ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Honda => Ämnet startat av: Mudde skrivet 14 november 2008 kl. 12:10:28

Titel: Recension Honda Rincon 680 Max Edition
Skrivet av: Mudde skrivet 14 november 2008 kl. 12:10:28
Äntligen har Hondan landat på gårdsplanen. Nu återstår rigoröst körande ur ett rent nöjesperspektiv. Undrar lite varför Honda har fått "arbetskaraktär" bland oss nöjesåkare. Men det skall vi snart bli varse.

(http://atvklubben.files.wordpress.com/2008/11/dsc00464.jpg)
Titel: SV: Recention Honda Rincon 680 Max Edition
Skrivet av: Motoya skrivet 14 november 2008 kl. 12:15:43
Snygg!  :headbang: Det dära med arbete, det är nog att många bondar köper honda för dom håller så bra? Sen liknar dom mer en arbetsmaskin än en sport. Typ Can-Am Renegade, Ser den ut som en arbetsmaskin? Grymt köp, Ska bli kul och höra hur den håller utan att behöva mecka så mycket :)
Titel: SV: Recention Honda Rincon 680 Max Edition
Skrivet av: Hydro skrivet 14 november 2008 kl. 12:45:23
Ser också fram emot en recension... vad är det för däck du hängt på?
Titel: SV: Recension Honda Rincon 680 Max Edition
Skrivet av: Mudde skrivet 17 november 2008 kl. 16:08:28
Honda går riktigt bra. Det ända jag hittills kan tycka är att motorbromsen är för svag. Hade vant mig vid att inte behöva bromsa i kraftiga nerförsbackar med can am:en men det är kanske en vanesak. Å andra sida är växellådan otroligt skön. Man väljer mellan auto eller manuell växling. De tre växlarna har jag inte sett som någon begränsning ännu.

Den klättrar bra också i lågfart och orken har hittills räckt till också i surhålet på Strängnäs. Can am:en däremot saknade orken med 27:orna. Som lek/touringmaskin känns det än så länge rikigt bra. Att manuellt kunna lägga i 3:an och puttra fram på skogsvägarna (utan de 6000 rpm:en som can am:en låg på) känns riktigt bra.

Dämparna jobbade bra i den steniga terrängen men var lite hårda (eller väger jag för lite). Skulle vilja kunna ställa mer.... Såväl hårdare som mjukare. Däcken var den stora överraskningen. Greppade så in i bänken i den varierande terrängen, sten, jord, rötter. Inget slir och inget glid, tom i snön var jag nöjd men har ju inte så himla mycket att jämföra med just i snö.
Titel: SV: Recension Honda Rincon 680 Max Edition
Skrivet av: Motoya skrivet 17 november 2008 kl. 16:12:49
Du låter nöjd med hojjen och det är det viktigaste. Har inte Honan "anti slir" eller är det inte någon som har kommit ut med det än?  ()p
Titel: SV: Recention Honda Rincon 680 Max Edition
Skrivet av: AtvNerd skrivet 17 november 2008 kl. 17:14:24
Ser också fram emot en recension... vad är det för däck du hängt på?

Som Adam Alsing skulle sagt-  SVARA PÅ FRÅGAN !   ;) ;D

Hondan är jävligt snygg, och allt passar perfekt, det borde dock finnas en modell med mer effekt, för lek!
Titel: SV: Recension Honda Rincon 680 Max Edition
Skrivet av: Mudde skrivet 17 november 2008 kl. 22:49:40
Här finner Ni svaret och lite till.... Mycket nöje.

http://atvplanet.honda.com/#traxlok
Titel: SV: Recension Honda Rincon 680 Max Edition
Skrivet av: Hydro skrivet 18 november 2008 kl. 17:57:04
Här finner Ni svaret och lite till.... Mycket nöje.

http://atvplanet.honda.com/#traxlok


Ni som funnit svaret kanske skulle kunna berätta det för mig?

Jag hittar tyvärr inget om däcken på den sidan.
Titel: SV: Recension Honda Rincon 680 Max Edition
Skrivet av: Mudde skrivet 20 november 2008 kl. 17:53:54
Klippt fårn Rindabs hemsida: Duro Buffalo i storleken är ett riktigt kvalitetsdäck med offroadkörning som huvuduppgift. Med grovt mönster och 6-lagrad sida för maximalt punkteringsmotstånd klaras den tuffaste terrängen av. Mönstret är utformat för maximal drivning samtidigt som det gör att däcket rullar lätt och mjukt även på gatan.
Titel: SV: Recension Honda Rincon 680 Max Edition
Skrivet av: Mudde skrivet 29 januari 2009 kl. 00:53:52
Ingen variator - ingen hög och låg – De é bar å åk! Med 5 års garanti!

