ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: ingemar skrivet 13 januari 2007 kl. 17:11:03

Titel: BRÄNSLE blyfri 95 eller oktan 98
Skrivet av: ingemar skrivet 13 januari 2007 kl. 17:11:03
Har lite funderingar vad det gäller bränsle till maskinerna.kör en Bombardier 400 XT och den kör jag med blyfri 95..är det nån som upplever att maskinen går bättre på oktan 98? är det nån som har provat och vad blir skillnaden..jag upplever min maskin att den smårycker när man kör..om det kan ha med bränsle att göra...

Ingemar
Titel: hejsan
Skrivet av: retep skrivet 13 januari 2007 kl. 17:18:49
Jag kör också en bombardier 400 jag har testat med både 95 96 98 oktan är jag märker ingen skillnad alls så dina ryckningar tror jag inte hänger på bensinen,det kankse är skit i förgasaren?
Titel: 98 & K sprit !
Skrivet av: Pucko skrivet 13 januari 2007 kl. 18:34:04
Jag har börjat köra på 98 och tycker det märks skillnad, har även kunnat justera in lite mer bränsle än när jag körde med 95. Testa, det skiljer ju inte så mycket.
Ett annat tips  :idea: , lägg med en skvätt K-sprit i packväskan (drick dock inte upp den), i dag fick jag en ispropp i förgasarna och det var inte så roligt att åka hem genom skogen med den. Det gick iaf att köra på lite mer än tomgång...
Titel: Re: hejsan
Skrivet av: Libba skrivet 13 januari 2007 kl. 18:38:29
Citat från: "retep"
Jag kör också en bombardier 400 jag har testat med både 95 96 98 oktan är jag märker ingen skillnad alls så dina ryckningar tror jag inte hänger på bensinen,det kankse är skit i förgasaren?


Du kan ju Prova 99 hos shell också:P
Titel: hmm
Skrivet av: retep skrivet 13 januari 2007 kl. 18:41:47
ja om du menar shell v power så har jag provat den men blev väl inte så värst impad precis bättre å köra på 95 så länge det inte märks nån skillnad
Titel: BRÄNSLE blyfri 95 eller oktan 98
Skrivet av: race skrivet 26 mars 2007 kl. 16:07:43
98 bensin motverka ev. spikningar i motorn!
Titel: BRÄNSLE blyfri 95 eller oktan 98
Skrivet av: Finnen skrivet 26 mars 2007 kl. 17:45:46
Vad innebär spikningar i motorn?
Titel: BRÄNSLE blyfri 95 eller oktan 98
Skrivet av: Jocke72 skrivet 26 mars 2007 kl. 20:43:39
Så här ÄR det:

95 har högre energivärde än 98. Detta betyder att behöver inte din ATV 98, vilket ingen standardmaskin gör, så går den bättre på 95. Resten är placebo... Anledningen är att det finns ingen ATV med spiksensor, fanns det skulle den kunna justera tändningen och tillgodogöra sig den höjda oktanen.

99 VPower GER mer effekt, trots att din bil/hoj/atv inte har spiksensor. Anledningen är att den är renare och därmed ger en mer fullständig förbränning. Detta har flera fördelar då du inte får en massa avlagringar i motorn.

Med modern insprutning ger VPower ännu mer effekt. Flera tester har utförts som visar detta, bland annat i Teknikens Värld där man bänkade en standard Porsche 911 (997) Carrera S. VPower gav 13 hästar mer än 95 och 8 hästar mer än 98, utöver den renande effekten i motorn.
Räknar man procent är det alltså knappt märkbart, särskilt på en Quad/ATV...


/J
Titel: BRÄNSLE blyfri 95 eller oktan 98
Skrivet av: Bushmaster skrivet 27 mars 2007 kl. 10:53:40
DEn bästa för motorn om man tänker på avlagringar och att det skall vara skonsamt mot membranen i förgasaren är ju att köra på  Akrylatbensin!  Då slipper man lösningsmedel som bensen odyl.
Den är ju förstås lite dyrare :D  :D
Mvh
Mats Jonsson
Titel: Re: 98 & K sprit !
Skrivet av: Bushmaster skrivet 27 mars 2007 kl. 10:56:03
Citat från: "Pucko"
Jag har börjat köra på 98 och tycker det märks skillnad, har även kunnat justera in lite mer bränsle än när jag körde med 95. Testa, det skiljer ju inte så mycket.
Ett annat tips  :idea: , lägg med en skvätt K-sprit i packväskan (drick dock inte upp den), i dag fick jag en ispropp i förgasarna och det var inte så roligt att åka hem genom skogen med den. Det gick iaf att köra på lite mer än tomgång...


