Vadå är de lagligt å köra under ledningar?
Här tycker jag att denna "någon" från naturskyddsföreningen är lite snabb i sitt antagande. Jag sällar mig till de här på forumet som faktiskt värnar naturen, och tycker att vissa arter i vår flora och fauna är värda att bevara. En del mark är faktiskt rent farlig att fräsa runt i (för flora och fauna alltså). Men att jämföra ledningsgator med vägrenar känner jag är lite väl förenklat. Skillnaden är ju att vägrenarna slås en gång om året, och får just funktionen som de gamla slåtterängarna hade. Man tar vid vägslåtter dessutom hänsyn till de ställen som är utpekade som "artrik vägkant" just för att gynna de speciella arter som kan finnas på dessa platser. Att kalla ledningsgator för "slåtterängar" är förenklat och, anser jag, direkt felaktigt. Ledningsgatorna röjs visserligen med jämna intervall för att hålla vegetationen tillbaka för att inte komma i konflikt med luftledningarna, men då är det sly och busk som hålls tillbaka. Visserligen finns öppna partier i många ledningsgator som mer är att klassa som ängsmark. Men det är direkt felaktigt att använda ordet slåtteräng och jämföra med vägrenarna. Faktiskt tycker jag att det tyder på en viss okunskap. Skillnaden är som jag nämnde tidigare att "slåtterängen" slås en gång om året vilket gynnar vissa typer av växter som får chansen att fröa av sig och gro utan att kvävas av tjock vegetation. En ängsliknande ledningsgata som inte slås ger inte denna förutsättning. Där får vegetationen fritt etablera sig utan föryngring. En annan skillnad med gamla tiders hagmarker var att bondesamhället höll djur på bete, vars klövar beredde jorden. Det här gjorde att de växter som fröade av sig gavs en chans att hamna i jorden och gro. Mark som ligger helt orörd växer igen vilket inte direkt gynnar den biologiska mångfalden. Det här skulle med andra ord tala FÖR att upplåta ledningsgator som ATV-leder. En viss trafik skulle bereda jorden och skapa förutsättningar för vissa växter att få bättre möjligheter att gro och därmed överleva och den biologiska mångfalden skulle gynnas.
Att ledningsgator skulle vara fråntagna terrängkörningslagen är ju en "gammal" idé, men den har tyvärr alltid bromsats upp...Om man avstod från myrmark, våtmarker och odlad mark och anordnade broar vid vattendrag och stenmurar och dessutom hade ett decibelkrav så kanske våra möjligheter skulle öka att få ta del av dessa tusentals mil?
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️