ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2 ... 16  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010  (läst 123457 gånger)

Utloggad Rickard Marklund

  • Ägare av forumet
  • Administratör
  • *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Total likes: 162
  • Kön: Man
    • Visa profil
Rickard Marklund
Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« skrivet: 3 oktober 2009 kl. 10:32:47 »
Nu har jag fått min maskin  ()p, och i denna tråd kommer jag löpande att rapportera om mina erfarenheter avseende denna.
Tanken är att jag skall sammanställa en "testmall" som alla ni andra också kan anväda för att göra era egna versioner av "min" test, jag kommer dessutom att rapportera om servicekostnader, reparationer, bränsleförbrukning och allt annat som har med ägandet av en Can Am 800 MAX XT-p att göra.
Bilder mm kommer inom kort.

Jag hoppas att denna satsning på en seriös testkörning över en längre period skall uppskattas av de som funderar på att köpa en Can Am.

Nu finns även en sida med fler och lite mer högupplösta bilder. http://www.atvforum.se/test-can-am-800.html

Läs även ATVForums långtest av Apache bandsats här: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=26378.0

Pris
Baspris för Outlander MAX 800R EFI XT-P ca 142 400 kr.
Mitt pris vid rent köp blev 135 000 kr, inkl vindruta, tum och handtagsvärmare.
Då jag även köpte plog med snabbplogfäste slutade notan på knappa 142 000 kr.
 
Andrahandsvärde?
En kvalitetsmaskin som har ett relativt högt andrahandsvärde, detta förhindrar dock inte att man som första ägare kommer att förlora en hel del på affären...
Vad andrahandsvärdet blir återstår att se, men det kommer att redovisas här när maskinen är såld.

Väghållning
En dröm att köra på vägen, servon kan dock initialt göra att man upplever den lite nervösare än föregångarna, utan servo, när man passerar "potthål" eller liknande i vägen.
Jag tror att detta mest är en initial känsla, för redan nu efter 5 mils körning har man börjat vänja sig med detta och håller annorlunda i styret.
Servon är som ni säkert förstår underbar när man svänger snävt, eller kör i terrängen.
Det finns två val för servons styrka, min och max, men jag tycker skillnaden är för liten, på minläget hade den gärna fått ge lite mindre servoverkan för landsvägskörning.
På maxläget är den väldigt lättstyrd, och jag kommer nog bara att använda detta läge vid terrängkörning.

Framkomlighet i terräng
Måste erkänna att jag kör ytterst lite i terrängen, har fortfarande inte testat nåt alls med denna maskin, rapporter kommer efterhand.

Acceleration
Ej uppmätt ännu. (inkörning)

Toppfart
Vägreggad, strypt version = ca 65 km/h (ej inkörd, kanske går fortare när den fått några mil)
Terrängreggad, ostrypt version = ca 125 km/h

Komfort
Ja, vad skall man säga, jag är helt såld på fjädringskomforten som jag främst tror beror på den speciella bakfjädringen med dubbla svingarmar.
Sadeln kunde vara lite mindre "uppböjd" i framkant, men rent generellt sitter man bra. För mig är kanten till den upphöjda bakre sittplatsen, som skall vara svankstöd, lite för långt bak för att ge en riktigt skön körställning (jag är bara 175 cm lång), hade inte varit helt fel om man kunnat flytta bakre sittplatsen några cm fram/tillbaka för att få en bättre sittkomfort - oberoende av förarens längd.
På passagerarplats sitter man högt, med bra utsikt, men man utsätts naturligvis för mer fartvind än på en vanlig ATV utan den upphöjda bakre sittplatsen.

Med den ruta som sitter på maskinenfår man draget i ansiktets övre del, hade varit bra om man på ett enkelt sätt kunnat justera höjden på rutan då jag tror att en del hade kunnat acceptera lite mer drag mot bålen om man fick dragfritt i ansiktet.

Servicekostnad första året.
10-timmarsservice efter 12 timmar och 38 mil, Kostnad 2000 kr (Traktorcity Piteå).
Filterolja: 117 kr
XPS 4T Syntetisk 0W40 4 liter: 488 kr (Går det verkligen 4 liter olja?)
Arbete: 1.9 tim: 963 kr
Förbrukningsmaterial 5%: 31,70 kr

Totalt 1660 kr
Moms 400 kr

Summa: 2000 kr.

