ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: ATV-Lasse skrivet 15 september 2019 kl. 00:52:00

Titel: Mycket dåliga serviceintervall, hög servicekostnad, inte kul att bli mjölkad ...
Skrivet av: ATV-Lasse skrivet 15 september 2019 kl. 00:52:00
Jag är på gång att köpa min första ATV men har reagerat på dåliga serviceintervall. Nu menar jag inte första servicen under inkörningsperioden utan alla servicar när ATVn är inkörd. Hur kan det vara så täta serviceintervall på ATVer? T ex TGB har 50h, 150 mil eller 12 månader, det som inträffar först. Det är först och främst tiden jag reagerar på, 50 timmar kan man ju köra på väldigt kort kalendertid. 150 mil i terräng tar längre tid att komma upp i men kör man på vägar med vägreggad ATV så blir det lite också, speciellt om man jämför med en motorcykel (100mil, 600 mil, 1200mil, 1800 mil eller 1 ggr /år). Är ATV-motorer sämre byggda jämfört med en MC? Eller har branschen bestämt sig för att tjäna mer pengar?
Alla ATV-kunder borde kräva mer av tillverkarna!!!
Hur gör alla ni som använder ATV t ex i skogsbruk och har dem i arbete dagligen? Servar ni dem varannan vecka? 50 h är lite i yrkesarbete.
T ex CF-moto är i detta fall dubbelt så bra som TGB, 100h, 300 mil och 12 timmar (det som inträffar först). Hur kan det vara på detta sätt? Eller kostar en service hos TGB bara hälften så mycket?

Som jag uppfattat det så har åtminstone de flesta ATV-tillverkare samma tidsintervall 50 eller 100h.
Dessutom: Jag skulle helst önska en vägreggad  ATV, då de har katalysator och måste uppfylla EURO4 avgaskrav, jag vill inte i dessa miljötider köpa en ny "miljöbomb", (få verkar vara medvetna om att som jag förstått att de flesta ATVer saknar katalysator (som tar bort cirka 80 - 95 % av de skadliga ämnena i avgaserna)) vilket innebär att en ATV utan katalysator släpper ut lika mycket som cirka 5 - 10 medelstora bilar. Därför avstår jag CF-Moto som har bäst serviceintervall men saknar katalysator medan TGB som har katalysator bara har 50h mellan servicar vilket är pest det också ...  pest eller kolera ...
Det är endast dessa jag kollat på ännu.
Alltså, jag upplever det svårt att hitta en bra ATV som uppfyller rimliga krav, antingen dåligt serviceintervall eller stora utsläpp, pest eller kolera. Jag har förstått också att dessa båda saker är lite känsliga.

Mina önskemål på en ATV är följande:
Bra kvalitét
Turfmode tiilgänglig
Bra avgasrening - katalysator - Euro4
Bra serviceintervall, bra driftsekonomi
Tvåsitsig med bra passagerarsits
Stark motor 600cc eller större

Har också stött på ett par säljare som skönmålar antalet timmar gällande serviceintervallen men sanningen kryper fram i instruktionsboken.

Tack snälla för bra råd och tips om en lämplig ATV!!!
 :help:

Bästa hälsningar från en tvekande ATV-köpare.
Edit: Förtydligat.
Titel: SV: Mycket dåliga serviceintervall, hög servicekostnad, inte kul att bli mjölkad ...
Skrivet av: skogsbonne skrivet 15 september 2019 kl. 14:53:50
Vad ska du ha den till?
Titel: SV: Mycket dåliga serviceintervall, hög servicekostnad, inte kul att bli mjölkad ...
Skrivet av: Hydro skrivet 15 september 2019 kl. 21:12:50
Ytterst få har turf, en som har (hade?) är Polaris och de har även elektriska varianter i sitt modellprogram.
Då slipper du oljebyte mm i tid och otid.
Titel: SV: Mycket dåliga serviceintervall, hög servicekostnad, inte kul att bli mjölkad ...
Skrivet av: skogsvarelse skrivet 15 september 2019 kl. 21:13:28
Cf moto har kattalysator på alla nyare modeller. Sitter precis innan ljuddämparen. Tror inte det fins många fordon idag utan katt pga alla avgaskrav.  Cf 450 och 520 finns i de nya vägreggade reglerna som har ännu strängare avgaskrav. har för mig det är euro 4 reglerna

Körsjälv en traktor reggad 520 och den har katt som standard.

Om du inte köper ny maskin och bryr dig om garanti så behöver du inte följa intervallerna. jag servar min ca var 500 mil då jag kör mycket väg.
En atv får sämre intervaller då de motorerna alltid jobbar på högre varv sen så är intervallerna tänkta mer för de som jobbar med dom och kör hårdare eller lekkörning.

