ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Hisun/Hsun => Ämnet startat av: Nofear87 skrivet 7 februari 2018 kl. 15:51:41

Titel: Oljebyte på växellåda, diffar osv
Skrivet av: Nofear87 skrivet 7 februari 2018 kl. 15:51:41
Hej,

Har bytt motorolja 10w40 på min Hisun 800 UTV 2014, men i manualen så står de att de e våtkoppling på de vilket de inte är.

Vart byter man då växellådsoljan i med att detta inte stämmer och vilken olja bör användas?

De e väl bara att byta olja på fram axeln och bakdiffen? 75w90? eller finns de nått mer?

Har ett rasslande ljud vid långsam körning med 4wd i och ibland så hoppar växel ur när man kör, så tror de finns behov att gå över och byta lite olja.
Titel: SV: Oljebyte på växellåda, diffar osv
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 7 februari 2018 kl. 21:21:13
Justera växellänkaget o kolla så det sitter fast ordentligt på alla ställen..
Att byta olja lär inte ta bort rasslet, det lär vara något annat fel.

Men annars är det avtappnings plugg under växellådan o påfyllning på sidan. Fyll till nivå plugg.
Olja, transmission olja typ samma som du har i bakdiffen.

I framdiff rekommenderas polaris demand drive plus o inte vanlig transmission olja! 
Titel: SV: Oljebyte på växellåda, diffar osv
Skrivet av: Nofear87 skrivet 8 februari 2018 kl. 07:28:18

Tack för svar Robban! :)

Ja, de kan jag ju testa att justera, tack för tipset :) anledningen varför jag vill byta olja e för att ingen har bytt på mer än motor sen den var ny och då känns de som att de är verkligen dax! den har bara gått 170 mil så tur e :)

De ända som har gjorts på hojen sen den var ny var byte av Olja och filter.

Finns de någon mer som jag bör justera eller se över?

Okej så 75w90 i bakdiff och växellåda och Polaris demand drive plus i framdiffen? :)

Vad kör du för olja i motorn, jag körde med 10w40 motorcykelolja, men de borde ju kanske varit bättre att kört med vanlig 10w40 bil olja i med att de inte e våtkoppling va?

Titel: SV: Oljebyte på växellåda, diffar osv
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 8 februari 2018 kl. 10:34:28
Oljan du använder i motorn lär fungera utmärkt.

Ja det är nog dags o byta i slutväxlar o växellåda om det ej är gjort på så länge helt klart.!!

Ja 75w90 i bakdiffen o polaris demand drive plus olja i fram differential.
Den är typ identisk med polaris rzr och arbetar likadant så de rekommenderar den oljan för optimal funktion.

Byt gärna ut de två skruvarna som håller fast vxl länkaget på lådan till bättre kvalitet och en bricka. Dra fast med lite medium locktite. När dessa inte sitter bra blir den svårväxlad o kan tappa växeln vilket inte är så bra.

I övrigt så se till att fetta in alla nipplar, finns även under kåpan i mitten av maskinen. Där dryckes hållarna är. Kanske kan de föra oväsen om det är smörj torrt.

Mvh

Titel: SV: Oljebyte på växellåda, diffar osv
Skrivet av: Nofear87 skrivet 8 februari 2018 kl. 10:44:32
Okej :) kan jag inte köra samma olja i framdiffen då?

Tror jag har en äldre axel på denna, då jag inte kan låsa framdiffen, har bara 4wd/2WD och 2WD/Unlock reglaget.

Så de e bara bakaxeln jag kan låsa tyvärr, så då e de väl inte samma som de nyare modellerna?

Jepp tack för tipset! :), de ska jag checka, ska även ta ner avgassystemet och dra åt lite där, då de vibrerar och väsnas en del där med. :)
Titel: SV: Oljebyte på växellåda, diffar osv
Skrivet av: Nofear87 skrivet 8 februari 2018 kl. 10:54:44
Oljan du använder i motorn lär fungera utmärkt.

Ja det är nog dags o byta i slutväxlar o växellåda om det ej är gjort på så länge helt klart.!!

Ja 75w90 i bakdiffen o vxl låda o polaris olja i fram differential.
Den är typ identisk med polaris rzr och arbetar likadant så de rekommenderar den oljan för optimal funktion.