Fel: Trasig bromsljuskontakt, fanns i lager, men fel typ - tydligen har årets modell en annan gänga, bromsgivaren sitter på hydrauliken, och gängan var inte densamma som på tidigare årsmodeller.
Blir ett återbesök alltså. (besvärligt)

Tillgång på trim, tillbehör och eftermarknadsdelar.
Det finns en hel del originaltillbehör, men jag är väl inte den som hänger på mina maskiner en massa lullull, om ni ser eller köper tillbehör eller trim till era mskiner, delge mig gärna era erfarenheter så kan jag komplettera denna artikel med lite mer info.

Variator/Växelåda,Drivlina
Jag var lite orolig att 800:an skulle vara mer svårkörd i låga hastigheter än min tidigare 650 XT, men jag är förvånad över att den är så pass len som den är, faktiskt känns variatorn på denna helt perfekt, inga problem alls att smyga iväg. När man vill köra tufft hade jag dock velat ha ett lite tvärare ingrepp på variatorn, men man kan förmodligen inte få allt...
Om jag finge önska skulle jag vilja ha en högväxel, för snäll körning på landsväg, där maskinen varvade, säg 1000 varv mindre än idag. Tror det skulle vara gynnsamt för bränsleförbrukningen och "ljudkomforten".

Vid backning "klipper" tändningen vid xx km/h, på tidigare modeller har man kunnat trycka in overrideknappen för att kunna backa fortare, men jag hittar ingen sådan knapp på denna (har inte kollat i manualen, den kanske finns där nånstans trots allt)
Uppdatering: Knappen för växling av servoverkan har dubbla funktioner, när man kör framåt växlar man servoverkan, men med backväxel i så är det "override-knappen" som gör att man kan backa fortare. Man skall läsa manualen.  :rtfm:

Nya viscolockens funktion:

Test av diffen!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_kIFxNDJ11Y[/youtube]

den gamla 2009

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oAJiygXUCrM&NR=1[/youtube]

Belysning
Har inte kört just nåt i mörker ännu, men det lilla jag sett av belysningen fram är inte imponerande, dessutom varierar höjden mycket beroende på om man åker själv eller skjutsar, det borde verkligen vara nån form av enkel nivåreglering på halvljuset, antingen manuell via ett vred på styret, eller automatisk.
 
Kvalitet på knappar/mätare/reglage
Ett stort lyft jämför med föregående årsmodeller, hel/halvjus är ett vred på toppen av vänster multireglage som fungerar bra.
Uppdatering 09-10-30 Efter några dagars dimma och regn så kan jag konstatera att reglagen inte är helt optimala - häromdagen när jag skulle iväg var det -4°C ute, och det vatten som lagt sig under de dimmiga och regniga dagarna innan hade frusit till is: Startnyckeln gick få i med lite milt våld, alltså OK, startknappen fungerade dock inte innan jag tog till med lite mer än milt våld, den gick dock att starta...
Handbromshandtaget satt också fast initialt, men det gick också få liv i med lite krafttag, fick dock trycka tillbaks det i ursprungsläge.
Reglagebetyg för vinterväder med maskinen ute utan täckning är därför inte helt OK, men dock, jag har inte ännu blivit stående p.g.a. is trots att jag tagit maskinen i minusgrader minst 6 ggr, så man får väl ändå säga att det är godkänt
.


Blinkers är en bra knapp, tryck in vänster sida så blinkar den vänster, och tryck på mitten så slutar den blinka, precis som det skall vara, inte som tidigare en eftermonterad historia som knappt gick kontrollera.
På vänster reglage sitter även reglaget för servons min/max-läge, man håller in knappen i mer än 3 sekunder så växlar läget, och den aktuella inställningen visas i "hastighetsmätaren".  ()p
På höger sida sitter bara knappen för 2 eller 4-hjlusdriften, hoppas gummikvaliten på årets modell är bättre än på föregående års, där gummibälgen som skall skydda mot vatten var trasig redan efter ca 1 år.
Den SER ut att vara annorlunda designad, och förhoppningsvis har de även bättre kvalitet på gummit, jag kommer att komplettera med fakta om hur bälgen håller framöver.
Backspeglarna fungerar bra, men jag skulle gärna vilja ha möjliget att få dem längre ut åt sidan när man har viss typ av körning, t.ex. om man vill låta ungarn tolka efter maskinen på vintern, då skulle man gärna ha lite bättre uppsikt tätt bakom maskinen...

