ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Mrlilje skrivet 13 januari 2017 kl. 14:38:28
-
Sådär ja, nu kom första problemet med maskinen.
Kom en jäkla massa snö igår och plogen åkte på och sen ut och mata runt. Men maskinen vill som "hoppa" och skaka när man trycker på ungefär halvgas, inte full gas, och det i ca.40-50cm snö så det är fullt hjulspinn, vad kan det va?
Sen missljudet uppstår vid lugn körning och man släpper gasen så det motorbromsar, inte varje gång men flertalet gånger iaf, låter som om man tänker sig 2 kugghjul som snuddar varandra utan att riktigt kugga i... eller som man gjorde när man var liten och tejpade fast ett spelkort på ramen mot ekrarna på cykeln för att det skulle låta som en "moppe" ;D
Nu är maskinen en -16 så garantin är kvar och jag får väl bara ta o lämna in den till ÅF så dom får fixa men alltid intressant att höra synpunkter och teorier :)
-
Inget som är fel eller trasigt utan allt nu nämner är helt normalt
-
Inget som är fel eller trasigt utan allt nu nämner är helt normalt
Men vad är det som låter o skakar?
Är det inte bättre än såhär blir jag inte jätteimponerad av min första hjuling... :-\
-
när du kör i snö och det tuggar blir det ju "slag" i drivlinan vilket låter som något är trasigt, låter på andra märken så inte bara can am, det låter ju inte när du har fullt hjulspinn eller kör sakta utan att det slirar
Är ju ett visst glapp i drivlinan och när man släpper-gasar-släpper osv så låter det ju
-
Inte på min. ;) (hihihi)
-
Inte på min. ;) (hihihi)
men har ju aldrig plogat snö heller. hi hi ;D
-
men har ju aldrig plogat snö heller. hi hi ;D
Har aldrig ens kört i snö vill jag minnas, här snöar fan aldrig. :-\
-
det var bar mark för tre timmar sedan men nu är det typ 5cm igen. men regnar nog snart bort igen. annars blir det plogning imorgon. :headbang:
-
det var bar mark för tre timmar sedan men nu är det typ 5cm igen. men regnar nog snart bort igen. annars blir det plogning imorgon. :headbang:
oj plogar du för 5cm? då kanske det är asfalterat?
Här ligger det lugnt mer men jag kör/packar ner skiten så att om det kommer rejält senare
kan jag använda snöslungan utan att skjuta grus från uppfarten på gräsmattan :)
-
nä inget måste och plog, men hatar att gå i slask om det töar.
sen är det roligt att plog. ()p
-
Can-am kan ju vara lite klonkiga i drivlinan utan att det gör nå'nting precis som de andra säger! Skulle det ändå mot förmodan vara nå't fel så går det väl på garantin, ibland är det nästan bättre med ett rejält haveri för de flesta handlare brukar bara säga "Det ska vara så, alla hjulingar/skotrar/crossar/motorcyklar låter!" så länge inget har rasat.
Jag brukar köra in nya maskiner lite hårdare än det står i instruktionsboken (för ordentlig inkörning av cylindrar, kolvar etc) och se'n give it hell efter första servicen för att verkligen testa så att allt är okej! Det är alltid minst problem att reklamera maskiner när de är nästan nya, så det är lika bra att testa dem!
Tillägg: Jag har aldrig haft några mekaniska haverier på nya maskiner, bara på begagnade som jag också alltid testar ordentligt för att kunna få hjälp av handlaren om det är nå't.
Här har det kommit nästan en halvmeter på två dygn, äntligen! =) Jag har inte monterat plogfästet, men jag har snöslunga och en ganska liten uppfart så det gör inte så mycket. Skotersäsongen kommer!
-
Inte på min. ;) (hihihi)
Din kommer garanterat också låta om du tuggar dig fram i snö med diffen i
-
Det var ironi. Ta en näsduk. ;)
-
Det var ironi. Ta en näsduk. ;)
bara informerade men ursäkta
-
Kör man i snö eller lös sand så brukar det börja tugga i drivlinan, och det gör det i alla maskiner. Hjullastare jag kör (l90) börjar också tugga om man är dåligt till. Allt med hjul och kardandrift börjar hoppa i såna situationer mer eller mindre, navreduktion tar bort lite av det men det börjar ändå hoppa. Man ska även ta det lugnt då det börjar för drivaxeln och knutar tar satans mycket stryk av det
-
Ok, då känns det som att "hoppandet" är precis som det ska vara/som det blir vid den typen av körning, och att man ska va försiktig.
Men missljudet upplevs ju inte då, utan det är vid låg fart och att man släpper gasen så det motorbromsar, och inte alltid dessutom - fick inte fram det igår kväll eller idag när jag körde :hmmm:
-
Det är också normalt på can am, dom låter så helt enkelt, ljudet får du fram lätt om du kör där det är ojämn mark och gasar/släpper
-
Det är också normalt på can am, dom låter så helt enkelt, ljudet får du fram lätt om du kör där det är ojämn mark och gasar/släpper
Ok, men låter inte alls nyttigt för maskinen... inte riktigt impad över det, borde vara mindre ljud ur en så pass ny maskin kan jag tycka.. dock har jag inget att jämföra med
-
Nej det låter som något är trasigt men det är ingen fara.
Du kan ju rycka lite i axlar och kardan fram och bak och se att allt sitter fast som det ska ()p
-
Nej det låter som något är trasigt men det är ingen fara.
Du kan ju rycka lite i axlar och kardan fram och bak och se att allt sitter fast som det ska ()p
Det kan jag ju göra, bara för att! ()p :)
-
På Outlander 450 pro T3 låter det värre än ett helslut knutkors men så var uppenbarligen inte fallet eftersom maskinen var ny.
Så vad exakt är det som ger det där klonkandet? Någon bör väl ha skruvat i såna här och känna till oljudskällorna?
Samma maskin har vid motorbromsning också ett vinande som man kan gissa kommer från variatorn/remmen, men det är liksom lite vassare än motsvarande vinande på snöskotern exempelvis. Är det också normalt CanAm-ljud, och varifrån kommer det?
-
Klonkandet kommer med största sannolikhet från drivlinan. Ta och känn på utgående axel från motor till diffklumpen bak. Rycker du lite i den så kommer du känna ett litet glapp som i sin tur är helt normalt som sagt.