ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: inzane1000 skrivet 20 augusti 2008 kl. 14:45:31

Titel: hjälp med renegade frågor
Skrivet av: inzane1000 skrivet 20 augusti 2008 kl. 14:45:31
hallå!
Så har man gått och blivigt lite sugen på en renegade :) jag blev ju bestulen på min yakahosu raptor för ca ett år sedan, men nu börjar abstinensen att ha en quad bli för stor.

Jag har aldrig provat en renegade, men om dem fugerar bra att åka landsväg med så får det bli en sådan.

Raptorn jag hade var inte speciellt rolig att åka asfalt med.. den spårade och varvade för mycket vid ca90kmh tyckte jag för att det skulle gå att åka några längre sträckor, trots att jag hade drevat om och trimmat.

Hur upplever ni renegade ägare att det är att ligga i 90-100 på asfalt?
Spårar den och viner olidligt?
Omkörnings egenskaper?
Eftersom jag kommer ha den till 80% väg-åka är detta det som är avörande.

Tacksam för svar. Albin


Titel: SV: hjälp med renegade frågor
Skrivet av: AtvNerd skrivet 20 augusti 2008 kl. 15:13:30
köp inte om du ska ha en vägmaskin, den ska vara i terräng där är den grym...varvar väl ganska mycket i 90, har aldrig kört med vägdäck dock.....
Titel: SV: hjälp med renegade frågor
Skrivet av: Lillhajen skrivet 20 augusti 2008 kl. 15:18:07
C:a 6300 i 90 km/h på en outlander med slitna orginaldäck, borde varva lite mindre än så Renegaden.
Titel: SV: hjälp med renegade frågor
Skrivet av: zupe skrivet 20 augusti 2008 kl. 16:31:05
Har testat en renagade med väg däck. Den ligger som en dröm på vägen. Inget hoppa och ruska som min LTZ med grova däck inte.

Satsa su på en renagede med väg däck.
Titel: SV: hjälp med renegade frågor
Skrivet av: MR_X skrivet 20 augusti 2008 kl. 17:45:56
Jag tycker inte om att åka asfaltsväg med min men de beror nog på att framvagnen inte är ordentligt inställd och har en del obalans i mina däck men med perfekt inställd framvagn med vägdäck utan obalans och en sänkningssats så blir de nog en fin vägmaskin fast den igentligen inte är det.
Titel: SV: hjälp med renegade frågor
Skrivet av: Spiricom skrivet 20 augusti 2008 kl. 17:59:12
Köp en Renegade. Den kommer troligtvis locka in dig i skogen mer än du anar. (http://www.mysmiley.net/imgs/smile/evilgrin/evilgrin0039.gif) (http://www.mysmiley.net)
Titel: SV: hjälp med renegade frågor
Skrivet av: MR_X skrivet 20 augusti 2008 kl. 18:06:38
Köp en Renegade. Den kommer troligtvis locka in dig i skogen mer än du anar. (http://www.mysmiley.net/imgs/smile/evilgrin/evilgrin0039.gif) (http://www.mysmiley.net)

:)mmmmm :)
Titel: SV: hjälp med renegade frågor
Skrivet av: Ockelbo300 skrivet 20 augusti 2008 kl. 18:41:58
jag har ju åkt med en Renegade 800 mälaren runt 32mil på asfalt i helgen och tyckde den var ok att åka på.
och du hade en väl en Yakahosu med lika värdelösa däck som jag har dom är ju halvt livsfarliga. har man mer normala vägdäck (smala o höga) så blir den mycket skönare att åka på inte lika snygg men skön maskin även på asfalt..
själv föredrar jag Raptorn för hittar man en liten grusväg så är ju raptorn mycket roligare tycker jag i alla fall.
Titel: SV: hjälp med renegade frågor
Skrivet av: Blytumme skrivet 20 augusti 2008 kl. 21:46:24
Jag brukar åka till jobbet då och då, ca 3,5 mil enkel resa.
Jag har bra balanserade maxxis vägdäck, det funkar bra i 90, över 100 så börjar man bli ett redigt vindfång dock...
jag tycker den ligger bra på vägen men som någon sa, framvagnsinställningen är ganska viktig där.



Titel: SV: hjälp med renegade frågor
Skrivet av: inzane1000 skrivet 21 augusti 2008 kl. 10:18:29
tack för alla svar!
Eftersom man har nästintill obegränsat med skog att åka i så är inte någon sänkning aktuell.

Det som gör mig mest skeptisk till att åka väg med renegade är att när man komer upp i lagom pendlings-fart så borde den väsnas duktigt om variatorn och diffen?
Finns det variator kit som bettar tidigare och som samtidigt höjer maxhastigheten, eller sätter man bara på större hjul?

