ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Emil^ skrivet 17 mars 2012 kl. 15:37:13
-
Har bestämt mig för att det ska bli en Can am outlander 400cc 4wd.
Har den samma kvalitet som Goes 520 eller är den mycket bättre?
Hörde också om att den ska ha automatisk diff om det börjar spinna, är det en fördel eller nackdel med att ha det?
-
Can-am 400 är klart bättre än Goes 520.
Ja det är en Visco diff fram och om det är bättre eller sämre är väll hur man kör och vad man är van med. Du behöver ju inte stanna innan lerhålet och lägga i diffen utan det är bara att gasa så går den i om det behövs.
-
Funkar Visco diffen bra till plogning?
-
Funkar alldeles utmärkt!
Can-am max outlander 400 whit WARN snowplow (http://www.youtube.com/watch?v=F5wuCpZB7FY#ws)
-
Är det ett måste med kedjor på original däcken eller funkar det utan också?
-
Beror ju på mängden snö och underlag. Men fungerar i 99% av fallen bra utan.
-
Okej, tackar! ()p
Har outlandern delad bakaxel eller stel?
Edit: Såg även att maskinen bara väger 280kg, medans Goes 520 väger 340.
Märker man någon skillnad när man plogar då?
-
Den har delad bakaxel, söker du ingen information själv på nätet? Googla, sök filmer på youtube mm! Angående kedjor, titta så brant terräng han plogade i på filmen. Har du kunnat ploga med din Badboy så kommer du att vara i himmelriket med vilken 4WD som helst. Klart att tyngden kan spela roll ibland men smidighet kan ju också vara bra! Goes 520 är en bra maskin för den summan pengar men kan du hitta en fin märkesmaskin till rätt peng skulle jag ta den i alla lägen oavsett om det är en Can-Am, Honda, Polaris eller Yamaha mm. Åk och köp den i Gällivare, den har ju all utrustning du behöver till ett till synes mycket bra pris. Har du tur går det tom pruta någon krona så kan du lägga dom på lite LED arbetslampor! ()p
-
Jag Googlar men hittar inte så mycket om den maskinen, verkar inte vara många som har den :dntknow:
Har alla EFI eller finns det utan också?
-
Googla igen.
Det finns hur mycket info, recensioner och bilder som helst på 400:an där ute.
Hur som helst så är det en kanonmaskin. ()p
EFI sitter på alla maskiner från och med -08.
-
såg att man fick en ny sån med plog o vinsch för ca 67tusen och det är ju ett sjukt bra pris.. ca 34 hästar har jag för mig att det är... så troligtvis så är den roligare o leka med än många andra 5 och 600 kubikare..
visst har även can am 5 års garanti nu?
Ibland drömmer även jag om en automatisk diff på hjulingen bara ha 4wd ilagd o sen är det bara tänka på körningen.. så sköter hjulingen driften och dom nyare can am verkar va mkt snabb med ingreppet så det är nog en mkt bra hjuling..
sen att den är lätt, det är bara ett plus..
-
Kollade precis på den och jag fastnade direkt ()p
Hur sköter man servicen om det är omkring 20 - 30 mil att åka och hämta den?
-
Vikten är ju dessutom lite lurig. Om man ser på just Outlander 400 så är standard kanske vägd "naken", alltså utan vinsch, fram och bak skyddsbågar och lite mindre hjul. Kollar man då på en xt som har vinsch, bågar och lite grövre hjul och den är vägd med detta på så är den ju tyngre men alla vill väl ha en vinsch (ca6-7kg)? Jag menar alltså att vikten på papperet är inte alltid i relation till vikten då den är som man vill ha den!
-
Kollade precis på den och jag fastnade direkt ()p
Hur sköter man servicen om det är omkring 20 - 30 mil att åka och hämta den?
Det är väl bara att hitta en can-am verkstad på närmare håll.
-
Läste på något annat forum om att fyrhjulsdriften inte är lika bra som på en Yamaha Grizzly 660? :dntknow:
-
Audi är bättre än bmw? Alla tycker olika. Ta det med en nypa salt.
-
Ser att bakhjulen även är större än framhjulen original.
Det är väl inte bra för fyrhjulsdriften om det är så?
-
Diffen fram på 2011 är bra och är det originaldäck så måste det vara en synvilla för de 400 jag kört och sett har då inte haft något problem över huvud taget och hjulen har varit precis som på alla andra atv's, dvs lite smalare fram än bak och samma höjd. Förmodligen är det felaktigt lufttryck bak på den du sett. Blir ganska stor skillnad mellan lågt och högt lufttryck.
