ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Arctic Cat => Ämnet startat av: kristoffersson skrivet 14 december 2011 kl. 14:35:53
-
har nu beställt en ny 1000 gt med servo, hoppas den håller måttet bara :)
-
Shit vad nice ()p :DV :headbang: :headbang:
Var har du beställt den ifrån ?
Skulle lätt kunna tänka mig en sådan jag med :djump:
-
Kanon jag tror inte du blir besviken,dela med dig allt om den min nästa blir nog en sådan. c-yaaaaaaaaaaaaa
-
När kan du tänkas få T-katten då ':)
-
har beställt den på NAVIS i luleå, jävligt bra killar där, trevliga som fan och grymma när det gäller service och garanti, en kompis har en 700 cat och det har aldrig varit några problem med garanti å sånt!! den ska landa andra halvan av januari så man är ju som ivrig att få den så man får ut å pröva, för helt ärligt har jag inte prövat en ac 1000 någon gång så jag hoppas det blir bra.. annars står ju min outlander 800 kvar i bodan som för övrigt är till salu :headbang:
-
har beställt den på NAVIS i luleå, jävligt bra killar där, trevliga som fan och grymma när det gäller service och garanti, en kompis har en 700 cat och det har aldrig varit några problem med garanti å sånt!! den ska landa andra halvan av januari så man är ju som ivrig att få den så man får ut å pröva, för helt ärligt har jag inte prövat en ac 1000 någon gång så jag hoppas det blir bra.. annars står ju min outlander 800 kvar i bodan som för övrigt är till salu :headbang:
Kul ()p ()p
Du måste skriva en liten recension sen, perfekt att du kan jämföra mot Can-Am 800 :djump:
-
Kul ()p ()p
Du måste skriva en liten recension sen, perfekt att du kan jämföra mot Can-Am 800 :djump:
haha ja nog fan ska den konsument testas de kan ni skriva upp!!! för can am är helt underbara och tål stryk, iaf den jag har.. så det ska testas ordentligt de är säkert!! ska följa upp med info så fort den har landat :DV
-
haha ja nog fan ska den konsument testas de kan ni skriva upp!!! för can am är helt underbara och tål stryk, iaf den jag har.. så det ska testas ordentligt de är säkert!! ska följa upp med info så fort den har landat :DV
()p
Hoppas att det är en bra maskin, man blir lite sugen när man kan få en väg reggad AC 1000 ifrån fordonshandel.se för strax över 100 000 istället för att köpa något begagnat :-\
-
()p
Hoppas att det är en bra maskin, man blir lite sugen när man kan få en väg reggad AC 1000 ifrån fordonshandel.se för strax över 100 000 istället för att köpa något begagnat :-\
hoppas de jag med :-D men är inte det en utan servo isf??
-
hoppas de jag med :-D men är inte det en utan servo isf??
Jo det är det nog, men då är det bara mindre elektronik som kan krångla ()p
-
Jo det är det nog, men då är det bara mindre elektronik som kan krångla ()p
skönt att höra att fler tänker som jag! ()p
-
skönt att höra att fler tänker som jag! ()p
helt klart är de ju så men nog fan vill man ju ha servo för dom där pengarna :D
-
nu är den i stockholm , får den nästa vecka :-D
-
nu är den i stockholm , får den nästa vecka :-D
Yeah ()p :D :djump: :headbang:
-
nu är den i stockholm , får den nästa vecka :-D
fy fan att du är hårig O0
-
var in å snokade på NAVIS idag om den hade kommit men inte det så jag skjuter nog upp julafton tills jag får den ;) även mr " blixten " har köpt en ny arctic mud pro 700 så det blir mest bara srctic i byn nu verkar det som :) å god jul på er alla så blir det uppdate nästa vecka när maskinen / maskinerna kommit :-D
-
var in å snokade på NAVIS idag om den hade kommit men inte det så jag skjuter nog upp julafton tills jag får den ;) även mr " blixten " har köpt en ny arctic mud pro 700 så det blir mest bara srctic i byn nu verkar det som :) å god jul på er alla så blir det uppdate nästa vecka när maskinen / maskinerna kommit :-D
Å fan de var inte dåligt.. känns skumt att då jag ska byta märke :o
-
Du borde få den snart va ':)
-
IDAG HOPPAS JAG :djump:
-
IDAG HOPPAS JAG :djump:
()p Berätta mera om maskinen direkt efter att du har kört nån meter ;) ;) ;)
Du vet väl att jag kräver att du lägger upp en film på T-missen ? Så man får höra lite motor sång osv ^-^ ':) 8)
-
Maskinen så bra att du inte har tid att skriva här ? :knupple: :knupple:
-
Maskinen så bra att du inte har tid att skriva här ? :knupple: :knupple:
haha ja näst intill :headbang: fick den förra veckan torsdag, så har kört mest hela helgen.. går förbannat bra måste jag säga, och servon är underbar!!! enda dåliga jag har märkt är att dekalerna tål inte ett skit, 5 minus och kör mot nått träd så det böjer lite i plasten så spricker dom å det är bara flisor kvar av dekalerna.. men det skulle gå på garantin sa han jag köpt maskinen av :) och batteriet var lite halvdåligt när jag fick maskinen så ska åka in och byta det , har varit på flera nya arctic att batteriet varit halvdåligt trots att man laddat det över natten osv.. men nu har det ju kommit så förbannat med snö så det blir ju begränsad körning framöver, iaf på öppna fält osv, i skogen är det inga problem dock.. så nu är det bara montera handtagsvärmare och montera nått system på den, ska tydligen vara det som skiljer mot utv 1000 och den har dryga 80 pollar :DV
-
har nu beställt en ny 1000 gt med servo, hoppas den håller måttet bara :)
Gratulerar =)
-
en liten bild också :-)
-
en liten bild också :-)
Härligt ()p
Hur är motorn ? CVT ?
