ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Slacke skrivet 23 april 2013 kl. 20:48:10

Titel: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: Slacke skrivet 23 april 2013 kl. 20:48:10
Halo alla glada!
 
Ny på detta forum.. så här kommer min första tråd.
 
Vi har precis köpt en ny Dinli 110 Enforcer ut till landet, för att ha lite skoj och eventuellt åka å hämta posten osv i sommar.
 
Tog första provturen med den förra helgen, och rent hastighetsmessigt kändes den nog helt ok. Dock från stillastående känns den lite "slö", inget vridmoment typ. Och på gräsmattan eller i litet uppförslut känns det som att den inte vill alls, står nästan stilla trots full gas. Motorn går mao för fullt, men däcker rör sig inte..
 
Lägger man dock i backen och trycker till med tummen så är det andra bullar. Då sticker den iväg som ett skott, fast då "bakåt". Samma gaspådrag framåt händer inte ett %#¤..
 
Ringde försäljaren för att kolla om något kunde vara fel på maskinen, men de menade på att det är normalt att den är så i början, tills man kört bort den medföljande "fabriksoljan" i motorn. Sen ska vi tydligen få en pigg liten maskin, när den är "inkörd" efter några mil..
 
- Kan det stämma? Är maskinerna lite "slöa" den första milen, innan den är typ "inkörd".. Är det normalt?
 
Maskinen var nämligen registrerad när vi köpte den, och jag har läst att just dessa maskiner levereras strypta om de är just registrerade. Vad tror ni om det?
 
- Kan man kolla på något vis om den är strypt eller ej?
 
Har kollat runt lite på Youtube osv där folk brummar runt på just denna maskin, och det man ser på filmerna är den typ av prestanda vi förväntar oss ha på vår maskinen. Men den känsla man fick vid provturen så känns det inte som samma maskin, typ..
 
- Vill gärna ta del av era erfarenheter rörande detta dilemma..
 
 
Väl mött och ha en bra kväll!
 
 
/P.
 
 
Titel: SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: Pv544 skrivet 23 april 2013 kl. 23:44:24
Maskinen brukar bli lite piggare när den är inkörd, men det verkar ju nått knas om den inte driver riktigt framåt.
Kan du starta i uppförsbacke?


Tror inte en liten 110cc är direkt strypt, men det borde försäljaren veta.


Och välkommen förresten!  ()p
Titel: SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: Slacke skrivet 24 april 2013 kl. 08:08:36
Maskinen brukar bli lite piggare när den är inkörd, men det verkar ju nått knas om den inte driver riktigt framåt.
Kan du starta i uppförsbacke?


Tror inte en liten 110cc är direkt strypt, men det borde försäljaren veta.


Och välkommen förresten!  ()p

 
Go morron!
 
Enligt säljaren ska den inte vara strypt. Men försäljare är försäljare..
 
Testade att starta i liten uppförsbacke, typ 10 grader, och då stod den helt stilla.
Motorn gick för fullt, men däcken rör sig inte ur fläcken. Min känsla är att kraften på något vis inte kommer ner i däcken, typ. Brorsan fick putta igång mig..
 
Ska kanske nämnas att det är en automat, kan det ha med saken att göra?
 
Är det kopplingen som slirar för mycket kanske? Det är ju klipp i motorn när man lägger i backen och "spinner" iväg bakåt. Det är just framåt som den int vill riktigt..
 
 
 
Mvh,
 
/P.
 
 
 
 
Titel: SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: Slacke skrivet 24 april 2013 kl. 12:54:44
Halo!
 
Ingen som har upplevt något liknande själv med en sprojlans maskin?
 
Enligt firman jag köppte maskinen ifrån så var detta helt normalt. Kan det stämma?
 
Om det inte blev bättre efter nån mils "inkörning" så skulle vi återkomma, så att dom kunde kolla om något är fel på den.
 
 
Mvh,
 
/P.
 
 
Titel: SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: Utopiazz skrivet 24 april 2013 kl. 13:46:25
Låter nästan som något "låser" sig i växellådan när driven ligger i.

Hur funkar den på plan mark eller om man skjuter på i uppförsbacken?
Titel: SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 24 april 2013 kl. 14:58:00
Känns ju nästan som en dåligt justerad växelförare, som att den inte riktigt lägger i växeln fram som den ska, kan du inte kolla om det går justera den en aning?
Titel: SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: Slacke skrivet 24 april 2013 kl. 15:43:34
Låter nästan som något "låser" sig i växellådan när driven ligger i.

