ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Marcus_ skrivet 16 januari 2008 kl. 14:05:03

Titel: ojämn motorgång ltz
Skrivet av: Marcus_ skrivet 16 januari 2008 kl. 14:05:03
Min ltz400 går ojämt på tomgång både kall och varm sen dör den ganska lätt om man inte håller högt varv.. brukar dom vara så ? (har bara ägt den en dag ;P)
Titel: ojämn motorgång ltz
Skrivet av: klotsvenne skrivet 16 januari 2008 kl. 14:43:19
nix...ltz n funkar kanon i alla väder om allt står rätt till.... 8O
Titel: ojämn motorgång ltz
Skrivet av: Orre skrivet 16 januari 2008 kl. 15:40:51
Så ska det verkligen inte vara, kolla dem lättaste grejerna som att blåsa ur tändhatten och byta stift!

Bluddrar eller mööar den ??

Vad för årsmodell ?
Titel: ojämn motorgång ltz
Skrivet av: corba skrivet 16 januari 2008 kl. 16:23:50
Du är tvungen att specificera vad du har för något
Vilka strypningar har du kvar / tagit bort?
Vilka modefieringar har gjorts, avgas (hel/slip-on), luftintag?
Vilka modefieringar i motorn har gjorts? (kammar, big bore?)
Vilken bestyckning sitter på, huvudmunstycke, pilot, antal varn på bränsleskruven?


Sen kan vi hjälpa dig.

Spontant skulle jag även kolla om choken har fastnat och om det läcker mellan förgasare och cylinder.
Titel: ojämn motorgång ltz
Skrivet av: Marcus_ skrivet 16 januari 2008 kl. 19:38:58
ltz400 årsmodell 04 slip on - kn öppet filter - inga pluggar kvar ! den är inte extremt ojämn men den går upp o ner i varv på tomgång typ som när man har för låg tomgång men inte så den dör eller börjar hacka sig runt .. nu märkte jag idag att den funkade något bättre på tomgång när jag kört den nån timma men den dog endå ganska lätt om man blåste på fullt och sen gjorde hastigt stopp med koppling intryckt. När man sen startar den så krävs det att man varvar till rätt kraftigt precis när det tändit för att den inte ska dö . jag brände dessutom ett tändstift igår men det bytte dom där jag köpte den och där har den stått stilla i 3 månader .. kan det vara att soppan är gammal eller nått ?
Titel: ojämn motorgång ltz
Skrivet av: Marcus_ skrivet 16 januari 2008 kl. 19:42:14
ltz400 årsmodell 04 slip on - kn öppet filter - inga pluggar kvar ! den är inte extremt ojämn men den går upp o ner i varv på tomgång typ som när man har för låg tomgång men inte så den dör eller börjar hacka sig runt .. nu märkte jag idag att den funkade något bättre på tomgång när jag kört den nån timma men den dog endå ganska lätt om man blåste på fullt och sen gjorde hastigt stopp med koppling intryckt. När man sen startar den så krävs det att man varvar till rätt kraftigt precis när det tändit för att den inte ska dö . jag brände dessutom ett tändstift igår men det bytte dom där jag köpte den och där har den stått stilla i 3 månader .. kan det vara att soppan är gammal eller nått ?
Titel: ojämn motorgång ltz
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 16 januari 2008 kl. 19:44:27
Hade detta inlägg legat under Dinlitråden så hade du fått höra att du har säkert brända ventiler.  Men det kan du ju kolla att det inte är det som är felet. (bränt tändstift. så jag skulle nog kolla att du inte bränt nån ventil).
Titel: ojämn motorgång ltz
Skrivet av: Marcus_ skrivet 16 januari 2008 kl. 19:46:00
kan lägga till att olja = ny  samt kolv och alla packningar i motorn .. tändstift också som jag skrev tidigare
Titel: ojämn motorgång ltz
Skrivet av: Marcus_ skrivet 16 januari 2008 kl. 19:50:03
Citat från: "Onlyhenke"
Hade detta inlägg legat under Dinlitråden så hade du fått höra att du har säkert brända ventiler.  Men det kan du ju kolla att det inte är det som är felet. (bränt tändstift. så jag skulle nog kolla att du inte bränt nån ventil).


njaa bränt och bränt vet jag inte riktigt men det funkade inte iallafall :P kanske är samma sak haha...
Kan man lägga upp små filmsnuttar på sin användare ? för isåfall skulle jag kunna skicka en snutt på när jag precis startat den och låter den stå och puttra ... eller kanske jag kan lägga den tillfälligt på youtube och bara länka!!
Titel: ojämn motorgång ltz
Skrivet av: bagarnisse skrivet 16 januari 2008 kl. 21:26:18
kan det vara så att soppa/luftblandningen inte blir riktigt rätt?
min dinli gjorde så när blandskruven var inskruvad för långt...
corba,va tror du?
Titel: ojämn motorgång ltz
Skrivet av: Marcus_ skrivet 16 januari 2008 kl. 23:16:04
Citat från: "bagarnisse"
kan det vara så att soppa/luftblandningen inte blir riktigt rätt?
min dinli gjorde så när blandskruven var inskruvad för långt...
corba,va tror du?


blandskruven det är vell den som sitter på förgasaren ?
Titel: ojämn motorgång ltz
Skrivet av: bagarnisse skrivet 17 januari 2008 kl. 08:02:32
:wink: alldeles riktigt,sitter nog under en rund kopparplatta kanske,gör så på min fugge.
Titel: ojämn motorgång ltz
Skrivet av: corba skrivet 17 januari 2008 kl. 09:20:10
Det finns fortfarande ett par frågor som måste besvaras.
Har du locket eller snorkeln kvar på luftburken?