Dock finns bara 450 och 520 som vägreggad.

Cf 850 och 1000 finns som t3b (den har kattalysator och turf mode på diffen)

 denna 520 är vägreggad enligt de nya kraven och har bättre avgasrening än övriga traktorregade modeler. Har även Turf mode https://www.4speed.se/sv/artiklar/cf-moto-c-force-520-efi-eps-vag-lang-rod.html 
Titel: SV: Mycket dåliga serviceintervall, hög servicekostnad, inte kul att bli mjölkad ...
Skrivet av: ATV-Lasse skrivet 15 september 2019 kl. 23:52:17
Hej igen!

Tack för de första svaren!   :-)
Skall titta på Polaris (har inte kommit till dem ännu då återförsäljare finns längre bort).
Nej, enligt de besked jag fått har inte CF MOTO CForce 850 och 1000 katalysator då de bara finns som terräng och traktorregistrerade. Dessa registreringar har inga avgaskrav alls vad jag förstått och då monteras sällan någon katalysator, bara om modellen också går att få som vägregistrerad då Euro4 krav krävs. Men om jag fått fel besked vore det mycket trevligt om någon som vet 100% säkert kan bekräfta rätt besked.
Titel: SV: Mycket dåliga serviceintervall, hög servicekostnad, inte kul att bli mjölkad ...
Skrivet av: skogsvarelse skrivet 16 september 2019 kl. 10:06:56
Vet att folk har tagit ur katten ut traktorregade cf 520 och 850 för att bli av med en del av värmen. Därför kan jag säga att de garanterat har det. På tex 520 så syns det utifrån om den har katt eller ej (de som har katt har en extra ”korv” innan ljuddämparen dom är tjockare än avgasröret men tunnare än ljuddämparen)  har själv sett katten i en traktorregad 520

Även traktorreggat har avgaskrav och kattalysator numera (iallafall cf) möjligt att nya vägreggade maskiner har bättre avgasrening ändå men katt finns på båda.

Tillochmed mopeder har katalysator numera (enligt körkortslärare iallafall) 
Titel: SV: Mycket dåliga serviceintervall, hög servicekostnad, inte kul att bli mjölkad ...
Skrivet av: ATV-Lasse skrivet 18 september 2019 kl. 22:40:39
Hej igen!

Nej, CF Moto C-Force 1000 (och 850) har ingen katalysator enligt min säljare. Så det är en viss nackdel.
Dock så kan man börja fundera på hur stor betydelse en katalysator har på en ATV. En katalysator fungerar inte så bra vid motorvarvtal > 3000 ppm. Den hinner helt enkelt inte med att förbränna de skadliga ämnena i avgaserna. Vad jag förstår så sker en hel del körning över detta varvtal vid terrängkörning. Dessutom så fungerar katalysatorn heller inte när den är kall. Ofta kan det också bli så att man kör korta sträckor med en ATV, t ex när man använder den som arbetsredskap vid vissa typer av jobb då man stannar mycket. Så nyttan med en katalysator är inte riktigt så stor som man skulle hoppas.

Missade att svara på ett inlägg, kanske 80% nöjesåkning och 20 % jobb (skogsjobb, trädgårdsjobb, byggjobb, ploga snö etc ...)

Titel: SV: Mycket dåliga serviceintervall, hög servicekostnad, inte kul att bli mjölkad ...
Skrivet av: skogsvarelse skrivet 19 september 2019 kl. 15:14:16
över 3 tusen varv hamnar du fort varatorn brukar vilja ha någera tusen varv innan den börjar växla ut något märkbart. på min 520 på hög växel så når jag 4000 varv i ca 20km/h sen börjar variatorn dra mer) En katalysator behöver nå en viss temp innan den börjar jobba (och utvecklar en jävla värme) så körs maskin aldrig längre stunder så vaknar aldrig katten. Men tex vid plogning så kommer en katt eller andra anledningar när du kör på låg och anstränger motorn lite så blir det en del värme och katten startar fortare än lugn körning på högväxel men tar fortfarande sin tid

Funderar över om din åf verkligen vet om det finns katt eller ej (åf har inte alltid superkoll på allt i maskinerna). Var ett inlägg för någon vecka sedan i cf moto kategorin om en som tog bort katten ur en 850 https://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=59041.0  så vissa har katt iallafall. Gamla cf 800 har katt med, så tycker det låter jäkligt konstigt att dom slutat med katt i de nyare modellerna helt plötsligt när reglerna blir strängare och strängare :hmmm: :hmmm:   Hade gamla euro 2 vägreggade maskiner katt för och möta avgaskraven så lär nyare maskiner ha det med om dem inte kommit på något magiskt sätt att sänka utsläppena så lär de nya garanterat ha katt för att klara avgaskraven.

