ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Rickard Marklund skrivet 16 augusti 2008 kl. 19:55:37
-
Till sommarn funderar jag på att skaffa "bildäck" till min 650.
Typ billiga alufälgar på biltema, och en uppsättning vanliga bildäck.
Nån som gjort nåt liknande och som kan tipsa mig om spacers, fälgar och däck?
-
har 15tums opel fälgar med 205/65-15 däck rullar lätt som f..n
och spacers från mantonracing
-
Opelfälgar, alltså riktiga plåtfälgar eller alufälgar i den dimensionen?
Jag skulle egentligen vilja ha typ artikenummer på biltema. ::)
På dina spacers, har de gjort om bultcirkeln, eller passar "opel" direkt.
-
Opelfälgar, alltså riktiga plåtfälgar eller alufälgar i den dimensionen?
Jag skulle egentligen vilja ha typ artikenummer på biltema. ::)
På dina spacers, har de gjort om bultcirkeln, eller passar "opel" direkt.
annars finns de ju brp tillbehör för ca1200:- spacers runt om som breddar 1 cm och som har både 4x137(canam) samt 4x100 opel, renault vw mm
-
OK, det visste jag inte.
Det verkar ju kunna lösa sig då i alla fall.
-
Opelfälgar, alltså riktiga plåtfälgar eller alufälgar i den dimensionen?
Jag skulle egentligen vilja ha typ artikenummer på biltema. ::)
På dina spacers, har de gjort om bultcirkeln, eller passar "opel" direkt.
Gå in på biltemas hemsida och leta efter 15" Opel alu fälgar med bultcirkel 4X100. Dom kostar runt 500 spänn styck. Man får nog inga billigare fälgar faktiskt....om du inte skall köpa begagnade. Jag har kollat runt lite på blocket, men de flesta ser ju ut som stryk. Man vill ju att raringen skall se lite trevlig ut också ;D
-
Passar dom direkt på nuvarande nav?
-
Nej du måste ha spacers från tex brp som heter 4x100 då passar opel fälgar O0
-
OK
-
Når er har 1cm spacers så kan det brukes opel felg som sagt tidligere. Men innpresset er och viktig. ET38 passer.
Kjør på 235/45-17, funkar kanon. ;D
-
Jag kör med brp:s spacers som gör bultcirkeln 4/100, lm opelfälg, och 195-65/15 fram och 205-65/15 bak, lirar kanon!
Bra mycket enklare att hitta beg.bildäck o fälg än en uppstättning atv fälgar+däck, nackdelen med spacers och bilfälg/däck är vikten, JA på quad sweden gjorde en jämförelse, och jag tror om jag inte minns fel att det skiljde på 30-35kg tyngre med bil lösningen!
-
Är rullomkretsen/höjden på däcken densamma som tidigare, eller har den förändrats?
Som jag förstår kommer dina fram och bakdäck att ha olika rullomkrets, gör inte det att det bromsar när du kör fyrhjulsdrivet?
-
Rullomkretsen är densamma 15", det är lite bredare däck bak än fram vilket gör att den inte spårar lika mycket som om jag skulle ha samma bredd runtom!
-
Ett däck som är bredare och har samma profil (i ditt fall 65-profil) som ett smalare däck får en större rullomkrets.
Jag tror du bör kolla upp det där, kan nog slita på både däck och transmission om du kör med olika rullomkrets.
Dessutom drar den nog mer bränsle.
65 = sidans höjd är 65% av däckets bredd.
-
De gånger man använder sig av fyrhjulsdriften är man redigt ute i sörjan, och när du inte har fullt fäste så tror jag bromsverkan i så fall är marginell, inget man märker!
Efter mätning av hjulsidorna så är det 10,5 cm däckhöjd runtom från fälg, total hjulhöjd 62cm runtom, skillnaden är endast bredden 195 fram och 205 bak, därav ingen skillnad i rullomkrets!
Kikar på en uppsättning till, då på ren 14" atvfälg, och vägdäck vilket Denada har ett bra paket för tillfället, men det jag är mest efter då är viktminskningen!
-
Jag kör med brp:s spacers som gör bultcirkeln 4/100, lm opelfälg, och 195-65/15 fram och 205-65/15 bak, lirar kanon!
Bra mycket enklare att hitta beg.bildäck o fälg än en uppstättning atv fälgar+däck, nackdelen med spacers och bilfälg/däck är vikten, JA på quad sweden gjorde en jämförelse, och jag tror om jag inte minns fel att det skiljde på 30-35kg tyngre med bil lösningen!
40 kg tyngre blev min Renegade när jag bytte från orginaldäck till
27" Mud Gear på Msa tork fälg, jag tror inte det
är nån fara om man bara kör på väg.
-
Hur högt tryck kör ni med i däcken?
Mindre problemmed obalans?
Går den lättare/fortare/drar mindre bensin?
-
Hur högt tryck kör ni med i däcken?
Mindre problemmed obalans?
Går den lättare/fortare/drar mindre bensin?