Kan du inte lägga upp en liten video snutt så att man får höra missen morra ? :djump:
-
motorn känns att ha potential, och cvt kan kan ju inte gnälla på, bra drag och bra motorbroms.. däremot hade dom ju kunnat höjs tillslagsvarvet en 500 varv, hade då inte skadat :) har inte filmat nnting så får försöka fixa det i helgen :) är jag den enda i sverige som har en sån här eller ids ingen annan skriva bara ??? :)
-
däremot hade dom ju kunnat höjs tillslagsvarvet en 500 varv, hade då inte skadat
varför då? då blir ju maskinen värdelös att smygköra med
-
Alla kanske inte tycker det är roligt att smygköra.
En del människor, tro det eller ej, tycker att det är roligt med bra ax.
Oftast därför man köper en effektstinn maskin. ()p
-
Jag höjde mitt tillslagsvarvet på min och det blev mycket lättare att smygköra i skogen.
-
Cable Guy har ju våldsamt rätt...
-
Alla kanske inte tycker det är roligt att smygköra.
En del människor, tro det eller ej, tycker att det är roligt med bra ax.
Oftast därför man köper en effektstinn maskin. ()p
jo det köper jag, men jag skulle vilja se den som ger full gas rätt upp för ett stenröse eller på kuperad terräng där man riskerar att slå runt lätt.
finessen med en arctic 1000cc jämfört med en can-am är att den BÅDE kan smygköra och har bra accleration.
-
jo det köper jag, men jag skulle vilja se den som ger full gas rätt upp för ett stenröse eller på kuperad terräng där man riskerar att slå runt lätt.
finessen med en arctic 1000cc jämfört med en can-am är att den BÅDE kan smygköra och har bra accleration.
har du dålig motorik i tummen??
-
har du dålig motorik i tummen??
jag har rullgas.
och det är väl inte i handen tillslagsvarvet sitter heller.
jag sänkte mitt tillslag och förut kunde jag köra i 4km/h som saktast, nu kan jag köra i 2.
och det är stor skillnad om man kör på ojämn terräng, eller backar ett släp.
helst hade jag velat ha en converter så man kunde backa släp i 0.1km/h.. men ska man bara köra full patte rätt ut i leran, ja varför inte 1500rpm i tillslag så det rycker till rejält.. :P
-
jag har rullgas.
och det är väl inte i handen tillslagsvarvet sitter heller.
jag sänkte mitt tillslag och förut kunde jag köra i 4km/h som saktast, nu kan jag köra i 2.
och det är stor skillnad om man kör på ojämn terräng, eller backar ett släp.
helst hade jag velat ha en converter så man kunde backa släp i 0.1km/h.. men ska man bara köra full patte rätt ut i leran, ja varför inte 1500rpm i tillslag så det rycker till rejält.. :P
dålig motorik i handleden då? :sunny: nä men de beror ju givetvis på hur branta backar man ska upp för .. men de är ju meningslöst att köra där de år så brant så skillnaden mellan 2 och 4 km/gör skillnad.. då kan man ju flytta till afghanistan å skaffa en bergsget istället
-
varför tror du jag köpte en 1000 å inte en tändkula som du har oscar p?? jo för att jag vill kunna köra fort, ta mig fort som fan upp i fart, å ska jag över ett stort djupt dike så kör jag på bakhjulet över diket, eller ner i det iaf.. det ska helt enkelt smälla till om jag nyper fullt, det ska INTE bara sucka när jag gasar... men du verkar ju ha din hjuling för att åka 2 km/h i skogen å det är ju ditt val men inte mitt!! sååå därför ville jag ha upp tillslaget några hundra varv så den inte tvekar en milli sekund när jag nyper fullt!!!! å det får ändå smyga om man inte har spassmer eller någon annan defekt i händerna
-
Skall man köra på bakhjulen i skogen är ju en Renegade från -07 ultimat, där är det on/off-knapp för driften.
Vet en kille som satte clutchkit på sin Kawa och det också on/off på den... han kunde inte ens köra där det lutade det minsta i sidled för dessa ryck gjorde att den ville välta nerför slänten. Han körde även fast i sand, hjulen sprätte väck allt fäste och maskinen sjönk nedåt.
Skall man busa och sladda och greja, då är kraftigt tillslag kul, men skall man genom lite trixiga passager i skogen då underlättar mjukt tillslag extremt.
Nu är det kanske så att du inte vill ha det, och det går säkert att ändra, men flertalet VILL ha mjukt tillslag och stabil körning.
Hårda ryck ökar vältrisken i terrängen.