Titel: SV: Mycket dåliga serviceintervall, hög servicekostnad, inte kul att bli mjölkad ...
Skrivet av: ATV-Lasse skrivet 19 september 2019 kl. 21:12:42
Stort tack för tipsen! 
Spännande att reda ut vem som har rätt, om säljaren missat att det sitter en katalysator på 1000, då det verkar sitta en katalysator i 800 och 850, eller om det som verkar vara en katalysator bara är en mellanljuddämpare?
Men det låter ju som 1 - 0 till katalysator ... ()p
Titel: SV: Mycket dåliga serviceintervall, hög servicekostnad, inte kul att bli mjölkad ...
Skrivet av: skogsvarelse skrivet 19 september 2019 kl. 21:45:24
märks att det är katt och inte bara för att dämpa ljudet. Tunn metall som inte ser ut som "vanlig" metall och farsan gjorde misstaget att försöka borra i en, startade reaktionen precis vid boret och smälte spetsen på det  :banghead:   bara metall skulle inte göra sån värme heller, märks en bra skillnad med eller utan katt hur varmt avgassystemet blir, Om det bara var vanlig metall för ljuddämpning skulle det inte göra sån värme.

En av anledningarna att det sitter lambasond är för att katten ska få avgaser med vissa värden så den inte tar onödig skada, insprut behöver inte lambasond men gör så bränsleblandningen anpassas till temp på luft o motor etc.   

Vanliga säljare brukar inte alltid ha koll fullt ut på hur alt funkar när det kommer till avgassystem motor mm de kan läsa vad det tår på specen men har inte alltid så mycket mer kunskap. Inte ens alltid mekanikerna vet hur sakerna är fören de plockat isär och kollat. detta har jag märkt på mer än fyrhjulingar.

Alla maskinerna ska möta avgaskraven på något sätt och katalysator brukar vara svaret.
 
Är i vissa delar av USA och Kanada de fortfarande finns vissa modeller utan katt pga deras helt annorlunda regler mot Europas. Vet från när jag kollat och läst om tester som gjorts på tex avgassystem i USA och Europa så nämns det då och då att det skiljer då Europa har katalysator och dom ej, å andra sidan har dom lite andra konstiga regler där om gör att maskinerna ofta ställs snålt och går väldigt varma för att bränna avgaserna rena (can am är ett bra exempel där)
Titel: SV: Mycket dåliga serviceintervall, hög servicekostnad, inte kul att bli mjölkad ...
Skrivet av: ATV-Lasse skrivet 19 september 2019 kl. 23:55:54
Hej igen!

Tack för svar och alla motiveringar. Det är märkligt att de som säljer ATV inte vet om detta, trots allt miljöfokus.
Tack att du informerade så mycket "Skogsvarelse"! Det känns roligare att köpa en ATV när det finns en katalysator, även om de inte kanske är lika optimerade för ATV som för bilar pga högre varvtal hos ATVer.
Så då får det nog bli en traktorregistrerad CFMOTO CForce 1000 ändå då den har bättre serviceintervall och är väldigt snygg att titta på! Den har mycket bra passagerarsits och Turf-mode! Hoppas kvalitén är bra också.
Det skall bli ett rent nöje att få åka ut och köra med den framöver samt ha den som arbetshäst dessutom! Den är stark så man får ta det lite lugnt, precis som med min 1000cc MC.

Tack för alla bra tips och svar i denna tråd, de var mycket värdefull information för mig som nybörjare.
Titel: SV: Mycket dåliga serviceintervall, hög servicekostnad, inte kul att bli mjölkad ...
Skrivet av: skogsvarelse skrivet 20 september 2019 kl. 10:04:00
Jag tycker cf håller hyfsad kvalité. Min 520 har jag kört över 2200 mil med och 770 timmar drygt och det allvarliga felet som var på den är att kammkedje spännarn gick sönder vid 250 mil. Sen bromsslangarna har jag bytt några (ett problem på cf 450 och 520 som ska vara åtgärdat på vissa 17 och 18 och nyare är det inte problemet kvar på)  de nya slangarna är tåligare och så ska de monteras i lite annan vinkel så är det problemet borta. har bytt oljetrycksgivare då den gav upp. Den jag har på nu var lite annan färg på och har hållit betydligt längre. Sen sy har jag bytt hjullager fram och bak samt styrleder och spindelleder, en anledning till detta är att jag kör på steniga och bergiga endurospår vilket slår och påfrestar maskinen enormt, Betydligt mer än vad normal körning i skog och väg gör. Så jag klandrar inte cf för det mer min körning. Har kört sönder en drivaxel fram med. Ska byta packboxarna för utgående drivaxlar i diffen fram då de börjar fukta ut lite olja. Bromsbelägg har jag bytt med men det räknar jag som slitage delar.
Jag kör året om sol regn snö, då jag pendlar med den, sen så några lekörningar på endurospår eller liknande lite då och då.

