ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Honda => Ämnet startat av: Karibo skrivet 1 mars 2013 kl. 19:36:31

Titel: TRX 680 Mud ed. orginal och slö, finns det vettigt trim?
Skrivet av: Karibo skrivet 1 mars 2013 kl. 19:36:31
Jag är trött på traktoregenskaperna, finns det något kvalitetstrim att införskaffa.
Det jag hitintills sett verkar vara tvivelaktiga grejor från tvivelaktiga firmor.
Hjälp!
Titel: SV: TRX 680 Mud ed. orginal och slö, finns det vettigt trim?
Skrivet av: Suzuki_Master skrivet 1 mars 2013 kl. 19:48:53
Hej! Och välkommen till forumet!

Kolla på ex Ebay.com  eller gooffroad.se :)
Titel: SV: TRX 680 Mud ed. orginal och slö, finns det vettigt trim?
Skrivet av: Karibo skrivet 2 mars 2013 kl. 10:07:46
Tack!

Är väl lite oduglig att söka på nätet, men hittade inget till Honda på gooffroad.se, på E-bay såg jag några kamaxlar.
Är det verkligen skillnad på 680 motorerna? De flesta grejorna verkar passa fram till 2010 års modell. Min är en 2012 ????

Är det någon här som trimmat en 680?
 
Titel: SV: TRX 680 Mud ed. orginal och slö, finns det vettigt trim?
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 2 mars 2013 kl. 11:24:25
Är väl inte särskilt vanligt att man trimmar fyrhjulingar mer än att man byter avgassystem, luftfilter, någon typ av effektbox och ev dreva om den så den blir starkare.. Men det sistnämnda är ju gjort på din om det är en riktig Mud edition.. Vad är det som du upplever är slött på din maskin? Är det dålig topp effekt eller att den inte orkar på låga varv? Går den för sakta i toppfart?

Mvh Robban
Titel: SV: TRX 680 Mud ed. orginal och slö, finns det vettigt trim?
Skrivet av: Karibo skrivet 2 mars 2013 kl. 11:47:17
Jo, den är nertagen 15% i lådan.
Bristen på pulver är mest påtaglig med bandsatsen i snö.
Sjunker den djupare än ca 25cm i snön så orkar den inte på trean. Det går tungt trots de små drivhjulen i Tatoubanden.
Den tar sig dock fram makalöst.
Det är lite som att köra skotare, mäktigt till en början men det sedan händer ju inget kul.
Vad ger den å andra sidan, är det runt 30hk??
Man ska nog inte begära samma wow-känsla som en Honda CR500 2T i sand.
Mer orr i maskinen hade varit bra iaf.
Önskar förslag på vettigt: cylinderkit, kam, elbox med lambda, avgassystem som håller moppen tyst. (Ogillar när det låter som domedagsbasunen i skogen.)
Kanske man ska ringa den här Marklund utanför Piteå?
Är det någon här som har satt överladdning på en 680?
Titel: SV: TRX 680 Mud ed. orginal och slö, finns det vettigt trim?
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 2 mars 2013 kl. 19:46:08
hur stora drivhjul har du i bandsatsen?
har du kollat top speed och bekväm hastighet efter spår med den? gärna då gps hastighet..

jag har ju en honda 500:a med band och 16 kuggars drivhjul och i ca 130cm pudersnö så orkar den på 3:an men det blir att man kör på andra växeln..
men på hårdspår ligger man lätt på femman med skoterkälkar baki, 680:in borde ju gå lite bättre.

körde bandsats på grizzly 700:an jag hade förut och en sån ligger ju aldrig på högsta växeln då de e variatordrift, men skulle tro att den skulle korka ihop om man låste på högsta växeln o drog ut i djupsnön..

är den tungsvängd med band 680:in?

va lite sugen på en sån först men de blev en 500:a och jag ör sjukt nöjd :)
Titel: SV: TRX 680 Mud ed. orginal och slö, finns det vettigt trim?
Skrivet av: Karibo skrivet 2 mars 2013 kl. 21:57:06
Skillnad på min är ju 3 stegs automat (då trean är högsta växeln) o converter jämte din
Om det är 130cm snö eller inte har mindre betygelse än om det är hårt eller löst. Börjar han o sjunka går det tungt som fan och han går ner på tvåan.
Har inte kollat kuggantalet men den går hälften så fort med band jämfört med hjul. Dvs. mätaren visar 70, men det går 35. På hårt underlag går det väldigt lätt.
Mer power behövs, vill inte dreva ner mer då den redan går i snigeltempo med band.
Titel: SV: TRX 680 Mud ed. orginal och slö, finns det vettigt trim?
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 4 mars 2013 kl. 09:10:44
Grizzlyn jag hade band på toppade ca 70 med band 95 på mätarn men jag hade 18 kuggar på grizzlyn och körde med yammas nedväxlingskitt..

men hondan känner man ju att den är svagare men det funkar ändå över förväntan så jag är helnöjd.

men det hade vart kul o jämföra med 500:an mot 680:in

500:an gör ca 85 på mätarn då går den på varvstoppet och då går de ca 55 ungefär

men kolla hur mkt kuggar du har på din
Med vänlig hälsning, markus
Titel: SV: TRX 680 Mud ed. orginal och slö, finns det vettigt trim?
Skrivet av: Karibo skrivet 4 mars 2013 kl. 12:19:21
Glömde att svara på om det går tungt att styra, jo det gör det....  funderar om man kan få plats med servo.

Ska kolla drivhjulen när jag kommer hem.

Efterlyser fortfarande trim- eller turbosats.
Titel: SV: TRX 680 Mud ed. orginal och slö, finns det vettigt trim?
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 4 mars 2013 kl. 21:35:01
googlade lite och hittade detta, men frågan är ju om det alls blir så stor skillnad?
http://www.partsforatvs.com/default.asp?p=2682 (http://www.partsforatvs.com/default.asp?p=2682)

är faktiskt sugen o pilla på min lilla 500:a också men man skulle vilja veta om det gör nåt..

turbo e ju alltid bra men jag misstänker det kan bli mkt strul om man har otur.

men byte av kamaxel och kanske avgasystem och sen mappad på riktigt kanske kan göra en hel del, borde finnas nåt på google ska kika vidare

Med vänlig hälsning, markus
Titel: SV: TRX 680 Mud ed. orginal och slö, finns det vettigt trim?
Skrivet av: Karibo skrivet 6 mars 2013 kl. 05:50:51
Kollat drevet, det är 16 tänder på det.
Igår blev det arbetsbelysning monterat, framåt, bak har jag sedan tidigare.

Den satsen skulle kunna vara något, undra hur tyst ljuddämparen är? Det lär väl vara en fullflödes och då lär det ju låta som åskan går när man gasar.
Detta med höjd komp kanske gör att man kommer upp i 40hk i bästa fall med en förmodad hög ljudvolym.
Bredbandslamndamätning/mappning i bromsbänk tillkommer förstås.
Titel: SV: TRX 680 Mud ed. orginal och slö, finns det vettigt trim?
Skrivet av: 2 loud skrivet 29 mars 2013 kl. 23:36:52
här under  länken hittar du ett "Big Bore kit"  inget extremt  men under alla förhållanden är kubik att föredra  ,, trimmar du sedan vidare så får du mera gain av den större volymen

som sagt inget monsterkit , du får en 710 cc maskin   

http://thumperracing.net/index.php?route=product/product&path=37_41_269_101&product_id=92 (http://thumperracing.net/index.php?route=product/product&path=37_41_269_101&product_id=92)