ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Brådhis skrivet 24 augusti 2013 kl. 23:17:18
-
Insåg att det kanske är bättre att ställa frågor så här i min redan röriga köpråds-tråd (som ju är "klar" eftersom jag nu köpt...). :)
Jag får alltså för mig att det ibland på nå´t visst varvtal på nå´n viss växel skramlar sådär som beskrivits när kamkedjan behöver bytas. Tycker jag hört det nå´n gång då och då när jag inte haft visiret stängt, men jag vet inte om jag kanske inbillar mig och lyssnar för aktivt efter allt som skrivits här. ;) Dessa maskiner är ju inte direkt tysta så att urskilja ett visst ljud är inte det lättaste... Det låter iaf långt ifrån alltid, men som sagt under 20 min körning kanske man hör det 1-2 ggr och på ett visst varvtal...
Jag vet inte, men kanske borde man byta dessa saker i förebyggande syfte ändå? Vad kostar delarna och hur mycket jobb är det att byta dom? Jag har skruvat bil och skruvat lite båtmotor så jag hade nog tänkt skruva själv om det nu inte behövs några hiskeliga specialverktyg eller specialkunskaper.
Nå´n här som gjort det själv? Eller vad brukar det kosta att lämna in den för bytet? Vilka verkstäder i (norra) Stockholm skruvar Dinli?
Är det ens värt att byta sakerna i förebyggande syfte eller kommer man höra tydligt när det börjar bli dags?
Tack på förhand!
//Brådhis
-
Svårt att bedöma utan lyssna själv.
Men är troligen bara en skruv/avgasplåt som vibrerar av enstånkan :)
Kör och njut!
Blir det värre eller den känns annorlunda då kan du börja titta över den.
Börjar man bli nojjig är det så svårt att njuta av åkturen :)
-
Om det vore kamkedjan skulle det höras över ett bredare varvregister, så det jag tror du hör är nog annat skrammel som är helt normalt.
-
Okej!
Har kört 8 mil till nu och ljudet kommer då och då. Främst på låga varv t.ex. när man nästan ligger på fel växel och så att säga segdrar lätt istället för att växla ner.
Upplevde det som att ljudet kom mer sällan nu, men det KAN också bero på att jag är mer van vid den och växlar "rätt" så att säga.
Men det är ett metalliskt skrammel/slammer. Rent spontant hade jag nästan gissat på kedjan, men det kommer lixom från fel sida upplever jag det som. Dock inte helt 100 eftersom det är svårt att lokalisera i fart... Vid stillastående kan jag inte provocera fram ljudet alls.
//Brådhis
-
Det är inte driv kedjan då?
-
Om du inte kan få fram ljudet när du varvar stillastående är det nog inte kamkedjan!
Hur spänd/slak är drivkedjan och vilket skick är den!
-
Det är inte driv kedjan då?
Ja, det var alltså den jag menade med "kedjan" i senaste inlägget. Uttryckte mig lite luddigt. Jo, jag misstänker på nå´t sätt nog mest drivkedjan. Men jag upplever nästan ljudet som att det kommer från höger sida, men det kan vara jag som hör fel eftersom det endast hörs när man är uppe i fart.
//Brådhis
-
Om du inte kan få fram ljudet när du varvar stillastående är det nog inte kamkedjan!
Hur spänd/slak är drivkedjan och vilket skick är den!
Jadu, bra fråga. Har känt på den och den känns okej, men jag vet ärligt talat inte riktigt hur den ska vara på en Dinli... :) Vad är lagom och hur testar jag det på bästa sätt?
//Brådhis
-
Hur spänd den är testar du enklast genom att lyfta på mitten mellan fram och bakdrev! Kan du lyfta ca 1,5 cm ( och här är det delade meningar) tycker jag det är lagom! Skicket på kedja och drev ser du ju!
-
Hur ser bakdrevet ut?
Prova även att dra i kedjan där den sitter runt bakdrevet och känn om den är slapp där.
Kanske bara är att spänna kedjan lite :dntknow:
-
Perfekt! Då ska jag kolla det imorgon efter jobbet. Tack för tipsen! ()p
//Brådhis
-
Har kollat lite och kedjan går nog att röra runt 2,5-3 cm upp och ner så det lutar väl åt att lösningen är att spänna den. :) Försökte lyssna noga när jag var ute och körde idag och ljudet kan absolut vara från kedjan sett till när det låter. Låga varv, segdragning, samt ibland vid nedväxlingar.
Hur spänner man den smidigast på min maskin?
//Brådhis
-
Sök lite på forat så kommer du se att det finns massa bra dom beskriver hur du spänner kedjan !
-
Sök lite på forat så kommer du se att det finns massa bra dom beskriver hur du spänner kedjan !
