ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Yamaha (Moderatorer: Rickard Marklund, cARLBOM) »
  • Ämne: Något att tänka på vid kallare väderlek.
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Något att tänka på vid kallare väderlek.  (läst 4178 gånger)

Utloggad Raptormaniac

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 39
  • Total likes: 3
    • Visa profil
Raptormaniac
Något att tänka på vid kallare väderlek.
« skrivet: 27 september 2008 kl. 08:55:12 »
Åkte till jobbet i går morse på hjulingen och allt tycktes vara som vanligt. Hamnade bakom min f.d chef och tänkte göra en liten sportig, snabb omkörning. Döm av min förvåning när hjulingen bara tvär dog på full gas.
Väldans vad fort det var dags för reserven den här gången, tänkte jag och slog om kranen.Döm av min förvåning igen när den aldrig startade igen.Det enda som hände när jag försökte starta var att det rök väldigt ur ljuddämparen, luktade bränd olja och INGEN komp! Mekade isär och i kolven var ett digert hål. På hojen som är en 350 raptor är ett 460cc kit monterat med annan kam och förgasare. Tycker att jag justerat förgasare tills f-n kom och tog mig men det räckte tydligen inte.Det är väl så att den kallare luften på morgonen den här årstiden är mycket mer syrehaltig än den som var i somras när allt blev intrimmat.
Något att tänka på för dom som bytt till nytt avgas och filter?
Anmäl till moderator   Loggat
Gyt-R slipon
Gyt-R jetting
Gyt-R luft filter
Crj sänkt bak 90mm
G-son sänkt fram 90mm
G-son nerfbars
Skiftade framfälgar
60mm spacers bak
Perma-cool oljekyl
Keihin fcr mx 39mm
cwr 460cc kit
cwr fullrace kam
Lätt portad topp

Utloggad chrille_22

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 102
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Raptor 700 SE 07 Bor i Borlänge
    • Visa profil
chrille_22
SV: Något att tänka på vid kallare väderlek.
« Svar #1 skrivet: 27 september 2008 kl. 09:25:31 »
ja den måste ha mer bränsle gå upp i munstycke..
det måste ju synas på tändstiftet också?
väderleken borde väl inte ha spelat så stor roll?
ju kallare detso kallare borde ju motorn gå
råkade göra samma sak på min motorcykel förut
en gammal 350 2 taktare bytte till större avgas
utan att byta munstycke det efter 10 mil så var det
ett hål stort som en 50 öring i ena kolven.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Lind-800

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 241
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Hälsingland / Bollnäs
    • Visa profil
Lind-800
SV: Något att tänka på vid kallare väderlek.
« Svar #2 skrivet: 27 september 2008 kl. 12:31:30 »
Har ni bytt tändstift till hårdare?
Brukar bli samma sak då också efter ett tag.
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800 XT
Honda CRF450
Ski-Doo MXZ 550 X REV

Utloggad breakman

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Total likes: 0
    • Visa profil
breakman
SV: Något att tänka på vid kallare väderlek.
« Svar #3 skrivet: 3 oktober 2008 kl. 19:02:18 »
Citat från: Raptormaniac skrivet 27 september 2008 kl. 08:55:12
Det är väl så att den kallare luften på morgonen den här årstiden är mycket mer syrehaltig än den som var i somras när allt blev intrimmat.
Något att tänka på för dom som bytt till nytt avgas och filter?

När jag gick i grundskolan fick jag lära mig att luften vi andas alltid  innhåller 21% syre... :rtfm:
Anmäl till moderator   Loggat
SMC XLE300 -08 SÅLD

Utloggad Martin

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Yamaha Grizzly 450
    • Visa profil
Martin
SV: Något att tänka på vid kallare väderlek.
« Svar #4 skrivet: 3 oktober 2008 kl. 19:50:10 »
Jag har lärt mig att kall luft tar mindre plats. Därför får man in mer luft och därmed mer syre.  :rtfm:
Därmed inte sagt att luften innehåller mer syre. Mängden syre lär väl för det mesta vara den samma som sagt av föregående sägare.
« Senast ändrad: 3 oktober 2008 kl. 19:53:32 av Martin »
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad cillenium

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 19
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En grizzly är en björn !
    • Visa profil
cillenium
SV: Något att tänka på vid kallare väderlek.
« Svar #5 skrivet: 3 oktober 2008 kl. 19:54:20 »
Jag som tävlingscyklist kan bara instämma med just 21% syre , vi människor kan bara ta tillvara på 7 % så 14% andas vi ut igen , men en motor funkar nog inte som en människokropp  :hmmm: :lol:
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad E-Fire

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 427
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
E-Fire
SV: Något att tänka på vid kallare väderlek.
« Svar #6 skrivet: 3 oktober 2008 kl. 20:17:56 »
Inte kul Raptormaniac bara att börja skruva & köpa ny kolv så du kommer ut på vägen snart igen.
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli 450ss 08:a
Goes 520 4x4 07:a(såld)
SMC CBW 250 05:a (Såld)

Utloggad Martin

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Yamaha Grizzly 450
    • Visa profil
Martin
SV: Något att tänka på vid kallare väderlek.
« Svar #7 skrivet: 3 oktober 2008 kl. 21:29:21 »
Finns ju en massa knep för att få just den effekten med kallare luft.
Intercooler på turbobilar. Vatteninsprutning m.m.

