ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => PS Moto => Ämnet startat av: arvikathomas skrivet 17 december 2010 kl. 16:06:26

Titel: 4-takt?
Skrivet av: arvikathomas skrivet 17 december 2010 kl. 16:06:26
Köpte en ps moto race 90cc till barnen häromdagen, blev fundersam om vilket bränsle den ska ha? Tycker den låter och går som en 4-takt, men när jag var och köpte den pratade säljaren om 2-takt. När jag ringde honom nu så visste han inte vad de kört på, trots att de haft den i 2 år...Finns de i både 4 och 2-takt?
Titel: SV: 4-takt?
Skrivet av: barossa killen skrivet 18 december 2010 kl. 15:31:32
det borde ju gå att kolla på stiftet (vitt 4 takt, brunt 2 takt)
Titel: SV: 4-takt?
Skrivet av: Beaver3 skrivet 6 januari 2011 kl. 21:54:29
det borde ju gå att kolla på stiftet (vitt 4 takt, brunt 2 takt)

En tvåtakt brukar inte ha ventiler och kamaxel,
Har för mig att nån fartygsmotor och motor i lok har ublåsventil på tvåtaktsdieseln.

Men en mc eller mopedmotor är jag nästan 100 på att den bara har ett vanligt topplock utan ventiler om det är tvåtakt, vitsen är ju liksom att kolven fungerar som in och utloppsventil vilket ger motorn två arbetstakter och färre rörliga delar.
Titel: SV: 4-takt?
Skrivet av: Hydro skrivet 6 januari 2011 kl. 22:04:12
Kamaxlar, ventiler och andra trix ser man inte utvändigt... svenssons engagerar sig ej heller i hur topplocket ser ut.

Det enklaste borde ju vara LJUDET, men en Lambo kan lura svenssons... så kolla avgasröret!

Jämngrovt rör mellan cylinder och dämpare och oftast grovt hål i dämparen  -  4-takt.
Smalt rör som växer till ibland mångdubbla diametern mellan cylinder och dämpare och oftast litet hål ut ur dämparen   -  2-takt.

Typiskt tvåtakts-avgasrör:
(http://static.garage24.se/g24_images/products/300_cro/46-62-1000.jpg)
Titel: SV: 4-takt?
Skrivet av: minigranis skrivet 6 januari 2011 kl. 23:07:43
Är jag helt ute och cyklar, men bör det inte räcka att leta efter en oljesticka på blocket.. alla 2-takt maskiner får väl smörjning via oljan i soppan och 4-taktare kräver motorolja.
Titel: SV: 4-takt?
Skrivet av: Hydro skrivet 6 januari 2011 kl. 23:11:10
Bra tänkt!  ()p

Man måste kolla NOGA då vissa motorer har torrsump och oljesticka i en tank... alltså inte i motorn.
Titel: SV: 4-takt?
Skrivet av: FaC skrivet 6 januari 2011 kl. 23:11:22
Misstänker att de flesta motorer kräver motorolja  ;)
Titel: SV: 4-takt?
Skrivet av: Hydro skrivet 6 januari 2011 kl. 23:14:42
Skall vi gå in på hårklyverier så kan jag nämna att elmotorer tex inte är så stora förbrukare av just motorolja.  :whip:
Titel: SV: 4-takt?
Skrivet av: minigranis skrivet 6 januari 2011 kl. 23:21:31
Bra tänkt!  ()p

Man måste kolla NOGA då vissa motorer har torrsump och oljesticka i en tank... alltså inte i motorn.

Sant så sant.
Titel: SV: 4-takt?
Skrivet av: Dhenniz skrivet 6 januari 2011 kl. 23:44:16
Skall vi gå in på hårklyverier så kan jag nämna att elmotorer tex inte är så stora förbrukare av just motorolja.  :whip:

Finns inte så väldigt många tvåtakt eller fyrtakt elmotorer heller  =P
Titel: SV: 4-takt?
Skrivet av: jenson skrivet 6 januari 2011 kl. 23:53:41
Ta en bild och visa upp här påforumet så är nog problemet ur världen. ()p
Om detta inte är möjligt så kör på tvåtakts-soppa så länge.
//jens
Titel: SV: 4-takt?
Skrivet av: vespa skrivet 7 januari 2011 kl. 09:04:46
Om han kört i två år utan att märkt av att han baltat med tvåtaktsolja i bensinen så lär han ha en skada i huvudet och har han inte haft olja i bensinen så skulle den skurit, talar starkt för att det är en fyrtakt.
Titel: SV: 4-takt?
Skrivet av: vespa skrivet 7 januari 2011 kl. 09:07:17
det borde ju gå att kolla på stiftet (vitt 4 takt, brunt 2 takt)

Hur menar du nu? Brunt tändstift till tvåtakt????? det finns inga speciella tvåtaktständstift. Och om du menar isolatorn så ska den alltid vara nougatbrun och absolut inte vit för då kör du för snålt.
Titel: SV: 4-takt?
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 7 januari 2011 kl. 10:11:30
Det som alla här verkar missa är att det finns enklare fyrtaktsmotorer som faktiskt kräver oljeinblandning i bränslet eftersom de inte har något smörjsystem.
Om det finns i små lekfordon vet jag inte, men bland annat röjsågar och andra småmaskiner använder det. Min Stihl röjsåg är en fyrtaktare, men går på tvåtaktsbränsle.