Hittade: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=22378.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=22378.0)
Ska se om jag hinner fixa imorgon... Återkommer! :)
//Brådhis
-
Det var ju plättlätt att spänna kedjan (vilket behövdes), men slamret finns kvar... :-\
Har försökt lyssna lite mer och jag kan inte längre säga att det hörs bättre på höger sida utan det hörs nerifrån nå´nstans och är absolut metalliskt... Troligen är det som ni säger nå´t som är löst, men vad? Ljudet kommer när man segdrar på lägre varv och går inte att återskapa på tomgång hur jag än varvar.
//Brådhis
-
Kedjan sliten?
-
Kedjan sliten?
Jag är ingen expert på kedjor direkt, hur ser jag det enklast?
//Brådhis
-
Såg nu i instruktionsboken att "Drive chain slack" ska vara 35-40 mm...? Nu har jag ju spänt den enligt vad som sas här i tråden (15 mm). Bör jag slacka på den igen eller kan jag glatt göra vidare?
//Brådhis
-
Då skulle nog jag släppa lite! Som jag skrev delas meningarna här! Jag har ca 15 på min men det är en street modell så fädervägen bak är obef!
-
Mät vid belastning med.
-
Mät vid belastning med.
Hur menar du då?
//Brådhis
-
Hur menar du då?
//Brådhis
När du sitter på, vad kedjan slackar när den är obelastad är ju ointressant.
-
Hur menar du då?
//Brådhis
Att du sitter på :)
-
Aha... Man lär sig nåt nytt varje dag... ()p
Men är måtten i instruktionsboken med eller utan belastning då?
//Brådhis
-
Aha... Man lär sig nåt nytt varje dag... ()p
Men är måtten i instruktionsboken med eller utan belastning då?
//Brådhis
Tror det är utan faktiskt.
En för slapp kedja sliter onormalt på kedjesläp och ev. Sving :)
-
Nu har jag c:a 1,5-2,0 cm vid belastning och c:a 3,0 cm obelastad och det får duga. ()p Har kört ~7 mil nu ikväll och det verkar iaf fungera. ;)
För att återgå till trådens ursprungliga fråga kan jag nu med 90% säkerhet säga att jag hittat felet. Ljudet kommer från den undre av dom två rullarna vid kedjan. Antar att det är nå´n form av löprulle helt enkelt. Vid snabb koll är iaf själva fästet svetsat i ramen, men jag antar att man kan få loss själva rullen på nå´t vis och att den går att köpa löst? Eller?
//Brådhis
-
Nu har jag c:a 1,5-2,0 cm vid belastning och c:a 3,0 cm obelastad och det får duga. ()p Har kört ~7 mil nu ikväll och det verkar iaf fungera. ;)
För att återgå till trådens ursprungliga fråga kan jag nu med 90% säkerhet säga att jag hittat felet. Ljudet kommer från den undre av dom två rullarna vid kedjan. Antar att det är nå´n form av löprulle helt enkelt. Vid snabb koll är iaf själva fästet svetsat i ramen, men jag antar att man kan få loss själva rullen på nå´t vis och att den går att köpa löst? Eller?
//Brådhis
Hittade rullen som reservdel hos ATV-huset så nu är en så´n beställd...
//Brådhis
-
Hittade rullen som reservdel hos ATV-huset så nu är en så´n beställd...
//Brådhis
Rullen sitter med en låsring som kan vara svår att få grepp om eftersom den sitter under maskinen och oftast skitigt från kedjan.
-
Rullen sitter med en låsring som kan vara svår att få grepp om eftersom den sitter under maskinen och oftast skitigt från kedjan.
Okej! Man får väl beväpna sig med en låsringstång och en portion tålamod då... :)
//Brådhis
-
btw så finns den även från B-tema 82-333
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Kedjor/Kedjerulle-82333/ (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Kedjor/Kedjerulle-82333/)
-
btw så finns den även från B-tema 82-333
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Kedjor/Kedjerulle-82333/ (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Kedjor/Kedjerulle-82333/)
Där ser man! Och rejält mycket billigare också... 34,90 mot 181:- hos ATV-huset... ???
Är du säker på att det är exakt samma mått osv?
//Brådhis
-
Kom på att jag också hade ett skrammel på min maskin som bara fanns vid ett visst varvtal. Det var bulten som sitter i bakre fästet på nerfbaren som hade släppt
-
Där ser man! Och rejält mycket billigare också... 34,90 mot 181:- hos ATV-huset... ???
Är du säker på att det är exakt samma mått osv?
//Brådhis
Kan dubbelkolla diametern om du vill (32 eller 42 mm) men jag har kört +500 mil med min så håller gör den. Se bara till att smörja lagren med jämna mellanrum
-
Ok... Njae... Nu har jag ju redan beställt en från ATV-huset så jag tror det får bli den. Inga direkt stora pengar så jag orkar nog inte krångla. :) Men tack för tipset iaf! ()p
//Brådhis