Ett billigare alternativ är att blanda ut soppan med ca 10% E85 (bränsle Etanol)  85%etanol 15% soppa.
Då lär man slippa isproppar också!
Mvh
Mats Jonsson
Titel: BRÄNSLE blyfri 95 eller oktan 98
Skrivet av: Hubbe skrivet 27 mars 2007 kl. 11:17:08
Blandar du med etanol får du lägre energivärde i soppan.
All bensin som säljs skall ha en inblandning av 5% etanol i sig av miljöskäl.
Kollar man specar så stämmer det hos alla utom shell, där vpower inte specar etanolinnehåll. Kanske de har undantag eller så hamnade oktantalet utanför regelverket.
Ispropp är idag sällan problem i och med att de har etanol i soppan, men har man extremt mycket vatten i tanken så räcker kanske inte den etanolen till för att binda vattnet.

men precis som Jocke skrev: har ni inte turbo, extremt högt komp eller knacksensorer så kör på 95 vilken har mest energiinnehåll (Vpower undantagen eftersom den saknar etanolen och därmed har högst energivärde). Allt anna ÄR placebo i rövsensorn..
Titel: BRÄNSLE blyfri 95 eller oktan 98
Skrivet av: Bushmaster skrivet 27 mars 2007 kl. 16:57:43
Citat från: "Hubbe"
Blandar du med etanol får du lägre energivärde i soppan.
All bensin som säljs skall ha en inblandning av 5% etanol i sig av miljöskäl.
Kollar man specar så stämmer det hos alla utom shell, där vpower inte specar etanolinnehåll. Kanske de har undantag eller så hamnade oktantalet utanför regelverket.
Ispropp är idag sällan problem i och med att de har etanol i soppan, men har man extremt mycket vatten i tanken så räcker kanske inte den etanolen till för att binda vattnet.

men precis som Jocke skrev: har ni inte turbo, extremt högt komp eller knacksensorer så kör på 95 vilken har mest energiinnehåll (Vpower undantagen eftersom den saknar etanolen och därmed har högst energivärde). Allt anna ÄR placebo i rövsensorn..


Konstigt att det skulle bli sämre med etanol då enl specade Hk på bilar  bensin/etanol  så ger etanol fler hk!!
Och etanol har mycket lägre antändningspunkt. Kan ju ha med andra faktorer att göra iofs.
Mvh
Mats Jonsson
Titel: BRÄNSLE blyfri 95 eller oktan 98
Skrivet av: Bushmaster skrivet 27 mars 2007 kl. 17:09:24
Hittade detta!


Det är lätt att tro att oktantalet är ett mått på bensinens energiinnehåll eller kvalitet i allmänhet, att man automatiskt får mer kraft ur motorn om man tankar 98 istället för 95, för att inte tala om 100! och att man på något sätt gör bil och motor en välgärning om man ger den bensin med högre oktan.
Så behöver dock alls icke vara fallet - det kan rentav vara tvärtom.

Oktantalet anger en enda faktor, nämligen hur motståndskraftig bensinen är mot självantändning. Det normala förloppet är ju att den "förgasade" bensinen i cylindern komprimeras av kolven och sedan antänds i precis rätt ögonblick av tändstiftets gnista. Om bensinen, när den utsätts för högt tryck och hög temperatur därtill, självantänder och exploderar i förtid så störs ju hela rytmen i processen; det hela yttrar sig i ett knackande ljud som kan vara mycket påtagligt. "Knackning" eller "spikning" låter inte bara illa utan är i längden direkt skadligt för motorn.

Använder man bensin med för lågt oktantal så kan motorn knacka, i synnerhet vid segdragning och full gas.
Använder man bensin med rätt oktantal så knackar motorn inte, förutsatt att allt annat är som det ska.
Använder man bensin med högre oktantal än så händer ingenting alls. Jo förresten, eftersom bensin med högre oktan är mer svårantändlig så blir förbränningen sämre, vilket kan ge kolavlagringar i motorn som gör att den går sämre eller inte alls. Det högre oktantalet innebär inte att man får kraftigare explosioner ur samma mängd bensin eller så.