-
Okej, så alla fyrhjulingar har lite bredare bakdäck då alltså? :)
Den jag kollade på var en helt ny 2012 års modell. :)
-
Ja nästan alla har bredare bak än från och det är inget som påverkar fyrhjulsdriften. Det är höjden som spelar roll.
-
Läste om att den har motorbroms också, hur fungerar en motorbroms?
-
Läste om att den har motorbroms också, hur fungerar en motorbroms?
Du släpper gasen... och då bromsar motorn hjulen.
-
Precis som en bil med manuell växellåda gör!
-
Jahaa okej, tänkte att den bromsade i motorn när man tryckte på fotbromsen eller handbromsen ;D
Är det så på alla fyrhjulingar eller är det bara vissa som har så?
-
Det är olika, beror på hur variatorn är konstruerad och om den har slir/slug koppling eller inte.
-
Blir troligtvis att fara och kolla på den nästa vecka :)
Goes 520 eller Can am 400 efi?
Finns det några fördelar och nackdelar på Can am jämfört med Goesen?
Är det även något speciellt man bör tänka på vid nyköp?
-
Blir troligtvis att fara och kolla på den nästa vecka :)
Goes 520 eller Can am 400 efi?
Finns det några fördelar och nackdelar på Can am jämfört med Goesen?
Är det även något speciellt man bör tänka på vid nyköp?
Mina åsikter:
Bättre kvalitet och materialval.
bättre plast
insprutning
fler originaltillbehör, och finns stort utbud av delar på tex ebay.
Kändare märke
visco lock, säkrare framdiff än den manuella.
Lika många hästar (32) men 50kg lättare
Något du kan tänka på vid nyköp är väl att försöka få med en del tillbehör till bra pris.
-
Can- am alla gånger ()p
Can- ams 400 är bra mycket piggare än Goes 520 dessutom.
-
En plog följer med som tillbehör ()p
Ser att den har rätt så smala däck original, är det en nackdel eller fördel om man ska ploga med den?
Edit: Olja och kylarvätska och allt är väl redan färdigt i butik?
Sen vid hur många timmar/mil ska man lämna in den på första service?
-
Är kvaliten samma som på en Grizzly 450?
-
Kvaliteten är nog snäppet bättre på yamaha.
Dom flesta maskiner i den klassen har ju ganska snälla originalhjul. Det ska ju fungera till det mesta, så det är ju många som köper grövre däck om dom ska ut i leran och leka tex.
Maskinen ska vara körklar när du köper den.
-
Köp en maskin med ett känt kvalitetsmärke så kommer du bli nöjd.
Köper man en maskin som kostar mindre så har de oftast dragit ner på kvaliteten (ganska logiskt). Det betyder dock inte att det kommer gå sönder vid normal användning. Can-am/Yamaha ÄR bättre än Goes/Cf moto. Därmed högre prislapp.. End of story ()p
-
Okej, då får det bli outlandern ()p
Har outlandern bra däck original?
-
Har outlandern bra däck original?
Det beror nog på vilka krav du har, dom är ju rätt snälla allrounddäck.
Men till tex plogning kan man ju ha kedjor eller skruvdubb för att få bättre grepp.
Dom däck som är mjuka och har väldigt bra grepp i snö dom slits ju ofta rätt hårt resten av året om man åker asfalt och grus.
Så det brukar ju ofta bli en kompromiss.
Du bör ju inte ha för feta däck på en 400cc, så det finns nog säkert bra chans att hitta fina begagnade däck/hjul till can-am från någon större maskin där ägaren vill kliva upp till större och värre däck.
Men originaldäcken håller dig säkert rätt nöjd när du nu kommer ifrån din lilla maskin.
-
Det funkar hur bra som helst med 27 tums däck på en 400 .
-
Vad är det för storlek på orginal däcken?
En till fråga: Hur lång är inkörningstiden och är det något speciellt man bör tänka på då vid inkörning? :D
-
Vad är det för storlek på orginal däcken?
En till fråga: Hur lång är inkörningstiden och är det något speciellt man bör tänka på då vid inkörning? :D
kolla i instruktionsboken allt står där:-)
däckstorlek o sånt finns väl på brp:s hemsida..
-
25x8-12 fram och 25x11-12 bak.
Dvs samma dimension som typ alla ATV:er levereras med original.
-
Nu blev det verkligen svårt när jag ser att man för ett par tusingar med får en Yamaha Grizzly 450 IRS...