Ska man åka mest väg så vill man ju ha en så snabb maskin som möjligt, samtidigt vill man ju självklart gegga i skogen men då finns det ju lågväxel!

Blytumme: om du ska vara helt ärlig ;D vilken maskin hade du tagit om du skulle köra mälaren runt 100% asfalt nästa helg: renegade eller raptor?




Titel: SV: hjälp med renegade frågor
Skrivet av: sunfire skrivet 21 augusti 2008 kl. 10:28:10
Har du kollat med Hjordbruksmaskiner i Skövde AB (claes@hjordbruksmaskiner.se Kåsatorpsvägen 2 541 34 Skövde 0500-482070) Han var väldigt intresserad av att byta in min Raptor när jag träffade honom på ATV-tävlingen som var i N.Vånga. Dom kanske t.o.m. har en hemma för provkörning.
Titel: SV: hjälp med renegade frågor
Skrivet av: Spiricom skrivet 21 augusti 2008 kl. 10:34:00
tack för alla svar!
Eftersom man har nästintill obegränsat med skog att åka i så är inte någon sänkning aktuell.

Det som gör mig mest skeptisk till att åka väg med renegade är att när man komer upp i lagom pendlings-fart så borde den väsnas duktigt om variatorn och diffen?
Finns det variator kit som bettar tidigare och som samtidigt höjer maxhastigheten, eller sätter man bara på större hjul?

Ska man åka mest väg så vill man ju ha en så snabb maskin som möjligt, samtidigt vill man ju självklart gegga i skogen men då finns det ju lågväxel!

Blytumme: om du ska vara helt ärlig ;D vilken maskin hade du tagit om du skulle köra mälaren runt 100% asfalt nästa helg: renegade eller raptor?


Visst väsnas den en del. Det ylar och har sig. Men har du en bra isolerad hjälm så hör du det inte. Har du en massa skog att leka i också så tycker jag att valet är enkelt. Med Renegaden så har du ju mycket bättre framkomlighet. Dessutom har du ju bättre grepp i vinter med fyrhjulsdriften.



Titel: SV: hjälp med renegade frågor
Skrivet av: Lillhajen skrivet 21 augusti 2008 kl. 10:40:27
tack för alla svar!
Eftersom man har nästintill obegränsat med skog att åka i så är inte någon sänkning aktuell.

Det som gör mig mest skeptisk till att åka väg med renegade är att när man komer upp i lagom pendlings-fart så borde den väsnas duktigt om variatorn och diffen?
Finns det variator kit som bettar tidigare och som samtidigt höjer maxhastigheten, eller sätter man bara på större hjul?

Ska man åka mest väg så vill man ju ha en så snabb maskin som möjligt, samtidigt vill man ju självklart gegga i skogen men då finns det ju lågväxel!

Blytumme: om du ska vara helt ärlig ;D vilken maskin hade du tagit om du skulle köra mälaren runt 100% asfalt nästa helg: renegade eller raptor?


Hör inte något speciellt plågsamt från diff eller variator mellan 80 och 120. Finns inget variatorkit som höjer maxhastighet, bara hur snabbt du kommer dit  ;)

Titel: SV: hjälp med renegade frågor
Skrivet av: Blytumme skrivet 21 augusti 2008 kl. 12:42:39
Blytumme: om du ska vara helt ärlig ;D vilken maskin hade du tagit om du skulle köra mälaren runt 100% asfalt nästa helg: renegade eller raptor?


Vet inte, jag har inte kört raptorn... Kanske skulle ta den för att testa!

Så tyvärr, ingen jämförelse substans där.

Personligen valde jag renegade för att både kunna leka, köra grusväg, gegga i skogen, pendla till jobbet, arbetsfordon osv... Men man får ju kompromissa så jag köpte maxxis däck för pendlingen, ITP mudlites för skogen, dragkrok för arbete osv.

Men jag tycker att det täcker in allt jag behöver, en raptor hade inte funkat som arbetsmaskin plus jag tycker lite grand att utseendet på sportquads är som japanska flugor på svamp från nån manga-bok..;)

Där är renegaden även mer "snäll" i design, lite mer arbetsmaskins-design utan att se ut som nån skogsgubberacer...

Kolla igenom vad du behöver den till, ekonomin, bilda en egen uppfattning, gå på magkänslan...

Hastigheten är ju inte viktigast... det är "smiles per miles" som räknas!

Titel: SV: hjälp med renegade frågor
Skrivet av: gurra-g skrivet 21 augusti 2008 kl. 14:07:15
Inget variatorkit om du kör med orginaldäck eller vägdäck,
dom är för feta terrängdäck.
Det blir nog bara sämre än innan då.