ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • SMC (Moderatorer: Rickard Marklund, Michelin) »
  • Ämne: Ny SMC-ägare: Frågor kring manual, lufttryck och back
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Ny SMC-ägare: Frågor kring manual, lufttryck och back  (läst 4151 gånger)

Utloggad sebzan

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • CECTEK 500 EFI Quaddrift
    • Visa profil
sebzan
Ny SMC-ägare: Frågor kring manual, lufttryck och back
« skrivet: 1 maj 2012 kl. 11:33:08 »
Hej alla!

Igår införskaffade jag mig en SMC XLE300 från 2010 men jag har några frågor som ni lite mer "experter" kan svara på? :)
Bilder finns här: http://zanders.nu/index.php/bilder/?wppa-album=61&wppa-cover=0&wppa-occur=1

1. Manual
Jag fick inte någon egentlig bruksanvisning med (bara en liten servicebok med stämplar), är det någon som har en manual i digitalt format blir jag jätteglad om någon kan skicka den till mig. Ni når mig på zeb[snabelA]zanders.nu

2. Tryck i däcken
Det sitter Maxxis vägdäck på, om man bara kör på väg och vill minimera bensinförbrukningen, vad är rimligt däcktryck?

3. Backen
Är det bara jag som har svårt att få i backen på denna modell, så fort jag gör det tenderar motorn att dö - några tips förutom service?

Tackar för allt!  :D
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Rooz

  • Tubbel
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 109
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Tidigare: Smc 300
    • Visa profil
Rooz
SV: Ny SMC-ägare: Frågor kring manual, lufttryck och back
« Svar #1 skrivet: 2 maj 2012 kl. 21:22:16 »
1. på http://jiabshop.se/sida/-Sprangskisser hittar du Servis manual och sprängskisser på motorn.
2. Experimenterar själv med detta och har inte hittat någon "fabriks rekommendation" men 0.5 bar runt om känns stadigare i lite fart.
3. det sitter en dödare på backen så den dör om du inte har fotbromsen nedtryckt när du lägger i back.
Anmäl till moderator   Loggat
Kör: Suzuki GT 750K

Utloggad sebzan

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • CECTEK 500 EFI Quaddrift
    • Visa profil
sebzan
SV: Ny SMC-ägare: Frågor kring manual, lufttryck och back
« Svar #2 skrivet: 3 maj 2012 kl. 09:08:38 »
Tackar tackar för svar om manual och lufttryck.

Backade lite idag och faktum är att den verkar vara ytterst ojämn i hur den fungerar (och då trycker jag ned fotbromsen när jag lägger i den).

Ibland dör motorn så fort jag lagt i backen och börjar släppa upp kopplingen och samtidigt möta med gasen av helt okänd anledning - skulle det varit framåt hade det räckt med att bara släppa upp kopplingen sakta.

Andra gånger måste jag gasa på rätt rejält och då fungerar det hela faktiskt men allt som oftast är det som ovan, att den dör helt enkelt. :(
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad darki3

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Total likes: 1
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
darki3
SV: Ny SMC-ägare: Frågor kring manual, lufttryck och back
« Svar #3 skrivet: 3 maj 2012 kl. 10:09:22 »
Jag som kör 98% på väg kör på 0,7bar bak och 0,9bar fram iaf, det verkar slita rätt jämt på bakdäcken så har inte prövat med varken mera eller mindre luft. Ska sägas att jag har 10" däck 225/40 bak
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad sebzan

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • CECTEK 500 EFI Quaddrift
    • Visa profil
sebzan
SV: Ny SMC-ägare: Frågor kring manual, lufttryck och back
« Svar #4 skrivet: 3 maj 2012 kl. 18:40:45 »
Tjena,

Återkommer om mina däckstorlekar men ang mitt backproblem, det måste vara någonting som inte är helt rätt där alltså - det går i 1 försök av 4. :(

Är det någon som kan beskriva EXAKT hur de går tillväga för att lägga in backen och börja backa? Jag börjar misstänka att det är någonting som de får kolla på på verkstad snarast.