Däcken
Bra däck, men tyvärr inte helt runda/balanserade, trots att TraktorCity i Piteå (där jag köpt maskinen) balanserat däcken innan leverans.
Det är inga hårda slag på styret på grund av obalansen, utan mer en långsam obalans som får styret att vagga i händerna i farter över 50 km/h.
Jag kommer att prova balansera om framhjulen vid 10-tim-servicen och hoppas det blir bättre.
Det är dock inte farligt mycket obalans, utan något mindre än på min tidigare 650 (som även den balanserades ett par gånger).

Problem/felaktigheter under testperioden
1. Däcken är inte i perfekt balans, trots balansering (1 balansering utförd när detta skrivs)
2. Bromsljuskontakt defekt (hyudralisk), upptäcktes på 10-timmarsservice och är ännu ej fixat (2009-10-30)
3. Färdljus bak mörkt
4. Larmar för fel på bromsar (Parking Brake) Förhoppningvis hänger detta ihop med att servicekillen glömt sätta i nån kontakt efter att ha mixtrat med bromsljuskontakten, uppdatering kommer när det felen är åtgärdade. Bromsarna fungerar trots larmen.

Speciella funktioner
Nytt för i år är låsbart tanklock i ett riktigt gediget utförande, bara tanklocket väger väl typ 0.5 kg, känns gediget, men är nog inte direkt prestandahöjande...
Det finns även ett lås på växelföraren så man kan låsa den i valfritt läge när man lämnar den, eller lastar den för transport.
Servon är ju ny, och ett väldigt positivt tillskott.

Detta gillar jag mest
Åkkomforten
Ljudet (härligt)  ()p
Jag gillar hur oansträngd maskinen känns i högre farter, faktiskt rätt stor skillnad jämfört med min tidigare 650 från -07.
Den nya instrumenteringen (en bättre redovisning av denna kommer längre fram)

Förslag på förbättringar
Ett läge till på servoverkan, i landsvägsfart skulle jag vilja att servon hade lite mindre påverkan.
En hög-hög-växel, för bättre bränsleekonomi och en mer "relaxed" körning.
Ett tillbehör som på ett optimalt sätt gör att vinschningen av snöbladet fungerar bättre, med nuvarande design och placering av vinchen så bottnar chacklet i styrrullarna innan bladet lyfts särskilt mycket, vare gång det bottnar får man en stor belastning på vajern, och den håller inte länge innan den går av...
Jag skulle vilja ha ett stort vändhjul som man kunde fästa i de kraftiga infästningarna för den främre "stötfångaren".
När man vill köra lite tuffare så saknar jag ett "tuffare" inslag på variatorn från stillastående, det är ju inte så att den reser sig på bakhjulen direkt med nuvarande konfiguration på variatorn.  ::)

Standardutrustning:
Rotax 800R EFI engine, 71 hk (stypt 14.2 kW)
Marknadens mest kraftfulla motor med bäst vikt/effektförhållande i segmenet.
TTI individuell bakfjädring.
Förbättrad framfjädring.
Visco-Lok† Självlåsande differential.
Variator [CVT]
Multifunktions digital hastighetsmätare.
Elektroniskt stöldskydd (D.E.S.S.)
Lasträcken med  136 kg kapacitet.
Aluminiumfälgar
26 tums radial däck
Ergonomiskt format ryggstöd för passagerare.
Passagerarsäte enkelt utbytbart mot extra packbox.
Upphöjda fotstöd för passagerare.
Passagerarhandtag i greppvänligt material.
Svankstöd för föraren.

Outlander MAX 800R EFI XT (utöver ovan nämnda standardutrustning)
 
XT-paketet innehåller all standardutrustning enligt ovan, samt:
Ny justerbar (två lägen) dynamisk servostyrning. (DPS)
Ny Visco-Lok QE med snabbare ingrepp än tidigare.
Ny 650 watts generator.
BRP XL3000 winch med fjärrkontroll.
Kraftiga främre och bakre stötfångare.
Nya XT-specifika aluminiumfälgar.
Carlisle‡ 26 tums ACT radialdäck.
Handtag med vindavvisare.