Jag som hade bestämt mig för outlandern men grizzlyn lockade verkligen mig så jag vet inte vilken av dem jag ska välja :dntknow: :help:
Det jag ska ha maskinerna mest till det är och ploga snö med och vilken skulle lämpa sig bäst isåfall när det står mellan
Can-am outlander 400 efi eller Yamaha Grizzly 450 IRS?
-
Själv skulle jag nog välja can- amen till lekmaskin, Den är nog aningen piggare än yamma's 450, Men Yamaha's kvalitet är outstanding och är en bättre arbetsmaskin. ()p Men åk och kläm och provkör bägge, Ta även med i beräkningen villken ÅF som känns pålitligast och finns närmast.
-
Det är 10 mil till Can-am återförsäljaren medans det är 4 mil till Grizzly återförsäljaren :)
Ska åka och kolla på Grizzlyn imorgon ()p
Vad står IRS för?
Har den även elektronisk bränsleinsprutning grizzly maskinen?
-
IRS är ju delad bakaxel.
http://www.yamaha-motor.eu/se/produkter/fyrhjulingar/arbete/yfm450-irs.aspx?view=features (http://www.yamaha-motor.eu/se/produkter/fyrhjulingar/arbete/yfm450-irs.aspx?view=features)
Det är nog fina maskiner båda två, men yamaha är väl mer kända för bra kvalitet. Sen skiljer det ju i framdiffen, att can-am kör med automatisk inkoppling. Det är väl en smaksak skulle jag tro.
-
Skulle can amen vara bättre än en grizzly 450 när det gäller att ploga snö? :)
-
Räcker effekten till på Grizzlyn för att trycka snö?
-
Det är inga problem att skotta med någon av dem, jag har skottat en hel vinter med en Linhai med typ 15 hästar och det var inga problem, variator är en bra uppfinning.
-
Ok=)
Idag blire att fara och kolla på Grizzlyn :headbang:
Ska även fara och känna på Outlandern och se :)
-
Hur många hästkrafter har grizzlyn?
-
Vet du att det går att söka på exempelvis google?
26hp har en grizzly 450.
-
Vet du att det går att söka på exempelvis google?
26hp har en grizzly 450.
Jo, jag sökte på google men verkade inte hitta något.
-
Var idag och kollade på en grizzly 550 eftersom dem inte hade hemma 450 och en Can am 400.
Jag tyckte Can amen kändes skönare att sitta på och ganska rejäl :P
Är can ams rotaxmotor lika bra som grizzlyns yamaha motor när det gäller kvalitet och hållbarhet?
Skiljer det mycket mellan en Outlander 400 -11 årsmodell och en -12a?
-
Yamaha 550 är inte alls samma maskin som Yamaha 450.
550 och 700 är dock samma, med annan motor, men dessa var ju inte aktuella här.
450:n är smidigare, lättare och lite mindre än 550/700.
Den är tex både mindre och lättare än exempelvis CanAm 400.
-
Aha okej, tänkte att det var samma maskin med en annan motor :D
Faktiskt så har can amen lockat mig mest till och köpa den eftersom den hade mjuk sadel, var väldigt skön att sitta på, 32 hästkrafter medans grizzlyn bara hade 26, elektronisk bränsleinsprutning och att fyrhjulingen var väldigt snygg.
-
om du funderade på årets grizzly 450 så har den ju servostyrning nu...
den maskinen är nog otroligt lättkörd..
-
om du funderade på årets grizzly 450 så har den ju servostyrning nu...
den maskinen är nog otroligt lättkörd..
Jo, men då är priset uppe på 89 900:-
http://www.yamahacenter.com/product_se/fyrhjulingar_c14/arbetsfordon_c28/grizzly450eps_p95 (http://www.yamahacenter.com/product_se/fyrhjulingar_c14/arbetsfordon_c28/grizzly450eps_p95)
-
Den jag tänkte på det var en Yamaha Grizzly 450 IRS utan servon, den går på 69.900:- :)
Fast jag har nog bestämt mig för Can amen ()p
-
Har inte sett att du fått svar på inkörningsfrågan. Jag har en 400:a fast av lite äldre modell.
Då när min va ny va det iaf 10 timmar man skulle köra in den. Å sen en enkel service där dom byter "inkörningsoljan" och kontrollerar så att allt sitter fast.
Vet att service intervallerna kan ha ändrats sedan min va ny men då va det iaf 10h sen 50h och 100h, 200h, 300h osv.
