ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Access => Ämnet startat av: mollekyl skrivet 25 juli 2013 kl. 18:03:50
-
Hej!
Köpte mig en Access 450 SM för 3 veckor sedan.
Ett tag efter jag hade köpt den så märkte jag att det rasslade en del när jag skulle starta motorn med elstarten. Ibland fick man försöka med elstarten 2-3 gånger innan den fick igång motorn.
Idag när jag kom hem efter en tur och ställde hojen på friläge medans jag skulle låsa upp garaget så började det låta konstigt från motorn, något form av klingande/knackande. Stängde genast av motorn och försökte starta den igen med elstarten, men nu rasslar det hela tiden och motorn startar ej.
Om jag har choken utdragen och testar att starta så låter det annurlunda. Samma om jag ger lite gas samtidigt som jag försöker starta.
Kan det vara något kugg som gått på startmotorn eller liknande?
Tips på felsökningar och åtgärder. Är ganska så ny på det här.
-
Öppna upp kåpan runt startmotorn och kolla.
Tänk på det kan vara olja där bara.
-
Öppna upp kåpan runt startmotorn och kolla.
Tänk på det kan vara olja där bara.
Det ska göras.
Men som sagt är jag helt ny på det här och vill inte göra något med motorn förens jag vet till 100% hur man ska gå till väga.
Har googlat lite efter reperations manual till Accessen men hittar inget. Någon som vet vart man kan få tag på dessa?
-
Tyvärr inte.
Access ägare växer ju inte på träd.
Och Kikki som har en vet ju knappt var styret sitter.
Så prova med din ÅF eller så gör du som jag brukar göra.
Plocka isär försiktigt och kontrollerat.
Ta MÅNGA bilder för att slippa memorera.
Det har funkat för mig.
Och det är så jag lärt mig ()p
Manual kan man ha när det ligger 40 bitar kvar på golvet och man ansåg man var klar ;)
-
Det ska göras.
Men som sagt är jag helt ny på det här och vill inte göra något med motorn förens jag vet till 100% hur man ska gå till väga.
Har googlat lite efter reperations manual till Accessen men hittar inget. Någon som vet vart man kan få tag på dessa?
Samma motor sitter i hyosung (stavning?). Ska kika om jag hittar rep-handboken i datorn.
EDIT: Skickat PM till dig med nedladdningslänk. Lycka till!
-
Samma motor sitter i hyosung (stavning?). Ska kika om jag hittar rep-handboken i datorn.
EDIT: Skickat PM till dig med nedladdningslänk. Lycka till!
Tack! Då är det bara börja plocka isär då. Bör jag tömma motorn på olja innan jag ger mig in på startmotorn och ev. envägskopplingen?
-
Tack! Då är det bara börja plocka isär då. Bör jag tömma motorn på olja innan jag ger mig in på startmotorn och ev. envägskopplingen?
Absolut, det är väl ingen förmögenhet att hälla i ny när du är klar.
-
Tack! Då är det bara börja plocka isär då. Bör jag tömma motorn på olja innan jag ger mig in på startmotorn och ev. envägskopplingen?
Jo ett oljebyte är nog inget dumt om man kört sönder ett drev. Troligen flis både här o där.
-
Jo ett oljebyte är nog inget dumt om man kört sönder ett drev. Troligen flis både här o där.
Oljefiltret också då antar jag? Har ju nyligen bytt, men får beställa ännu ett isf.
-
Oljefiltret också då antar jag? Har ju nyligen bytt, men får beställa ännu ett isf.
Ja det är ju där skiten fastnar. :)
Men det är ju sånt du ändå kommer behöva.
Byt inte innan du konstaterat felet och åtgärdat det ()p
-
Sådär nu är man igång med felsökning.
Tömte motorn på splitter ny olja (haha) och skruvade bort motorkåpa idag. Han dock inte till Biltema i tid för att köpa en avdragare till svänghjulet. Fortsättning följer under morgondagen.
Ska försöka ta lite bilder och lägga upp här för att beskriva hur jag gått tillväga så även andra kan få hjälp av denna tråd i framtiden.
Hörs imorgon! ()p
-
Tyvärr inte.
Access ägare växer ju inte på träd.
Och Kikki som har en vet ju knappt var styret sitter.
Så prova med din ÅF eller så gör du som jag brukar göra.
Plocka isär försiktigt och kontrollerat.
Ta MÅNGA bilder för att slippa memorera.
Det har funkat för mig.
Och det är så jag lärt mig ()p
Manual kan man ha när det ligger 40 bitar kvar på golvet och man ansåg man var klar ;)
Att förolämpa folk funkar ju sådär!
Det är gott om folk som kör samma maskin som du, men kan vara så att dessa inte haft några problem med den.
Låt oss vara uppdaterade!
-
Att förolämpa folk funkar ju sådär!
Det är gott om folk som kör samma maskin som du, men kan vara så att dessa inte haft några problem med den.
Låt oss vara uppdaterade!
Skulle kunna tänka mig att han syftar på den informativa filmen hon spelade in för att hjälpa till i vår projekttråd. Det gick ju sådär.
-
Precis filmen jag syftar på.
Hon skämtade ju med sig själv om hon inte visste?
Men jag ber om ursäkt om någon tog illa upp.
-
Å så börjar analfabeternas ironi igen :banghead:
Om det ska klagas så gör det via pm om ni tror det hjälper!
Pelle har rätt med ironin på en lika korkad frågeställning!!