Outlander MAX 800R EFI XT-P
 

XT-P™ paketet innehåller förutom det ovan nämna, även:
Högkvalitativ svartlackad kaross med gula sidopaneler.
Skärmbreddare.
Svarta specialaluminiumfälgar med gula inslag.



/Rickard

* sidahoger.jpg (108.04 kB, 700x520 - visat 14688 gånger.)

* sidavanster.jpg (99.77 kB, 700x482 - visat 14721 gånger.)

* servo.jpg (64.21 kB, 700x525 - visat 14918 gånger.)

* underbakifran.jpg (62.41 kB, 700x525 - visat 14588 gånger.)
« Senast ändrad: 2 januari 2010 kl. 17:32:39 av Rickard Marklund »
Anmäl till moderator   Loggat
(1 person liked this)
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad Mackan_450

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1752
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • KVICKSUND Sveriges eget Dubai
    • Visa profil
Mackan_450
SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #1 skrivet: 3 oktober 2009 kl. 11:18:15 »
mycket bra initiativ  ()p
Men då försöker vi hålla denna och andra liknande trådar seriösa o utan massa flams  ()p
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Rickard Marklund

  • Ägare av forumet
  • Administratör
  • *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Total likes: 162
  • Kön: Man
    • Visa profil
Rickard Marklund
SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #2 skrivet: 3 oktober 2009 kl. 16:09:24 »
Uppdaterat med lite bilder i första inlägget.
Och gjort en hemsida: http://www.atvforum.se/test-can-am-800.html

Börjar arbeta med testmallen ikväll.

Nu är det dags att montera IKEA-möbler.

Jag tror att Sambon ville köpa nåt nu när jag gjort det...
Det tar värdefull KÖRTID i anspråk.  :banghead:
Anmäl till moderator   Loggat
(1 person liked this)
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad Rickard Marklund

  • Ägare av forumet
  • Administratör
  • *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Total likes: 162
  • Kön: Man
    • Visa profil
Rickard Marklund
SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2009 kl. 17:57:28 »
Nu har jag hunnit få 15 mil på mätaren.
Can Am är underbar, jag tror jag är kär.  :D

Kommer just från en tur på ca 5 mil och vad skall jag säga, som landsvägsmaskin är den otrolig.

Tidigare idag har vi varit ute och satt upp ledmarkeringarna för skoterlederna, jag har dragit ett litet bilsläp over stock och sten, och jag måste säga att jag är rätt imponerad.

En sak jag reflekterar över är den stora skillnaden mellan min tidigare korta Can Am 650 (-07).
800:an är betydligt högre, både i sin helhet, och markfrigången, jag gissar att markfrigången/kulhöjden är ca 5 cm högre än på den gamla.
Fjärdringen är betydligt fastare, och maskinen kränger också mycket mindre i kurvorna.

Än så länge är det verkligen tummen upp från mitt håll.

Negativt då?

Ett litet missljud från kraftöverföringen vid låg fart, vet inte vad det är men låter som att det är nåt i diffen för 2/4-hjulsdrift, eller i nån knut, men det hörs inte alltid.
Vi får väl se om det blir bättre eller sämre, tror nog inte att det är nåt annat än ett "skönhetsfel", men man vet ju aldrig.
Anmäl till moderator   Loggat
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad Rickard Marklund

  • Ägare av forumet
  • Administratör
  • *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Total likes: 162
  • Kön: Man
    • Visa profil
Rickard Marklund
SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2009 kl. 16:56:59 »
Kort lägesrapport.

Efter servicen så visste jag ju att jag saknade bromsljus, men så dagen/kvällen efter när jag var ut och körde upptäckte jag att jag även tappat ordinarie färdljus bak, alltså helt svart...
Dessutom larmar det i displayen, "Parking Brake".

Hoppas allt hänger ihop på nåt sätt, eller att det bara är servicekillen som glömt sätta ihop nån kabel som gjort att det fått fnatt.