Annars är det som tidigare nämnts lättast att titta på topplocket. Tvåtaktaren har en låg topp som bara har kylflänsar eller en vattenmantling. Fyrtaktaren har en större topp med utrymme för ventiler och oftast även kamaxel/kamaxlar.
Det finns förstås undantag i form av sidventilare, där liknar toppen en tvåtaktstopp.
Titel: SV: 4-takt?
Skrivet av: vespa skrivet 7 januari 2011 kl. 10:36:16
Anledningen till att Stihl gjort så är ju för att få ner storlek och vikt i närheten av tvåtaktsmotor och det finns abslolut ingen anledning att göra så på en liten atv och kineserna har inte kopierat Stihls system än, Roligt att du har smak vad gäller märkesval av röjsåg, kör själv Stihl.
Titel: SV: 4-takt?
Skrivet av: Jagvillintevaramedlängre skrivet 7 januari 2011 kl. 15:52:34
Anledningen till att Stihl gjort så är ju för att få ner storlek och vikt i närheten av tvåtaktsmotor och det finns abslolut ingen anledning att göra så på en liten atv
Jag visste inte vad en PS Moto var. På en ATV kan jag hålla med om att viktbesparing inte är honnörsord, men på till exempel en quad borde man väl vilja spara vikt?
Titel: SV: 4-takt?
Skrivet av: Hydro skrivet 7 januari 2011 kl. 16:23:10
Grundfrågan gäller ju faktiskt inte på vilket sätt motorn arbetar utan vilket bränsle den skall ha.
Så ÄVEN om den nu skulle vara utrustad med en liten fyrtaktare som kräver oljeblandad soppa så är det alltså oljeblandat som är svaret. ()p

Jag har Stihl 4-MIX i lövblåsen så känner till konceptet men har aldrig hört talas om att nån fyrhjuling skulle ha en motor av denna princip, men har absolut inte nån vidare bra koll på marknaden och framför allt inte på de billigare varianterna.
Titel: SV: 4-takt?
Skrivet av: barossa killen skrivet 8 januari 2011 kl. 06:46:56
Citera
det borde ju gå att kolla på stiftet (vitt 4 takt, brunt 2 takt)

Hur menar du nu? Brunt tändstift till tvåtakt?? det finns inga speciella tvåtaktständstift. Och om du menar isolatorn så ska den alltid vara nougatbrun och absolut inte vit för då kör du för snålt.


om man har olja i bensinen så blir spetsen på tänd stiftet brunt på en 2 taktare (om allt funkar som det ska)
om man kör med vanlig bensin så ska toppen på stiftet vara vitt (om allt funkar som det ska)
(När jag säger toppen så menar jag där det tänder)
Titel: SV: 4-takt?
Skrivet av: vespa skrivet 8 januari 2011 kl. 09:48:22
Citera
det borde ju gå att kolla på stiftet (vitt 4 takt, brunt 2 takt)

Hur menar du nu? Brunt tändstift till tvåtakt?? det finns inga speciella tvåtaktständstift. Och om du menar isolatorn så ska den alltid vara nougatbrun och absolut inte vit för då kör du för snålt.


om man har olja i bensinen så blir spetsen på tänd stiftet brunt på en 2 taktare (om allt funkar som det ska)
om man kör med vanlig bensin så ska toppen på stiftet vara vitt (om allt funkar som det ska)
(När jag säger toppen så menar jag där det tänder)

Det här är mycket viktigt! Där du säger att det ska vara vitt är isolatorn och den ska aldrig vara vit mer än när du tar ur det ur kartongen, är isolatorn vit så kör man för snålt inställt, då går motorn varm med tråkigheter att vänta.

"Om man har en riktigt justerad förgasare blir tändstiftet brunt (som Marabou mjölkchoklad ungefär). Går motorn fett (får för mycket bensin i förhållande till luft) blir stiftet svart och i värsta fall kletigt av sot och svårstartad. Omvänt, går den för tunt blir stiftet ljusare, beigt eller vitt. Stiftet ändrar färg relativt fort och kan användas som indikator på förgasarinställningen. Kör motorn en stund med det gaspådrag du tror matchar det munstycke du är intresserad av (t ex full gas för huvudmunstycket). Döda motorn med dödarknappen, stanna snabbt och skruva av stiftet. Bedöm färgen enligt ovan."
Titel: SV: 4-takt?
Skrivet av: barossa killen skrivet 9 januari 2011 kl. 07:03:14
pratar du om 2 takt nu :hmmm: för på en tvåtaktare så ska det vara brunt. Men på en fyrtaktare så ska det vara vitt :)
Titel: SV: 4-takt?
Skrivet av: vespa skrivet 9 januari 2011 kl. 07:23:05
Du gör som du vill men läs gärna igenom länkarna jag skickar med, dom gäller för fyrtakt.

http://www.classicmotor.se/fragaexperten/jimlundberg/article596177.ece

http://www.basmotor.se/teknik/allmant/install_amal.html
Titel: SV: 4-takt?
Skrivet av: Snill3 skrivet 9 januari 2011 kl. 09:35:09
ett stift ska aldig vara vitt!!! det är samma luft/bränsle blandning på två och fyrtakts motorer. det är blandningen som gör färgen. är stiftet vitt går den för snålt oavsett!!!
Titel: SV: 4-takt?
Skrivet av: barossa killen skrivet 10 januari 2011 kl. 16:40:12
okej jag ger mig ni har rätt :)  :-X