ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: HondaHåkan skrivet 28 oktober 2015 kl. 09:36:30

Titel: Farliga moment/olyckor
Skrivet av: HondaHåkan skrivet 28 oktober 2015 kl. 09:36:30
Hejsan allesamman!
Jag är nybliven ägare till en Honda Foreman 450 och har inte så mycket erfarenhet av körning med dessa versatila fordon. Jag bor i skogen och ska använda min ATV till allsköns sysslor; plogning, vedkörning, dra upp båtar etc.. Jag har haft MC hela mitt vuxna liv men detta är något helt annat att köra ;)
Men när jag gör en enkel sökning på DN så får jag fram en stor mängd olycksrelaterade artiklar med ett flertal fatala olyckor. Så nu undrar jag vad ni som har några års erfarenhet tycker att man ska tänka på beträffande körtekniker och säkerhet? Vad är den största risken vid körning anser ni?
/H
Titel: SV: Farliga moment/olyckor
Skrivet av: Hanen skrivet 28 oktober 2015 kl. 11:10:23
Skulle tro att alkohol är den störst bidragande orsaken till olyckor med ATV.
Titel: SV: Farliga moment/olyckor
Skrivet av: skogsbonne skrivet 28 oktober 2015 kl. 11:11:06
Kör inte full så är det lugnt  ;)

Nej men olyckorna som sker sker ju oftast pga alkohol och nöjeskörning, aldrig sett någon som skadat sig när dom använt fyrhjulingen för det den är gjort för.

Visst man kan tex välta när man är i skogen och kör men då kör man där man avancerat
Titel: SV: Farliga moment/olyckor
Skrivet av: Fenrisulven skrivet 28 oktober 2015 kl. 13:18:04
Ha hjälm på dig.
Kör nykter.
Kör aldrig ensam i skogen.

Titel: SV: Farliga moment/olyckor
Skrivet av: Jupiter skrivet 28 oktober 2015 kl. 14:24:00
Börja med att köra lugnt och lära känna maskinen, dess bromsverkan, tyngdpunkt etc. Känn efter hur pass den understyr i kurvor tex. så att ingen obehaglig överraskning kommer vid fel tillfälle.

Med rätt utrustning på kroppen och intag av rätt vätska brukar det bli bra.

Glöm inte att ha god belysning.
Titel: SV: Farliga moment/olyckor
Skrivet av: Rickard Marklund skrivet 29 oktober 2015 kl. 05:57:44
Ett absolut farligt moment, jämför med MC eller bil är just kurvtagningen.
Då bakaxeln är odiffad så vill maskinen rakt fram så länge båda bakhjulen har grepp, så snart det inre hjulet tappar grepp så får du en "accelererad" svängning och maskinen kan i värsta fall tippa - med dig under.
300 kg som hamnar ovanpå, kanske i ett dike har blivit mer än en persons död, man orkar helt enkelt inte lyfta bort maskinen, speciellt inte om man blivit skadad i samband med olyckan.

Överstegring i branta backar är ett annat riskmoment, får man maskinen över sig i ett sånt moment så kan det gå illa, även om man har hjälm.

Båda dessa former av olyckor är troligen starkt överrepresenterade bland folk som kört onyktra, så även jag håller med om grundregeln att köra nykter.

De mjuka däcken är också en riskfaktor när man kör på landsväg, pressar du maskinen hårt i en kurva när du har lågt däcktryck så kan däcket "plötsligt" ge med sig och du får en svårkontrollerad situation som kan resultera i att du välter.

Så länge man kör lungt och inte utmanar för mycket vare sig uppåt, nedåt eller sidledes på ojämn mark så är det inte så farligt att köra ATV.
Om du någon gång hamnar i en situation där du känner att du kan välta (det händer), se till att du är beredd och kan hoppa undan så att du inte får maskinen över dig.
Välter maskinen, stäng av den tills du fått den på rätt köl igen, så att smörjningen på motorn fungerar som tänkt.