ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Emil^ skrivet 23 december 2013 kl. 22:48:20
-
Var ute nyss å tryckte ut lite plogkanter.
Hör nu att det börjat knirka ganska rejält när jag svänger, låter som att det kommer från styrstången? eller nånstans därifrån.
Vad kan vara fel nudå?
-
Låter som ett garantiärende! Eller?
-
Låter som ett garantiärende! Eller?
Ska ta å kolla upp lite mer exakt var ljudet kan komma ifrån i morgon.
-
Det är plast/gummi som glidytor. PÅ STYRSTÅNGEN
Tveksam om det sitter fettnippel, men skruva loss kladda lite smörja och sätt ihop.
Palla lämna in för en så enkel grej.
-
Jag förstår inte vad pelle menar men men.
Knirket när du svänger tolkade jag som att det kom ett ljud när du svänger under körning eller?
Kommer då ljudet från tex yttre drivknuten så är det nog inte bara smörja som hjälper och där skall det inte vara plast heller.
Drivknutar som är kass knäpper smäller knirkar när man svänger och kör. Fast vad vet jag :dntknow:
-
NE, du har ju inte haft en can-am.
Så du behöver inte förstå ()p
-
Stå still, motor avstängd, gunga som tusan när du sitter på maskin och sväng hit och dit se om det uppstår nått knirk.
-
NE, du har ju inte haft en can-am.
Så du behöver inte förstå ()p
Är du säker på det pelle ?
-
Är du säker på det pelle ?
Nej.
Vilken modell har du haft då?
Men jag håller med dig.
Är mycket bättre att lämna den på verkstad.
-
Slutat knirka när jag svänger nu efter att den stått i varmgaraget hela natten.
Men en annan överraskning fick jag när jag hade bort sidopanelen under stänkskärmen fram.
Grenröret hade smält sönder luftburken så det är ett hål på 2x2 cm in till luftburken, dessutom efter filtret :dntknow:
-
Det är mindre bra
-
Nu tror jag de är dags att Emil söker jobb på nån av BRP:s testanläggningar.
Vilka maskiner dom skulle kunna leverera efter några månader av Emils tester. ()p
Jag vet nog ingen som hittat så många fel på dessa enligt BRP ofelbara maskiner.
Jag kan bara beklaga vilken otur du har med dina Can-am, :banghead: Jag vägrar att tro att allt beror på handhavande fel.
Dom är ju till för att användas.
-
Fast 300 timmar plogning i 50km/t är inte normal användning.
Sen håller jag med. Det är andra saker som borde gått sönder.
-
smältproblemen har väl can am haft länge, har aldrig hört en japsare som smälter sig själv...
det går ju inte speciellt tungt o ploga fastän man kör lite fortare, då är det värre att böka med timmervagn efter en varm sommardag..
rätt så mkt som kyler på vintern med plogning å yrsnö
-
smältproblemen har väl can am haft länge, har aldrig hört en japsare som smälter sig själv...
det går ju inte speciellt tungt o ploga fastän man kör lite fortare, då är det värre att böka med timmervagn efter en varm sommardag..
rätt så mkt som kyler på vintern med plogning å yrsnö
Där håller jag med att dom har problem med smält plast.
Tyvärr så har jag bara lyckats med att smälta plast på vintern.
Värst när de va -25 och jag hade banden på och var ute och bärgade en skoter som strejkat.Smälte hål i bakskärmen och dynan och en av sidoplasten,De gick på garanti.
Efter de så har jag smält både dyna och sidoplast under plogning på 4 olika Outlander,inte jätte mycke men de syns. :(veryangry):
Jag har/haft 5 olika Outlander och dom jag smält plast på är på vintern.
Det är bara 500:an som har klarat sig än så länge.
-
Stora motorer ger mer värme. Alla med dubbla kolvar har mindre plats att bygga fast allt på plus större värmande delar, så det är inte direkt konstigt att en Japan håller sig svalare.
Knepigt att det har smält hål på burken dock. Det är ju inte kosmetiskt direkt:(
Sitter det någon reflextape som högtryckstvätten har tagit med sig...?
Att styret knarrar har jag varit med om. Testa plocka ner och smörj lite under styret någonstans... Ibland räcker "sprayfett" rätt bra också.
Satan. Maskiner går timmar. ;)
-
Stora motorer ger mer värme. Alla med dubbla kolvar har mindre plats att bygga fast allt på plus större värmande delar, så det är inte direkt konstigt att en Japan håller sig svalare.