För övrigt hade jag nog kollat Can-Am om jag velat ha maxad prestanda, de låg ju före AC redan med sina 800-kubikare... ()p
-
Det är bara skitsnack att man inte kan krypköra med en can am.
http://www.youtube.com/watch?v=QtIqrPH4EDc&sns=em
-
Den röda outtyn är en -07, xxc har QE diff, tänkte barnavisa skillnaden
-
varför tror du jag köpte en 1000 å inte en tändkula som du har oscar p?? jo för att jag vill kunna köra fort, ta mig fort som fan upp i fart, å ska jag över ett stort djupt dike så kör jag på bakhjulet över diket, eller ner i det iaf.. det ska helt enkelt smälla till om jag nyper fullt, det ska INTE bara sucka när jag gasar... men du verkar ju ha din hjuling för att åka 2 km/h i skogen å det är ju ditt val men inte mitt!! sååå därför ville jag ha upp tillslaget några hundra varv så den inte tvekar en milli sekund när jag nyper fullt!!!! å det får ändå smyga om man inte har spassmer eller någon annan defekt i händerna
ok, så du får fler hästar i motorn med högre tillslagsvarv? för det är ju hästkrafter som är måttet på acclerationsförmåga, vridmoment är måttet på dragförmåga och tillslagsvarvet är en punkt där vridmoment kan börja överföras ner i marken.
ville bara upplysa dig om att maskinen inte acclererar fortare med högre tillslagsvarv, det bara "känns så" och jag tror en sketen effektljuddämpare gör mer nytta.
jag tvingar dig inte att köra i 2km/h, men belyser fördelarna med en snäll tillkoppling, utan att det påverkar acclerationsförmågan, för just AC är ju känd för bra krypegenskaper ( förutom honda då)
-
Men vridmomentet och effekten finns oftast lite högre upp i varvtalsregistret så visst blir accelerationen bättre med högre tillslagsvarv (om man har fäste för däcken).
Har du sett en dragracebil eller en F1-bil som startar på tomgång och sen ger gas nån gång...?
-
en liten bild också :-)
Akta dig för djupt vatten bara för luftintaget är dumt min tog in så byggde om till mud pro snorkel Annas är det en ass grym maskin den bara orkar och orkar
Mvh Robban
-
Akta dig för djupt vatten bara för luftintaget är dumt min tog in så byggde om till mud pro snorkel Annas är det en ass grym maskin den bara orkar och orkar
Mvh Robban
jo jag ska köpa en mudpro hydda och bygga när det börjar tina mot våren :) men det är bra mycke bättre snorkel från variatorn nu än på min gamla 08 ac 500, där satt den under plasten vid bakhjulet, på 1000 sitter den under dynan, så det blir betydligt lättare att bygga om än när man ska fiska fram den vid bakhjulet, och den till luftburken och andra variator snorkeln går original under plasten där hyddan sitter på mud pro så det är som gjort för att bygga om :) å tur är ju det för det är fullt framför motorn med servo å allt, tur man inte behöver göra nått själv där på 3 år :)
-
Det är bara skitsnack att man inte kan krypköra med en can am.
http://www.youtube.com/watch?v=QtIqrPH4EDc&sns=em
Jag håller fullständigt med Oskar P. Ni andra vet inte vad riktigt krypkörning innebär, ni verkar inte ha den blekaste aning. Titta riktigt noga på filmen @ 5:38. Det som händer är att maskinen bär iväg för häftigt och föraren vågar inte fullfölja så han stryper gasen, det upp repar sig flera ggr. Så beter sig inte en maskin som SMYGER då har föraren full kontroll hela tiden. Inte heller behöver man stå på maskin som en skitnödig snöskoter åkare, det signalerar bara att man inte litar på sin maskin.
Ser bara en enda förare, han med gula Can Am'en som har nå skitfula gula ringar på fälgarna som kan köra någorlunda med kontroll.
-
Ser bara en enda förare, han med gula Can Am'en som har nå skitfula gula ringar på fälgarna som kan köra någorlunda med kontroll.
[/quote]
:lol: ;D
-
det går inte komma undan att arctic cat är överlägsen att smyga med men can am kan va mer körbara än man tror, utom 07-08 eller om det är 06-08 där är det inte lätt variatorn slår till hårt, körde en lång 800 07 den var helt osmygbar,
-
Jag håller fullständigt med Oskar P. Ni andra vet inte vad riktigt krypkörning innebär, ni verkar inte ha den blekaste aning. Titta riktigt noga på filmen @ 5:38. Det som händer är att maskinen bär iväg för häftigt och föraren vågar inte fullfölja så han stryper gasen, det upp repar sig flera ggr. Så beter sig inte en maskin som SMYGER då har föraren full kontroll hela tiden. Inte heller behöver man stå på maskin som en skitnödig snöskoter åkare, det signalerar bara att man inte litar på sin maskin.
Ser bara en enda förare, han med gula Can Am'en som har nå skitfula gula ringar på fälgarna som kan köra någorlunda med kontroll.
Tack det är jag ;)
07:an som kör vid den angivna tiden är omöjlig att krypa med.
Det framgår inte hur brant det är på filmen, dessutom så är det små sten som helatiden rullar undan, och en ganska djup ravin en meter bakom maskinen.
Skoter ställningen är den bästa om maskinen går upp på bakhjulen eller välter.
Vi är säkert inte så rutinerade och duktiga på krypkörning som du, men vi har iallfall klarat oss igenom ett gäng trialTävlingar för Atv.
Men du har rätt, vi har ingen aning....