Visst en Yamaha Honda eller Suzuki har säkerligen bättre kvalité, dock så har dom inte supermycket effekt och kostar mycker förhållande till effekten. De är sällan värst eller best med något men de brukar göra en maskin som funkar.

Sköts servicen på maskinen (de menar jag inte alltid att du ska byta allt enligt manualen utan när det behövs, jag servar min efter behov inte manualen) kör med bra oljor så håller det bättre. "Maskin är sällen bättre än mekanikern som skruvar med den"

Jag servar min själv då jag inte tycker det är värt det att serva hos åf, kostar mycket och tycker inte de alltid gör det bästa jobbet. gör jag det själv väljer jag när hur jag servar den med vilka oljor jag vill ha, passar då på att inspektera maskin generelt, så jag kan upptäcka eventuella fel innan de orsakar mer problem. Jag rekommenderar att köra med bra kvalitets oljor även om det inte alltid krävs av manualen.
Titel: SV: Mycket dåliga serviceintervall, hög servicekostnad, inte kul att bli mjölkad ...
Skrivet av: ATV-Lasse skrivet 20 september 2019 kl. 21:50:00
Hej igen!

Bakslag, min återförsäljare säger att det finns ingen katalysator på CF MOTO 820 och 850 eller 1000. Han tittade och visade sprängskisser ...
Svårt att veta vad  man skall tro. En mellanljuddämpare kan förväxlas med att vara en katalysator ...
Titel: SV: Mycket dåliga serviceintervall, hög servicekostnad, inte kul att bli mjölkad ...
Skrivet av: skogsvarelse skrivet 20 september 2019 kl. 23:43:00
På cf 450 520 550 800 och 820 med denna "klump" (se bifogad bild) har katt (katten sitter i klumpen) har själv kapat upp systemet för att ta ur katt på cf 520 och 800. farsan som har jobbat inom bilbranschen i många år sa att det är en katalysator vilket stämmer med info jag fått på diverse ställen på nätet. Ljuddämparen är uppbyggd av "plåtväggar" med hål borrade i sig.

850 och 1000 avgasrör ser annorlunda och vet inte vart katten ska sitta på dom. Då sprängskisserna inte visar vart saker som är (inbyggda och ej löstagbara) sitter utan vart hela avgassystemet sitter.

Om det inte sitter katt i en 850 som exempel hur skulle då en kunna ta ut katten ur röret  :hmmm: och dessutom uppleva avgassystemet svalare som är extremt typiskt för när katalysatorn blir borttagen, då den producerar väldig mycket värma när reaktionen startat i den.

Visade din åf atv swedens sprängskisser ? dessa är inte uppdaterade så värst bra eller stämmer med alla modeller sen finns inte 850 och 1000 med än.

Sprängskisserna visar heller inte servon i delar utan bara komplett servo går att ta isär men inget sprängskisserna visar. det jag försöker säga är att sprängskisserna inte är bra till att kolla upp alla "funktioner" och hur sakerna är uppbyggda om det inte går att ta isär.

vad heter din åf ?
Titel: SV: Mycket dåliga serviceintervall, hög servicekostnad, inte kul att bli mjölkad ...
Skrivet av: ATV-Lasse skrivet 21 september 2019 kl. 00:34:16
Bra med motiveringar!
Sprängskissen han visade var nog 820, kan ha varit samma du visade i föregående inlägg. Men måste inte en katalysator vara längre för att hinna förbränna avgaserna? Eller fortsätter den inne i ljuddämparen? Han sa att det inte var en katalysator. Jag hoppas han har fel, dock så vill jag inte röja vem det är för att inte misskreditera honom.
Jag håller med dig i ditt resonemang men det svåra är när ord står mot ord ...
Titel: SV: Mycket dåliga serviceintervall, hög servicekostnad, inte kul att bli mjölkad ...
Skrivet av: skogsvarelse skrivet 21 september 2019 kl. 21:54:53
katten är ca 10 cm har jag för mig.  Atv har säkert inte lika stränga krav som en bil och behöver nog inte ha så lång för att förbränna tillräckligt med skadliga avgaser.

Sprängskissen han visa var nog 800 (ser nästan identiskt ut med 820) då atv sweden inte har sprängskissen till 820 heller :( 

Har du någon annan cf åf nära dig som du kan fråga ?
Titel: SV: Mycket dåliga serviceintervall, hög servicekostnad, inte kul att bli mjölkad ...
Skrivet av: ATV-Lasse skrivet 21 september 2019 kl. 22:15:48
Nej, det är långt bort till nästa ÅF.