ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Rookien skrivet 5 augusti 2013 kl. 13:49:07

Titel: Parkeringsläget
Skrivet av: Rookien skrivet 5 augusti 2013 kl. 13:49:07
Har just köpt en CF moto 500 ed och parkeringsläget är snudd på omöjligt att få i. Kan ju vara bra att ha fungerande när man står i parkerad i någon sluttning.  ;)
Någon som kan komma med ett bra tips om hur man kan fixa det?
Lite knepigt att få i låg-växel oxå ibland, men det gissar jag är hur kuggarna står i lådan...  ':)
...växlarna är, vad jag förstått, inte dom smidigast rent generellt... ^-^
Titel: SV: Parkeringsläget
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 5 augusti 2013 kl. 14:17:18
Har just köpt en CF moto 500 ed och parkeringsläget är snudd på omöjligt att få i. Kan ju vara bra att ha fungerande när man står i parkerad i någon sluttning.  ;)
Någon som kan komma med ett bra tips om hur man kan fixa det?
Lite knepigt att få i låg-växel oxå ibland, men det gissar jag är hur kuggarna står i lådan...  ':)
...växlarna är, vad jag förstått, inte dom smidigast rent generellt... ^-^

Prova ställ ned tomgången, då går det lättare att få i växlarna, iallfall på min.
Jag använder aldrig P-läget utan den står kvar på L/H/R i vilket fall.
Titel: SV: Parkeringsläget
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 5 augusti 2013 kl. 14:33:08
Kan även vara så du behöver justera länkaget.
(Axeln mellan växelväljare och växellådan)

Har du fortfarande vajerspärren som gör att man ska ha bromsen i för att växla?
Om ja, demontera denna.
Titel: SV: Parkeringsläget
Skrivet av: frank142 skrivet 5 augusti 2013 kl. 14:38:15
Kan även vara så du behöver justera länkaget.
(Axeln mellan växelväljare och växellådan)

Har du fortfarande vajerspärren som gör att man ska ha bromsen i för att växla?
Om ja, demontera denna.

jag fick justera länkaget på min och ta bort 
spärren och det vart stor skilnad ()p
Titel: SV: Parkeringsläget
Skrivet av: Rookien skrivet 5 augusti 2013 kl. 14:49:42
Ok. Ska testa lite olika metoder.  :)

Lite osäker på om jag vajerspärren är kvar, men om den är det så lär den ryka.

Oftast står den kvar med L, H eller R- läget i, men ibland blir det lite för mycket lutning och lättrullat underlag.
Titel: SV: Parkeringsläget
Skrivet av: Pelle_jkpg skrivet 5 augusti 2013 kl. 14:53:28
Jag har alltid P när jag stannar.
Varför inte?

Då behöver man inte bromsa för att starta eller av misstag gasa när man startar o kör på något eller värre flyger över styret.

Men är ju en smak/vanesak.
Titel: SV: Parkeringsläget
Skrivet av: Rookien skrivet 5 augusti 2013 kl. 15:14:12
Håller med.
Är ju att föredra att ha P-läget i när man klivit av den.
Titel: SV: Parkeringsläget
Skrivet av: str8ahead skrivet 5 augusti 2013 kl. 15:50:55
Tänk på att parkeringsläget går rätt tungt och få i på cf då man spänner en vajer till ett eget bromsok för parkering. Annars är det en bra idé att kolla tomgången

Spärren är bara mellan N R och P inte H och L.

