ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: andstr skrivet 13 augusti 2006 kl. 10:42:44
-
Jag har en SMC 300 och håller på att köra in den. Men man känner ju redan nu att man vill skaffa lite extra krut i den. På specen står det "STRYPT till 20 HK". Vad innebär detta? Är det avgassystemet bara?
-
Strypt i avgassytemet och huvudmunstycke i förgasaren.... :D :D
-
Bör man göra något med luftburken också på 300:an?
-
Strypt i avgassytemet och huvudmunstycke i förgasaren.... :D :D
Kan man fixa det på något enkelt sätt?
Såg att man kan köpa annat avgassystem för 4000:- fast jag tycker det är dyrt, finns det nåt annat sätt?
Kan man fixa förgasaren också på något billigt, enkelt sätt?
-
Fixa enkelt? Nä riktigt så enkelt kan man inte göra det. Du måste ju byta avgassytem, eller kanske bara ljudddämparen. Den går ju på ca 2000:-
Sen måste du köpa munstycken som passar, kostar 35:- styck.
Dom är lite svårare att få dit, eftersom det är lite meckande med att få bort förgasaren. Jävligt tajt var det oxå.
Det är väl det billigaste sättet, om du nu inte själv borrar ur innehållet i original ljuddämparen, men det tycker ja bara är dumt. Den kan ju behövas sen senare...
-
Går inte att borra ur innehållet, enda sättet är att skära upp ljuddämparen med vinkelslip eller liknande och sen svetsa ihop den igen, sitter kat.och massor av andra delar i den :!:
-
Sen måste du köpa munstycken som passar, kostar 35:- styck.
Dom är lite svårare att få dit, eftersom det är lite meckande med att få bort förgasaren. Jävligt tajt var det oxå.
Man behöver inte lossa förgasaren, bara lossa flottörhuset. Det sitter med 3 eller 4 stjärnskruvar beroende av modell. Sedan lossar man munstycket med en fast nyckel.
-
Sitter det en kat inne i dämparen? Verkar ju jäkligt korkat! Rensa skiten, så går den säkert betydligt trevligare! ;)
-
Strypt i avgassytemet och huvudmunstycke i förgasaren.... :D :D
Oki, men finns det någon orginalspec då? Va ska den vara på så att säga?
Jag antar att den är strypt till en viss gräns pgr av svensk lag eller nått?
-
Den är ju reggad med 20 hk, så då får de ta fram bänken som inte finns, om de tror att du trimmat den. Ganska obefintlig risk... ;)
-
Den är ju reggad med 20 hk, så då får de ta fram bänken som inte finns, om de tror att du trimmat den. Ganska obefintlig risk... ;)
Han menade nog inte så utan vill veta vad som är orginal. Så att han kan "återställa" fordonet till orginalskick, dvs utan svensk lags begränsningar på 20 HK.
-
ett system hela vägen (trimsystem) får jag tag på för ca 2700kr lite billigare än att köpa det som finn för 4000 :)
-
ett system hela vägen (trimsystem) får jag tag på för ca 2700kr lite billigare än att köpa det som finn för 4000 :)
Berätta gärna var man får tag på ett sådant :!: :D
-
ett system hela vägen (trimsystem) får jag tag på för ca 2700kr lite billigare än att köpa det som finn för 4000 :)
Berätta gärna var man får tag på ett sådant :!: :D
Det går att köra med samma system som till 250n på 300an...har själv ett qmax på min SMC 300. Passformen är hyffsat bra, fick värma och böja en av dom främre rören lite så blev det bra sen 8)
Billigast är väl denada som säljer det för 2795:-
Kan ta bild på det om det är någon som vill se hur det ser ut :D
-
ett system hela vägen (trimsystem) får jag tag på för ca 2700kr lite billigare än att köpa det som finn för 4000 :)
Berätta gärna var man får tag på ett sådant :!: :D
(Jo det är denada som är billigast o det värkar vare en bra butik)
Det går att köra med samma system som till 250n på 300an...har själv ett qmax på min SMC 300. Passformen är hyffsat bra, fick värma och böja en av dom främre rören lite så blev det bra sen 8)
Billigast är väl denada som säljer det för 2795:-
Kan ta bild på det om det är någon som vill se hur det ser ut :D
-
Funderar på att ge min några extra kusar, men hur har ni gjort med luftburken på 300:an ni som har bytt förgasarmunstycke? Och vilket avgassystem passar bäst till 300:an förutom orginalet då.