Sen kan man ju alltid höja syrehalten i insugsluften med lustgas.
Innehåller ca33% syre jämfört med vanlig luft som innehåller 21%.

Tror nog att det kan ligga till som trådskaparen skriver.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Beta

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 593
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Beta
SV: Något att tänka på vid kallare väderlek.
« Svar #8 skrivet: 4 oktober 2008 kl. 19:20:59 »
Har lite svårt att tro att det är som trådskaparen säger att det skulle bero på att motorn fått för lite soppa p.g.a kallare väder.
Kan hålla med om att det är så att motorn behöver mer soppa vid kallare väder men på en fyrtaktare så ska det till rätt mycket fel innan motorn pajar p.g.a soppan, detta då den inte smörjs genom bensinen.
Låter mer troligt att det är nåt annat som blev galet, typ som olje pump, tätt flter kanske tillochmed trimningen kan ha haft nåt med det hela att göra....
Anmäl till moderator   Loggat
Facts are meaningless. You could use facts to prove anything that’s even remotely true!    //Homer Simpson.

Körde: Raptor 700SE -07
Kör: LTR 450 -09

Utloggad Martin

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Yamaha Grizzly 450
    • Visa profil
Martin
SV: Något att tänka på vid kallare väderlek.
« Svar #9 skrivet: 5 oktober 2008 kl. 13:02:27 »
Hål i kolven kan bero på mycket. Men bristande smörjning ger andra skador i första hand.
Knackning/spikning/detonation ger hål i kolven. (ja, även en borrmaskin kan fixa det)
Beror bla på fel oktantal vid hög kompression, fel tändstift, mager blandning, feltälld tändning.

Det går ganska kvickt om det får hålla på. Vi talar om sekunder och inte minuter.
Lite svårt att gissa på utan att ha varit med på obduktionen.
Var det tuggat på tändstiftet med? Hur ser topp och ventiler ut?
Tror det kan vara bra att låta en expert titta på det för att elliminera framtida haverier.
Trådskaparen hade ju ställt förgasaren till fan hämtade honom.
Kanske ställd på håret för mager blandning. Får ju bäst gasrespons då.
Behövs inte mycket för att slå över. Den kalla "syrerika" luften gjorde att gränsen blev nådd. Bara en teori.
Har hört om mc som råkat ut för samma just vid kall väderlek.

Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad gurra-g

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2352
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
gurra-g
SV: Något att tänka på vid kallare väderlek.
« Svar #10 skrivet: 5 oktober 2008 kl. 13:36:38 »
Jag vet av egen erfarenhet att fel stift (för kallt stift?) kan skapa ett perfekt runt hål
i kolven, speciellt 2-T är känsliga för det som det verkar.
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli får äver.

Utloggad Raptormaniac

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 39
  • Total likes: 3
    • Visa profil
Raptormaniac
SV: Något att tänka på vid kallare väderlek.
« Svar #11 skrivet: 9 oktober 2008 kl. 21:02:33 »
En liten update på haveriet....
Förutom hålet i kolven så kunde man se små repor i cylindern, man hade nog tur att  inte cylindern gick åt skogen också, kunde ju ha skurit ihop totalt! Det hade nog varit riktigt varmt. Ska nog börja att se mig om efter en lite större oljekyl tror jag.Har problem att hitta friläget när man kört hårt och motorn är riktig varm.Det som blir först är i alla fall att se till att motorn inte får för snålt med soppa!
Byta kolven är ju en sak, men att plocka ur motorn och riva den  en gång till känns faktiskt lite motigt!Har beställt ny kolv från cwr som borde dyka upp snart.
Får väl samla kraft tills det.....
Anmäl till moderator   Loggat
Gyt-R slipon
Gyt-R jetting
Gyt-R luft filter
Crj sänkt bak 90mm
G-son sänkt fram 90mm
G-son nerfbars
Skiftade framfälgar
60mm spacers bak
Perma-cool oljekyl
Keihin fcr mx 39mm
cwr 460cc kit
cwr fullrace kam
Lätt portad topp

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Yamaha (Moderatorer: Rickard Marklund, cARLBOM) »
  • Ämne: Något att tänka på vid kallare väderlek.
 


Online just nu.

672 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 672. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info