Resonemanget kompliceras av att moderna motorer är avancerade apparater, bl.a. kan de sänka tändpunkten om de märker att det behövs för att undvika knackning, eller höja kompressionen om de märker att det går. I sådana fall så får man faktiskt lite mer kräm ur motorn när man tankat bensin med högre oktantal. Det har dock fortfarande ingenting att göra med bensinens energiinnehåll. En motor som är optimerad för 95 oktan har fortfarande ingenting extra att hämta ur 98 oktan.

Man kan också luras av det faktum att kraftiga motorer använder bränsle med höga oktantal. Men då förväxlar man orsak och verkan: kraftiga motorer använder som regel hög kompression för att få ut mer effekt ur bränslet, och måste därför givetvis ha bränsle som tål hög kompression. Flygbränsle kan ha oktantal på över 100, men det betyder inte att en vanlig bil går bättre, eller ens särskilt bra (eller alls) på det.

Vidare finns det ju de som sysslar med att trimma sina motorer på olika sätt, t.ex. genom s.k. chippning. När man spelar på den nivån har man naturligtvis koll på allehanda faktorer, varav bränslets oktan-tal är ett. För dem finns det extra hästkrafter att hämta i högre oktan, men det har alltså mycket lite, eller inget alls, med den vanlige bilägaren att göra.

En del hänvisar till att bensin med 95 oktan innehåller lite etanol, som har lägre energiinnehåll än bensin. Det stämmer visserligen, men dels är skillnaden mycket liten, dels är mängden etanol mycket liten (5 %). Skillnaden går därför i praktiken inte att observera, något som visserligen inte hindrar folk från att inbilla sig den.

Sammanfattningsvis: Om man inte har absolut järnkoll på vad man håller på med så är det klokaste på alla sätt att följa tillverkarens rekommendationer, och inte välja högre oktantal än så om det inte är nödvändigt. Det är det bästa för motor och plånbok. (Det här är en faktoid vars klargörande jag tjänat pengar på.)

Vad "oktan" egentligen är? En grupp av kolväten vars molekyler bl.a. har åtta kolatomer (grek. okto = åtta). Vanlig bensin är en blandning av diverse kolväten som t.ex. oktan. Bensin med oktantalet 95 har samma knackningsbenägenhet som en blandning av 95% iso-oktan (eller 2,2,4-trimetylpentan som den korrekta benämningen är) och 5% n-heptan. Bränsle med oktantal över 100 har mindre knackningsbenägenhet än ren iso-oktan.


Låter väl ok tycker jag!

Finns på  

http://www.faktoider.nu/oktan.html

Mvh
Mats Jonsson
Titel: BRÄNSLE blyfri 95 eller oktan 98
Skrivet av: Bushmaster skrivet 27 mars 2007 kl. 17:19:44
Hittade också detta!


Myt:
Att det skulle innebära sämre prestanda när man kör en FlexiFuelbil på etanol.

Fakta:
Etanol har ett mycket högre oktantal än bensin. Därför kan man plocka ut lika många hästkrafter ur motorn. Vissa bilmodeller plockar till och med ut 20% mer hästkrafter, trots att bioetanolen har ett lägre energiinnehåll än bensin. Det blir därför minst samma goda prestanda när man kör på e85 som när man kör på bensin.



Tilläggas bör att det går åt ca 30% mer e85  än om man kör på bensin!
Mvh
Mats Jonsson
Titel: BRÄNSLE blyfri 95 eller oktan 98
Skrivet av: Hubbe skrivet 27 mars 2007 kl. 22:20:41
Om motorn inte justerar tändning eller laddtryck får du ut sämre effekt med etanol.
Att du KAN få ut mer effekt beror på att etanol har högre oktantal (104 vill jag minnas) och är därmed tåligare mot självantändning.
Moderna bilmotorer har oftast knacsensorer och kompenserar för det högre oktantalet, MEN förgasarhojar gör det inte, inte heller de flesta med insprut. Alltså förlorar man effekt på att blanda i etanol.

Börjar det klarna hur det hänger ihop?
Titel: BRÄNSLE blyfri 95 eller oktan 98
Skrivet av: Bushmaster skrivet 28 mars 2007 kl. 23:00:01
Har varit klart för mig sedan dina tidigare inlägg!!

Ville dela med mig av det jag hittade generellt om soppa odyl.


Mvh
Mats Jonsson
Titel: BRÄNSLE blyfri 95 eller oktan 98
Skrivet av: Hubbe skrivet 29 mars 2007 kl. 07:31:06
ok.