-
Det går att köra med samma system som till 250n på 300an...har själv ett qmax på min SMC 300. Passformen är hyffsat bra, fick värma och böja en av dom främre rören lite så blev det bra sen
Billigast är väl denada som säljer det för 2795:-
Kan ta bild på det om det är någon som vill se hur det ser ut
När du bytte system på din 300a kände du nån skillnad på effekten sen!?
-
Funderar på att ge min några extra kusar, men hur har ni gjort med luftburken på 300:an ni som har bytt förgasarmunstycke? Och vilket avgassystem passar bäst till 300:an förutom orginalet då.
Jag borrade ett tiotal 10mm hål i luftburken, provade med locket av med,
förde mest väsen, ok att man vann på låga varv men förlorade på höga.
-
När du bytte system på din 300a kände du nån skillnad på effekten sen!?
Näe jag märkte väl inte direkt nån skillnad...ska ta och byta munstycke också så den får mer soppa, då borde det blir lite mer drag i den 8)
-
Näe jag märkte väl inte direkt nån skillnad...ska ta och byta munstycke också så den får mer soppa, då borde det blir lite mer drag i den 8)
Okej. Men då kan det ju inte vara nån strypning i avgassystemet på 300an!?
Vars fasen sitter strypningarna på den då :?: :wink:
-
Jag har bytt munstycke i min och borrat några hål i luftburken.
Märker att den har blivit lite starkare, går kanske 2-3km/h fortare...
Men ja ska beställa en effektdämpare i slutet av månaden så får vi se.
Tror man måste byta både munstycke och avgassytem för att det ska märkas nåt...
-
Okej!
Vad sitter det för munstycke i 300an original?
Vad ska man lämpligast byta till?
-
Sitter 108 original. Jag kör med 125, finns nån på forumet som har 140. Det skulle jag oxå vilja ha.... :D
-
Tror att Solo körde med 170 munstycke i sin 250!
-
Men fy fan med så stora munstycken måst dom väl börj på dra bränsle ganska mycke mera? :) :wink:
-
Jag tror jag har nått gränsen med 140 munstycke, skall ta av stiften vid tillfälle och kontrollera, tror de är sotiga, så över 140 är nog tveksamt enl. mig... märkt att den blir lite svårstartad med jämfört med innan...
-
Ett hett tips är att köpa ett öppet luftfilter. Kolla här: http://www.denadaoffroad.se/sortiment/60/FYRHJULING-AVGASSYSTEM-BESTYCKNING/173
Ska iväg och köpa filter, trimsystem, munstycke samt lite annat gott & blandat till min SMC300+ imorgon.
Jag hör av mej ang resultat... :twisted:
-
Jag har bytt munstycke till 140, fixat effektsystem, tagit bort locket till luftburken, drevat om till 38T o ändå gör den knappt över 100km/h.
Verkar som om han inte orkar varva ur på högsta växeln. Fast det gjorde en jäkla skillnad i vrid efter att ja bytt allt.
Men ja vill fortfarande att den ska gå fortare, det vill man väl alltid :D
Vill kunna hänga med i trafiken på 90-vägar utan att ha full gas hela tiden...
Kanske får byta maskin helt enkelt.... :?
-
Jag körde med 140 munstycke till min Smc 250, det var gränsen innan den luktade som en rullande bensinmack, Det gjorde inte så mycket på topphastigheten med vridet blev bra mycket bättre som säger, testade också ett öppet luftfilter men det gick inte fortare eller.
Min gjorde 105 km/h på fullgas på 5án !