-
Om vi träffas på någon träff ni som påstår att det inte går å smyga med en can am 800, kom fram å snacka lite så kör vi ett test..
Förstår inte om en del människor är så korkade dom påstår eller om dom bara inte kan rå för det..
-
jo jag ska köpa en mudpro hydda och bygga när det börjar tina mot våren :) men det är bra mycke bättre snorkel från variatorn nu än på min gamla 08 ac 500, där satt den under plasten vid bakhjulet, på 1000 sitter den under dynan, så det blir betydligt lättare att bygga om än när man ska fiska fram den vid bakhjulet, och den till luftburken och andra variator snorkeln går original under plasten där hyddan sitter på mud pro så det är som gjort för att bygga om :) å tur är ju det för det är fullt framför motorn med servo å allt, tur man inte behöver göra nått själv där på 3 år :)
Sant köpte min snorkel från usa komplett för 4500 gillar när det är orginal och ser bra ut i Sverige kostar den runt u plus moms mvh
-
Hur känns AC 1000 mot en Can-Am 800 då ? :djump:
-
Tack det är jag ;)
07:an som kör vid den angivna tiden är omöjlig att krypa med.
Det framgår inte hur brant det är på filmen, dessutom så är det små sten som helatiden rullar undan, och en ganska djup ravin en meter bakom maskinen.
Skoter ställningen är den bästa om maskinen går upp på bakhjulen eller välter.
Vi är säkert inte så rutinerade och duktiga på krypkörning som du, men vi har iallfall klarat oss igenom ett gäng trialTävlingar för Atv.
Men du har rätt, vi har ingen aning....
Pontus jag är ingen expert själv, har vickat flera gånger och det är inte roligt. Det här med krypkörning är lite svårt att prata om. Först bör man vara överens om vad man menar med krypkörning. Jag menar att det skall gå att framföra maskinen på ett sådant sätt att man känner innan det är för sent att man håller på att vicka eller slå runt. Krypa sakta fram till balans läget där man känner att -det här går inte, nu vickar jag om jag fortsätter. Visst kan man stå på dynan och köra men det gör man ju bara för att man känner sig osäker. Har sett alla Partille trial tävlingar, inte roligt att se när maskiner rullar och blir skrot, men det är ju tävling. Vi som inte tävlar kör inte på det viset. Youtube vimlar av filmer med idioter som kör häftiga maskiner som slår runt åt alla håll. Krypkörning har inget med hästkrafter att göra. Krypkörning med kontroll handlar om hur mjukt och försiktigt det går att köra med kontroll och trygghet. Står man på en sten eller i en slänt och riskerar att vicka eller slå runt så ger en maskin med häftigt variator tillslag föraren sämre förutsättningar, så är det bara. Arctic cat och CF/Goes har slungkoppling i olje bad, det ger en mjuk start. Kanske fler fabrikat också, jag vet inte. Can Am har en typ snöskoter variator med oneway bearing för motorbroms, funkar överlag bra, men inte ideal för RIKTIG krypkörning.
-
många märken har koppling i oljebad, och säkert lika många har det inte, (t.ex. min AC diesel har INTE oljekoppling, dock har den en lugn och jämn motorkaraktär med högt vrid vid lågt varv, så den är trots allt bra att smyga med)
oljekopplingen ger mjukare tillslag men samtidigt mer saker som kan krångla
till arctic cat 1000 finns faktiskt en ombyggnadssats kom jag på, som tar bort slungkopplingen och flyttar tillslaget till primären : http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=35976.0
såklart är det en smaksak, men allt har sina för och nackdelar, och innan man gör en racermaskin av sin redan snabba maskin bör man se vilken typ av körning man gillar, eftersom TS inte haft maskinen länge så kanske han fastnar för ren terrängkörning, och då blir ombyggnaden till besvär, men han kan lika gärna fastna för mudrace och då kanske ombyggnaden är önskrärd och inte medför något negativt.
-
Är det bara jag som tycker att det kan kännas konstigt med koppling på endel maskiner?
Ta t.ex grizzly 700:a, kör man mot ett hinder med framhjulen och ska klättra över, så tar det tid innan maskinen reagerar, från tumme till hjul om man vill uttrycka sig enkelt.
Det blir liksom som om man gasar och bygger upp tryck innan hjulen kopplas in.
Jag har haft kingquad med liknande koppling, och har väl inte tänkt på det innan jag testat Polaris , can am och kawwa...
Jag tycker att det många gånger kan vara skönare att veta att när jag ger gas, så rör sig hjulen direkt.
-
Hur känns AC 1000 mot en Can-Am 800 då ? :djump:
dom är ganska lika tycker jag fast ac är 10 ggr mer lättkörd fast mycket av det beror ju på servon... jag tänker absolut inte kasta skit på can am för den 800 jag hade (står kvar i bodan ) går nå jävulst bra, å där snackar vi klipp från noll, har ju då ett v kit på den men när du nyper så då står den rakt upp å släpper du inte å har fäste då ligger du på rygg... men ac är lite snällare att köra så båda ligger på 10 av 10 i min lista :)
-
Fortfarande nöjd med din best ? ()p
-
Fortfarande nöjd med din best ? ()p
absolut, är laddad till 1000 inför sommaren, kanske blir nån resa neråt landet också så man får träffa mera likasinnade på träffar å tävlingar :DV
-
Kan du inte lägga upp en video snutt på din maskin ?