Knepigt att det har smält hål på burken dock. Det är ju inte kosmetiskt direkt:(
Sitter det någon reflextape som högtryckstvätten har tagit med sig...?
Att styret knarrar har jag varit med om. Testa plocka ner och smörj lite under styret någonstans... Ibland räcker "sprayfett" rätt bra också.
Satan. Maskiner går timmar. ;)
Min kawa är två cylindrig och inte tusan smälter den någon plast!
-
Min kawa är två cylindrig och inte tusan smälter den någon plast!
Hur många timmar har den gått?;)
-
Min Kawa med twin smälte inte heller nån plast på de 400h den rullat när jag sålde den.
Men Can-am däremot, blir VARMA. Rätt skönt på vintern, men outhärdligt i skogen en het sommardag :dntknow:
-
Min Kawa med twin smälte inte heller nån plast på de 400h den rullat när jag sålde den.
Men Can-am däremot, blir VARMA. Rätt skönt på vintern, men outhärdligt i skogen en het sommardag :dntknow:
Då tar jag bort den mest körglada japanska atvn från mitt påstående då:)
-
Min ca smälter ingen plast, känner inte någon heller som har blivit drabbad av detta.
-
Hur många timmar har den gått?;)
Drygt 50 timmar men det ska väl inte spela någon roll?
-
min mr smälte ingen plast inte min renegade heller, iofs e jag snabb å byta avgaspuffarna och det räddar mycket!
-
Smälter Can-Am plast än? Har dom inte åtgärdat dom problemen? :(
-
De nya verkar väl ha blivit bättre, men finns många gamla kvar ute i skogarna fortfarande, och dom har nog inte lagat sig själva :P
-
De nya verkar väl ha blivit bättre, men finns många gamla kvar ute i skogarna fortfarande, och dom har nog inte lagat sig själva :P
O lösningen på dessa problem är då att byta ljudämpare eller?
-
O lösningen på dessa problem är då att byta ljudämpare eller?
Har du förgasare eller insprutning på din?
-
Insprut
-
Jag har inte smält nå plast på min renegade, gick väl ca 250 timmar med orginal avgas, men den blev betydligt svalare med muzzy slip on.
-
Har du förgasare eller insprutning på din?
Kul info, alla can-am efter 06 har insprut :)
-
Ytterligare lite rolig info, före 2006 hette de inte Can-Am utan Bombardier.
800:an kom alltså som Can-Am efter att de köpt det namnet, dvs -06.
Och det är bara 800:an som haft värmeproblem, möjligen 650:n också men inga mindre.
...och bland de mindre finns/fanns det förgasare.
400:an fick väl sprut -08 eller -09 har jag för mig.
Can-Am är ju annars ett gammalt amerikanskt crossmärke.
-
400:an fick väl sprut -08 eller -09 har jag för mig.
My bad. 400 har varit en gråzon för mig.
-
Det måste väl vara mycket större risk på 1000an att den smälter luftburken eftersom den är likadant uppbyggd fast med en större motor? :hmmm:
-
Ytterligare lite rolig info, före 2006 hette de inte Can-Am utan Bombardier.
800:an kom alltså som Can-Am efter att de köpt det namnet, dvs -06.
Och det är bara 800:an som haft värmeproblem, möjligen 650:n också men inga mindre.
...och bland de mindre finns/fanns det förgasare.
400:an fick väl sprut -08 eller -09 har jag för mig.
Can-Am är ju annars ett gammalt amerikanskt crossmärke.
Njae min 800 -06 heter allt Bombardier o inte Can-Am..
-
Jo, ett visst glapp finns, Bombardierplast låg väl kvar på hyllorna eller nåt kanske.
Ibland byts sånt vid service, vet tex de som fått Cheva-logga efter service på sina Daewoo... osv...
-
Kul info, alla can-am efter 06 har insprut :)
06 finns väl med förgasare också, min är en 07 årsmodell fast uttagen hösten 06.
Men tillbaks till Christian, har din maskin smält sönder något än? Undersidan av sadeln är väl det vanligaste.
Om inte så har du kanske inget problem?
Min har smält sönder under sadeln, köpte en värmeskyddsfilt på biltema och la emellan. Bättrar en del, men ska linda rören när jag orkar.
Tror dom går lite snålt ibland, bränslebox och annan ljuddämpare löser visst problemet för en del. Men varmt blir det jämt, men kanske inte smältvarmt.
