Har nog lite med användbart register oxå. Kanske blir något hysteriskt att ha 120-140hk, motorn lär behöva varva runt 10-12000 rpm. Iofs skulle det nog vara rätt kul.
Det är inte konstigt alls då en atv har betydligt smalare spårvid än tex utv och har högre tyngdpunkt pga sitt användningsområde. Blir enbart livsfarlig i såpass höga hastigheter en 120hk motor hade gett, dessutom hade vikten ökat radikalt när växellåda, kardaner, drivaxlar och hjulställ dimensioneras upp.
Funkar att fint utan sådana uppgraderingar. 115 hk
det är ju inte för höga farter man vill ha mycket och köra med, iaf inte jag. jag vill ha det för att det kan vara busigt att trycka på över en myr eller sandtag och det verkligen händer något. sen tror jag faktiskt inte det behöver förstärkas särskilt mycket då det inte är effekten som dödar diffar och axlar, utan det är vridmomentet som blir då det tvärhugger och får fäste, inte dödar man axlarna då man bara ger stumt, utan det är då det tvär får fäste eller det börjar hoppa i drivlinan
Jo men ska du öka effekten låt säga 40hk så måste diffar etc. förstärkas. Det är självklart att ökat vrid och effekt frestar på allt i drivningen i det långa loppet. Annars kan man ju köra samma diffar på allt från 400cc till 1000cc.
Ok, fortfarande 43hk mindre än min Suzuki.. Men med dubbla överliggande kammar, högre varv och x pipe avgassystem så borde det gå att få ordentligt mer knuff i rotaxen.Rotax motorn som sitter i gamla aprilia rsv har 135-140 hk. Så om några år kanske det kommer ut riktigt brutala can-ams.
(scania är kända för att drivaxlar går av på)
Vart har du fått det ifrån?
det är egentligen bara rykten jag hört, jag har alldrig knäckt en axel på varesig volvo eller scania. men mekarna på jobbet som håller igång åkeriets alla bilar säger att drivlinorna på scania inte är lika stadiga som volvos, och då menar dom hela drivlinan, från låda till axlar
På den tiden jag gick fordonsprogrammet till maskinmekaniker så var det alltid tvärtom hette det, Scania var det starkare av de två medan Volvo hade bättre komfort. Men det är ju över 20 år sedan nu.....
Jävla kinesägare, ska alltid dra smatalsämnet åt fel håll!
Knäckta drivaxlar beror på hur chaufförerna kör, sen är det Scania som har den kraftigare drivlinan. Har inte sålt några drivaxlar på säkert 10år och var det någon som knäckte en så var det alltid skogsbilar.
Har ifrågasatt detta också, flera gånger här på forumet faktiskt.Bla här:http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=50049.msg497293#msg497293Men mest gällande Can-Am... som ju äger Rotax.Och de har småmotorer på över 250 häst... liggande i sina vattenskotrar osv, hade själv en på 255 häst... gick bra men sög soppa.Dvs typiskt amerikanskt.Men jag menar, de har ju liksom motorerna!(jo, Rotax levererar till många andra också...)För övrigt är Scania ett äldre namn på ett sydligt landskap, jag nämner inte vilket.Googla.
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️