Finns riktigt dåligt med filmer på AC 1000 konstigt nog , finns en hel drös på Can Am 800-1000 men inte på AC 1000 :hmmm:
Nu när du har kört en stund kanske du kan ge en liten fin recension på maskinen ? :headbang:
-
ska göra det så fort det går att köra, är typ 120cm snö :-(
-
ja, akta dig för snön.. det sitter inga innerskärmar fram (på min -09 iaf) så all snö som framhjulen skottar packar sig runt motorn och sedan in i snorkeln till variatorn. har blivit stående ett ex antal gånger pga av det. sen har motorn stannat ett par gånger för det har yrt in snö i luftfiltret.
ja.. får du några fel på din ac så kan du fråga mig, jag har fått alla barnsjukdomar/problem som går att få på en ac 1000, tyvärr.
jag hoppas verkligen du slipper det!
-
knepigt, på min sitter det skyddsplast i hjulhusen, och har sett det på andra maskiner med..
-
mmm.. jag vet, jag såg det på en 700 diesel som stod hos min åf, men dom hävdade att det inte skulle passa på min. tröökigt tyckte jag, så jag gjorde egna!
-
mmm.. jag vet, jag såg det på en 700 diesel som stod hos min åf, men dom hävdade att det inte skulle passa på min. tröökigt tyckte jag, så jag gjorde egna!
ja, knepigt, för karossen/ramen är ju ändå samma.. kanske lite skillnad på högersidan där variatorkåpan sticker ut en bit i hjulhuset på dieseln.
-
Innerskärmar från en 07:a 650 passar säkert om du vill ha sånt på.
jag har dock inte haft nå problem med snö på min Thundercat
-
har nu kört ca 25 mil med kissen å den går ju svinbra men har fått byta batteri för det var dålig snurr i det, å kör jag med 55w xenon och winchar nån gång ibland så verkar inte strömmen räcka så vi hoppas att det var batteriet som tog emot strömmen dåligt.. och nu i helgen var vi å körde å då tröck det ut packningen som sitter runt kåpan till svänghjulet, så det började pysa kompression eller vad fan det nu är och tröck ur motoroljan, så nu ska den in på 1a service och få det repat, samt kolla upp hjulupphängningen bak då hjulen verkar sitta fast med gummiband, fladdrar som fan.. så nu hoppas jag att det är färdig gormat annars säljer jag den och fortsätter köra med can amen
-
Tråkigt att inte AC verkar kunna få bukt med dessa problem som knappast kan räknas som barnsjukdomar nu längre.
En kompis köpte en Thundercat ny -09 och redan då råkade han ut för alla saker du räknade upp. Tror han bytte ut tre st batterier plus en laddregulator. Två gånger gick packboxen till vevaxeln så han fick in olja i variatorkåpan. Alla fyra hjulen glappade värre än på en 5000kr-kines-hjuling, samt en hel del annat småtask.
Till slut tröttnade han och sålde.
Tråkigt då det är en härlig maskin att köra.
-
ja, jag har också glappande hjulupphängning, har fått en omgång bussningar på garanti men det blir fan inte bätttre, ska svarva egna plastbussningar istället, bakhjulen glappar flera centimeter.
för att inte tala om drivknutar fram, har vridit sönder 3st, nu senast fick jag helt nya drivaxlar fram som är nya för 2012 och rejält förstärkta, får se om det håller.. diffen har jag dock inte lyckas knäcka vilket verkar vara vanligt på t.ex. polaris.
men ett jävla rassel från variatorn är det och det "ska va så" och verkar va så på varenda diesel, så jag kör med proppar istället, i vissa farter låter variatorn mer än motorn!!!
-
i vissa farter låter variatorn mer än motorn!!!
Om det är till nån tröst så kan jag tala om att på Can-Am så låter variatorn mer än motorn i ALLA farter! ;D
-
Om det är till nån tröst så kan jag tala om att på Can-Am så låter variatorn mer än motorn i ALLA farter! ;D
jo men så har inte can-am nån knackande diesel heller, så den variatorn behöver inte låta ens hälften av vad min gör för att överrösta motorn!
men låter can-am också som ett malande rasslande lagerljud eller mer som ett vinande?
min låter malande i låga farter och vinande/skrikande i högre farter.
-
Tråkigt att inte AC verkar kunna få bukt med dessa problem som knappast kan räknas som barnsjukdomar nu längre.
En kompis köpte en Thundercat ny -09 och redan då råkade han ut för alla saker du räknade upp. Tror han bytte ut tre st batterier plus en laddregulator. Två gånger gick packboxen till vevaxeln så han fick in olja i variatorkåpan. Alla fyra hjulen glappade värre än på en 5000kr-kines-hjuling, samt en hel del annat småtask.
Till slut tröttnade han och sålde.
Tråkigt då det är en härlig maskin att köra.
ja vi får se nu vad dom säger, men på min är det kåpan för svänghjulet som packningen farit på, inte variatorsidan... å det är ju så långt mellan skruvarna så jag förstår nästan att det kan trycka ut den, men nu får dom limma packningen, för hade jag stannat motorn som den är nu i vatten och nivån hade gått över halva motorn hade det ju fyllt motorn med vatten då det går rätt in till vevhuset.. har jävligt stort förtroende för åf här i luleå så dom fixar nog det här...
