Är du helt säker att du fått kamkedjan och det andra rätt? Så den inte tänder vid fel takt liksom, ett varv fel alltså.
Sliten kil låter som 60-tal, det är trotsallt konan som håller svänghjulen på plats, kilen är för att få det i rätt läge. Har du kollat så att det inte är pulsgivaren som lossnat och ligger an mot svänghjulet och det är där rasslet kommer samt att den inte tänder?
Oj, att du vågade byta kamkedja utan att ta loss tändstiftet för att kolla att kolven verkligen stod i övre dödläget...-Jag tyckte markeringarna i kåpan var lite otydliga, tyckte det var lätt att missuppfatta vilken markering som gällde då det var flera streck intill varandra. Men det fanns bra beskrivningar att tanka ner bl.a härifrån forumet med vettiga bilder som underlättade jobbet.Vred du runt motorn för hand innan du körde den på startmotorn? Gick det trögt? (Okey, du hade tändstift i och därav kompression, men gick det trögare först för att sedan bli en aning lättare?)Jag hade nog testat om den startar med Startgas, sedan accepterat läget och demonterat ventilkåpa, lutat hjulingen på sidan (för att inte motoroljan ska rinna ut) och demonterat motorkåpan för att kolla att verkligen alla 3 markeringar hamnat rätt på kamkedja och dreven.Lycka till, hoppas att det löser sig!
Har du gnista så borde det ju vara att den tänder vid fel tillfälle. Och du har väl bara bytt kamkedja va? Då känns det ju mest troligt att det ändå är så att det hamnat fel.
Den tänder ju bara varannan gång den är uppe...googla 4 stroke.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️