Mycket lättare och drar mellan 2-3dl mindre än med terrängdäck enligt egna erfarenheter
-
Jag kör med brp:s spacers som gör bultcirkeln 4/100, lm opelfälg, och 195-65/15 fram och 205-65/15 bak, lirar kanon!
Bra mycket enklare att hitta beg.bildäck o fälg än en uppstättning atv fälgar+däck, nackdelen med spacers och bilfälg/däck är vikten, JA på quad sweden gjorde en jämförelse, och jag tror om jag inte minns fel att det skiljde på 30-35kg tyngre med bil lösningen!
Snygga fälgar!! ;) ;D
-
Hur högt tryck kör ni med i däcken?
Mindre problemmed obalans?
Går den lättare/fortare/drar mindre bensin?
Började med 2,5kg tryck vilket är standardtrycket för bil, men sänkt till 2kg, det blir lite mjukare och eftersom det blir mycket väg är det inte så mycket ojämnheter, men man kan sänka det ytterligare om man vill!
Obalans fixades av däckfirman med en balansering, men märkte nu att jag kört bort klistervikterna på ett av framhjulen vid ev. terrängkörning, så måste in med det däcket igen!
Bensin och däckförbrukningen blir mycket mindre, eftersom det som sagt blir mycket väg kan man inte ligga med terrängdäck på, de slits kopiöst på asfalt, topphastighet just nu är 115km/h, har inte testat mer, har hört att det ligger någon elektronisk spärr däromkring, inget jag märkt än!
-
Jag kör med brp:s spacers som gör bultcirkeln 4/100, lm opelfälg, och 195-65/15 fram och 205-65/15 bak, lirar kanon!
Bra mycket enklare att hitta beg.bildäck o fälg än en uppstättning atv fälgar+däck, nackdelen med spacers och bilfälg/däck är vikten, JA på quad sweden gjorde en jämförelse, och jag tror om jag inte minns fel att det skiljde på 30-35kg tyngre med bil lösningen!
Snygga fälgar!! ;) ;D
Visst är det ;)
-
Jag kör med brp:s spacers som gör bultcirkeln 4/100, lm opelfälg, och 195-65/15 fram och 205-65/15 bak, lirar kanon!
Bra mycket enklare att hitta beg.bildäck o fälg än en uppstättning atv fälgar+däck, nackdelen med spacers och bilfälg/däck är vikten, JA på quad sweden gjorde en jämförelse, och jag tror om jag inte minns fel att det skiljde på 30-35kg tyngre med bil lösningen!
40 kg tyngre blev min Renegade när jag bytte från orginaldäck till
27" Mud Gear på Msa tork fälg, jag tror inte det
är nån fara om man bara kör på väg.
Så sant, men varje liten vinst i vikt, ger mindre bränsleförbrukning och ett bättre komma iväg, kanske även frestar mindre på div. delar :D
-
Hur högt tryck kör ni med i däcken?
Mindre problemmed obalans?
Går den lättare/fortare/drar mindre bensin?
Började med 2,5kg tryck vilket är standardtrycket för bil, men sänkt till 2kg, det blir lite mjukare och eftersom det blir mycket väg är det inte så mycket ojämnheter, men man kan sänka det ytterligare om man vill!
Obalans fixades av däckfirman med en balansering, men märkte nu att jag kört bort klistervikterna på ett av framhjulen vid ev. terrängkörning, så måste in med det däcket igen!
Bensin och däckförbrukningen blir mycket mindre, eftersom det som sagt blir mycket väg kan man inte ligga med terrängdäck på, de slits kopiöst på asfalt, topphastighet just nu är 115km/h, har inte testat mer, har hört att det ligger någon elektronisk spärr däromkring, inget jag märkt än!
Spärren är väl en varvtalsbegränsning. Har för mig att den ligger på 8000rpm.
-
Hur högt tryck kör ni med i däcken?
Mindre problemmed obalans?
Går den lättare/fortare/drar mindre bensin?
Började med 2,5kg tryck vilket är standardtrycket för bil, men sänkt till 2kg, det blir lite mjukare och eftersom det blir mycket väg är det inte så mycket ojämnheter, men man kan sänka det ytterligare om man vill!
Obalans fixades av däckfirman med en balansering, men märkte nu att jag kört bort klistervikterna på ett av framhjulen vid ev. terrängkörning, så måste in med det däcket igen!
Bensin och däckförbrukningen blir mycket mindre, eftersom det som sagt blir mycket väg kan man inte ligga med terrängdäck på, de slits kopiöst på asfalt, topphastighet just nu är 115km/h, har inte testat mer, har hört att det ligger någon elektronisk spärr däromkring, inget jag märkt än!
Spärren är väl en varvtalsbegränsning. Har för mig att den ligger på 8000rpm.
Låter bra! ::)
-
annars finns de ju brp tillbehör för ca1200:- spacers runt om som breddar 1 cm och som har både 4x137(canam) samt 4x100 opel, renault vw mm
Vet att jag lyfter en gammal tråd.. Men är de nån som vet om dessa original spacers finns att köpa fortfarande? och artikelnr?
-
gooffroad.se har väl dom?