-
jo men så har inte can-am nån knackande diesel heller, så den variatorn behöver inte låta ens hälften av vad min gör för att överrösta motorn!
men låter can-am också som ett malande rasslande lagerljud eller mer som ett vinande?
min låter malande i låga farter och vinande/skrikande i högre farter.
Min låter nästan inget i låga farter >50km/t , men i högre hastighet blir det ett högt vinande ljud. ASjobbigt om man pendlar asfalt.
-
sumering efter 30 mil körda.. bytt ett batteri, fått byta 1 packning i motorn då den tröck ut packningen och motoroljan.. bakvagnen glappar mer än fan själv i plastbussningarna, ena justeringen till framfjädrarna gick sönder igår så fjädringen satte sig i botten, fick panik laga med 2 avgasklammer, glapp i dramvagnen i nån styrled, kom nått ljud i lördags från variatorn ( trodde den skar ihop hela motorn ) men den slutade låta efter ett litet tag, så nu ska den in igen på verkstad å byta samtliga fjäderskålar samt bussa om bakvagnen men den kommer ju vara lika glapp på 5 mil igen
-
ja bussningarna är ett fullständigt fiasko! jag ska bara jaga tag i plastämne så ska jag svarva fram egna!
-
ja bussningarna är ett fullständigt fiasko! jag ska bara jaga tag i plastämne så ska jag svarva fram egna!
POM är ett fint bussnings material som är mycket lätt bearbetat, finns hos bl.a. Christian Berner ...
-
ja bussningarna är skit.. var in med hjulingen till NAViS på måndagkväll, och dom repade den kl 21 på kvällen å de är fan inte illa måste jag säga! + att vi fick med en extra skål till fjädern ifall att det skulle hända nått oväntat då en kompis kör en ac med samma skit grejor på dämparen ! dom ska ev göra nya bussningar till mig i nått annat material till bärarmarna då originalplasten suger balle!! men i övrigt måste jag skryta på maskinen för den går förjävla fint och den har ju ork så det räcker till å blir över.. var ut med can amen i veckan å körde då den stått mest hela vintern och jag kmåste ju erkänna att jag hade ALDRIG bytt tillbaka till den!!! så bara dom fixar små skit sakerna som är på min så är det en 10 poängare måste jag säga :-)
-
Få se lite bilder och filmer på skönheten ()p
En AC 1000 skulle jag inte säga nej till........ ^-^
-
Hur går det med din ACat? fortfarande problem eller nöjd? :D
-
Hur går det med din ACat? fortfarande problem eller nöjd? :D
Ja, hur går det med ditt nya AC 1000 monster :djump:
-
kristoffersson har så roligt att vara ute å åka med hjulingen så han har inte ens tid att skriva lite om maskinen här :headbang: ()p :lol:
-
kristoffersson har så roligt att vara ute å åka med hjulingen så han har inte ens tid att skriva lite om maskinen här :headbang: ()p :lol:
:headbang: :headbang: :headbang:
-
har varit mycke nu med husköp å lite sånt.. ja den har funkat fint å jag är väl nöjd med allt utom fjädringen och laddningen, och att den tar in vatten i variatorn så fort man ser vatten..
laddningen är ett skämt, kör man med handtagsvärmare och vinchar typ en gång kan man inte stänga av den på en timme för då startar den inte..
Fjädringen är typ stum!!
å den tar in vatten i variatorn låååångt innan originalsnorklarna är under vatten
men annars är det en fin hjuling, och 2 kompisar har köpt likadana så vi får väl se hur det funkar i sommar :)
-
variatorn: byt till riktiga slangklämmor på slangarna in och ut från variatorhuset, det sitter nåt plastjox som ser lite made in china ut, så slangarna sitter inte åt ordentligt.
laddningen: ja den typen av "dynamo" ger inte ordentlig laddström förrän vid ett par tusen varv så kör med lågväxel så ofta du kan (all körning utanför vägen ska ske på lågen) så får du mer varv på motorn och den laddar bättre.
Fjädringen:
jag tycker min känns rätt ok jämfört mot japanarna som är rätt stumma, iofs väger min maskin 480kg också.
-
480kg shit d va inte lite ...... AC 1000 väger väll in på ca 350kg?
-
480kg shit d va inte lite ...... AC 1000 väger väll in på ca 350kg?
:o Mer än en potatis ;D
-
Å det är 350kg torrvikt, lägg på ca35kg så har du tjänstevikten ;)
-
Har för mig CA-1000(Outlandern) har ungefär samma vikt 340-350 torrvikt minns ej ............
-
Då var jag med "kisse" ägare (1000gt) :DV :headbang:
-
grattis :-D
-
grattis :-D
Tackar :)
-
Då var jag med "kisse" ägare (1000gt) :DV :headbang:
Tjenare.
Hur känns maskinen ? är du nöjd med "besten" :djump: :headbang:
-
Tjenare.
Hur känns maskinen ? är du nöjd med "besten" :djump: :headbang:
Japp riktigt nöjd :headbang: :djump:
-
Japp riktigt nöjd :headbang: :djump:
tjena,,har du bytt hjul på din?.. jag har monterat väldigt stora 28 å tycker man märker effekt minskning.. :cry:
-
har du förresten märkt nå med dina däck kristoffersson?
