ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Atvkungen skrivet 15 september 2010 kl. 21:30:12

Titel: Cross maskinerna
Skrivet av: Atvkungen skrivet 15 september 2010 kl. 21:30:12
Tjena!

Tänkte fråga er som har erfarenhet från cross-maskinerna ( Yamaha yfz 450, Can am 450 ds etc...). Jag hade tänkt och köpa en en quad för att ha mest på banan här i trakterna. Men efter ha läst runt lite på forumet så har jag förstått att dessa maskiner måste servas  efter ca 5-6 timmars körning.
Vad innebär dessa service intrevall? Innebär detta bara "mindre service" att jag byter olja och filter som vanligt eller innebär det att jag måste åka till verkstaden och punga upp 1200-2000 spänn varje gång?  :o

Titel: SV: Cross maskinerna
Skrivet av: TAZ™ skrivet 15 september 2010 kl. 21:55:15
nej, bara vanlig service, filter är väl inte dumt att bytta ännu oftare, beroende på väder, kolv rekomenderas väl 30h om jag inte mins fel :) men beror ju på hur man kör, jag kan lova att jag överskridigt den rejält, men jag kör extremt lungt med motorn på min hoj :)

varje körning filter, kedja rengöring, smörjning
5h motor olja, fett injektion i leder
10h växelolja
30h kolv

typ så servar jag, utom de sista som jag drar mkt längre pga min lugna körning men nästa år blir det bana och då blir det så, är nog många som fettar leder varjekörning oxå men tycker det är lite overkill, jag pressar aldrig ut något vatten eller så när jag gör det så var 5te räcker för mig...
Titel: SV: Cross maskinerna
Skrivet av: blink skrivet 15 september 2010 kl. 22:04:04
generellt sett så är det så här jag håller efter min hoj. oljebyte/oljefilter efter 5 timmar.
tvätta/olja luftfilter efter varje åk.
Hålla god koll på ventiler.

efter ca 45-60 timmar är det dags för en större service. då man plockar ut motorn och går igenom den. kollar efter slitage på kolv, cylinder. kamkedja. ventilsäten mm...

Och det som skall tilläggas här är just det att det är nu som du oftast ser hur du skött din motor. slarvar man med tex orena luftfilter så kan det komma in smuts i motorn. och det i sin tur kan göra att du förstör insugsventiler, cylinder kolv. och då blir det dyrt.

försöker inte avskräcka dig i ditt köp nu, men vill att du skall veta varför det är just dessa täta service intervaller.
Titel: SV: Cross maskinerna
Skrivet av: Gabber skrivet 15 september 2010 kl. 22:28:36
En Yamaha behöver man väll aldrig skruva på?   ()p
Titel: SV: Cross maskinerna
Skrivet av: Atvkungen skrivet 15 september 2010 kl. 22:50:41
Nice, tack för svaren ()p Det var ungefär så jag hade tänkt mig att det skulle va, men lika bra att fråga ;) Hade inte tänkt att pressa han för hårt..gäller bara att den förra ägaren har skött han ordentligt nu eftersom jag ska köpa begagnat.

Nu gäller det bara att spara klart till en med :DV

Spanade in ditt Ktm åk på youtube blink...verkar vara en mkt trevlig maskin!