Hur funkar den på plan mark eller om man skjuter på i uppförsbacken?

Halo!
 
På plan mark är den väl lite trött första meterna (första växeln?), sen skuttar den iväg.
 
I uppförsbacke är det just i starten den inte riktigt orkar. Men med lite påskjutande i början så klarar den sig själv ganska bra sen. Tar man fart innan backen går det bra hela vägen upp..
 
En till fråga rörande en 110cc: Bör man kunna få hjulen att spinna på grus om man lutar sig framåt och bromsar med frambromsen samtidigt som man ger full gas?
 
 
 
Mvh,
 
/P.
 
Titel: SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 24 april 2013 kl. 15:49:53
Detta är vår 50cc
Så lite grus borde du kunna skvätta tycker jag :)
Hur är varvtalen när den ska iväg?
illvarvar den men ingen händer eller låter den belastad?

2012 06 24 14 37 44 77 (http://www.youtube.com/watch?v=WK2n2EU2zdg#ws)
Titel: SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: Slacke skrivet 24 april 2013 kl. 16:11:33
Känns ju nästan som en dåligt justerad växelförare, som att den inte riktigt lägger i växeln fram som den ska, kan du inte kolla om det går justera den en aning?

Halo Rickard!
 
Hur kollar man och finjusterar man växelföraren då? Total nybörjare här som aldrig meckat 4-hjuling tidigare..
 
 
 
Mvh,
 
/P.
 
 
Titel: SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: Slacke skrivet 24 april 2013 kl. 16:15:54
Detta är vår 50cc
Så lite grus borde du kunna skvätta tycker jag :)
Hur är varvtalen när den ska iväg?
illvarvar den men ingen händer eller låter den belastad?

2012 06 24 14 37 44 77 (http://www.youtube.com/watch?v=WK2n2EU2zdg#ws)

Jisses! Sånt där drag är det inte i våran 110cc kan jag säga. Den "smyger" iväg mer, och det på full gas..
 
Tycker motorn låter "illvarvad", ungefär som om när man här den i neutral-läge och gasar på.
 
Om den vore som på din film så skulle ja va mer än nöjd! Är det en vanlig 50cc eller trimmad btw?
 
- Tips på vad man kan kolla för att verifiera eventuella problem?
 
 
 
Mvh,
 
/P.
 
 
Titel: SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 24 april 2013 kl. 16:22:41

Jisses! Sånt där drag är det inte i våran 110cc kan jag säga. Den "smyger" iväg mer, och det på full gas..
 
Tycker motorn låter "illvarvad", ungefär som om när man här den i neutral-läge och gasar på.
 
Om den vore som på din film så skulle ja va mer än nöjd! Är det en vanlig 50cc eller trimmad btw?
 
- Tips på vad man kan kolla för att verifiera eventuella problem?
 
Mvh,
 
/P.

Skulle jag varit i dina skor skulle jag inte börjat pilla.
Är då handlaren lite dum kan han ju hävda att det är du som orsakat problemet.
Åk in med maskinen och stå på dig, låt dom provköra och ifrågasätt dom :)
Man ska inte vara dryg på nåt sätt. Men stå på dig och kräv en förklaring på problemet och hur de ska lösa det.
Du kan inte få provköra en annan likadan t.ex.?

det är en helt org. Kazuma 3vxl
Och de går riktigt bra upp till 20-30 km/t

Här är en film på vår Loncin 110cc
(Hahaha filmar bara när vi vuxna kör) ;D

Lovisa sladdar (http://www.youtube.com/watch?v=dTT9eiT3RTQ#)
Titel: SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: Pv544 skrivet 24 april 2013 kl. 16:24:12
Hur långt har du till din återförsäljare?


Förstod han att maskinen inte tar sig iväg i motlut? Måste ju vara att variatorn inte greppar, antingen mot remmen eller att kopplingen slirar.