Och sist men inte minst, lita inte på parkeringen om du kört i något blött den tar ungefär ingenting då
Titel: SV: Parkeringsläget
Skrivet av: Tripod skrivet 5 augusti 2013 kl. 20:34:37
Kolla på bakre kardanaxeln, höger sida av maskinen innanför bakhjulet så ser du oket till p-bromsen. På min brors maskin har oket kärvat fast och P-läget går inte använda hur mycket man än vill.
Dessutom har dom gjort bultarna till oket helt idiotiskt så oket går inte ta lös utan att demontera kardanen.  :banghead: Kommer att svarva nya bultar så vi kan renovera oket.
Växlarna går hur bra som helst (nåja...) bara man tar bort fotbromsspärren. Lossa kåporna under tanken så ser du wiren mellan fotbromsen och växellänkaget.  :)
Titel: SV: Parkeringsläget
Skrivet av: lygbranch skrivet 6 augusti 2013 kl. 10:57:22
Jag har samma problem med obefintlig parkeringsbroms. Tydligen är justerskruven till oket som även bromswiren påverkar nästintill omöjlig att justrera. Den lilla skruven kan skruvas både in i botten eller ut tills den tappar gäng och någonstans däremellan finns rätt läge, annars händer det ingenting  >:(.
Återförsäljaren står frågande och känner inte till hur man gör och kan därför inte lämna nåt pris på något som borde vara så enkelt som en justering.
Jag har nu skruvat justeringen både fram och tillbaka utan resultat och tror att jag för tillfället ger upp och tar med mig en stoppkloss på pakethållaren istället  ;). 
Titel: SV: Parkeringsläget
Skrivet av: Rookien skrivet 8 augusti 2013 kl. 07:42:55
Tog bort vajerspärren och nu går det betydligt enklare att växla. Förutom då kuggarna står fel mot varandra, men det är ju ganska naturligt.  :)

Tog även bort handbromsvajern på bromsoket då oket var tvärstumt och följden blev ingen handbroms och trögt p-läge på växelspaken!  >:( Provade smörja upp det på plats, men var inte helt enkelt och för att ta bort oket behövdes ju kardan demonteras. :nono: Så det får bli ett senare projekt. Gissar att det behöver bytas ett par bromsklotsar oxå.  :-X
Titel: SV: Parkeringsläget
Skrivet av: MikeLeaf skrivet 8 augusti 2013 kl. 08:42:02
Tog bort vajerspärren och nu går det betydligt enklare att växla.
Hur gjorde Du exakt?   lossade hela vajern vid reglaget eller vid pedalen eller hur?  Tänkte ta bort det på min CF i helgen...

Obs är ingen erfaren meckare...  men detta borde jag klara av!
Titel: SV: Parkeringsläget
Skrivet av: Rookien skrivet 8 augusti 2013 kl. 10:19:19
Lossade vid växelspaken. Ta bort plastkåpan under växelspaken, via hjulhuset. Där sitter en ca:3cm lång mutter(in mot mitten på hjulingen). Lossa den helt och häng upp den. Jag klämde in den mellan någon slang o ramen.
 ()p
Titel: SV: Parkeringsläget
Skrivet av: Tripod skrivet 8 augusti 2013 kl. 14:27:40
Har funderat om det inte skulle gå att flytta wiren som går till handbromsoket till fotbromsen istället. Då kan man ju trampa ned fotbromsen medan man lägger växelspaken i P läge. Går ju ta bort wiren till växelspärren och fästa handbromswiren där... En tanke bara  :hmmm:


Ett dygn senare... inser att jag är alldeles för otydlig här...  :)
Titel: SV: Parkeringsläget
Skrivet av: lygbranch skrivet 9 augusti 2013 kl. 09:04:39
Intressant tanke ()p! Frågan är hur man får bromsen att ligga i när man släpper pedalen. Vad jag förstår så skjuter man ju in klossarna och pressar mot skivan på den "riktiga" handbromsen och drar isär dom med wiren när man lossar bromsen.
Synd att min hoj står 60 mil bort så jag har svårt att testa, så jag följer med intresse om Tripods tanke blir verklighet. Att justera handbromsoket har jag gett upp och det verkar också vara knöligt att ta loss oket. Även om man får loss det så återstår ju i alla fall justeringen när man sätter tillbaka det. 
Titel: SV: Parkeringsläget
Skrivet av: Rookien skrivet 9 augusti 2013 kl. 11:27:19
??? :hmmm:
lygbranch
Vad jag förstår så skjuter man ju in klossarna och pressar mot skivan på den "riktiga" handbromsen och drar isär dom med wiren när man lossar bromsen.
Menar du att om man tar bort handbromswajern (om allt nu skulle funka som det ska) så kommer bromsklotsarna att ligga an mot skivan? Min gissning är att dom släpper då och att när man lägger i p-läget så spänner man vajern och klotsarna nyper mot skivan.
Mitt ok är ju så trögt så det kan jag knacka till vilket läge jag vill om man använder hammaren  :knupple:.  ;D
Titel: SV: Parkeringsläget
Skrivet av: Tripod skrivet 9 augusti 2013 kl. 11:47:42
Alltså när man lägger i P läget sträcks en wire som sitter på växelspaksreglaget. Den wiren går till p-broms oket, alltså ett mekaniskt skivbromsok.