/Rickard
« Senast ändrad: 30 oktober 2009 kl. 17:32:36 av Rickard Marklund »
Anmäl till moderator   Loggat
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad Rickard Marklund

  • Ägare av forumet
  • Administratör
  • *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Total likes: 162
  • Kön: Man
    • Visa profil
Rickard Marklund
SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #5 skrivet: 6 november 2009 kl. 10:59:51 »
Fick SMS igår, nu (efter 9 dagar) har en ny bromsljus-givare beställts från Kanada, skulle ta ett par dar...
Vi får väl se, kör fortfarande helt mörklagd bak. På tisdag är det två veckor sedan felet upptäcktes på servicen.
Anmäl till moderator   Loggat
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad AtvNerd

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3926
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
AtvNerd
SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #6 skrivet: 6 november 2009 kl. 20:17:13 »
http://www.dirttraxtv.com/vidplayer.asp?id=18

ett bra test av Outty 800RMax XT-p  tyvärr är testet en bra bit in i klippet..
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad johnny k

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 145
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
johnny k
SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #7 skrivet: 8 november 2009 kl. 11:22:30 »
Hur ser bränsleförbrukningen ut jämfört med den gamle?????
Anmäl till moderator   Loggat
Can am Outlander 650 XT max 08
tumvärmare
handvärmare
Thule atv tipp pro vagn.
Powercommander 5
Rjwc slipon
Rjwc luftfilter
Ledramp

Utloggad Rickard Marklund

  • Ägare av forumet
  • Administratör
  • *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Total likes: 162
  • Kön: Man
    • Visa profil
Rickard Marklund
SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #8 skrivet: 8 november 2009 kl. 15:25:48 »
Jag har tyvärr ingen mack i närheten, så jag tankar bara från dunk, jag skriver upp alla tankningar och miltalen, men det är liiite tidigt att dra några riktigt klara slutsatser ännu.
Som det nu ser ut har den i alla fall förbrukat ca 1.3 liter/mil med den körning jag har.
Lugn lansdvägskörning så tar den säkert mindre än så, men som sagt, med den typ av körning jag har så är det resultatet för de första 50 milen.

Tycker det är rätt likt förbrukningen på min 650, kanske tog den en dl mindre/mil - men jag kollade aldrig den så noga.
Anmäl till moderator   Loggat
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad AtvNerd

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3926
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
    • Visa profil
AtvNerd
SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #9 skrivet: 12 november 2009 kl. 22:42:52 »
« Senast ändrad: 7 januari 2012 kl. 17:55:24 av Rickard Marklund »
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Rickard Marklund

  • Ägare av forumet
  • Administratör
  • *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Total likes: 162
  • Kön: Man
    • Visa profil
Rickard Marklund
SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #10 skrivet: 4 december 2009 kl. 18:35:27 »
Nu är jag lite upprörd.

Bromsgivaren konstaterades vara trasig för en dryg månad sedan, fortfarande ingen ny kontakt i sikte...

Dessutom har den ju varit helt mörk bak, och larmat för bromsfel, jag har antagit att det berott på den felande bromsgivaren och kört mörkt i en månad.

I måndags fick jag ett servicemeddelande från Bombardier där de varnade för att fortsätta köra då servon helt plötslig kan få fnatt och svänga tvärt vänster.
Kan orsaka olycka, skada och till och med död.  :help:

Åkte in onsdags (säkringen för servopumpen urtagen) för att få mjukvaran uppgraderad, och då kostaterades att lampan bak var trasig, lampan byttes och nu fungerar plötsligt både bakljus och bromsljus.
Får mig att tänka att det aldrig varit fel på bromsljuskontakten, men den får de byta i alla fall, när den kommer.
I vart fall fungerar nu både bakljus och bromsljus.

Nu till det riktiga sorgebarnet - STARTKNAPPEN

Den är konstruerad så att den omedelbart fryser fast om det blir minusgrader ute, och maskinen är våt när det blir kallt - eftersom jag har min maskin ute större delen av tiden så har detta varit ett återkommande problem sedan det började bli kallt.
Köper man en maskin för 140 000 kr så vill man i vart fall att den skall starta när man skall iväg, så jag kan väl erkänna att jag tryckt rätt hårt på startknappen några gånger, dock aldrig med några tillhyggen - utan bara med fingerkraft.
Detta "våld" i kombination med isen i knappen har i vart fall resluterat i en startknapp som inte kommer ut när man släpper den, jag har haft automatstart till och från senaste tre veckorna, utom när det varit minusgrader, då har den inte startat alls - inte utan ytterligare en dos "våld" mot knappen.