Jag hade kört tillbaks maskinen direkt, du ska ju inte behöva krångla när det är en helt ny maskin.
Titel: SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: Slacke skrivet 24 april 2013 kl. 18:17:47
Skulle jag varit i dina skor skulle jag inte börjat pilla.
Är då handlaren lite dum kan han ju hävda att det är du som orsakat problemet.
Åk in med maskinen och stå på dig, låt dom provköra och ifrågasätt dom :)
Man ska inte vara dryg på nåt sätt. Men stå på dig och kräv en förklaring på problemet och hur de ska lösa det.
Du kan inte få provköra en annan likadan t.ex.?

det är en helt org. Kazuma 3vxl
Och de går riktigt bra upp till 20-30 km/t

Här är en film på vår Loncin 110cc
(Hahaha filmar bara när vi vuxna kör) ;D

Lovisa sladdar (http://www.youtube.com/watch?v=dTT9eiT3RTQ#)
Go kväll!


Har du nog helt rätt i, då vi har 3 år garanti på maskinen.


Blir de inte bättre låter det som en tripp till försäljaren..


Btw: Den 110cc på filmen, är det en automat eller manuell?
Titel: SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 24 april 2013 kl. 18:21:57
Låter klokt ()p

Den svarta är en automat (utan växlar) :)
Titel: SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: Slacke skrivet 24 april 2013 kl. 20:47:47
Hur långt har du till din återförsäljare?


Förstod han att maskinen inte tar sig iväg i motlut? Måste ju vara att variatorn inte greppar, antingen mot remmen eller att kopplingen slirar.


Jag hade kört tillbaks maskinen direkt, du ska ju inte behöva krångla när det är en helt ny maskin.

Halo!
 
Är väl ca 5 mil enkel resa till försäljaren.. så det blir på kärra.
 
Försökte förklara så gott jag kunde hur provturen var. Han verkade förstå precis vad jag menade, men sa att det var normalt i början då oljan i motorn va någon sorts "transport-olja" som skulle brännas bort under inkörningen. Sen skulle maskinen bli normal och "pigg". Kan han ha dragit en vals tror du, för att lugna mina nerver?
 
Vet inte vad en "variator" är för något. Är det en del av kopplingen typ?
Bakåt går maskinen som en blixt, men där har man väl bara en växel va?
Det är bara framåt som den känns väldigt trött..
Kopplingen används väl även när man backar antar jag? Då slirar den nog bara när man kör "framåt".. Mysko.
 
Vi pratar ju i alla fall 20.000 kronor, så det borde inte va en skräp-maskin känns det som.?
 
 
 
Mvh,
 
/P.
 
 
Titel: SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 24 april 2013 kl. 21:09:17
Men snälla du, åk tillbaka med maskinen.... Det är självklart fel på den om den inte driver framåt utan slirar i variator eller koppling.. Lär ju inte bli bättre utan mest troligt sämre ju mer du kör med den så..
Detta kan du ju inte acceptera.. :nono:


Mvh Robban Z
Titel: SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: Pv544 skrivet 24 april 2013 kl. 21:47:26
Prova sök på variator på youtube så hittar du säkert lite trevliga filmer där du ser hur det fungerar.


Sen vet jag inte vilken slags koppling det är på den.


Men kort sagt så tycker du ska lämna den till försäljaren så får dom ordna till den. Man ska kunna starta i motlut....
Titel: SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: Slacke skrivet 24 april 2013 kl. 22:22:16
Prova sök på variator på youtube så hittar du säkert lite trevliga filmer där du ser hur det fungerar.


Sen vet jag inte vilken slags koppling det är på den.


Men kort sagt så tycker du ska lämna den till försäljaren så får dom ordna till den. Man ska kunna starta i motlut....

Här är tydligen specifikationen på maskinen.
Bör den vara ett kraftpaket, in your opinion?
 
Kopplingen ser ut att vara en: CVT
 
#
Motortyp: 108 cc, luftkyld, encylindrig 2-takt
Borrning och slag: 58x79.5 mm
Effekt: 6,8 Hk/6000 varv
Vridmoment: 8,0 Nm/6000 varv
Bränslesystem: Förgasare WFZ-1B
Växlar: Automatisk (D-N-R) CVT 
Drivning: Kedja (2WD)
Hjul: Fram: 19x7-8 Bak: 18x9,5-8
Fälgtyp: Stålfälgar
LxBxH: 1476x881x957 mm
Hjulbas: 1000 mm
Vikt: 108 kg
Tankvolym: 2,2 liter (0,65 separat oljebehållare)
#
Titel: SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 24 april 2013 kl. 22:32:12
Bara värt att nämna, du är medveten om att det är en tvåtaktare och man behöver fylla på separat tvåtaktsolja?