Vilka storlekar på Huvud och lågmunstycket har du?
Vilket fabrikat på munstyckena? Dynojet eller Mikuni
Har du Dynojets nål eller orginal`?

Så här ligger det till.
Du har sannolikt för snål inställning på lågfartsmunstycket. Om det sitter orginal så är den 22,5 och då bör bränsleskruven samtidigt vara kring 2,5 varv ut.
Bränsleskruven sitter på undersidan av förgasaren, bredvid flottörhuset och kan bara ses om man lägger sig ned. Det är alltså inte den svarta stora knoppen. Det är tomgångsskruven.

Om den tidigare ägaren inte har rört den skruven så kan det sitta en bricka framför som måste borras ur. Men var försiktig och säg till om du är osäker.

Det andra är att om du fortfarande har orginalnålen så kan denna också bidra till fel blandning, här kan man antingen shimsa, dvs sätta en mycket tunn bricka under klipset eller byta nål till en justerbar.

Vad gäller huvudmunstycket så bör du ha 150-155 Dynojet - motsv 140-145 mikuni (ungefär) förutsatt att locket och snorkeln är borttagna.

Så börja med att ställa in bränsleskruven.
Hojta till om du inte vet hur man gör......
Titel: ojämn motorgång ltz
Skrivet av: Orre skrivet 17 januari 2008 kl. 09:51:43
Är det den här hojjen ? http://atv-racing.se/bilder/blandat%200177.JPG

/Orre
Titel: ojämn motorgång ltz
Skrivet av: Marcus_ skrivet 17 januari 2008 kl. 14:05:09
Citat från: "Orre"
Är det den här hojjen ? http://atv-racing.se/bilder/blandat%200177.JPG

/Orre


 aa precis :D
Titel: ojämn motorgång ltz
Skrivet av: zupe skrivet 17 januari 2008 kl. 21:10:10
Min dog också efter en fullgas repa.
Felet var att blandskruven var utskruvad för långt.
Titel: ojämn motorgång ltz
Skrivet av: Mekken skrivet 18 januari 2008 kl. 17:42:50
Bränsleproblem helt klart..!

Antingen skruvar du ut bränsleskruven tills den går bra (Denna sitter under förgasaren.) Funkar inte detta så höj nålen ett hack. Shimsa den med en lite bricka under. Fungerar inte det heller så blås ren förgasaren. Inte det heller, bara till att montera ett större lågfartsmunstycke. Mvh
Titel: ojämn motorgång ltz
Skrivet av: Marcus_ skrivet 18 januari 2008 kl. 19:17:11
mjo förstog att det va nått med förgasaren .. tack för svaren  :wink:
Titel: ojämn motorgång ltz
Skrivet av: bagarnisse skrivet 18 januari 2008 kl. 19:53:19
LYCKA TILL å skriv hur det gick! :wink:
Titel: ojämn motorgång ltz
Skrivet av: Orre skrivet 20 januari 2008 kl. 18:21:51
Grattis till ett bra köp, det är min gamla älskling!

Då vet jag direkt vad problemet är, att den är garanterat för snålt bestyckad, eftersom den är bestyckad efter orginalröret. Så byt upp dig i munstycke storlek!

Kan ju säga att det även sitter helt nya ramlager i också!

/Orre
Titel: ojämn motorgång ltz
Skrivet av: Marcus_ skrivet 20 januari 2008 kl. 20:00:06
Citat från: "Orre"
Grattis till ett bra köp, det är min gamla älskling!

Då vet jag direkt vad problemet är, att den är garanterat för snålt bestyckad, eftersom den är bestyckad efter orginalröret. Så byt upp dig i munstycke storlek!

Kan ju säga att det även sitter helt nya ramlager i också!

/Orre


låter toppen 8)
Titel: ojämn motorgång ltz
Skrivet av: Marcus_ skrivet 20 januari 2008 kl. 20:00:37
Citat från: "Orre"
Grattis till ett bra köp, det är min gamla älskling!

Då vet jag direkt vad problemet är, att den är garanterat för snålt bestyckad, eftersom den är bestyckad efter orginalröret. Så byt upp dig i munstycke storlek!

Kan ju säga att det även sitter helt nya ramlager i också!

/Orre


låter toppen 8)