Eftersom det går en wire (växelspärren) från fotbromsen till växelreglaget som man ändå inte vill ha kvar tänkte jag om det gick använda dom infästningarna i fotbromsen på något vis.
Jag menar alltså att wiren från P-läget ska gå till fotbromsen istället för till det där idiotiska mekaniska skivbromsoket.
Alternativt flytta wiren från handbromshandtag på höger sida av styret till P lägets wireinfästning i växelreglaget.
Typ...  :)
Titel: SV: Parkeringsläget
Skrivet av: lygbranch skrivet 9 augusti 2013 kl. 12:33:39
Funktionen på handbromsoket och wiren är bara en teori från min sida, eftersom det saknas fjäder som drar tillbaka när man ändrar p-läget.
Hur som helst är idén med fotbromsen bra, frågan är bara hur bromsen ligger kvar? P-läget har väl inget spärrläge i själva spaken, eller...?
Titel: SV: Parkeringsläget
Skrivet av: Rookien skrivet 9 augusti 2013 kl. 15:58:03
Aha! Du tänkte så! Var ju smidigt om det gick att få till med fotbromsen.  :)

Växelspaken har ju en spärr (som brukar kunna kärva den oxå) mellan varje läge L-H-N-R-P. Så problemet med att bromsen ska ligga kvar finns nog antar jag.   :-\
...men jag e ju precis som mitt alias, Rookie, inom området. Så jag e öppen för förslag.  ()p
Titel: SV: Parkeringsläget
Skrivet av: Tripod skrivet 9 augusti 2013 kl. 18:11:45
Ja det är ju en kuliss för växelspaken så den hakar fast.  :)
Titel: SV: Parkeringsläget
Skrivet av: Rookien skrivet 13 augusti 2013 kl. 12:46:42
Servade hjulingen i helgen och tittade tillsammans med mecken på konstruktionen av handbromsoket... >:( Otroligt korkad lösning!