-
Sådär. Tog idag bort envägskopplingen för att kolla skicket på kuggarna innanför. Alla kuggar var i fint skick.
Testade även att rotera startdrevet när envägskopplingen va på igen. Det var ett visst motstånd när jag skulle rotera det åt höger. Dock var motståndet jämnt hela varvet runt och det gick att rotera med handkraft. Åt vänster gick det inte att rubba. Som det ska vara I guess?
Så det är väl förmodligen envägskopplingen som är paj antar jag?
Polaren sa att det kanske kan vara kolet till startmotorn också. Vad tror ni?
-
Fan inte konstigt att jag inte fått något svar på mitt senaste inlägg när jag postade det i helt fel tråd. So here we go:
Okej gott folk. Ännu lite felsökning blev av idag, men felet är inte lokaliserat ännu.
Det som är kollat är:
Startmotor OK
Startdrev OK
Testade idag att dra igång den m.h.a. min vän Gasglad. Motorn startade ej, dock lät det som att den var väldigt nära på att starta några gånger.
Med detta som är gjort nu så borde det ju inte heller kunna vara envägskoppling som är trasig? Den borde väl gå att dra igång även om envägskopplingen är dålg?
Nästa steg & sista steg blir att kolla kamkedjan. Kanske kan vara dåligt spänd och där med rasslar det när kedjan glider på kuggarna. Om så är fallet har väl även tändningen blivit felinställd?
Hittar jag inte felet nästa gång så lämnar jag in den på felsökning.
FAN JAG VIll JU KÖRA NU! VÄDRET ÄR JU SOM GJORT FÖR ATT LEKA MED QUAD
-
Är det så här dött på Access-delen på forumet för alltid eller? :hmmm:
Efter diskussioner med olika människor om mitt problem så tror jag problemet ligger i att kamkedjan har kuggat över och därmed har tändningen blivit knas. Detta känner jag, som nybörjare vad gäller mekande, inte är något som jag löser själv.
Så det blir att lämna in den för felsökning trots allt :/
Om inte någon vänlig själ här på forumet kan ge några enkla tips på hur man kan kolla om kamkedjan har kuggat över?
Jag vill bara lokalisera felet först , för att sedan lämna in den för att åtgärda felet.
-
UPDATE: Felet hittat ()p
Kamkedjesträckaren hade gått av och därmed har kedjan förmodligen kuggat över på kamkedjedreven när jag försökt starta på elstarten.
Håller tummarna för att det räcker med att köpa en ny sträckare och ställa in tändningen igen. Vilket inte blir allt för dyrt.
Det andra alternativen, med krökta ventiler o.s.v. vill jag inte ens tänka på vad det skulle kunna kosta mig.
Så här såg spännare och kamkedja ut:
Trasig kedjespännaren (http://www.youtube.com/watch?v=9JQ39_3fpYE#)
Fortsättning följer.
-
Rusktigt dålig respons! Men väldigt kul du hittat felet, det är stora grejen även om man behöver köpa (dyra) delar! Vi får sticka ut och köra snart igen när du fått fart på maskinen :)
-
Hur går det för dig?
-
Jorå! Krökta ventiler & skadad kolv, så nya delar är på väg. Sen blir det att montera ihop så fort jag får tid. Så snart är jag ute på vägarna igen :)
-
Jorå! Krökta ventiler & skadad kolv, så nya delar är på väg. Sen blir det att montera ihop så fort jag får tid. Så snart är jag ute på vägarna igen :)
Fyfan... jävlar. Kul överraskning. Håller du på och meckar själv eller lämnat iväg på firma? Kanske gasglad och jag kan kika förbi och se hur det går för dig :)
-
Jag har gett mig på uppdraget själv med hjälp av GasGlad. Än så länge har det inte varit så bökigt som det låter. Bara man läser på ordentligt och har koll på delarna så går det bra.
Peppar peppar ta i trä! ;)
-
vad kostar kalaset med nya ventiler mm?
-
vad kostar kalaset med nya ventiler mm?
Kolv-sats, 4 ventiler, kamkedjespännare & packningar, samt lite nya bultar o.s.v. landade runt 5000kr.
-
inte alls så dyrt som jag trodde då ()p
-
Du byter inte kedjan?
Törs du lita på att den inte skadats?
-
Glömde skriva det. Den byts också då den säkerligen har tagit en del stryk som sagt.
-
UPDATE: Felet hittat ()p
Kamkedjesträckaren hade gått av och därmed har kedjan förmodligen kuggat över på kamkedjedreven när jag försökt starta på elstarten.
Håller tummarna för att det räcker med att köpa en ny sträckare och ställa in tändningen igen. Vilket inte blir allt för dyrt.
Det andra alternativen, med krökta ventiler o.s.v. vill jag inte ens tänka på vad det skulle kunna kosta mig.
Så här såg spännare och kamkedja ut:
Fortsättning följer.
Hej Mollekyl!
När du spelade i klippet och försöker ta bort den trasiga spännaren så har du plockat ned sväghjulet och startdrevet. Satt startdrevet löst innan du plockade bort svänghjulet eller var det fast?
EDIT: Ursäkta att jag gräver upp en nästan 1 år gammal tråd förresten. Brukar kolla det men missade det helt nu när man har problem :P
-
Han var senast aktiv 20 mars i år så helt fel ute är du inte.
Skicka ett PM och hoppas på svar.
-
Han var senast aktiv 20 mars i år så helt fel ute är du inte.
Skicka ett PM och hoppas på svar.
Tack för tipset! :)