ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: CF 500 växellåda
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 ... 3 [4] 5  Alla   Gå ned

Författare Ämne: CF 500 växellåda  (läst 28064 gånger)

Utloggad Peter Johansson

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 180
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
Peter Johansson
SV: CF 500 växellåda
« Svar #36 skrivet: 19 januari 2013 kl. 12:16:48 »
Tycker att växellådan är under all kritik , och varför ha en slung koppling begriper jag inte räcker inte bara att ha variatorer utan både ock.
Anmäl till moderator   Loggat
Allroad

Utloggad KMJ

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • ATV noob´
    • Visa profil
KMJ
SV: CF 500 växellåda
« Svar #37 skrivet: 19 januari 2013 kl. 13:03:01 »
Jag måtte haft tur då jag köpte min då.
Växlarna går i hur lätt som helst....Känns som att det går lättare för varje dag  :djump:

(gått dryga 60 km nu)
Anmäl till moderator   Loggat
*CF Moto Allroad 500  Black Edition 2013, förlängd
*Vägreggad
*Black Wolf plog
*ATV Pro packlåda bak
*Biltema handskydd
*Mätarställning: 920 km

Utloggad Fenrisulven

  • Lite större, lite bättre!
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4820
  • Total likes: 118
  • Kön: Man
  • Wargön Finest!
    • Visa profil
Fenrisulven
SV: CF 500 växellåda
« Svar #38 skrivet: 19 januari 2013 kl. 16:06:53 »
Citat från: KMJ skrivet 19 januari 2013 kl. 13:03:01
Jag måtte haft tur då jag köpte min då.
Växlarna går i hur lätt som helst....Känns som att det går lättare för varje dag  :djump:

(gått dryga 60 km nu)

Samma med min, förutom P-läget som är lite trögt men det finns ju en bra förklarig till det.
Anmäl till moderator   Loggat
1000R

Utloggad T

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1692
  • Total likes: 0
    • Visa profil
T
SV: CF 500 växellåda
« Svar #39 skrivet: 19 februari 2013 kl. 14:09:24 »
Växellådan på en CF är gjord så att du kan flytta den en växel i taget, dvs att om du ligger på tex backväxel och ska lägga i lågväxeln så måste du passera både neutral och högväxel, vilket inte alltid går om text högväxeln inte går i (ligger fel i lådan). Den fjäderbelastning som finns på spaken tillåter ETT felläge sen är det stopp.

Alltså, ligger du på backen så kan du flytta SPAKEN till neutral men lådan ligger kvar på backväxeln, tills du gasar till lite då det säger klick och neutral hoppar i, först då kan du lägga i högen.

Ibland ligger allt rätt i linje i lådan, då går det fint att lägga ur backen och bara passera neutral och hög för att lägga i lågen, ibland inte.

Ligger du på högen (och har kört med högen) och ska lägga i lågen så kan detta kännas trögt, lägg i lågen iaf, tryck i den bara för det är fjädern du känner i lådan som är till för detta, ge lite gas och den klicka på plats.

Problemet med spärren på växelspaken / bromspedalen är att eftersom du bromsar så kan inte växellådan ändra läge så du kan inte växla av den anledningen, släpper du bromsen så kan du inte röra spaken.

Så ta loss spärren och bromsa aldrig när du ska lägga i växlarna, det gör inget om maskinen rullar lite om det lutar, det gör bara saken lättare (men alltså inte i farten utan om den råkar rulla lite av sig självt).

Nu sa någon att det gick lättare när han bromsade, vilket det ju gör om man har spärren kvar.

Tomgången påverkar mycket pga slungkopplingen. (som finns där för att det sliter mindre på grejerna, blir mjukare start)

SÅ: BORT MED SPÄRREN OCH GE FASEN I BROMSEN SÅ FUNKAR DETTA MYCKET BÄTTRE :)

/Benny
Anmäl till moderator   Loggat
Detta konto används inte av Trech AB längre.

KONKURS 2013

Utloggad FormerMazda

  • Herr
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 525
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • CF MOTO Allroad X5 -09
    • Visa profil
FormerMazda
SV: CF 500 växellåda
« Svar #40 skrivet: 19 februari 2013 kl. 14:38:29 »
När nån skriver med versaler så måste man lyssna har jag hört.

*lägger till på att-göra-listan*

 ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Jag vill ha en Titan Recon, också.

Utloggad T

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1692
  • Total likes: 0
    • Visa profil
T
SV: CF 500 växellåda
« Svar #41 skrivet: 19 februari 2013 kl. 14:59:21 »
Citat från: FormerMazda skrivet 19 februari 2013 kl. 14:38:29
När nån skriver med versaler så måste man lyssna har jag hört.

*lägger till på att-göra-listan*

 ()p

Haha, helt riktigt!  :sunny:

/B
Anmäl till moderator   Loggat
Detta konto används inte av Trech AB längre.

KONKURS 2013

Utloggad lygbranch

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
lygbranch
SV: CF 500 växellåda
« Svar #42 skrivet: 1 mars 2013 kl. 10:27:26 »
Citat från: Fenrisulven skrivet 19 januari 2013 kl. 16:06:53
Samma med min, förutom P-läget som är lite trögt men det finns ju en bra förklarig till det.