Lösning: Kommer att såga av befintliga bultar och sen göra nya hål i den del som går igenom oket med invändig gänga för att sedan kunna gänga i en ny bult.
Problemet med kärvande ok löst för framtiden.  :) Men sen om handbromsen kommer att funka är ju en annan sak, men åtminstone en början.  :whip:
Titel: SV: Parkeringsläget
Skrivet av: Tripod skrivet 13 augusti 2013 kl. 21:39:16
Så ska brorsan också göra med bultarna!  :)
Titel: SV: Parkeringsläget
Skrivet av: lygbranch skrivet 14 augusti 2013 kl. 09:37:22
Låter avancerat och verkar vara verkstadsjobb, men är det en lösning så är det ju kanon. Som nämnts har jag har hjulingen 60 mil bort, så jag har svårt att se hur det är tänkt. Gärna lite bilder före och efter om du kommer till skott med modifieringen. Nån nämnde att man måste lossa kardan för att komma åt, är det ännu knöligare än att såga bult och borra nytt?
Hur gör återförsäljarverkstäderna, det verkar ju vara standard med dåliga p-bromsar? Måste ju klassas som standardjobb med någon form av normtid på byte av klossar och det bör ju spegla knöligheten.
Titel: SV: Parkeringsläget
Skrivet av: lygbranch skrivet 8 oktober 2013 kl. 11:08:20
Min CF är vägreggad och har fått körförbud främst för att jag inte kommit till skott att fixa p-bromsen med dess minst sagt knöliga konstruktion. Hjulingen står i fritidshuset 60 mil hemifrån och jag har varken tid eller lust att hålla på och meka den korta tid jag är där.
Inspirerad av alternativa idéer på denna tråd, kontaktade jag bilprovningen för att kolla vad som gällde för p-bromsen.
För det första krävs det en fungerande p-broms, sen måste det också finnas ett "riktigt" bromssystem oberoende av p-bromsen och p-bromsen måste sitta fast monterad.
Vill därför delge er denna bild på den i mitt tycke geniala  ;) sniklösningen för att få hjulingen godkänd, så att man kan ha den i drift tills man får lust att ta tag i problemet  ^-^
Trampar man ner bromspedalen slakkar ju vänster bromshandtag och man låser då skidspännbandet. Den fasta monteringen löser man galant med att fästa spännbandet med ett buntband (gärna svart så att det ser proffsigt ut  ;D)
Godkänd och klar två år framåt  ()p
Titel: SV: Parkeringsläget
Skrivet av: P-A78 skrivet 8 oktober 2013 kl. 12:49:11
Min CF är vägreggad och har fått körförbud främst för att jag inte kommit till skott att fixa p-bromsen med dess minst sagt knöliga konstruktion. Hjulingen står i fritidshuset 60 mil hemifrån och jag har varken tid eller lust att hålla på och meka den korta tid jag är där.
Inspirerad av alternativa idéer på denna tråd, kontaktade jag bilprovningen för att kolla vad som gällde för p-bromsen.
För det första krävs det en fungerande p-broms, sen måste det också finnas ett "riktigt" bromssystem oberoende av p-bromsen och p-bromsen måste sitta fast monterad.
Vill därför delge er denna bild på den i mitt tycke geniala  ;) sniklösningen för att få hjulingen godkänd, så att man kan ha den i drift tills man får lust att ta tag i problemet  ^-^
Trampar man ner bromspedalen slakkar ju vänster bromshandtag och man låser då skidspännbandet. Den fasta monteringen löser man galant med att fästa spännbandet med ett buntband (gärna svart så att det ser proffsigt ut  ;D)
Godkänd och klar två år framåt  ()p

Hej

Missade jag något i ditt inlägg men menar sbp att din lösning är ok?

M.V.H P-A78

Titel: SV: Parkeringsläget
Skrivet av: lygbranch skrivet 9 oktober 2013 kl. 09:56:01
Japp, den blev godkänd. Uppfyller ju faktiskt de formella kraven även om det är snik så det förslår  ;).
Broms via wire separat från hydraulsystemet (detta motiveras med att att ha en reserv om ordinarie broms pajar under färd) , den kan låsas i spärrat läge och den ska vara fast monterad.
Denna lösning blev till för att slippa körförbudet för den lilla men dock landsvägskörning jag kommer att göra tills dess att jag tar itu med parkeringsbromsoket.
Titel: SV: Parkeringsläget
Skrivet av: Peter Johansson skrivet 9 oktober 2013 kl. 21:03:05
Hej det går att lossa wiren vid pedalen och sätta ett stift och en liten distans av en bit rör  så wiren är spänd hela tiden så sätter man spärren ur funktion .
Titel: SV: Parkeringsläget
Skrivet av: --- skrivet 10 oktober 2013 kl. 01:26:18
Ja, den lösningen är bättre än att skruva ur uppe vid spaken, handtaget går ju lättare då man slipper en fjäder och det blir inget hål in vid spaken.
Se även den här tråden ang för mjukt material i "vridkolven" i oket, som leder till trög/svårinställd parkeringsbroms.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=48879.0 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=48879.0)