ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: JiKå skrivet 1 mars 2018 kl. 22:08:34

Titel: Med eller utan XP ”paket”?
Skrivet av: JiKå skrivet 1 mars 2018 kl. 22:08:34
Hej!
Jag har snöat in på att köpa en fyrhjulsdriven fyrhjurling att leka med. Jag har idag en ds450 som jag tänkt avyttra för att istället köpa en scrambler. Jag har även vart runt och kikat på can am Renegade, men återförsäljaren fick mig att överlägga att kolla på en outlander 1000 istället, mer fyrhjuling för pengarna menade han på, vilket iofs kanske är sant. Och han sa även att med ABS bromsar och t3 registreringen så var dom ensam om att få gå i 60km/h..(?)på allmän väg! verkar ju väldigt lockande tycker jag. Men priset är ju desto sämre. Runt 150K vill han ha för den.
Anledningen till att jag börjat kika på andra maskiner än scramblern är registreringsformer. Polaris (iallafall de två ”lokala” återförsäljarna) verkar helst vilja sälja terrängreggade, och jag vet att jag kommer vilja åka en del väg. Dock så finns det en ÅF som har en -16 års terrängreggad scrambler 1000 som jag får för 99K och dessutom vill ta min can-am i inbyte! Det som är haken är att det inte är XP modellen. Gör jag bort mig och kommer ångra mig om jag blir utan foxdämparna? Servon tror jag jag inte kommer sakna så mycket, men som sagt dämparna..? Är det värt att lägga till en visentlig summa till för att få XP modellen?
Jag har läst på diverse forum både här och i USA, men jag tycker inte riktigt att jag får några svar på mina funderingar..
Tacksam för alla svar jag får, jag har aldrig ens provat en scrambler så all info är bra info!  :)
Tack på förhand!
Titel: SV: Med eller utan XP ”paket”?
Skrivet av: raptor350 skrivet 1 mars 2018 kl. 22:27:37
Köp inte en terrängreggad om du tänker köra mycket på vägen. Bra att ha blinkers, backspeglar mm och trevligt att kunna åka in till stan utan att vara rädd för polisen. Du funderar inte på en lång modell med dubbeldyna?

Jag kör en Outlander 400 och är oväntat nöjd med effekten. Har även en Raptor 350 och 700 men tycker Outlandern är roligare att köra för tillfället.

Stor motor är roligt men man kan ha kul med mindre kubik med.
Titel: SV: Med eller utan XP ”paket”?
Skrivet av: JiKå skrivet 1 mars 2018 kl. 22:46:29
Även om jag köper en vägreggad så kommer den ju inte vara strypt så den är laglig för väg ändå, men det är ju klart att det ser ju bättre ut!  :)
Jodå, jag har provat  outlander 400 med, och visst är det ju också roligt, men jag ska som sagt bara ha den att leka i grusgropen och på skoterleden i sommarföre mest, så jag vill nog ha effekten. Därför så går även dubbeldyna bort för min del. En annan fördel som jag gillar med scramblern är att om man tex kör i skogen så har man i mitt tycke och smak bättre koll på var däcken är, tack vare dom små skärmarna som är lättare att se över om man jämför med en sportsman tex. Jag vet att det är i stort sett samma grejer som en scrambler förutom plasten, men jag tycker ju scramblern känns smidigare på någon sätt.. :hmmm:
Titel: SV: Med eller utan XP ”paket”?
Skrivet av: skogsbonne skrivet 2 mars 2018 kl. 00:53:31
Du kommer sakna både servo och riktiga dämpare eftersom du ska ha den till lek.

Köp en lätt begagnad vägreggad

Köper du polaris så se till att förstärka diffen fram och axlarna
Titel: SV: Med eller utan XP ”paket”?
Skrivet av: JiKå skrivet 2 mars 2018 kl. 07:54:30
Jo det kanske är sant.. synd bara att det inte finns så många som är vägreggad bara..😞