Vad är den bra förklaringen till det tröga P-läget?
Var sitter spärren på bromsen för att kunna lägga i växlarna?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad P-A78

  • Stolt ägare av Linhai 300 2x4 och Goes 520
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 309
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • ATV
    • Visa profil
P-A78
SV: CF 500 växellåda
« Svar #43 skrivet: 2 mars 2013 kl. 07:25:18 »
Hej

Det sitter en vajer kopplad till bromspedalen som går till växelreglaget. Innaför höger framhjul sitter det en plastbit monterad med två stycken bult på min var det 10 mm skalle på dom. När du tagit bort plasten så ser du vajern.
LYCKA TILL

M.V.H P-A78
Anmäl till moderator   Loggat
Goes 520 Steel 2012 med flak och winch bak & egen byggt drag fäste med vridbart triplex drag.
Borttagen krängningshämmare (går som en dröm på ojämmna ytor
linhai 300 Cross Road 2x4 2005
Kellfri kombikärra Med grövre och längre dragstång.
jula´s lilla flakkärra
Ruffneck Plog
Goes 520 2011 med Alufälgar såld
Viarelli 550 Gtx 2012 såld
Linhai 300 4x4 2011 såld (En riktigt bra atv)
Bashan Badboy 200 2007 såld

Utloggad T

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1692
  • Total likes: 0
    • Visa profil
T
SV: CF 500 växellåda
« Svar #44 skrivet: 2 mars 2013 kl. 12:00:11 »
Citat från: P-A78 skrivet  2 mars 2013 kl. 07:25:18
Hej

Det sitter en vajer kopplad till bromspedalen som går till växelreglaget. Innaför höger framhjul sitter det en plastbit monterad med två stycken bult på min var det 10 mm skalle på dom. När du tagit bort plasten så ser du vajern.
LYCKA TILL

M.V.H P-A78

Om du gör detta på HÖGER sida så måste du sträcka vajern och låsa den sträckt så spärren släpper.

Jag rekommenderar att ta bort spärren som då sitter på VÄNSTER sida under framskärmen, på insidan/baksidan av växelspaken. En mutterliknande, 3cm lång, med en vajer i änden. Loss med den och fäst upp nånstans med stripe.

P-läget är trögt eftersom spaken påverkar en vanlig broms, ett bromsok, som sitter bak på kardan, på höger sida.

Testa att skruva ut den mutter som sitter på vajern, ett halvt varv i taget. Rör INTE justeringen på oket, det kräver finkänslighet och slutar oftast med att den antingen ligger på eller inte funkar alls.

/Benny
Anmäl till moderator   Loggat
Detta konto används inte av Trech AB längre.

KONKURS 2013

Utloggad lygbranch

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
lygbranch
SV: CF 500 växellåda
« Svar #45 skrivet: 4 mars 2013 kl. 09:15:06 »
Ok, tack för svar. Det blir till att testa nästa gång jag kommer till stugan.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Buggy

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 440
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ägare av firma TMech inom Svarving Fräsning Gravyr
    • Visa profil
Buggy
SV: CF 500 växellåda
« Svar #46 skrivet: 4 mars 2013 kl. 16:22:01 »
Citat från: Trech skrivet  2 mars 2013 kl. 12:00:11


P-läget är trögt eftersom spaken påverkar en vanlig broms, ett bromsok, som sitter bak på kardan, på höger sida.

Testa att skruva ut den mutter som sitter på vajern, ett halvt varv i taget. Rör INTE justeringen på oket, det kräver finkänslighet och slutar oftast med att den antingen ligger på eller inte funkar alls.

/Benny
Försent :banghead:
Anmäl till moderator   Loggat
CF Moto500 -08
Allroad 300 4*4 -09  Såld
Dinli 350  -08  Såld
Bad Boy 200  Såld

Utloggad lygbranch

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 37
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
lygbranch
SV: CF 500 växellåda
« Svar #47 skrivet: 5 mars 2013 kl. 14:13:31 »
Samma problem här sen jag köpte den begagnad förra året och har hållit på att justera den sen dess när jag varit uppe i stugan  >:(. Min är både svår att växla till P och låsa på P och har skruvat bort mig på låsningen på oket och får väl börja om från början med pedalen och wiren och sen styrskruven på oket. Dock känns det som man skruvar på måfå på oket, eftersom det kan funka både om man gängar in eller ut med en stegvis mejselvridning på motsvarande 5 minuter på en urtavla  :dntknow:.

Var börjar man? Med att spänna wiren till lägena går in, gängstången i oket ligger då i spänn och det är nästan omöjligt att justera den, eller börjar man med gängstången som då går lätt men då vet man inte när läget är eftersom man inte har nån wire  :dntknow:.
Märkligt att en sån enkel funktion kan bli så knepig!
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 ... 3 [4] 5  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: CF 500 växellåda
 


Online just nu.

591 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 675. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info