Efter 70 timmar på Hondas Rincon 680 Max Edition och Mud Edition vet jag inte riktigt var jag skall börja min sammanfattning!

Jag börjar med Honda Rincon 680 Max Edition

Först vill jag döda myten om att maskinen skulle vara för högt växlad för avancerad terrängkörning och att kraften inte räcker till. Söker du en arbetsmaskin för skogen där tunga timmerlass skall dras bör du satsa på 500 modellen men är det en nöjesmaskin du söker skall du läsa vidare.

Jag har hårdkört maskinen i varierad terräng under förhållanden från +5 till -21 grader. Första intrycket är helt klart att vi talar om en välbyggd och pålitlig maskin. Få maskiner startar lika lätt som Hondan i -20 grader.

Vid en närmare titt på konstruktionen av maskinen ser man att det inte är fråga om att kopiera andras modeller. Kvalitén på allt från reglagen till plasten talar sitt tydliga språk, tom ljusen håller hög kvalité och ger en mycket bättre ljusbild än konkurrenterna.

Terrängen jag kört i har mestadels bestått av kuperade kraftledningsgator med allt från traktorvägar och stenrösen till djupa diken.

Roligast har det varit att “Traila” i kuperad terräng bestående av stock och sten. Maskinen är helt enkelt fenomenal på att ta sig fram. Givetvis mycket tack vara de Duro Buffalodäck som var monterade från leverans. Först var jag väldigt skeptisk men numer är jag helt såld. Som framgår av bilden ger däcken enorm anläggningsyta, särskilt när man släpper ner lufttrycket, men också bra skydd av fälgen vilket i sin tur minimerar risken för att grenar och annat som ger pys punkta tar sig in mellan däcket och fälgen.

TraxLocken (Hondas variant av diff) fungerar klanderfritt. Hittills har jag inte saknat möjligheten att låsa diffen, måhända blir det annorlunda i tjock lera men det får jag ju tillfälle att prova så snart tjälen lämnar marken. Att det går bra att växla mellan 2 och 4 WD i farten är också en positiv upplevelse.

Transmissionen som innebär en treväxlad hel eller halvautomatisk växellåda vill jag gärna ge 5 stjärnor av 5 möjliga. När jag inte “MudRacar” eller trailar i terrängen fiskar jag gärna. Fisket innebär ofta att jag måste förflytta mig längre sträckor på mindre vägar och att kunna lägga i trean och puttra fram i 50-60 kmh utan att behöva ligga på 5-6000 rpm som med en variatormaskin - det gillar jag. Här kommer den högre utväxlingen till sin fulla rätt, en bekvämare Touring ATV har jag inte kört tidigare. Och att lägga om reglaget från automat till manuell och själv bestämma växel när vägarna blir mindre och krokiga är helt enkelt tokigt roligt…

Vad skiljer då Max Edition från standardmaskinen? Maskinellt inget! Däremot är den utrustad med bättre däck, hasplåt och vinsch fram från tillverkaren Warn.

Modellen Honda Rincon 680 Mud Edition 2009.

Det som skiljer denna modell från standardmaskinen är att den är lägre utväxlad än originalet. Syftet med den lägre utväxlingen är att ge maskinen mer kraft med överdimensionerade däck vid Mud race, dvs körning i djup och tjock lera. Den är också höjd och utrustad med däck för buskörning i varierad terräng med fokus på mud.

Den lägre utväxlingen märks särkilt väl vid krypkörning och när det blir trixigt. Dock med näst intill bibehållen toppfart. Just de större däcken i kombination med den lägre utväxlingen kompenserar varandra och bibehåller den goda komforten på maskinen.

Också denna modellen är utrustad med vinsch fram från Warn men med fjärrstyrning.

Höjningssatsen märks tydligt i jämförelse med Max Edition modellen. De extra centimetrarna gör stor skillnad såväl i vatten som när man trialar i terrängen.

