duger den?
Skrivet av: STENE skrivet 14 augusti 2006 kl. 23:49:37
Citat från: "Snyggve"
"Remjohan"... ja just det, mina föräldrar hade en DAF en gång i tiden. Den gick lika fort bakåt som framåt och lät som en spårvagn!

En fråga till, jag läst om nån som kört på högväxel och därmed lyckats få cykeln att ryka och gå sönder.
Vad var det egentligen och när ska man använda högväxeln?


Om du lastar tungt och kör på högväxeln så är det risk att remmen slirar = det blir en massafriktion som blir till värme. Så när skall man använda hög växeln... Jag anväder bara låg växeln när jag drar tungt, Klättrar i skogen (mest för att det är enklare att köra långsamt med lågen), Eller på annat vis belastar hojen. Annars hög-växeln.
Titel: Linhai 300 4x4 EFC -06 - duger den?
Skrivet av: Snyggve skrivet 16 augusti 2006 kl. 20:18:46
Ok, då vet jag