Byt gärna ut de två skruvarna som håller fast vxl länkaget på lådan till bättre kvalitet och en bricka. Dra fast med lite medium locktite. När dessa inte sitter bra blir den svårväxlad o kan tappa växeln vilket inte är så bra.

I övrigt så se till att fetta in alla nipplar, finns även under kåpan i mitten av maskinen. Där dryckes hållarna är. Kanske kan de föra oväsen om det är smörj torrt.

Mvh

Turf mode hette den varianten förresten som hade "öppen-diff" fram som jag har :P  HS800UTV-W T1 2014
Titel: SV: Oljebyte på växellåda, diffar osv
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 8 februari 2018 kl. 11:53:29
Precis, du har turf mode, låst bak diff, samt 4wd med automatisk låsning av front diff precis likt polaris system. (möjligt att det är samma tillverkare "hilliard" men det vet man ej)

Hur detta system fungerar kan du söka efter i trådar på forumet eller på Google så slipper jag förklara. 😁

Ut o testa fyrhjulsdriften så upptäcker du säkert att den funkar som jag beskriver. 👍

Titel: SV: Oljebyte på växellåda, diffar osv
Skrivet av: Nofear87 skrivet 8 februari 2018 kl. 12:29:42
Grymt de visste jag inte :P trodde inte den diffade fram :P men då måste ju de testas lite bättre! ;)
Har bara haft den i typ 1 månad så har inte hunnit testa allt för mkt, sen så e de den första 4wd jag har :) bara haft quad innan.
Titel: SV: Oljebyte på växellåda, diffar osv
Skrivet av: Nofear87 skrivet 10 februari 2018 kl. 22:24:32
Precis, du har turf mode, låst bak diff, samt 4wd med automatisk låsning av front diff precis likt polaris system. (möjligt att det är samma tillverkare "hilliard" men det vet man ej)

Hur detta system fungerar kan du söka efter i trådar på forumet eller på Google så slipper jag förklara. 😁

Ut o testa fyrhjulsdriften så upptäcker du säkert att den funkar som jag beskriver. 👍

Prövade att byta olja idag på växellådan och front diffen men har lite frågor som du kanske kan svara på :)

I manualen så står de att de ska vara under 1 litern i både front diffen och i växellådan, men när jag har fyllt på i både front diffen med polaris oljan så ser de ut som de ska i mer än 1 liter och lika så gäller växellådan?

Hur mkt gick de i i din när du bytte?

Såg även att front diffen hade 4 nivå/tömnings bultar, 2 st ner till och 2st upp till, jag lossade de 2st nedre och tömde och sedan lossade jag ge 2st övre och fyllde, tänkte då att man fyller till de rinner ut olja från den övre som sitter mer på sidan men efter ha fyllt 1 liter så rann de aldrig ut från den nivå pluggen.

Gör jag fel eller rymmer de helt enkelt mer än 1 liter?

Varför har den totalt 4st pluggar? Har jag gjort hel fel nu?

Ursäkta alla dumma frågor men frågar man ingen så får
man ju heller inget veta och när manualen inte stämmer eller huvudtaget och ingen på nätet verkar ha nått svar heller så måste man ju fråga dem som har gjort de och kan detta ;)
Titel: SV: Oljebyte på växellåda, diffar osv
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 11 februari 2018 kl. 19:04:28
Tja..

Sent svar men har jobbat hela dagen o har bara kunnat läsa ditt inlägg.
Nu kommer svaret. 😊

Fram differentialen skall fyllas med ca 3dl. Töm undertill och fyll på genom den övre. Du kommer åt om du tar bort lådan på huven. Lite trångt o pilligt men med förlängare funkar det o komma åt pluggen. Sen en slang o tratt o i med 3dl.

Växellådan tömmer du under med 17mm hylsa och fyller från ovansidan med ca 1L. Kolla nivån på stickan.

Bakdiffen töms undertill och fylls till max påfyllnings pluggen. Gärna lite mindre än till kanten. Hur mycket exakt den rymmer vet jag inte.


Lycka till.
Mvh Robban
Titel: SV: Oljebyte på växellåda, diffar osv
Skrivet av: Nofear87 skrivet 11 februari 2018 kl. 20:56:49
Hej igen och tack för svar :)

Okej de var inte så jag gjorde, gjorde om de i fram diffen idag och fyllde 4dl enligt verkstadsboken men bör jag gå tömma 1 dl?

