Hej!Är i startgroparna att köpa fyrhjuling och är då främst intresserad av en CF Moto 450/500 alternativt Goes 520..Några köpråd angående föredelar/nackdelar med dessa?Är mest inne på en CF 450 med servo. Mestadels pga av insprutning istället för förgasare som sitter på dom andra. Samma hk enligt papper trots 100cc mindre motor.Någon som jänfört och känt någon märkbar skillnad i vrid och fart?Jag har tidigare ägt en Suzuki LTZ400 Quad och va helt tillfreds med dom kubiken, så jag bör kunna nöja mig med en 400/500 även denna gång.Det jag ska ha den till är att ploga gården med vintertid samt någon nöjestur i skogarna.Då jag bor precis i utkanten av stan så hade jag tänkt mig en vägreggad från början men kollar mer å mer på en traktorreggad. Slippa besiktning (än så länge) får dra vagn upp till 750kg, köra med plogblad lagligt efter vägarna samt förmodligen billigare i försäkring. Men får man ha passagerare även med traktorreggat eller förvinner den möjligheten?Terrängreggat går helt bort då jag vill ha möjligheten att åka lagligt genom stan.Smärtgränsen ekonomiskt går runt 60tkrAlltså vad jag tänkt mig:CF Moto 450 Eps med plogblad, traktorreggat. Låter det som en bra "investering" i era öron?Alla tips och synpunkter mottages tacksamt.
Som sagt provkör en goes/cf, och åk sen och kör en Yamaha, polaris eller can am med samma motorstorlek så är nog risken stor att du omförhandlar dina inköpstankar en del.
Kanske kan bero på att de etablerade märkena kostar nära dubbelt så mycket för samma kubikklass. Då ska det väl skilja, samt så får man väga in vad man ska ha sin maskin till. Att tro att man är helt fri från problem med en märkesmaskin kan man ju bara se här på forumet att man inte är, allt från elfel till motorras.
Tycker inte riktigt det stämmer, en ny goes 520 (visserligen med mycket utrustning) kostar ca 60000:-, en polaris 570 eller canam 500 går på ca 75-85000:- Kvalitet kan man diskutera i oändlighet, men att bara provköra gjorde i alla fall att jag aldrig skulle kunna tänka mig att köpa en goes/cf. En extrem skillnad i kvalitetskänsla samt att bara halva effekten finns där, trots liknande motorvolym.
Jag personligen tycker kina maskinerna är för dyra fortfarande, de har en bit kvar när det gäller kvaliteten. Jag provsatte samtliga märken av atv nu på mc mässan och att det är "extrem skillnad" i kvalitetskänsla håller i varje fall inte jag med om. Som jag skrev i en annan tråd tidigare kändes plasten på Polaris smäckig och svetsfogarna såg ut att vara gjorda av Stevie Wonder. Det gav inte mig nått intryck av finish.
provsitta och provköra är inte samma sak. en kompis provkörde både goes och suzuki när han köpte hjuling. först provade han goesen och tyckte väl inte den var så dum, men då testade han kingquaden direkt efter och då ändrade han sig direkt, goes skulle det inte bli då det inte alls var samma komfort på maskinen. sen har jag testat kq och jämfört med polarisen så är den som ett järnspett i skogen, även han säger samma sak.så ja, det ÄR skillnad på kina/märkes
Ja det är skillnad, ingen som sagt annat. Bara inte den enorma skillnaden en del vill påskina. Samt så behöver jag inte provköra en maskin för kunna avgöra att plasten är smäckig eller att ramens svetsar ser ut som fågelskitar.Dessutom så spelar det ingen roll hur bra en kina maskin än hade varit, det finns ändå alltid själv-utnämnda-experter som VET att det är skit utan att vare sig sett eller kännt på i verkligheten.Som jag sagt innan, kina är ett land och inte ett företag.
Svetsarna på min ser då bra ut, och plasten har då hållit att glida mot träd med, fotbaljorna har hållit trots att man kört på massvis med stubbar och stenar och hängt upp maskinen endast på fotbaljorna. Draget sitter fast och allt annat med. En bekant har en goes från kanske 2013-2014 som draget lossnade på, muttrar som draget bultades i slets ur ramen som enbart var tunn fyrkantsprofil. Sen hade det inte ens suttit helt centrerat på hjulingen, det satt snett hur än vi försökte få det rakt då vi använde hålen det suttit i, slutade att vi stumsvetsade och förstärkte för orginal var väldigt klent. Ska tillägga att plast och knappar på den var betydligt rappligare än på polarisen. Känner även en som har en cf från ungefär samma år, och den känns även rappligare.Men det är ju inte det som är viktigast, den ska gå utan rackla, vara mjuk och fin i fjädringen och gå behagligt utan att vara stötig. Och det är ingen av dom billigare märkena, och det känner man inte genom att provsitta
Ja det är skillnad, ingen som sagt annat. Bara inte den enorma skillnaden en del vill påskina....
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️