-
Har inte sett att du fått svar på inkörningsfrågan. Jag har en 400:a fast av lite äldre modell.
Då när min va ny va det iaf 10 timmar man skulle köra in den. Å sen en enkel service där dom byter "inkörningsoljan" och kontrollerar så att allt sitter fast.
Vet att service intervallerna kan ha ändrats sedan min va ny men då va det iaf 10h sen 50h och 100h, 200h, 300h osv.
Tackar! ()p
Får ta och höra med åf lite närmare om servicen.
Hur lungt ska man köra när man kör in den?
-
Tackar! ()p
Får ta och höra med åf lite närmare om servicen.
Hur lungt ska man köra när man kör in den?
Sunt försnuft. Lugnt när den är kall, och inte "tokvarva"
-
Skiljer det sig något mellan 2011 och 2012 årsmodellen på outlandern?
-
www.nivado.com (http://www.nivado.com)
Där inne kan du kolla på olika årsmodeller och leta fakta. Även tillbehör och reservdelar kan man hitta där.
-
www.nivado.com (http://www.nivado.com)
Där inne kan du kolla på olika årsmodeller och leta fakta. Även tillbehör och reservdelar kan man hitta där.
Det enda som jag såg skilde lite var hjulbasen och att 2012ans modell hade någon typ av stöldskyddssystem till tändningen.
Är det verkligen allt? :hmmm:
-
Nu är den beställd :)
Det blev en 2011 års maskin eftersom dem hade slut på 2012, det skiljer väl inte så mycket mellan dem?
-
Grattis!
Vet du när du skulle få den?
-
Grattis!
Vet du när du skulle få den?
Tror den kommer i mitten på nästa vecka :)
-
Tyckte att ÅF sa att första servicen var vid 30 timmar?
Brukar det inte vara vid 10? :hmmm:
-
Det är 10 tim oljebyte, 25 tim oljebyte (gör själv), 50 tim luftfilterbyte, 100 tim storservice, 200, 300 osv.
-
Det är 10 tim oljebyte, 25 tim oljebyte (gör själv), 50 tim luftfilterbyte, 100 tim storservice, 200, 300 osv.
Är det 10 tim och 25 tim som man ska byta själv?
Isåfall vilken olja ska man köpa? :)
-
10 tim är hos ÅF och viktig. De kontrollerar ventilspel och byter olja. Vilken olja du ska ha kan jag inte svara på. Men i en ny maskin rekommenderar jag starkt oavsett pris du går efter Can-ams rekommendationer. Tror Can-am har egen olja. Men funkar säkert bra med motsvarade ex. Castrol. Men hör med ÅF. Du kan bli av med garantin om du gör fel.
Allt detta står i serviceboken/manualen om intervaller osv.
-
Okej ()p
Är maskinen strypt någonstans som terrängreggad eller är den helt avstrypt?
-
Nej, en terrängreggad maskin är inte strypt.
-
Okej, bra det så slapp man börja ta bort dem :)
La till en mellanskillnad så jag får warn snedskuret plogblad istället för rakt.
Men frågan är vilket fäste jag ska välja?
Front eller mittfäste?
-
Fått min Can am 400 nu och är nöjd hittills! :D
Har varit hunnit köra i 46 minuter på skaren och har endel frågor då nu när den är ny.
När jag var och körde så försökte jag hålla ojämn gas när jag körde för att köra in den, gasade även fullt vid flera tillfällen.
Gjorde jag rätt eller fel då?
Kände att det luktade lite bränt om maskinen när den var igång fast det kanske berodde på att den är ny?
En sak till jag märkte var att när jag bromsade kraftigt så lät det väldigt högt när bromsarna tog, berodde även det på att bromskivorna är nya?
Visar eran mätare ett H eller L om ni har i hög eller låg?
Min gjorde inte det när jag hade i dem lägena, bara N, R och P :-\
-
Att bromsarna låter kraftigt beror till 99% på att skivorna är våta efter att du kört på snön.
-
Att bromsarna låter kraftigt beror till 99% på att skivorna är våta efter att du kört på snön.
Precis bromsar gnisslar av minsta lilla :) På min hade ÅF glömt rengöra skivorna när maskinen monterades så det var lite olja på så de tag skitdåligt. Ordnades med lite t-röd :)
Ang. H/L borde det stå tycker jag ju. Det gör det i min rene. Ta det på första service :)
-
Läste precis i instruktionsboken och det stod att den bara visar N, P och R i hastighetsmätaren.