Modellernas luftintag som är konstruerat för att maskinen skall kunna passera djupare vattendrag utan att drunkna är placerat vid tanken och ger ett bra skydd. Till båda modellerna finns dock möjligheten att komplettera med extra förhöjt luftintag.

Min sammanfattning av intrycken efter de många timmarna på maskinerna är följande;

De båda modellerna fungerar ypperligt för sina ändamål. Det ända jag kan sätta upp på önskelistan vore att hasplåten också gav skydd åt fotstegen. Jag önskar också en något snabbare gasrespons vilket kan åtgärdas med en effektbox. Men handen på hjärtat, är det inte så att mycket vill ha mer?
Den kraft som Hondan levererar på hjulen räcker gott och väl. Transmissionen gör också att man slipper kraftförlusten som med en variatordriven maskin.

Slutligen, Honda Rincon 680 är en TYST maskin. Faktum är att det ibland kan vara svårt att höra den när man är ute och åker med polarna som har monterat effektsystem på sina maskiner.

Andra kanske uppfattar att maskinen går hårt vid fullt gaspådrag men jag skulle hellre säga att maskinen som spinner som en katt – MORRAR vid fullt gaspådrag.

Söker du en välbyggd ATV med generösa garantier – ta dig en extra titt på dessa modeller.
Titel: SV: Recension Honda Rincon 680 Max Edition
Skrivet av: KQ_Martin skrivet 29 januari 2009 kl. 05:36:20
Bra recension mudbug.
Mycket välskriven !!!
Nått för Honda att klistra in på sin sida :)
Hoppas du får testa i lite mjukare marker i helgen.

/SSA Martin
Titel: SV: Recension Honda Rincon 680 Max Edition
Skrivet av: conman skrivet 29 januari 2009 kl. 09:08:54
MudBug - Verkligen bra skrivet och redogjort.

Är du Hondafrälst från början? Alltså det är ingen kritik men jag undrar bara hur det kan komma sig att du köper en Honda när alla andra köper Can-Am? Vet ju att Honda är gångbart utanför sverige men det är väl inte så många svenska hardcore ATV:are som åker Honda.

Den där Mud Edition har jag inte sett, är den köpt i sverige?

Quantacosta? (om du vill berätta)

Jag står och velar om jag ska försöka hitta nåt nytt och större istället för min TRX420 men så känner jag att Honda är jädrans bra egentligen. skulle ju kunna modda den lite med däck och vinsch så kanske jag har så jag klarar mig. Är väldigt nöjd med smidigheten på min maskin men saknar lite machoimage.

Jaja vi får se. Tack för en bra recension i alla fall!

//Conman

Titel: SV: Recension Honda Rincon 680 Max Edition
Skrivet av: Pirken skrivet 29 januari 2009 kl. 18:06:03
Honda är bra maskiner ! Polarn hade en Rincon 650 .. Ojoj, den fick stå ut med en hel del !  ;D Enda som gick var en drivknut .. 5 års garanti får du också på Yamma, finns även en påbyggnadsgaranti till Can Am så det blir 5år för en mindre summa !  ()p
Titel: SV: Recension Honda Rincon 680 Max Edition
Skrivet av: AtvNerd skrivet 29 januari 2009 kl. 18:10:36
Hondan är fin, men varför så "slät"...., Honda, Suzuki, Yamaha är ju alla "stora" Mc tillverkare med grymma motorer, varför inte slänga i en härlig v-twin i deras top of the line modeller, de kan ju behålla de befintliga modellerna men även ha en med ett riktigt monster i.
Så slipper man hålla på med div trimmning och sånt.

Titel: SV: Recension Honda Rincon 680 Max Edition
Skrivet av: The German skrivet 20 februari 2009 kl. 21:55:18
Jag säger bara Macmagnet (på forumet) har en Honda 420. Vet ej årsmodell men tidigt 90 tal sku ja tro.

Maskin jäkeln har gått 3000 timmar och 2800 mil eller liknande.... Det är riktigt imponerande!

När jag åkte Mc var det alltid Honda.... På ATV har jag sneglat på dem men tappat intresse då man sett effekt siffrorna. Tänkte på det att Honda har växellåda...... Inget slir alls..... och kanske mer "ärliga" siffror???? Jag vet inte, men det är en teori.

Jag ska prova Mudbug´s maskin.... För satan vad snygg den är och det andas KVALITET!