Hur jag än gör blir det ofta fel, t ex:
1. Starta i Neutral
2. Tryck in fotbromsen
3. Dra handtaget till "R" (nu brukar lampen för backen att blinka hela tiden)
4. Lägg in växel nr 1 (för att backa)
5. När jag börjar möta med gasen samtidigt som jag släpper uppkopplingen försiktigt så dör den.

Detta problem gäller även om jag först lägger i ettans växel, kopplar, trycker ner fotbromsen och drar spaken till backen.

Kan det vara någonting med att lampan blinkar? Alltså att inte backen kommer i läge ordentligt?

De få gångerna det fungerar har jag märkt att jag fått gasa på rätt rejält och det har bara gått när motorn varit varm.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad sebzan

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • CECTEK 500 EFI Quaddrift
    • Visa profil
sebzan
SV: Ny SMC-ägare: Frågor kring manual, lufttryck och back
« Svar #5 skrivet: 4 maj 2012 kl. 08:28:59 »
Tjena igen,

Jag har följande:

Däck:
Maxxis (Dirt - alltså kanske inte renodlade vägdäck?)

Dimension/tryck fram:
175/70-10" och 0,9 bar

Dimension/tryck bak:
255/60-10" och 0,7 bar

Vi får helt enkelt så hur det sliter och om det är lagom, jag kommer själv att köra 100% väg (pendling) och ingen terräng eller liknande.

Någon som använder sig av andra "inställningar"?
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad darki3

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Total likes: 1
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
darki3
SV: Ny SMC-ägare: Frågor kring manual, lufttryck och back
« Svar #6 skrivet: 4 maj 2012 kl. 09:43:16 »
Känns det som att du får i backen ordentligt då lampan blinkar? Att den liksom "klickar" till eller att cykeln hoppar till lite? Du sa att det går bra bara du varvar ganska mycket, lyser lampan hela tiden då eller blinkar den även då? Även jag får nog varva lite mera i backen än vad jag gör då jag ska åka iväg framåt men ändå inget tokvarvande :)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad sebzan

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • CECTEK 500 EFI Quaddrift
    • Visa profil
sebzan
SV: Ny SMC-ägare: Frågor kring manual, lufttryck och back
« Svar #7 skrivet: 4 maj 2012 kl. 10:25:10 »
Jag tror nog det är så att backen inte riktigt kommer i - därav att lampan faktiskt blinkar lite frekvent (och då gör den det hela tiden).

De gånger det ändå fungerat har det känts som om det "klickar" till när man för växelspaken ner i backläget och då har också lampan lyst hela tiden (fast ändå dött vid några tillfällen oxå).

Har en mindre servicetid nästa onsdag hos en meck så då får de kika på det.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Rooz

  • Tubbel
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 109
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Tidigare: Smc 300
    • Visa profil
Rooz
SV: Ny SMC-ägare: Frågor kring manual, lufttryck och back
« Svar #8 skrivet: 6 maj 2012 kl. 19:37:31 »
Skulle bara trilla in och säga att jag provkörde 0.9 fram och 0.7 bak under helgen och plussen är att det blir smidigare i stan. Stel bakaxel gynnas av högre tryck bak, i skarpa kurvor det släpper lite lättare och du kommer runt smidigare 0.9 fram är dock för mycket och det blir lite för skumpigt imo. 

på grus är detta för hårt får uppställ bara genom att motorbromsa nu kanske detta är mitt mål i livet bakom ett styre men föredrar att det är på gas på drag.

ska gå ner till 0.7 - 0.7 och prova men jag tror att jag kommer och hamna på 0.5 0.5 igen för min körstil och väg val.
Anmäl till moderator   Loggat
Kör: Suzuki GT 750K

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • SMC (Moderatorer: Rickard Marklund, Michelin) »
  • Ämne: Ny SMC-ägare: Frågor kring manual, lufttryck och back
 


Online just nu.

592 gäster, 2 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
kenthas, Tomterna,
Flest online idag: 701. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info