Blev lite orolig och tänkte att den inte kan börja krångla redan :D
-
Ska nog bara visa de växel-lägen som den visar, så är det iaf på min 400 -07, så det kan du nog vara lugn för (även om det är rätt kostigt att man inte lagt in sensorer som visar alla lägen, i beckmörker ser man ju inte det, även om man "vet" vilken vxl man har i...)
Jag har ett tråkigt "klonk" i framvagnen i 2wd vid avslag och påslag, men det är ant för att ngn bussning eller knut har tagit stryk......( :dntknow: ) vilket din flång nya maskin nog är befriad från!!
-
Jo, man tycker ju att de borde lagt in hög och låg så man ser vad man har i för något i mörker.
Ska någon broms tryckas in när man ändrar växelläge?
Tyckte det gick lite trögt att få i växlarna så jag testade att trycka in fotbromsen och dem verka gå i lite lättare gå.
Kanske inbillar mig bara? :hmmm:
-
ang om att den lukta lite bränt, de gjorde den för den var helt ny, de gjorde min raptor 700 iallafall fast försvann fort när den hade fått gå lite.
-
Är det vanligt att växlarna är tröga och få i?
-
är nog så när den är helt ny, kör bara, den håller
-
kör bara, den håller!
Helt säker? :djump: ':)
-
Jajemensan =) helt nya grejer ju ;)
-
Fotbromsen skall tryckas in vid växling.
Och visst går det lite trögt även när den är intryckt men det underlättar.
-
Jaha, jag som har växlat utan att ha tryckt in fotbromsen :banghead:
-
Fotbromsen verkar spärra så det inte går att växla.
När jag tröck in fotbromsen när jag skulle växla så gick det inte att få i växlarna, men släppte jag den så gick dem i hur fint som helst. :hmmm:
-
Verkar kunna vara så att maskinen ibland måste kunna röra sig lite när man växlar, hade ofta så på min gamla LTZ och någon can-am jag testat har också haft det fenomenet.
-
Verkar kunna vara så att maskinen ibland måste kunna röra sig lite när man växlar, hade ofta så på min gamla LTZ och någon can-am jag testat har också haft det fenomenet.
Okej, då får jag gunga lite så att växlarna går i ;)
Har en fråga här.
Gör det något om man kör mer än 10 timmar innan 10 timmars servicen?
Tänkte för min maskin har nu gått 12 timmar.
-
Min hade gått 62 tim förra veckan när jag gjorde 50 timmars. De brydde sig inte ett skit. Men 10 timmars är första oljebytet så du ska nog inte åka för mycke typ 20tim+
-
Min hade gått 62 tim förra veckan när jag gjorde 50 timmars. De brydde sig inte ett skit. Men 10 timmars är första oljebytet så du ska nog inte åka för mycke typ 20tim+
Okej, då ska jag hålla mig under 20 timmar :djump:
-
Fast oljan kan man väll byta själv, eller måste man lämna in den? :hmmm:
-
Fast oljan kan man väll byta själv, eller måste man lämna in den? :hmmm:
Den skall lämnas in på service.
Dem går igenom den då och kollar ventilspelet så allt är som det ska vid 10 timmars :P
-
Jaha, då kanske det inte var lika lätt ;D
-
Det är framförallt för att bevara garantin :)
Du kan även kolla om din maskin är registrerad i can-ams nätverk. min hade inte ÅF lagt in....
-
min hade gått 17 timmar när ja lämnade in den på 10 timmarn. men de va ju 20- då o den stod o blev halvvarm mkt av den tiden.
-
Körde ett dragrace mot en grizzly 660 idag och min hängde efter med lite mellanrum ^-^
-
Tycker att det är sjukt hur lätt plasten repas :o
Räcker med att man bara drar lite lätt med fingret så blir det repor.. Samma på hastighetsmätaren >:(
-
Det är priset man får betala för att få en seg och hållbar plast.
För hållbar är den.
Jag rullade en gång min gamla 400:a så ena bakskärmen låg dubbelvikt in under lastracket... Inget sprack!
Det var bara att värma plasten lite med varmluftspistol och vika ut den igen så såg den ut som ny. ()p
-
vad gör det om det blir lite repor i plasten då?? Det är väll ett bruksfordon å inget utställningsobjekt som inte går å köra :knupple: :whip:
-
vad gör det om det blir lite repor i plasten då?? Det är väll ett bruksfordon å inget utställningsobjekt som inte går å köra :knupple: :whip:
Försöker ju hålla den i nytt skick så gott jag kan ;)