ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: ingvarjohansson skrivet 15 februari 2012 kl. 09:11:57
-
Finns det någon som vet varför batteriet laddas ur när min CF Moto 500 Black Edition står stilla någon vecka? Vad kan det vara som drar ur batteriet? Jag köpte maskinin juli 2011 så originalbatteriet sitter i. Sen är det ditmonterat utrustning till en fjärrstyrd vinsch som sitter på timmerkärran.
-
Prova att koppla ur vinschen / fjärren?
-
Prova att koppla ur vinschen / fjärren?
Vinschen ska väl inte dra nån ström orörd?
-
Helst inte. Men fjärren kan ju dra, om än pyttelite.
-
Något drar ström. Eftersom det finns eftermonterad utrustning så börjar man där. Sitter fjärrmottagaren direkt på batteriet så är det högst troligt att det är den som drar ur batteriet. Prova att sätt någon form av brytare/relä mellan.
Om den fortfarande drar ur batteriet får du antingen kolla med en strömtång eller plocka ur en säkring i taget.
/M
-
Jag provade att mäta ström med ett universalinstrument men det gav inget utslag inte ens i mA-läget. Sen besökte ja "på två hjul" och pratade med ATV Sweden om detta. Svaret blev: Köp en CTEK-batteriladdare och ha den inkopplad hela tiden.
Är det ingen mer än jag som kör CF Moto som har detta problem med batteriet?
-
Jag provade att mäta ström med ett universalinstrument men det gav inget utslag inte ens i mA-läget. Sen besökte ja "på två hjul" och pratade med ATV Sweden om detta. Svaret blev: Köp en CTEK-batteriladdare och ha den inkopplad hela tiden.
Är det ingen mer än jag som kör CF Moto som har detta problem med batteriet?
Njae. :-\ Mitt batteri går ju ner på rött på ctekgivaren emellanåt men det laddar ju inte ur. Vinter och plogning kostar ström...
-
Min maskin kan stå ett par veckor, med eftermonterat larm, och visst kan startmotorn låta lite trött då. Men startar gör den.
Ditt universialinstrument kanske har trasig säkring? Är inte batteriet kass så är det nåt som drar ström.
-
Prova att koppla ur batteriet när maskinen inte används. Om det tappar laddningen då också är batteriet slut, köp nytt. Annars har du en förbrukare som ligger på och drar ström någonstans.
-
Tyvärr måste man underhålls ladda batterierna.Va på mekonomen o köpte nytt i somras för 500 spänn o han sa att du måste underhållsladda
detta nu.Men då sa jag det här me att koppla ur eller ta bort batteriet helt men han sa neeeej killen du måste ladda.Han sa att det är det
första problemet för tex mc åkare som ska ta sin första tur efter vintern att batteriet är slut för att dom inte underhållsladdat.
-
Å andra sidan så samlas ju inte eliten på mekonomen..
Åkgräsklipparen klarar att stå över vintern utan laddning. Ingen större skillnad där.
-
Jag hade samma problem på min x5, isynnerhet på vintern. Kyla gör ofta batterier svagare.
Jag gjorde som föreslaget och köpte mig en ctek-laddare, men när jag skulle skruva dit en kabel på bateriet så skruvade jag, av någon outgrundlig anledning, av hela polen. Den vek sig som smör.
Jag köppte mig ett nytt batteri och sen dess har maskinen alltid startat, utan att jag behövt använda min sprillans nya laddare.
Min teori: Skaffa dig ett nytt batteri, orginalet håller inte måttet.
-
Innan du köper något överhuvudtaget, så kolla upp så det inte är något som drar ström.
Det finns ju flera smarta knep i tråden redan!
-
Å andra sidan så samlas ju inte eliten på mekonomen..
HAHAHA :lol: :lol: :lol:
Åkgräsklipparen klarar att stå över vintern utan laddning. Ingen större skillnad där.
-
Det kan ju vara så att ett kinestillverkat batteri inte är så bra. Det räcker som sagt att maskinen står stilla i två veckor så är batteriet inte i stånd att starta motorn även om det var laddat med CTEK-laddaren sista gången jag startade den.
-
Nu kommer nån att skrika "leta själv latfan" men kan nån med insikt och kunskap tipsa om ett bra batteri till rimliga pengar som passar i goes/cf-maskiner? :help:
Jag har tittat på bl a Biltema men begriper inte vad det jag ska ha. Jag hoppas TS ursäktar frågeställningen i tråden.
-
Jag har ju inte köpt något batteri till 4-hjulingen än, men jag har en vanlig 2-hjulig motorcykel också som jag har varit tvingad att förnya batteriet på. Det bästa är att ta med det gamla batteriet till tex Biltema (och gärna en tumstock eller linjal) och sen se till att få ett batteri som är lika stort på längden, bredden och höjden samt att polerna sitter likadant. Och då blir det ungefär samma Ah också. Sen kan man gott välja ett batteri med modern teknik. Men det viktigaste är ju att det är lika stort så det får plats i batterilådan.
-
Ett blybatteri har relativt låg självurladdning. Ett fulladdat batteri brukar klara några månaders lagring och ändå orka starta motern efter det. Jag rekomenderar däremot att underhållsladda med en bra laddare om man inte kört på en månad. Det förlänger livslängden på batteriet oavsett pris och kvalite. Om det är slut på två veckor har du en strömtjuv eller ett dåligt batteri.
-
Ett blybatteri har relativt låg självurladdning. Ett fulladdat batteri brukar klara några månaders lagring och ändå orka starta motern efter det. Jag rekomenderar däremot att underhållsladda med en bra laddare om man inte kört på en månad. Det förlänger livslängden på batteriet oavsett pris och kvalite. Om det är slut på två veckor har du en strömtjuv eller ett dåligt batteri.
Jag har orginalbatteriet och det fungerar hur bra som hellst. Maskinen kan stå i någon månad utan problem. Det är med batterier som med kvinnor, antingen så håller dom eller så går dom (sönder). :cry:
-
Du kan inte kika på och köpa ett batteir från någon annan märkesmodell? exvis Polaris / artic?
på mina polaris så startar den till -20 efter den stått en hel dag, och även om den står still ett tag.
hade du måtten på batteriet kan jag kolla gentemot mitt batteri?
//Robin
-
Jag har orginalbatteriet och det fungerar hur bra som hellst. Maskinen kan stå i någon månad utan problem. Det är med batterier som med kvinnor, antingen så håller dom eller så går dom (sönder). :cry:
Har också originalbatteri.Har kört i snart 3 år med samma batteri. Kallstarter i minus 20 och ivrigt plogande kräver lite underhållsladdning. Men normal körning varannan helg klarar den utan problem. Så så dålig kvalite tror jag inte att originalbatteriet har.