How A CVT Works by TEAM Industries.mov (http://www.youtube.com/watch?v=uCEvBGT8twM#ws)
Titel: SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: Pv544 skrivet 24 april 2013 kl. 22:36:40
Nej, inget kraftpaket. Men den är nog en rätt trevlig liten maskin som jag förstått det.
Titel: SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: Slacke skrivet 24 april 2013 kl. 23:06:16
Bara värt att nämna, du är medveten om att det är en tvåtaktare och man behöver fylla på separat tvåtaktsolja?

How A CVT Works by TEAM Industries.mov (http://www.youtube.com/watch?v=uCEvBGT8twM#ws)

Emm, de har du rätt i ja. Måste kolla om det var tvåtaktsolja i den.
 
- Vad händer om den oljn inte är på plats? Kan det vara en anledning till att den är kraftlös, eller innebär det bara att den kan "skära"?
 
 
 
Mvh,
 
/Motor-experten
 
 
Titel: SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 24 april 2013 kl. 23:10:41
Om det skulle varit så att det tagit skada utan olja i så skulle den inte gå bra på backen.

Så det bör du inte behöva vara orolig över. Men kolla olja direkt :)
Titel: SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: Slacke skrivet 24 april 2013 kl. 23:15:51
Om det skulle varit så att det tagit skada utan olja i så skulle den inte gå bra på backen.

Så det bör du inte behöva vara orolig över. Men kolla olja direkt :)

Kommer undersökas på lördag.. asap.
 
Btw: Ang "tvåtaktsolja".. är det samma typ av olja som man ex.vis har i motorsågar osv? Går det att använda samma i en sån här ATV?  ???
Titel: SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: Nybbe skrivet 25 april 2013 kl. 06:18:24
Men det står ju i beskrivningen att det är 0,65 l separat oljebehållare, så det låter som om det ska vara ren bensin... Men kolla upp det så inte maskinen skär...
Titel: SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 25 april 2013 kl. 06:19:46

Och sen måste du naturligtvis fylla olja i den separata behållaren.
Kanske läge att läsa manualen?

2-stroke oil brukar det stå på flaskorna, samma som till mopeder och snöskotrar.
Vet inte vad de har i motorsågar, så det kan jag inte svara på, men använd inte den billiga kedjeoljan i alla fall.
Så vitt jag kan se på bilderna verkar växelspaken gå direkt in i växellådan, inte via några växelförare (länkarmar/vajrar) så det kan vara svårt att justera på annat sätt än att lossa på spaken, vilket du inte bör göra själv.


Det låter mycket märkligt att den inte drar ordentligt framåt om den fungerar bra på backen, har aldrig varit med om, eller hört talas om något liknande.  :dntknow:
Titel: SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: Dandyn skrivet 25 april 2013 kl. 06:38:12

Kommer undersökas på lördag.. asap.
 
Btw: Ang "tvåtaktsolja".. är det samma typ av olja som man ex.vis har i motorsågar osv? Går det att använda samma i en sån här ATV?  ???
Det ska vara ren bensin i bensintanken och tvåtaktsolja för separat oljesmörjning i den lilla oljetanken, all tvåtaktsolja lämpar sig inte för separat oljesmörjning så var noga att läsa på flaskan. Sen är ett tips att läsa instruktionsboken som någon nämnde då det står en del nyttigt i den.
Titel: SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: eyecreate skrivet 25 april 2013 kl. 07:27:54
Det är definitivt fel på variation i mina öron. Jag köpte en eu-moped som betedde sig på liknande vis. Åkte tillbaka med maskinen och fick efter att åf provat den en ny på plats.

Bättre olja och inkörd motor kommer inte magiskt lösa problemet.

Vänta inte, filma med mobilen när du ska köra i upplut, mmsa åf och se till att du får kompensation för soppa och släp när då åker in med den
Titel: SV: Första tråden.. Helt ny Dinli 110 Enforcer.
Skrivet av: rally nizze.. skrivet 25 april 2013 kl. 08:38:33
Ja du kan använda dig av samma två takts olja du blandar i motorsågs bensin men häll den outspädd alltså bara olja i behållaren.