-
Åker på zilla 28" funkar fint, har inte kört 1 m på org sulorna ;D får se om ja ska sätta på 29,5" Outlawsen :DV har ett set ligger :djump:
-
Åker på zilla 28" funkar fint, har inte kört 1 m på org sulorna ;D får se om ja ska sätta på 29,5" Outlawsen :DV har ett set ligger :djump:
jaha då har du inte känt skillnaden med andra ord ;D ... oj fan killen har de bra ställt på däck fronten :headbang: .. onani varning i ditt däck förråd
-
hehe hade ju kvar från förra hjulingen o inte säljer jag mina favvosar hehe :DV :DV
-
hehe hade ju kvar från förra hjulingen o inte säljer jag mina favvosar hehe :DV :DV
jag har varit sugen på båda av dom.. vilka tycker du är bäst??
-
Zilla o Outlaws ? beror på terrängen i allt "löst" är ju Outlawsen svårslagna :) men typ enduro-åka funkar zillorna perfa,dessutom e dom mjuka o åka på :)
som allround däck gillar jag Zilla bäst ;)
-
Alla fortfarande nöjda med sina AC 1000 ? 8)
-
Tokigt nöjd :djump:
-
Dom flesta sjukdomarna borde väl vara borta nu på AC 1000 ?
Är ruggigt sugen på att byta upp mig till en sådan maskin :djump:
-
Jo nu har ja ej hunnit köra sådär jättemycket men tror dom ska va lösta :)
-
Zilla o Outlaws ? beror på terrängen i allt "löst" är ju Outlawsen svårslagna :) men typ enduro-åka funkar zillorna perfa,dessutom e dom mjuka o åka på :)
som allround däck gillar jag Zilla bäst ;)
då tänkte jag ganska rätt :)
-
Jo nu har ja ej hunnit köra sådär jättemycket men tror dom ska va lösta :)
kolla att ni har fått dom uppdaterade fjäder kopparna fram(nere).. annars måste ni åka runt med lite verktyg å två stycken avgasklammer strl 35mm
-
Men visst finns det sjukt dåligt med info om AC 1000 :hmmm: tex på youtube ?
Finns ju kilometervis med film om Can-Am , 800 och nu 1000 modellerna, men knappt nått om AC 1000 , fast det även är en "värsting" maskin ???
Arctic-Cat är ett stort märke och dom borde ha sålt bra med 1000 maskiner :knupple:
-
I USA är dom inte så stora men i Canada, va jag har hört ;) jo konstigt är det att det är så lite på "tuben" ......
-
()p
2012 outlander 1000 vs 2009 thundercat 1000 (http://www.youtube.com/watch?v=xSu1y6qLC9w#ws)
-
kolla att ni har fått dom uppdaterade fjäder kopparna fram(nere).. annars måste ni åka runt med lite verktyg å två stycken avgasklammer strl 35mm
hur vet man att dem är uppdat. ? eller hur ser jag det :hmmm:
-
Det ser du inte, men det har kommit starkare fjäder koppar, och in och fråga för orginal håller inte så bra
-
Det ser du inte, men det har kommit starkare fjäder koppar, och in och fråga för orginal håller inte så bra
Kollar upp d ()p
-
Gäller det bara 1000 eller också 700 och 550?
-
Gäller det bara 1000 eller också 700 och 550?
-
Det är på 1000cc
-
Gäller det bara 1000 eller också 700 och 550?
bara tusen .. jag köpte min i maj å den var inte uppdaterad så säkrast är ju att kolla med ÅF.. mina flög nämligen på ett riktigt härligt officiellt monster safari... kul ,NOT!! :(veryangry): ... men nu har jag fått nya dämpare och nya koppar .. kommer just in från garaget då jag även har blivit tvungen att byta fläkten pga att den börja äta säkringar.. som tur var var de den.. för fy fan vilket skruvande för att nå den
-
Kan ni inte lägga upp bilder på era AC 1000 här ()p
Lite sugen på AC 1000 är man allt, har en ÅF som jag litar på som säljer AC som inte gör saken lättare :)
Nu har ju även AC 3 års garanti på maskinen, det är ju inte dåligt det heller :)
Men det är klart, dom är ju inte gratis , nästan 150 000 för en vägreggad :knupple: men iförsig så kostar alla dom stora drakarna lika mycket ungefär :rtfm:
-
Kan ni inte lägga upp bilder på era AC 1000 här ()p
Mitt förslag, gör en egen tråd (om det inte redan finns) för bilder på Arctic Cat eller kanske enbart AC 1000.
-
Kan ni inte lägga upp bilder på era AC 1000 här ()p
Lite sugen på AC 1000 är man allt, har en ÅF som jag litar på som säljer AC som inte gör saken lättare :)
Nu har ju även AC 3 års garanti på maskinen, det är ju inte dåligt det heller :)
Men det är klart, dom är ju inte gratis , nästan 150 000 för en vägreggad :knupple: men iförsig så kostar alla dom stora drakarna lika mycket ungefär :rtfm:
vad ska du med bilder till???.. åk till ÅF och låna hem en :headbang:
-
Hur går det här då med alla 1000gt diggare ? ()p
Är det någon som har provkört CA 1000 och kan jämföra lite ? :djump:
-
vad tänkte du på i jämförelse?
-
vad tänkte du på i jämförelse?