-
Njae den har ju inte smält sönder ännu, dock så var funderingen om en eftermarknadsdämpare inte skapar små bränder på ovansidan och om man på så vis kan undvika smält plast, men som sagt har inte haft just det som ett problem (har ju upptäckt bränderna)
-
06 finns väl med förgasare också...
Bara för att jag aldrig hört något så behöver det ju inte betyda att det inte finns... men har du källa på detta?
Och ja, jag vet att man kan googla, men nu för tiden gör man ju inte det själv, man låter andra sända länk.
()p
-
Bara för att jag aldrig hört något så behöver det ju inte betyda att det inte finns... men har du källa på detta?
Och ja, jag vet att man kan googla, men nu för tiden gör man ju inte det själv, man låter andra sända länk.
()p
400 2006 var det fugge på
http://www.atv.com/specs/bombardier/utility.html (http://www.atv.com/specs/bombardier/utility.html)
-
Bara för att jag aldrig hört något så behöver det ju inte betyda att det inte finns... men har du källa på detta?
Och ja, jag vet att man kan googla, men nu för tiden gör man ju inte det själv, man låter andra sända länk.
()p
Jag vet att jag sett en och annan 800 med förgasare på blocket.
Eftersom jag vet att jag har rätt behöver jag inte bevisa med en länk. ()p
-
Jag vet att jag sett en och annan 800 med förgasare på blocket.
Eftersom jag vet att jag har rätt behöver jag inte bevisa med en länk. ()p
Det får du nog motbevisa innan jag tror på det, inte ett spår av 800:or med förgasare på Google
-
400 2006 var det fugge på
http://www.atv.com/specs/bombardier/utility.html (http://www.atv.com/specs/bombardier/utility.html)
Att 400:an hade förknasare i början vet jag, men nu gällde det 800:an som sagt.
Att ha Blocket som referens kan nog funka för gamla Volvobilar, men i övrigt... njae...
Gå in på BMW och sök på V6:a så skall ni se hur många sådana det finns som tror att de har det.
Vissa brer till och med på lite extra och har "rak V6:a".
Kanske det är de som även har en 800 med förgasare...? :whip:
-
Jag hoppas det kommer någon och räddar mig här.... Jag hittar inte heller direkt någon trovärdig sida. Hinner inte grotta mer i det heller, lär sova lite...
Men, en teori skulle ju kunna vara att ägarna till dom maskinerna jag sett inte har förstått att det är insprutning och inte en förgasare. Alltså att dom trott att spjällhuset är en förgasare...
Men jag lär få återkomma i ämnet en annan dag, jag vill gärna ha rätt. ;) :banghead:
-
Jag hoppas det kommer någon och räddar mig här.... Jag hittar inte heller direkt någon trovärdig sida. Hinner inte grotta mer i det heller, lär sova lite...
Men, en teori skulle ju kunna vara att ägarna till dom maskinerna jag sett inte har förstått att det är insprutning och inte en förgasare. Alltså att dom trott att spjällhuset är en förgasare...
Men jag lär få återkomma i ämnet en annan dag, jag vill gärna ha rätt. ;) :banghead:
http://www.amazon.com/Bombardier-Outlander-Custom-Carburetor-Stage/dp/B006QZI0XC (http://www.amazon.com/Bombardier-Outlander-Custom-Carburetor-Stage/dp/B006QZI0XC) ^-^
-
http://www.amazon.com/Bombardier-Outlander-Custom-Carburetor-Stage/dp/B006QZI0XC (http://www.amazon.com/Bombardier-Outlander-Custom-Carburetor-Stage/dp/B006QZI0XC) ^-^
Det säger ju egentligen ingenting
-
Schysshh!
Låt nu Gammelvolvon få sova ifred nu när det äntligen hittats bevis i saken.
()p
-
Mmm
-
Jag hittade också det där förgasarkittet, men tyckte det kändes lite för svagt i en sån här viktig fråga.
Eftersom det verkar finnas noll info så lutar det åt att det inte finns.... Jag hade nog fel....
Men, jag har ju läst en massa blocketannonser genom åren. Och i min hjärna är jag säker på att jag sett maskiner där dom påstår att det är förgasare.
Men dom verkar ju haft fel, och dessutom lurat mig... Om det nu inte ramlat i en del snikmaskiner från nån udda produktionsserie som knappt fanns.
Ska leta vidare en stund till. :sunny:
-
Ge inte upp ;)