Växellådan tömde jag under med 17mm hylsa och fyllde ovan ifrån i nivåsticke hålet, de gick i strax under en liter innan den var max på stickan? E de fel då asså?

Verkar märkligt att de skulle bara varit i 500ml då jag hällde i nästan en liter för att få den i rätt nivå.

Bör jag tömma ut oljan igen i växellådan och fylla på i de andra hålet istället, jag fyllde som sagt på genom oljestick hålet som som man kommer åt om man skruvar ner flaket.

Med vänlig hälsning, Mattias :)
Titel: SV: Oljebyte på växellåda, diffar osv
Skrivet av: Nofear87 skrivet 12 februari 2018 kl. 07:17:55
Tja..

Sent svar men har jobbat hela dagen o har bara kunnat läsa ditt inlägg.
Nu kommer svaret. 😊

Fram differentialen skall fyllas med ca 3dl. Töm undertill och fyll på genom den övre. Du kommer åt om du tar bort lådan på huven. Lite trångt o pilligt men med förlängare funkar det o komma åt pluggen. Sen en slang o tratt o i med 3dl.

Växellådan tömmer du under med 17mm hylsa och fyller från sidan (14mm hylsa)  till du kommer upp i nivå med pluggen. Det blir drygt 5dl där i.

Bakdiffen töms undertill och fylls till max påfyllnings pluggen. Gärna lite mindre än till kanten. Hur mycket exakt den rymmer vet jag inte.


Lycka till.
Mvh Robban

Hej igen och tack för svar :)

Okej de var inte så jag gjorde, gjorde om de i fram diffen idag och fyllde 4dl enligt verkstadsboken men bör jag gå tömma 1 dl?

Växellådan tömde jag under med 17mm hylsa och fyllde ovan ifrån i nivåsticke hålet, de gick i strax under en liter innan den var max på stickan? E de fel då asså?

Verkar märkligt att de skulle bara varit i 500ml då jag hällde i nästan en liter för att få den i rätt nivå.

Bör jag tömma ut oljan igen i växellådan och fylla på i de andra hålet istället, jag fyllde som sagt på genom oljestick hålet som som man kommer åt om man skruvar ner flaket.

Se de bifogade bilderna :)

Med vänlig hälsning, Mattias :)
Titel: SV: Oljebyte på växellåda, diffar osv
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 12 februari 2018 kl. 10:54:03
Du har helt rätt i hur man byter i vxl lådan. O det går i ca 1L där. Jag har ändrat i tidigare inlägg om detta nu.

Däremot är det lite olika bud på olja. Jag har nu på morgonen varit i kontakt med Robban på Sulas Mc i Uppsala. Han är på verkstaden där.

Han rekommenderade vanlig motor olja i vxl lådan då kineserna hade sagt så.
Manualen säger transmissionsolja typ 80/90.

Där kan jag inte direkt veta vad som funkar bäst. Troligtvis vill de ha vanlig motorolja för att det ska gå lätt att växla. Jag vet inte riktigt.

Jag hade i Polaris AGL plus i min o det funkar fint.
Det kan inte vara fel tycker jag.

Jag är absolut inget proffs på dessa maskiner, jag har haft min väldigt kort tid. Manualen stämmer dåligt.

Att du hade i 4dl i fram diffen kan ej vara något problem, jag fick ur lite över 3dl o fyllde med lika mycket.



 
Titel: SV: Oljebyte på växellåda, diffar osv
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 12 februari 2018 kl. 11:25:13
Efter ett långt samtal med kgk tekniska frågor blev jag inte klokare alls. Snarare tvärtom.

De säger iallafall motor olja i vxl lådan så det borde vara ok att köra med iallafall.

Främre diffen läser han samma som står i manualen. Där rekommenderas 1dl 80w90 vilket han med rekommenderar.
Min hade över 3dl i sig o absolut inte transmissions olja.
Denna var röd, blaskig o luktade inte typisk trans olja.

 :hmmm: :hmmm:
Titel: SV: Oljebyte på växellåda, diffar osv
Skrivet av: Nofear87 skrivet 12 februari 2018 kl. 11:53:11
Efter ett långt samtal med kgk tekniska frågor blev jag inte klokare alls. Snarare tvärtom.

De säger iallafall motor olja i vxl lådan så det borde vara ok att köra med iallafall.