Ja, allt möjligt, känsla, motor, allt vad man kan komma på i jämförelse :)
-
Ok ja kan bara jämföra med min Renegade 07:a som jag hade innan. Tycker det är betydligt bättre drag i AC:n :DV variatorn e "mjuk",krypkörning=helt fantastiskt, dock känns det att den är tyngre när man ska över diken mm (typ flyga över......) klättra går som en dröm (en riktig klättermaskin):) svängradien är dock ingen höjdare ..... fjädringen va lite hård i början men börjar gå till sig nu :) men som sagt märks att den e lite "större"....
Är riktigt nöjd :)
-
Ok ja kan bara jämföra med min Renegade 07:a som jag hade innan. Tycker det är betydligt bättre drag i AC:n :DV variatorn e "mjuk",krypkörning=helt fantastiskt, dock känns det att den är tyngre när man ska över diken mm (typ flyga över......) klättra går som en dröm (en riktig klättermaskin):) svängradien är dock ingen höjdare ..... fjädringen va lite hård i början men börjar gå till sig nu :) men som sagt märks att den e lite "större"....
Är riktigt nöjd :)
Ah perfekt ()p Nu blev man inte mindre sugen på en AC 1000 O0
-
Ok ja kan bara jämföra med min Renegade 07:a som jag hade innan. Tycker det är betydligt bättre drag i AC:n :DV variatorn e "mjuk",krypkörning=helt fantastiskt, dock känns det att den är tyngre när man ska över diken mm (typ flyga över......) klättra går som en dröm (en riktig klättermaskin):) svängradien är dock ingen höjdare ..... fjädringen va lite hård i början men börjar gå till sig nu :) men som sagt märks att den e lite "större"....
Är riktigt nöjd :)
Ska du köra trialen i Partille 8 sept?
-
Nä tror inte det hinns med :(
-
Nä tror inte det hinns med :(
Synd. :(
-
Hur många hk är det i nya AC 1000 ?
Här enligt denna blocket annons så är det 83hk : http://www.blocket.se/boden/Arctic_Cat_1000i_gt_41490337.htm?ca=6&w=3 (http://www.blocket.se/boden/Arctic_Cat_1000i_gt_41490337.htm?ca=6&w=3)
Enligt denna så är det över 80hk : http://www.blocket.se/dalarna/Arctic_Cat_1000_GT_fran_1386kr_manad_42167783.htm?ca=6&w=3 (http://www.blocket.se/dalarna/Arctic_Cat_1000_GT_fran_1386kr_manad_42167783.htm?ca=6&w=3)
Så var ligger den nya AC 1000 på i hk :hmmm:
-
Ja du, bra fråga :dntknow: många bud på hk i den ..... ingen aning men 80+ e ju inte helt fel iallafall ;) tillräckligt för skogskörning iallafall ()p 93hk är det i wildcat:en så det går nog o krama ur det ur gt:n också med lite pill :DV
-
http://www.arb.ca.gov/msprog/onroad/cert/ofhrv/ofmcatv_comply/2013/arcticcat_atv_um0070123_952.pdf (http://www.arb.ca.gov/msprog/onroad/cert/ofhrv/ofmcatv_comply/2013/arcticcat_atv_um0070123_952.pdf)
Enligt det här dokumentet så ska det vara runt 72 hk, vet ej om det stämmer :hmmm:
-
provade en xxc 800 o den skulle det va 72hk i har jag för mig men AC:n går klart bättre .....
provkörde även en C-A 1000 Outlander tyckte den AC:n känns ganska lika ;)
-
Finns ett rätt bra test i Allt om Gården nr 4 2012, skillnaden mellan Can-Am Outlander 1000 och Arctic Cat 1000 gt ()p
(http://ladda-upp.se/files/2012/b25636.jpg)
-
Den tidningen har jag aldrig sett förut. Var kan man köpa den?
-
Fota gärna reportaget å lägg upp här ()p
-
Håll till godo alla glada ATV Forum medlemmar ()p
https://dl.dropbox.com/u/107637574/Test%20Can-Am%20Outlander%201000%20cc%20%26%20Arctic%20Cat%201000%20GT.pdf (https://dl.dropbox.com/u/107637574/Test%20Can-Am%20Outlander%201000%20cc%20%26%20Arctic%20Cat%201000%20GT.pdf)
-
Håll till godo alla glada ATV Forum medlemmar ()p
https://dl.dropbox.com/u/107637574/Test%20Can-Am%20Outlander%201000%20cc%20%26%20Arctic%20Cat%201000%20GT.pdf (https://dl.dropbox.com/u/107637574/Test%20Can-Am%20Outlander%201000%20cc%20%26%20Arctic%20Cat%201000%20GT.pdf)
kul med lite läsning ()p
-
Den här bilden säger väll allt 8) :headbang:
(http://ladda-upp.se/files/2012/b27415.jpg)
-
:o Mer än en potatis ;D
min Rzr väger 440kg torr !!!
-
min Rzr väger 440kg torr !!!
Men inget ATV ;)
Min Sportsman väger nog det med allt på :-\
-
min Rzr väger 440kg torr !!!
På papper eller irl?
-
Papper
-
Hur känns maskinerna ? Alla glada 1000 GT ägare ()p
Är det någon skillnad mot XT 2013 modellerna förutom färgerna ? Har dom uppdaterat något ?