Så du får väl helt enkelt byta upp dig om du vill köra fortare låter det som tyvärr !
-
Även om man drevar om den så går den inte fortare enligt mätaren pga att givaren är kopplad till framdrevet och det snurrar inge fortare om man byter bakdrev. Så i verkligheten så går den fortare!
Många har skrivit det tidigare!
Enda sättet att få en mätare som visar rätt är att skaffa en med givare på bakaxeln!
T.ex. http://www.lqt-racing.se/?section=2
-
Nackdel att inte ha rätt hastighetsmätare. Ett tu tre står polisen där med lasermätare och man tror att man håller sina 70...
-
Även om man drevar om den så går den inte fortare enligt mätaren pga att givaren är kopplad till framdrevet och det snurrar inge fortare om man byter bakdrev. Så i verkligheten så går den fortare!
Många har skrivit det tidigare!
Enda sättet att få en mätare som visar rätt är att skaffa en med givare på bakaxeln!
T.ex. http://www.lqt-racing.se/?section=2
Jag vet att den visar fel när man drevat den. Men jag har kollat med en bil efter, den går inte fortare efter att strypningarna är borta.
Innan drevning var max hastighet enligt mätaren ca 97 km/h på plan väg, nu visar den 92-93 km/h.
Men det märktes att man kunde dra längre på växlarna...
-
Jag vet att den visar fel när man drevat den. Men jag har kollat med en bil efter, den går inte fortare efter att strypningarna är borta.
Innan drevning var max hastighet enligt mätaren ca 97 km/h på plan väg, nu visar den 92-93 km/h.
Men det märktes att man kunde dra längre på växlarna...
Min visar 105 på mätaren med orginaldrev wileycosystem 120 munstycke och green cotton filter! Ska prova med 130 och 140 imorrn om jag får tid!
Senare ska jag nog dreva om till 36 drev bak!
-
Min visar 105 på mätaren med orginaldrev wileycosystem 120 munstycke och green cotton filter! Ska prova med 130 och 140 imorrn om jag får tid!
Senare ska jag nog dreva om till 36 drev bak!
Va faan....? Varför går inte min så fort då för??? :evil:
Har du på dom där enorma ballongdäcken som låter nästan mer än motorn när man åker i högre farter?
-
Jag har gått upp till 155 munstycke då tändstiften fortfarande såg fina ut med 140 munstycke. Och den går fint med 155 munstycke också. :D
-
Jag har gått upp till 155 munstycke då tändstiften fortfarande såg fina ut med 140 munstycke. Och den går fint med 155 munstycke också. :D
Får den verkligen tillräckligt med luft då? Har själv 140 munstycke på min 300a... och en polare som låg bakom tyckte att min luktade bensin ibland när jag drog på.
Sen har jag märkt att avgassystemet blir helt svart innuti... det va det inte när jag körde med orginalmunstycke ett bra tag.
Så på nåt sätt måste jag nog få in mer luft, men hur? Har ju tagit bort locket till luftburken helt.
-
Byt luftftfilter...
-
Byt luftftfilter...
Jo... men finns det några insatsfilter? Vill helst inte ha ett öppet filter direkt på förgasaren eftersom den kommer suga in massa varmluft då.
-
Byt luftftfilter...
Jo... men finns det några insatsfilter? Vill helst inte ha ett öppet filter direkt på förgasaren eftersom den kommer suga in massa varmluft då.
Det är lätt att tillverka en adapter till orginalburken och få in ett k&n, pipercross eller dylikt. bara att ta ur plåten i burken och rita av på en plåt och sätta dit ett rör som passar filtret!
-
Du kan dra dit kallluft med. Märkte stor skillnad efter lite cold air intake-mods.
-
som sagt borra hål nja det tror jag inte på .
stoppa dit ett öppet filter i stället.
och kombinera detta med efekt system
och något annat munstycke. :lol:
eller så skruvar man bort toppen och lemnar den till mig :roll:
hahah
MVH henke