Främre diffen läser han samma som står i manualen. Där rekommenderas 1dl 80w90 vilket han med rekommenderar.
Min hade över 3dl i sig o absolut inte transmissions olja.
Denna var röd, blaskig o luktade inte typisk trans olja.

 :hmmm: :hmmm:

Tjenare igen :)

Tack för svar :)

Ja, får inte heller de att stämma min var också röd och runt 0,3-0,4 dl skulle jag gissa på om inte till och med mer. men jag fyllde på med 4 dl polaris olja och de verkar som den går bra ingen missljud eller liknande längre som jag hade tidigare.

Hade 2-3cm med metallspån på tappningspluggen så den oljan som var i orginal var nog iaf inte bra.

Ang växellådan så körde ja 75w90 och växlarna går i jätte fint nu och inga missljud där heller, oljan som var i var tjock och inte alls lika fin som 75w90.

Vet inte om man vågar köra i motorolja i lådan asså borde ju vara bättre med en transmissions-olja tycker man ju.

Jag upplever iaf att de oljorna som jag bytte ut nu hjälpte på mina tidigare missljud och att växlar och allt går i bättre, så de kan ju inte vara helt vi har använt iaf :) (justerade visseligen in växelreglage/länkage också som glappade duktigt)

Bakdiffen har jag inte hunnit byta på än då jag inte hade en 12-13 insexnyckel och inte mer 75w90 olja, men kanske man kan köra polaris oljan i den med?, annars får de bli att inhandla mer :P

Men de är tråkigt att ingen helt kan svara på vad de egentligen ska för olja och mängden som går i i viseversa.

Har själv ringt till 5-6 återförsäljare idag och frågat och vissa säger att de ska vara 500ml i växellådan 80w90 och vissa säger att de ska mer men vet inte exakt hur mkt.

Så de får mig då att tänka om man nu skulle lämnat in hojen för service på en verkstad, skulle de då chansar på mängden och oljetyp? :P

Ibland 0,5L och ibland 1L i lådan och ibland 0,3 (atv-huset rekommendation) och ibland 0,4 i diffen eller till och med 0,1 som de hade sagt till dig :P.

Nej, att du inte är expert på dessa hojar har jag förståelse för, de verkar ju som ingen är de heller  :P  Men tillsammans så kan man ju kanske komma fram till något som fungerar för våra hojar, de e väl de som forum e till för ;).
Titel: SV: Oljebyte på växellåda, diffar osv
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 12 februari 2018 kl. 17:12:22
Precis som du säger, det är det som är grejen med forum. Att hjälpa varandra och hitta bra lösningar. 😊👍

Honda kan jag men detta är nytt för mig. Pinsamt att åf inte har någon koll o än mer pinsamt att kgk inte vet. 😁

Och så måste man lämna till auktoriserad verkstad för att garantin skall gälla.. Känns ju tryggt 😝

Jag kommer iallafall att göra så som jag anser vara bäst för maskinen. Jag är mycket rädd om grejerna o vill de ska fungera bra..
Titel: SV: Oljebyte på växellåda, diffar osv
Skrivet av: Nofear87 skrivet 13 februari 2018 kl. 14:20:44
Precis som du säger, det är det som är grejen med forum. Att hjälpa varandra och hitta bra lösningar. 😊👍

Honda kan jag men detta är nytt för mig. Pinsamt att åf inte har någon koll o än mer pinsamt att kgk inte vet. 😁

Och så måste man lämna till auktoriserad verkstad för att garantin skall gälla.. Känns ju tryggt 😝

Jag kommer iallafall att göra så som jag anser vara bäst för maskinen. Jag är mycket rädd om grejerna o vill de ska fungera bra..

Håller med dig de e verkligen för jävligt och pinsamt och känns inte alls bra att dem inte har bättre koll än så!. De är ju detta som är så tråkigt med kina fabrikaten. :(

Så länge man ser att allt fungerar med den oljemängden och viskositeten så är de väl bara att köra på de som står i instruktionsboken 0,4dl i framdiff och allt annat som växellåda osv får man väl fylla upp till max nivå på stickan vilket är ca 1 liter så går de nog bra :).

Nej, de kan jag hålla med dig, nästan så man får lämna in den för att garatin ska gälla och sen göra om servicen själv :P

Jepp, samma här och i med att saker och ting fungerar bättre med den nya oljan så kommer jag hålla de så i framtida byten med :).

Tack för alla hjälp så länge :)

Mvh
Mattias