Fick i vart fall en ny knapp monterad i onsdags (bara 2 dagar efter att jag felanmälde, bra!) och nu fungerar det.
Jag har dock låtit meddela ÅF att jag inte accepterar en enda frysning till, om den inte startar en enda gång till p.g.a. isbildning i knappen, när jag skall iväg kommer jag att kräva en ombyggnad av startknappen.

Jag mer eller mindre struntar i om blinkers, tuta och varningsblinkers fungerar, men starta den skall den absolut göra även om det är minusgrader ute, och lite blött mellan varven.

Hur kan en kanadensisk tillverkare, som tillverkat snöskotrar i tiotals år, inte ha kunnat konstruera ett multireglage som fungerar i alla väder...
Mycket märkligt.

I övrigt verkar allt fungera bra, förutom en rätt allvarlig sak som jag konstaterat sedan snön kom.

Vid körning med fyrhjulsdriften aktiverad, på snöbelagd väg, så börjar maskinen wobbla i farter över 60 km/h, och detta förvärras allt mer ju fortare man kör, mycket obehagligt.
På verkstan är de oförstående, och misstänker ojämt däckstryck, men det var det inte när vi kontrollerade.

Jag har själv mätt diametern på däcken, och bakdäcken är ca 2-3 cm högre än framdäcken, och jag misstänker att utväxlingen på fram och bakaxel är densamma (måste kolla detta) och det skulle i så fall betyda att rullhastigheten på fram och bakhjul blir annorlunda, med en "wobblande" gång på halt underlag som resultat.
Jag tycker att det känns logiskt, men killen på verkstan hänvisade bara till att det beror helt på vilken utväxling de har i fram och bakaxel...  :dntknow:

Nån som vet vilken utväxling det är på fram resp. bakaxel?
Anmäl till moderator   Loggat
(1 person liked this)
ATV-fantast som köpte första landsvägsreg. ATV:n direkt de blev lagliga. Företagare som driver "forumen" www.varmepumpsforum.com www.atvforum.se och www.poolforum.se
Driver webshop för "energijägare" www.energibutiken.se
Driver offerttjänst för värmepumpsköpare: www.energioffert.se
Kör: Can-Am MAX 800R XT-P -10
Bor i by utanför Piteå.

Utloggad Onlyhenke

  • Dinli 450 ägare sedan 2005
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2086
  • Total likes: 12
  • Tillbehör är livet
    • Visa profil
Onlyhenke
SV: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
« Svar #11 skrivet: 4 december 2009 kl. 18:53:14 »
Tråkigt när det är strul med en ny maskin.

Funderade lite på om det är så att rullomkretsen är mindre fram, så är det väl så att visco locken är så pass effektiv att den vandrar med drivningen mellan framhjulen och gör att den börjar vobbla. (kan det vara så att 4hjulsdriften inte är gjord för högre hastigheter än på lågväxel?)

Naturligtvis går det att kompensera mindre hjul med annan utväxling men har dem verkligen gjort det ? :hmmm:

Är det wiscolock:en som gör att den börjar vobbla så är det inte kompenserat med lägreutväxling. (kan ju vara så att den inte ska vara så effektiv så att den börjar vobbla men kylan kanske gör att den blir mer effektiv)

En tanke bara
Anmäl till moderator   Loggat
""""DINLI-Touching everyone’s feelings""""
1. Dinli 450 orange Allround-EDITION
-Fullflödes UNI luftfilter, Fullflödes slip-on, Fullflödes filterolja

2.Dinli 450 black nice-edition
- Not ready yet ....

3. Kazuma mercat/wombat 50.
-Röd och fin

ATV/Quad Tillbehör och Dinli projekt
www.bahnhof.se/wb954593

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2 ... 16  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Can-Am/Bombardier (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Stort Test Can Am 800 MAX XT-p -2010
 


Online just nu.

667 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 678. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info