Hej, Jag har en Suzuki Quad -86 i mkt bra skick, endast 161 mil.Dock har jag fått motorproblem. Den går bra på tomgång och med lite gas men med mycket gas så stryper den sig, hackar och smäller. Ibland skjuter den iväg och går bra men när man släpper gaspådraget och gasar igen så blir det samma visa. Blir ingen skillnad med choke.Har nu dels skruvat på egen hand, och dels haft den på verkstad. Men felet är fortfarande inte identifierat.Vad som gjorts:- Tvättat luftfilter, även provat köra utan filter- Plockat isär förgasaren flera gånger, allt ser bra ut.- Tömt tanken och rengjort filtren vid bränslekran- Rivit bränslepumpen. Ser OK ut.- Kört med provisorisk bränsletank, dvs kopplat bort ordinarie bränsleslang och kört med plastflaska i handen- Kollat vacuumslangen och avrinningsslangen- Bytt olja och säkerställt att det inte är för mycket olja- Kompprov bra- Ventilerna ser bra ut- Kammen ser bra ut, inget slitage- Plockat bort och provat köra med bara krök, ingen skillnad- Bytt tändstift- Provat med annan tändspole inkl tändkabel o tändhatt (från moped) ingen skillnad- Mätt upp värdena med mätinstrument på alla kabelkombinationer vid CDI-boxen, allt ligger i rätt intervall.- Mätt upp värdena i kablarna från magneten, också korrekt.Vad göra nu? Funderar på att:- Skruva bort kröken. Känns osannolikt men det skulle kunna vara något som sitter i den.- Köpa ett repair-kit för förgasaren.- Hitta delar att byta ut mot, t ex förgasare, tändspole, CDI-box. Men var hittar man en förgasare?- Sälja eländet, men den är i närmast perfekt skick i övrigt...Hoppas att någon kan komma med vettiga förslag!
Dags att uppdatera. Ett problem löst, men ett annat problem kvarstår:Hade alltså maskinen på tre olika verkstäder under 2012. Till slut lämnade jag den till Fordonsgymnasiet, vilka tog sig an maskinen rejält. De lånade in en likadan och provade genom att byta delar fram och tillbaka. När de inte hittat något skruvade de bort toppen och kollade. Då visade det sig att kamkedjan låg fel. Det var alltså den proffsverkstad som tidigare öppnat toppen som gjort ett misstag. Med detta tillrättat går maskinen som ett skott, jag blev rörd till tårar och det blev mycket fikabröd för gymnasieeleverna.Det här blev gjort under smällkalla vintern och motorn blev aldrig riktigt varmkörd. Det är först nu som jag provat den ordentligt och då visar det sig att den går som den ska i 5-7 minuter, dvs tills den blir varm, men då tappar den plötsligt kraft. Och jag menar plötsligt - Jag ligger och pressar i 50 blås på vägen och den tappar genast kraften ner till kanske 30 blås, vill liksom inte varva ur. Och så förblir den tills den kallnat då man kan göra om samma visa. Tändstiftet blir sotigt.Vad beror det här på? Är det bränsletillförseln eller är det tändningen? Jag har ju meckat med det mesta tidigare (se tidigare i tråden) så det är väl bara att börja om..., men vad tror ni Det enda som inte blev testat förra året var att byta magneten. Kan magneten orsaka detta problem?
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️